نویسنده: محمد مقصودی شنبه، 04 فروردين 1397
ساعت 16:08

دلیل اصلی جدایی این بازیگران از نقش‌های ابرقهرمانی خود مطلب ویژه

5 از 5

دلیل اصلی جدایی این بازیگران از نقش‌های ابرقهرمانی خود

چه این موضوع را دوست داشته و چه از آن بیزار باشید، فیلم‌های ابرقهرمانی قرار است سهم عمده‌ای از تولیدات سینمایی را طی سالیان آینده به خود اختصاص دهند؛ به غیر از چند قدم اشتباهی که دی سی و کمپانی برادران وارنر در قبال این نوع فیلم‌ها برداشته‌اند، ما شاهد موفقیت روزافزون این ژانر طی سالیان اخیر بودیم. با توجه به محبوبیت این ژانر، بسیاری از بازیگران تلاش می‌کنند که نقشی در اینگونه پروژه‌ها داشته باشند.

البته با وجود فرصت شغلی که فیلم‌های ابرقهرمانانه، برای بازیگران خود ایجاد می‌کنند و باعث بیشتر دیده‌شدن آن‌ها می‌شوند، برخی از بازیگران بزرگ هالیوود، مانند بن افلک، جنیفر لارنس، کریس ایوانز و غیره، به‌دنبال راهی برای خروج خود از دنیای فیلم‌های ابرقهرمانانه هستند؛ آن‌ها اولین بازیگرانی نخواهند بود، که دنیای ابرقهرمانان را ترک می‌کنند.

بازیگران زیادی به دنیای قهرمانان اضافه شدند و سپس آن را ترک کردند؛ در ادامه به دلیل اصلی برخی از بازیگران بزرگ، برای رهایی نقش ابرقهرمانی خود پی خواهید برد.

1. هیوجکمن - ولورین (لوگان)

Logan 2017 wallpapers 041

از میان تمام بازیگرانی که در دنیای ابرقهرمانان حضور داشته و مبارزه کرده‌اند، کمتر فردی به مانند هیو جکمن توانسته است که کاملا تمام ابعاد شخصیتی کاراکتر خود را نمایش دهد و در قالب آن به‌خوبی جای بگیرد؛ بعد از سالیان طولانی که این بازیگر ایفاگر نقش یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کاراکترهای دنیای ابرقهرمانی بود، قرار است او این نقش را کنار بگذارد. اولین قسمت مجموعه فیلم‌های مردان ایکس در سال 2000 تولید شد و اکنون بعد از گذشت تقریبا 20 سال، قرار است بازیگری جدید ایفاگر نقش اصلی آن باشد؛ تصور این موضوع برای طرفداران مجموعه فیلم‌های  X-Menسخت است.

به غیر از مباحث دراماتیک پیرامون جدایی جکمن، به نظر ما مجبوریم او را فراموش کنیم؛ او طی یک کنفرانس خبری راجع به فیلم لوگان، اعلام کرد که نهمین فیلمش در نقش ولورین، آخرین حضور او به‌عنوان این ابرقهرمان در دنیای سینما خواهد بود.

دلایل زیادی برای این تصمیم جکمن وجود دارد؛ به نظر اندیشه‌های جری ساینفلد برای اتمام سریال ساینفلد و نصیحت‌هایش به جکمن، در تصمیم‌گیری او تاثیرگذار بوده است؛ اما در نهایت تصمیم پایانی را خود جکمن به‌تنهایی می‌گیرد.

خب، چرا او بعد از این همه سال نقش ولورین را ترک می‌کند؟ پاسخ در همان سوالی که پرسیدیم وجود دارد، عبارت «این همه سال» خود بیانگر همه چیز است؛ به یاد داشته باشید، جکمن 17 سال است که نقش ولورین را بازی می‌کند. اگرچه هیچ کمبودی در جهت خلق ماجراجویی‌های جدید، برای ولورین افسانه‌ای وجود ندارد، اما موضوع تعجب‌برانگیز این است‌ که ما دیگر باید چقدر جکمن را در قالب این نقش ببینیم؛ فاکتور مهم برای ایفای نقش ولورین، آمادگی جسمی بالا است. بگذارید صادق باشیم، جکمن در حال حاضر 46 ساله است، بنابراین نقشی پرخطر و خشن چون لوگان، می‌تواند برای او مشکل‌ساز باشد؛ در آینده نیز قرار نیست که از خشونت و درگیری‌های این کاراکتر محبوب کاسته شود.

خوشبختانه جکمن با یک خاطره خوش نقش ولورین را ترک می‌کند؛ فیلم لوگان نه تنها موفقیت بزرگی را در باکس آفیس کسب کرد، بلکه توانست نظر منتقدین را نیز به خود جلب کند. اکنون این سوال در ذهن ما ایجاد می‌شود آیا بازیگری وجود دارد، که به اندازه کافی شجاع باشد و قدم در راه جکمن بگذارد؟

2. کریستین بیل - بتمن

Christian Bale Movie Pictures

قطعا مجموعه‌ فیلم‌های بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان و بازی کریستین بیل، در زمره‌ بهترین آثار تاریخ سینما قرار دارند؛ این سه‌گانه نه تنها بعد از فیلم احمقانه و با بودجه زیاد بتمن و رابین، کاراکتر بتمن را بار دیگر در میان طرفداران زنده کرد، بلکه توانست چهره فیلم‌های ابرقهرمانی را نیز تغییر دهد.

انتخاب بیل به‌عنوان نقش اصلی این پروژه، هم برای خودش و هم برای طرفداران سینما شوکه‌کننده بود؛ بعد از حضور بیل در فیلم امپراطوری خورشید (Empire of the Sun) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، که نقش یک پسر بچه را در آن بازی می‌کرد، او نزدیک به دو دهه تلاش کرد تا از خود یک بازیگر مطرح، واقعی و با یک شهرت جهانی بسازد.

در حالی که طرفداران خفاش سینمای جهان معتقد بودند، بیل هیچ مشکلی در ایفای نقش بتمن و پوشیدن لباس این کاراکتر نخواهد داشت، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که آیا او می‌تواند به‌خوبی حضور فیزیکی بتمن را در صحنه‌ها به انجام برساند یا خیر؛ بسیاری از هواداران صدای بتمن بیل را مسخره می‌کردند، البته ترس آن‌ها از این موضوع، وقتی که بتمن را هنگام درگیری در خیابان‌های شهر گاتهام طی فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) دیدند، به طور کامل برطرف شد؛ آن‌ها همچنین از بازگشت بیل به فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) استقبال کردند، که بسیاری این اثر را به‌عنوان فیلم واقعی بتمن می‌شناسند.

فیلم شوالیه تاریکی همچنین بیل را به بتمن مورد علاقه و اصلی طرفداران تبدیل کرد؛ بعد از جدایی کریستوفر نولان از این عنوان، کمپانی برادران وارنر در جلب نظر بیل برای ماندن در این پروژه و ایفای نقش بتمن، عاجز ماند. پیش از اعلام رسمی پروژه بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (Batman v. Superman: Dawn of Justice) به کارگردانی زک اسنایدر، گزارش شده بود که کمپانی برادران وارنر مبلغی بیش از 50 میلیون دلار را به کریستین بیل پیشنهاد داده‌اند.

به نظر بیل به اندازه کافی در نقاب بتمن پنهان شده بود؛ با اینکه بیل نسبت به این ایده، که شخصی دیگر به غیر از او ایفاگر نقش بتمن باشد حسادت می‌کرد، اما او تصمیم گرفت این پروژه را کنار بگذارد و خود را برای نقش بتمن بازنشسته کند؛ ولی دلیل او برای این کار چه بود؟ بازنگشتن کریستوفر نولان به پروژه بتمن، نقش بزرگی را در این تصمیم بیل ایفا کرد.

بیل ادعا می‌کرد او و نولان همانطوری داستان بتمن را می‌گفتند، که همیشه مایل بودند بگویند؛ او همچنین بیان کرد که اگر نولان با فیلم‌نامه‌ای جدید از بتمن به سراغش بیاید، او نه نخواهد گفت. متاسفانه این اتفاق رخ نداد و با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در دنیای سینمایی دی سی رخ می‌دهد، تصمیم بیل برای بازنگشتن از همیشه عاقلانه‌تر بنظر می‌رسد.

3. مایکل کیتون - بتمن

large screenshot3

کریستین بیل تنها شوالیه‌ای نیست که تصمیم گرفت نقش بتمن را کنار بگذارد؛ مایکل کیتون با حضور نیافتن در فیلم بتمن برای همیشه (Batman Forever) در سال 1995، قبل از او این کار را انجام داد. این خروج دقیقا شش سال بعد از اولین حضور او، به‌عنوان نقش بتمن در فیلم تیم برتون رخ داد.

در واقع فیلم بارتون، نخستین فیلم بتمن بود که توانست نظر مخاطبین بزرگسال را به خود جلب کند؛ این عنوان ثابت کرد که بازار فوق‌العاده‌ای برای فیلم‌های کمیک بوکی وجود دارد و نباید اینگونه آثار ابرقهرمانی را فقط در قالب کارتون به مخاطبین نمایش داد.

در پی موفقیت و فروش عظیم این فیلم در باکس آفیس و همچنین استقبال زیاد از فیلم بعدی آن، یعنی بازگشت بتمن، این سوال در ذهن هواداران ایجاد شد که چرا تیم بارتون و مایکل کیتون هیچکدام درعنوان بتمن برای همیشه، حضور نیافتند؛ در مورد بارتون، سران استودیو فکر می‌کردند فیلم بازگشت بتمن بسیار تیره بود و علاقه‌ای نداشتند که این کارگردان به سلطنت خود بر این پروژه ادامه دهد؛ البته این تصمیم آن‌ها باعث ایجاد از هم گسستگی و اختلاف پیش‌بینی نشده‌ای در آینده‌ی این عنوان شد.

البته مایکل کیتون بلافاصله از پروژه «بتمن برای همیشه» خارج نشد؛ او سعی کرد راجع به حضور مجدد خود در این دنیای سینمایی، بدون همکاری با با بارتون فکر کند. طبق گفته‌ی کیتون، او می‌دانست بعد از خواندن فیلم‌نامه‌ی بازنویسی‌شده و ملاقات با جانشین بارتون یعنی جوئل شوماخر، کارش با بتمن تمام شده است؛ مایکل کیتون اخیرا دلیل اصلی ترک این پروژه را اعلام کرد، او اظهار داشت که آن پروژه «چرند» بود.

باتوجه به کاری که شوماخر با عنوان بتمن و سینمایی دی سی انجام داد، کیتون اکنون بسیار خوشحال است که پیشنهاد 15 میلیون دلاری برادران ورانر را برای ایفای دوباره نقش خود، رد کرده است.

4. توماس جین - The Punisher

B001JTVW44 ThePunisher UXLG1. V142637731 RI SX940

مطمئنا طرفداران سینما نسخه قدیمی فرانک کاستل در فیلم مجازتگر (The Punisher) که اکنون این عنوان زیرنظر شبکه نت‌فلیکس فعالیت می‌کند، را دوست دارند. این عنوان راه سختی را برای شهرت و مطرح کردن خود پیموده است؛ راه پیش رو در پی موفقیت‌ کتاب‌های کیمک بوکی مردان ایکس و مرد عنکبوتی و همچنین فیلم‌های آن‌ها، بسیار هموارتر شد و تصمیم بر آن شد که فیلمی از عنوان The Punisher در سال 2004 ساخته شود.

اگرچه فرانک کاستل به‌مانند ابرقهرمانان کنونی دنیای سینما نیست، اما این کاراکتر همواره یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای مارول بوده است؛ بنابراین انتخاب مجازاتگر به‌عنوان یکی از فیلم‌های اولیه مارول جهت رخنه کردن دنیای سینمایی این کمپانی بر سینمای جهان، بسیار منطقی بنظر می‌رسید.

هنگام اعلام رسمی تولید این فیلم هیجان عجیبی در بین طرفداران سینما بر پا شد، این هیجان حتی هنگام انتخاب بازیگرانی چون توماس جین به‌عنوان نقش اصلی و جان تراولتا به‌عنوان شرور داستان بیشتر نیز شد؛ متاسفانه این هیجان سریعا بعد از اکران فیلم مجازاتگر خاموش شد.

این فیلم به لحاظ تجاری یک شکست تمام عیار تلقی می‌شد و از سوی منتقدین نیز نقدهای مثبتی دریافت نکرد؛ در میان همه‌ی نقدهای منفی که به این اثر وارد شد، منتقدین بازی توماس جین را تحسین کردند و تلاش او برای نشان دادن کینه و هم‌چنین تنفرش در فیلم را قابل ستایش می‌دانستند. همین موضوع برای استودیو کافی بود تا به‌دنبال توافقی دیگر با توماس جین برای دنباله‌ این عنوان، یعنی فیلم Punisher: War Zone باشد؛ اگر راجع به سرنوشت این دنباله کنجکاو هستید، باید بگوییم این فیلم یک اثر افتضاح در تاریخ سینمای مارول بود. فیلم Punisher: War Zone در سال 2008 اکران شد؛ این عنوان در بخش فروش بسیار ضعیف‌تر از فیلم نخست عمل کرد و همچنین مورد حمله‌ی شدید منتقدان سینما قرار گرفت.

اما نگران نباشید، چون توماس جین در این فیلم حضور نداشت؛ جین خود یکی از طرفداران کتاب‌های کمیک است، او در واقع این پروژه را ترک کرد، چون احساس می‌کرد فیلم‌نامه‌ی دنباله The Punisher بسیار مضحک است و آن رفتاری که شایسته‌ فرانک کاستل است را در آن شاهد نیستیم. با وجود علاقه جین به کاراکتر Punisher، او برای سریال این عنوان در شبکه نت‌فلیکس انتخاب نشد.

5.پاتریک استوارت - چارلز اگزاویه (پروفسور ایکس)

professor x days of future past movie 2014 1920x1080

گفتن این موضوع شاید اکنون احمقانه به نظر برسد، اما قبل از اکران فیلم لوگان در ماه مارس، شک و تردیدی مبنی بر عدم موفقیت این عنوان مطرح شده بود؛ ولی فیلم لوگان تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سری مردان ایکس شد، این عنوان علاوه بر اینکه فروش قابل قبولی در باکس آفیس داشت، همچنین توانست نظر منتقدین را نیز به خود جلب کند.

متاسفانه هیو جکمن تنها بازیگر فیلم لوگان نیست، که تصمیم گرفته ‌است از دنیای مردان ایکس خداحافظی کند؛ پاتریک استوارت بازیگر نقش پروفسور اگزاویه، قبل از اکران فیلم لوگان، اعلام کرده بود که قصد جدایی از دنیای مردان ایکس را دارد؛ البته جری ساینفلد در این تصمیم‌گیری هیچ نقشی نداشت.

با توجه به مرگ استوارت در فیلم لوگان، خبر خروج او از این عنوان چندان هم شوکه‌کننده نبود؛ البته مرگ قبلا نتوانسته جلوی بازگشت پروفسور ایکس را به این عنوان بگیرد، او بعد از فیلم X-Men: The Last Stand دوباره زنده شد، بنابراین احتمالش وجود دارد که بار دیگر شاهد بازگشت این کاراکتر به دنیای مردان ایکس باشیم. بعد از خداحافظی غم‌انگیز لوگان، بسیاری از طرفداران معتقد بودند که سرنوشت نهایی اگزاویه نیز کاملا درست بود؛ به نظر خود استوارت نیز با این نظر موافق است.

این نکته نیز ارزشمند است، که استورات تا زمانی که هیو جکمن نقش ولورین را در سینما بر عهده داشت، به‌عنوان پروفسور ایکس با او همراه بود. اگرچه نقش استوارت نسبت به نقش جکمن نیاز به آمادگی جسمانی کمتری داشت، اما هنوز هم جای تعجب وجود داشت که او تا چه موقع مایل بود این نقش را بازی کند. با اینکه این بازیگر دوست‌داشتنی درها را برای بازگشت پروفسور ایکس باز نگه داشت، اما ما امیدواریم این کاراکتر محبوب در همان فیلم لوگان شاهد پایان خود بوده باشد.

این بازیگران بزرگ هرکدام بنا به دلایل مخصوص خودشان، نقش‌های محبوب خود را در دنیای ابرقهرمانان ترک کردند و تصمیم گرفتند جای خود را به بازیگران دیگر بدهند؛ سینمای مارول و دی سی میدان بزرگ و ارزشمندی برای بازیگران جوان جهت نشان دادن توانایی‌های خود هستند. ما باید منتظر باشیم و ببینیم آینده‌ی کاراکترهای بزرگ و محبوب طرفداران سینما، با حضور بازیگرانی جدید چگونه رقم خواهد خورد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.