نویسنده: نریمان عبدی چهارشنبه، 23 اسفند 1396
ساعت 22:06

بررسی فیلم The Shape of Water مطلب ویژه

3.6 از 5

شکل عشق | یادداشتی برای فیلم شکل آب

فیلم «شکل آب» (The Shape of Water) که از رمانی ایتالیایی به همین نام اقتباس شده است، آخرین ساخته کارگردان مطرح سینما «گی‌یرمو دل تورو» (Guillermo del Toro) است. این فیلم روایت‌گر عشقی است متفاوت که در قلب یک آزمایشگاه نظامی در بالتیمور شکل می‌گیرد. عشقی ابدی میان موجودی خدا گونه و انسانی فانی در دورانی که دنیا جنگی بزرگ را پشت سر گذاشته و اکنون در میانه جنگ سرد و دچار دلهره جنگی اتمی است. شکل آب اثر بی‌نظیری در ستایش عشق و انسانیت است و با تصاویر بدیع خود، بیننده را مدهوش کرده و آرام‌آرام عشقی را به تصویر می‌کشد که هرچند متفاوت است اما مانند آب خالص و شفاف است. با نقد فیلم شکل آب (Shape of Water) همراه بازی‌مگ باشید.

تریلر رسمی فیلم شکل آب (Shape of water)

داستان شکل آب در مورد رابطه عاطفی بین دختری لال به نام «الایزا» (Elisa) و موجودی عجیب است که در رقابت علمی دوران جنگ سرد به سوژه‌ای برای تحقیقات نظامی و پیش گرفتن از رقیب بدل شده است. در میان این همه هیاهو و جنجال و تلاش برای نشان دادن برتری خود بر رقیب دیرینه، انسانیت و عشق جایی در میان قلب یک نظافتچی لال هنوز وجود دارد و به شکلی زیبا متبلور می‌شود. دل تورو این فیلم را از بخشی از خاطرات کودکی خود الهام گرفته و در طراحی این موجود دریایی و رابطه آن دو تحت تأثیر فیلم Creature from the Black Lagoon ساخته جک آرنولد (Jack Arnold) بوده است. روایت فیلم آرام است و بیننده را کم‌کم وارد بطن ماجرا کرده و به هوشمندی تمام او را به سمت پایان‌بندی خود هدایت می‌کند و درست در بهترین زمان ممکن داستان را به اوج رسانده و تماشاگر خود را سرشار از احساس هم‌ذات پنداری می‌کند. آن‌قدر پیشبرد داستان فیلم زیبا و هوشمندانه است که تماشاگر حتی ثانیه‌ای فرصت پیدا نخواهد کرد به چیز دیگری جز داستان فیلم فکر کند و بعد از پایان آن انگار نه انگار که برای مدت دو ساعت نشسته و این فیلم را تماشا کرده است.

بررسی فیلم The Shape of Waterنمایی از اثر کلاسیکی که دل تورو از آن الهام گرفته است


این روان بودن روایت داستانی فیلم و زیبایی آن مدیون بازی فوق‌العاده تحسین‌برانگیز بازیگران آن است. هرکدام از بازیگرهای فیلم به زیباترین شکل ممکن نقش خود را ایفا کرده و در انتقال احساس به تماشاگر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در این میان ایفای نقش «سالی هاوکینز» (Sally Hawkins) و «مایکل شنون» (Michael Shannon) از همه دیدنی‌تر و تأثیرگذارتر است. این دو بازیگر آن‌قدر نقش‌های خود را زیبا و تأثیرگذار بازی می‌کنند که هر بیننده‌ای خود را در میان آن‌ها احساس کرده و با شخصیت‌های فیلم ارتباطی عمیق پیدا می‌کند. این ارتباط احساسی عمیق بین مخاطب، داستان و بازیگران فیلم یکی از بارزترین ویژگی‌های شکل آب است که آن را نسبت به دیگر آثار سینمایی به نمایش درآمده در این مدت، متفاوت می‌کند.
زنجیره ارتباطی احساسی شکل آب و مخاطب با دو حلقه دیگر کامل می‌شود. اولین آن جلوه‌های دیداری و فضاسازی غریب و بی‌نظیر فیلم است. اگر با کارهای دل تورو آشنایی داشته و مخصوصاً فیلم سینمایی «هزارتوی پَن» (Pan's Labyrinth) را دیده باشید، با فضای خاص شکل آب غریبه نخواهید بود. مخاطب در همان دقایق ابتدایی فیلم با فضای سرد و تاریک آن که به خوبی اوضاع نابسامان دوران جنگ سرد را نشان می‌دهد ارتباط برقرار می‌کند. جلوه‌های ویژه دیدنی فیلم در ساخت این فضای تیره و سرد فیلم تأثیر به‌سزایی دارد. طراحی محیط، لباس‌ها و چهره‌پردازی بازیگرها به‌ویژه در طراحی موجود آبی که «داگ جونز» (Doug Jones) نقش آن را بازی می‌کند، از دیگر ویژگی‌های بارز شکل آب در بخش دیداری و جلوه‌های بصری است.

بررسی فیلم The Shape of Waterاین تخم مرغ‌ها تنها حلقه ارتباط عاشقانه هستند


آخرین حلقه ارتباطی مخاطب و شکل آب، موسیقی گوش‌نواز و مملو از احساسات آن است. موسیقی فیلم ساخته موسیقی‌دان بزرگ فرانسوی «الکساندر دسپلا» (Alexandre Desplat) است. او که پیش از فیلم شکل آب، بارها برای آثار سینمایی مختلف نامزد جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا شده و جایزه اسکار بهترین موسیقی را برای فیلم «هتل بزرگ بوداپست» (The Grand Budapest Hotel) را به دست آورده است، این بار نیز اثری ستودنی را خلق کرده. اثری که در کنار داستان، بازی هنرمندانه و فضاسازی بی‌نظیر فیلم، زنجیره‌ای از ارتباطات احساسی با مخاطب را شکل داده و در تکمیل قلیان احساست او تلنگر نهایی را می‌زند.
شکل آب فیلم بی‌نظیری است که مملو از سکانس‌های بدیع و زیبا بوده و روایت‌گر داستانی عاشقانه بین انسانی متفاوت و موجودی عجیب و غریب در جهانی خشن است. جهانی که انسانیت به دست فراموشی سپرده شده و در میانه جنگ سرد، آدم‌ها تنها به نشان‌های لیاقتی که دریافت کرده‌اند افتخار می‌کنند. فیلم شکل آب با فضاسازی بی‌نظیر و جلوه‌های دیداری شگرف و همچنین ایفای نقش هنرمندانه بازیگران خود و در کنار موسیقی گوش‌نوازی و دل‌نشین، شما را برای ساعتی غرق در دریای عاشقانه خود کرده و آن‌گونه که می‌خواهد احساسات شما را شکل می‌دهد و با خود همراه می‌سازد. چنین اثری دیدنی در سینمای امروز جهان کمتر یافت می‌شود و بهتر است در اولین فرصت به تماشای این فیلم نشسته و از دیدن رؤیای عاشقانه آن لذت ببرید.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1397
    نظرها: 10
    تشکر: 4
    تشکرشده: 23
    کنسول‌های بازی:

    این فیلم فانتزی واقعا خارق العاده ای داشت...نوع فیلم برداری و استفاده از رنگ های خاص باعث شده بودن که فیلم فضایی خاص و دوست داشتنی به خودش بگیره..و همینطور به نظرم داستانش بی نظیر بود و اینکه حالا که فهمیدم از روی یک رمان اقتباص شده خیلی دوست دارم که این رمان رو مطالعه کنم البته اگر در ایران وجود داشته باشه که نداره..نوع فیلم برداریش هم واقعا حس بامزه و جالبی به انسان القا می کرد...سپاسگذارم از مطلب مفیدتون

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.