نویسنده: بازی مگ دوشنبه، 07 اسفند 1396
ساعت 19:04

معرفی بازی Agony مطلب ویژه

5 از 5

عذاب ابدی*؛ معرفی بازی Agony

باور به وجود زندگی پس از مرگ، سبب شکل‌گیری آثار گوناگونی شده که دامنه آن وسیع‌تر از حوزه ادبیات است. در صنعت ویدیوگیم نیز عناوین متعددی با این محوریت شکل گرفته و وجود آثاری همچون Painkiller و Saints Row IV Gat out of Hell گواهی بر این مدعاست. Agony از جدیدترین عناوینی است که در جهنم جریان دارد و ارائه یک تجربه ترسناک از مهم‌ترین اهداف آن به شمار می‌رود. با بازی‌مگ و معرفی بازی Agony همراه باشید.

دنیای پس از مرگ، با طرح‌هایی متفاوت به صنعت ویدیوگیم پای گذاشت؛ Painkiller در برزخ جریان داشت، اما اکشن جذاب آن، گیم‌پلی سرگرم‌کننده‌ای خلق کرد. دشمنان، سلاح‌های گوناگونی در اختیار داشتند و گاها از تانک نیز استفاده می‌کردند! Hell Yeah! کنترل یک خرگوش را در اختیار مخاطب قرار می‌داد و با طراحی جهنمی مراحل، سعی در ارائه یک عنوان مفرح داشت. Dante’s Inferno نیز در جهنم روایت می‌شد و سلاح‌های متنوعی در اختیار مخاطب می‌گذاشت. Agony اما وجهه تاریک جهنم را به تصویر خواهد کشید و از این حیث، تفاوت‌های بسیاری با آثار نام‌برده خواهد داشت؛ اثری که می‌تواند یک تجربه متفاوت شکل دهد و سفری ترسناک برای مخاطب تدارک ببیند.

Agony Introduction 1بخشی کوچک از The Evil Within 2 در یک جهنم خیالی جریان داشت و استرس بسیاری به مخاطب منتقل می‌کرد. گویا پس از ساخته Tango Gameworks نوبت به Agony رسیده تا جهنمی خیالی ترسیم کند.

Agony Introduction 2جالب است بدانید که پیش از این نیز اثری با نام Agony انتشار یافته بود که در سال 1992 عرضه شد و برای امیگا در دسترس قرار گرفت.

بازیکن نقش یک روح عذاب‌دیده را ایفا می‌کند. هیچ اطلاعاتی از گذشته در دست نیست و کنترل شخصیت داستان تنها وظیفه مخاطب است؛ شخصیتی که به جهنم پای گذاشته و تمامی داستان را در این مکان ترسناک روایت خواهد کرد. فضاسازی بازی شدیدا دلهره‌آور است و اتمسفر تاریک آن، استرس بسیاری به مخاطب القا می‌کند. پالت رنگی بازی از رنگ‌های سیاه و نارنجی استفاده کرده و این مهم در کنار خفقان موجود در محیط، پتانسیل بالای اثر را به تصویر می‌کشد. محیط‌ها گسترده هستند و گویا مسیرهای بسیاری برای پیشروی در بازی وجود خواهند داشت. ارواح مختلفی در بازی حضور دارند، اما امکان راهنمایی گرفتن از آنان همچنان نامعلوم بوده و نمی‌توان نقش آنان را در پیشروی گیم‌پلی قطعی دانست.

مقایسه جهنم Agony با دیگر عناوین موجود، تفاوت آن را نمایان می‌کند. قدم زدن در دنیای Agony با ترس بسیاری همراه است و تجربه آن برای خروج از استرس‌های روزمره توصیه نمی‌شود؛ هرچند که تا انتشار بازی فاصله بسیاری موجود است و احتمال مواجهه با یک اثر ضعیف، دور از ذهن نیست؛ چرا که Agony اولین بازی استودیو Madmind به شمار می‌رود و هدف بزرگی برای خود تعریف کرده.

Agony Introduction 3اتمسفر بازی شدیدا سنگین است و کمتر نمونه‌ای برای آن می‌توان یافت.

Agony عنوانی ترسناک است، اما المان‌های Walking Simulator نیز در آن به چشم می‌خورد؛ این مهم بدان معناست که باید شاهد محیط‌هایی ترسناک در بازی باشیم و حضور ترس محیطی را قطعی بدانیم. بازی از محیط‌های گسترده‌ای بهره‌مند است و کاوش در آن، بخش اعظمی از ساختار گیم‌پلی را شکل می‌دهد؛ از این رو، وجود ترس محیطی ضروری است و مهم‌ترین عنصر در انتقال ترس به شمار می‌رود.

Agony همانند بسیاری از عناوین این ژانر، از دوربین اول شخص بهره‌مند است. پیش از این اشاره شد که Agony وجهه تاریک جهنم را به تصویر خواهد کشید و فضاسازی سنگین آن، نشان‌دهنده این امر است. جزئیات قابل توجهی در بازی گنجانده شده و تنها با یک Walking Simulator صرف مواجه نیستیم؛ طبق توضیحات موجود در وبسایت رسمی بازی، امکان تعامل با بخش‌هایی از محیط، میسر است و این مهم تنوعی مناسب در روند بازی ایجاد خواهد کرد؛ امری که خود نیازمند طراحی دقیق مراحل بوده و وجود معماهای گوناگون را به اثبات می‌رساند. مخاطب، قادر به استفاده از یک مشعل چوبی خواهد بود که استفاده از آن، در پیشروی گیم‌پلی تاثیر می‌گذارد؛ شلعه‌ور کردن برخی از بخش‌های محیط، ورود به دیگر نقاط بازی را فراهم می‌سازد و ضربه زدن با آن از دیگر کاربردهای این مشعل به شمار می‌رود؛ کابردی که در مواجه با دشمنان بازی، تاثیرگذار است.

Agony Introduction 4ترس محیطی، نقش بسیاری در کیفیت اثر خواهد گذاشت.

جهنم، جایگاهی برای عذاب دیدن است و این امر بدیهی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. شخصیت اصلی Agony نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ورود او به جهنم از این امر نشات می‌گیرد. داستان بازی اما کمی متفاوت است؛ گویا راهی برای خروج از جهنم وجود دارد و شخصیت بی‌نام داستان می‌تواند از عذاب خود رهایی یابد. خروج او از جهنم بر عهده مخاطب است و شخص بازیکن این امر خطیر را بر عهده خواهد گرفت. عناصر موجود در گیم‌پلی به استفاده از یک مشعل محدود نیست و شخصیت اصلی از توانایی‌های بیشتری بهره‌مند است. شنا کردن، دیگر توانایی شخصیت داستان است که می‌تواند وجود محیط‌های مخفی را تایید کند؛ چرا که با مراحلی گسترده روبه‌رو هستیم و وجود این امر، چندان تعجب‌برانگیز نیست. همچنین می‌توان کنترل افراد مختلف را بر عهده گرفت و بدین واسطه تنوعی نسبی در گیم‌پلی ایجاد کرد. ضمن آنکه می‌توان تا مدتی محدود، نفس خود را حبس کرد و با احتیاط بیشتری در این مراحل پای گذاشت. بازی Agony با ذات Walking Simulator خود، شباهتی نسبی به آثار مخفی‌کاری دارد. یافتن مسیرهای جدید، تنها هدف گیم‌پلی نیست و وجود عناصر بعضا متنوع، روند بازی را دستخوش تغییراتی خواهد داد. گویا امکان نابودی برخی دشمنان میسر نیست و مواجهه با آنان به شکست می‌انجامد. در این حال، استفاده از مکانیک‌های ساده در بخش مخفی‌کاری، راهگشای بازیکن خواهد بود؛ امری که دقت بسیاری در پیاده‌سازی آن می‌طلبد و پیش از این در Outlast نیز شاهد آن بودیم.

جلوه‌های بصری بازی در خور یک عنوان نسل هشتمی است؛ بافت‌ها باکیفیت به نظر می‌رسند و ذرات معلق در هوا، قدرت انجین بازی را به اثبات می‌رسانند. بازی Agony توسط آنریل انجین 4 در دست ساخت است؛ انجینی که طرفداران بسیاری بدست آورده و عناوین متعددی به واسطه آن توسعه یافته‌اند. افکت‌های آتش، فوق‌العاده است و مشاهده آن در نسخه نهایی، تحسین‌برانگیز خواهد بود. جمجمه‌های رها شده، اسکلت‌های آویزان و اجساد گوناگون نیز از دیگر جلوه‌های بصری بازی است. Agony از گرافیکی جذابی در ساختار خود استفاده کرده و وجود رنگ‌های سیاه و نارنجی، جو سنگینی به آن بخشیده است؛ اتمسفری که مناسب یک اثر ترسناک بوده و پتانسیل بسیاری برای خلق یک تجربه متفاوت دارد.

Agony Introduction 5طراحی بصری محیط، جذاب به نظر می‌رسد.

بخش بزرگی از موفقیت یک اثر ترسناک به صداگذاری آن وابسته است. افکت‌های صوتی Agony، مناسب به نظر می‌رسند و نمایش‌های بازی به خوبی این امر را تصدیق می‌کند. فریادهای سهمگین، ترس Agony را به اوج می‌رساند و صدای وهم‌برانگیز دشمنان، اضطراب بسیاری به بازیکن منتقل خواهد کرد. صداگذاری، عنصر حائز اهمیتی است و موفقیت Agony در این بخش، بر ترس آن خواهد افزود.

اولین بازی Madmind Studio ایده بزرگی دارد و پیاده‌سازی بسیاری از عناصر آن با طراحی دقیق مراحل، میسر خواهد شد. هم‌اکنون اطلاعات محدودی از بازی موجود است و تیم سازنده از ارائه اطلاعات دقیق، صرف نظر کرده. Agony دو سال در دست توسعه قرار داشته، اما اطلاعات چندانی از آن در دست نیست؛ عنوانی که بودجه ساخت خود را از طریق کیک‌استارتر بدست آورد و سریعا به هدف خود دست یافت. استودیوی لهستانی Madmind از افراد متعددی تشکیل شده که در ساخت آثار بزرگ نیز نقش داشته‌اند؛ آثاری که از مهم‌ترین آن‌ها باید به The Witcher 3 Wild Hunt و The Division اشاره داشت؛ هرچند که در این بین Sniper Ghost Warrior 2 و Enemy Front نیز به چشم می‌خورد که این مهم، آینده اثر را با تهدیداتی روبه‌رو کرده. امیدواریم Agony همانند نمایش‌های خود جذاب به نظر برسد و تجربه‌ای فوق‌العاده شکل دهد. محیط‌های گسترده، طراحی قابل قبول و اتمسفر سنگین، از عواملی است که Agony را به یک اثر متفاوت تبدیل کرده و پتانسیل‌های بسیار آن را به اثبات می‌رساند. بازی Agony در تاریخ 30 مارچ 2018 (10 فروردین 97) عرضه خواهد شد و برای پی‌سی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان انتشار خواهد یافت.

*برگرفته‌شده از عنوان موزیکی به همین نام

بازی مگ | مقالات | 26/02/2018
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.