نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 26 ارديبهشت 1397
ساعت 20:00

اسطوره شناسی نورس درباره آینده God of War چه می گوید؟ مطلب ویژه

5 از 5

جدیدترین ماجراجویی کریتوس در God of War، به دنیای نورس آمد و این دنیا شواهدی برای بازی‌های بعدی گاد آو وار دارد.

دیگر تا حالا بسیاری از بازیکنان، آخرین ماجراجویی کریتوس و پسرش آترئوس ر در میدگارد تجربه کردند و اینک در این فکر هستند، که دقیقا می‌خواهد چه اتفاقاتی برای آن‌ها در آینده این سری بیافتد. تم و فضای بازی God of War، به شکل جالب توجهی به اساطیر نورس مرتبط است و اگر عناصر اسطوره‌پردازی‌های نورس را تحلیل کنیم، می‌توانیم به نتایج بهتری از اینکه بازی‌های بعدی این سری در چه راهی گام برمی‌دارند برسیم.

در ابتدای این مقاله، قصد واکاوی وقایعی را داریم که در پایان بازی اتفاق می‌افتند و اگر هنوز موفق به تکمیل بازی نشده‌اید، بهتر است به میدگارد برگشته و ابتدا سفر حماسی پدر و پسر را به پایان برسانید. هر چه نباشد، God of War یکی از برترین بازی‌های انحصاری این روزهای  PS4 و شاید کل صنعت گیم باشد، و توصیه می‌کنیم پیش از مطالعه این مقاله، ابتدا بازی را تجربه کنید.

 

آترئوس و لوکی

What Norse Mythology Tells Us About Future God of War Games 1

در پایان بازی، مشخص می‌شود که مادر آترئوس و همسر کریتوس یعنی فی (Faye)، این قصد را داشته که نام پسرش را «لوکی (Loki)» بگذارد. اینجا باید از مارول ممنون باشیم که با فیلم‌های سینمایی که در طول سال‌های گذشته اکران کرده، بسیاری از مردم را با شخصیت لوکی آشنا کرد؛ لوکی یا همان خدای شرارت و نیرنگ‌بازی، در واقع یک شخصیت بسیار کلیدی و موثر در جهان‌شناسی نوردیک است. در اسطوره‌شناسی نورس، لوکی پسر لافی (Laufey) است و نقشی محوری در بیشتر طرح‌ریزی‌های بزرگ و پشت‌پرده دنیای نورس بازی می‌کند. او صاحب سه پسر است که آن‌ها نیز در اسطوره‌پردازی نورس بسیار تعیین‌کننده هستند؛ هل (Hel)، فنریر (Fenrir) و یورمونگاند (Jörmungandr) که بله، اگر همه عناصر اسطور‌شناسی نورس در God of War به کار برده می‌شد، آترئوس باید پدر همان مار عظیم (World Serpent) باشد.

باید در نظر گرفت که پس‌زمینه و داستان گاد آو وار، یک اقتباس و الهام گرفته از اسطوره‌شناسی نوردیک است و بازگویی مو به موی داستان اساطیر نورس نیست. گرچه تاکنون چنین فرضیه‌ای توسط سانتا مونیکایی‌ها تایید نشده، ولی تیم توسعه بازی واقعا سعی زیادی کردند تا به اسطوره‌پردازی نورس وفادار بمانند. اگر به بازی نگاه کنیم، میمیر (Mimir) گفت که World Serpent در جریان واقعه راگناروک به گذشته و به زمان فعلی برگردانده می‌شود. خود یورمونگاند هم ― گرچه نه در این حد که تو پدرم هستی ― ولی به این موضوع اشاره کرد که آترئوس به نظرش آشنا می‌آید.

از سوی دیگر، ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که فنریر کلا در جایی دیده نمی‌شود. او پسر غول-گرگ لوکی در اساطیر نورس است که سرنوشت او، این است که آن قدر بزرگ شود تا بالاخره روزی خورشید را ببلعد. در قصه راگناروک، فنریر به قدری مهم است که به عنوان تنها کسی نام برده می‌شود که می‌تواند «اودین، پدر خدایان» را بکشد. هنوز معلوم نیست که آیا فنریر هم به شکلی در جایی از داستان دیده شد یا اینکه او اصلا هنوز به دنیا نیامده است. اگر گزینه دوم صحیح باشد، این از یک طرف می‌تواند تئوری سفر در زمان یورمونگاند را تایید کند. از طرف دیگر، در اسطوره‌شناسی نورس فنریر خودش پدر Sköll و Hati است که این دو در بازی حضور داشتند. باید منتظر ماند و دید که آیا این گرگ عظیم وقتی آترئوس پیرتر شد، دیده می‌شود یا خیر.

دیگر فرزند لوکی، دختری به نام هل است که البته ما او را هم در بازی ندیدیم؛ عالم هل‌هایم (Helheim) و همچنین هل-واکرها (Hel-Walkers) در بازی دیده می‌شوند، ولی اینکه در بازی شاهد خود هل نیستیم کمی عجیب است. احتمالا، او هم مثل فنریر هنوز متولد نشده است؛ هر چه نباشد نقش هل نیز در واقعه راگناروک و سقوط خدایان نورس بسیار مهم است.

 

ثور و اودین

What Norse Mythology Tells Us About Future God of War Games 2

وقتی که بعد از کلی ماجراجویی، کریتوس و آترئوس موفق می‌شوند تا ماموریت‌شان را تکمیل و خاکستر فی را به باد بسپارند، بازیکن می‌تواند با انجام یک کار مهم، پایان مخفی بازی را هم شاهد باشد. این یعنی کریتوس و آترئوس کل مسیر را باید به خانه‌شان در ابتدای بازی برگردند تا شاهد میان‌پرده جدیدی از ثور باشند. بنا به همین موضوع به نظر واضح برسد که کریتوس و آترئوس در بازی بعدی، باید با خدای رعد و برق پنجه در پنجه شوند. یک جای بازی میمیر اشاره کرد که طبق پیش‌گویی‌های راگناروک، یورمونگاند (World Serpent) و ثور با هم می‌جنگند و یکدیگر را می‌کشند، ولی او به این نکته نیز اشاره می‌کند که این جنگ به جنگی بسیار مرگبار تبدیل شده و باعث نابود شدن بخشی از درخت ایگدراسیل خواهد شد. در نتیجه، یورمونگاند در زمان به عقب و به زمان پیش از تولدش بر می‌گردد. اینجا شاید کنار هم گذاشتن قطعات، باعث شود که همه چیز واضح به نظر برسد ولی سوالی که پیش می‌آید این است که ثور را یورمونگاند می‌کشد یا کریتوس؟ شاید هم این جنگ مهیب باعث شود تا World Serpent در زمان به عقب برگردد و بالاخره کار ثور را خود کریتوس و آترئوس تمام کنند. بعد از مرگ ثور و پایان راگناروک هم گفته می‌شود که Modi و Magni که از این واقعه زنده می‌مانند، میولنیر (چکش مشهور ثور) را به ارث می‌برند. حال اما در بازی ما می‌دانیم که Magni مرده و احتمالا Modi هم مرده باشد.

در بازی گرچه هرگز شاهد اودین، پدر خدایان نیستیم ولی در طول وقایع God of War از او به دفعات یاد می‌شود. اودین تا حد زیادی با آنچه در افسانه‌ها یاد می‌شود انطباق دارد. او اغلب به عنوان فردی تصویر می‌شود که در جستجوی حکمت و قدرت است و برای رسیدن به آنچه می‌خواهد هم از چیزی دریغ نمی‌کند. او برنامه‌هایش را از طریق دروغگویی، طرح و نقشه‌های همه‌جانبه و همچنین گول زدن هر کسی که لازم باشد پیش می‌برد. گرچه او در بازی، چشم حکمتش را خارج نمی‌کند، ولی میمیر در یک نقطه به این اشاره کرد که اودین در ایگدراسیل، خودش را قربانی خودش کرد تا به قدرت جادویی عظیمی دست پیدا کند.

به هر شکل که حساب کنیم، اودین (در کنار تیر (Tir) که خدای عدالت نیز هست) درواقع «خدای جنگ» در جهان‌بینی نورس است. او خدای مرکزی است و همه جنگ‌ها به او اختصاص دارد. او وقایع آینده و راگناروک را از پیش می‌بیند و با وجود حکمتی که کسب کرده، باز هم وقایع را به شکلی کارگردانی می‌کند که جهان به همان انتها نزدیک شود. او هل را تبعید و با فنریر می‌جنگد. به این ترتیب، در God of War نیز دیر یا زود او و کریتوس به یکدیگر خواهند رسید و این جنگ حماسی، احتمالا در خانه کریتوس در میدگارد هم رخ می‌دهد.

 

راگناروک

What Norse Mythology Tells Us About Future God of War Games 3

در اسطوره‌شناسی نورس، یکی از وقایع کلیدی که باعث شروع راگناروک یا آخر دنیا می‌شود، مرگ بالدور است. فرا رسیدن فیمبول‌وینتر (زمستان عظیم)، به این معنی است که حالا دیگر فاجعه نهایی از همیشه نزدیک‌تر شده است. راگناروک، پایانی تقریبا بر همه چیز از جمله از بین رفتن اکثر خدایان نورس است. اگر به یکی از صحبت‌های میان میمیر و آترئوس گوش کرده یا برخی Lore Marker ها را پیدا کرده باشید، متوجه اشاراتی به وقایع مخوف آینده شده‌اید. وقایعی که اشاره می‌شود، رویدادهای حتمی آخرین لحظات راگناروک در اسطوره‌شناسی نورس است؛ وقتی که مردگان زنده شوند، خدایان سقوط کنند و سورتیر (Surtr) از موسپل‌هایم (Muspelheim) ظاهر شده و سرانجام بر تمام هستی آتش بباراند. اگر در بازی به عالم موسپل‌هایم رفته باشید، شمشیر سورتیر را می‌بینید و آترئوس هم اشاره می‌کند که صدای سورتیر را می‌شنود. اگر با میمیر به آنجا بروید، او خواهد گفت که قدرت آتش سورتیر درواقع پاک‌کننده است و پاکسازی باعث می‌شود تا دنیا کارش را از نو شروع کند.

گرچه در نهایت در بازی بالدور کشته خواهد شد، ولی نکته تاریخی برای طرفداران بازی اینجاست که طبق اسطوره‌شناسی نورس، بالدور در وقایع راگناروک زنده خواهد شد و از قضا، به یکی از خدایانی تبدیل می‌شود که در انتهای این فاجعه زنده می‌ماند. فریا (Freya) هم این پیش‌گویی را کرده بود که بالدور از وقایع جان سالم به در می‌برد و به این ترتیب، با وجود مرگ بالدور و تهدید کریتوس، این احتمال هست که کریتوس و فریا با هم نجنگند یا حداقل، همدیگر را نکشند. با وجود این فرجام کار برای کریتوس و فریا و زنده شدن احتمالی بالدور در راگناروک، باید گفت که اگر یکی از بازی‌های بعدی سری در جریان راگناروک اتفاق بیفتد، واقعا با وضعیت پیچیده‌ای مواجه خواهیم شد. به خدایان گفته شده، که در راگناروک باید با هیولای عظیم و آتشین سورتیر، یورمونگاند یا World Serpent، ارتش‌های هل و خود لوکی مقابله کنند. این می‌تواند در اقتباس بازی هم منطقی به نظر برسد؛ یعنی آترئوس اگر پدر World Serpent، هل و فنریر باشد، باید در جریان رویداد راگناروک، در برابر خدایان نورس صف‌آرایی کند.

 

پیش‌گویی مرموز

What Norse Mythology Tells Us About Future God of War Games 4

در انتهای بازی، کریتوس و آترئوس بالاخره به یوتن‌هایم (Jötunheim) می‌رسند تا خاکستر فی را به باد بسپارند. در آنجا، این دو نفر یک لوح پیش‌گویی پیدا کردند که به نظر، از سرنوشت آینده آترئوس خبر می‌داد. در یک پنل مخفی پشت یک پرده غیر از متون نوردیکی که می‌بینیم، تصویری از آترئوس هم دیده می‌شود که [به نظر] کریتوس را بر بالینش نشانده است.

اگر این متون را ترجمه کنیم، قسمت آخر درباره انتقال قدرت صحبت می‌کند و در اینجا، آن شکل عجیب مار مانند هم در واقع آترئوس را به کریتوس وصل کرده است. یکی دیگر از متون به چیزی مثل «قربانی کردن برای تکامل» اشاره دارد که می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که کریتوس احتمالا خواهد مرد و قدرت‌هایش را به آترئوس منتقل خواهد کرد. این کار، از یک طرف نیز می‌تواند باعث شود که آترئوس، قدرت‌هایش به عنوان یک خدا را مهار کند. خود کریتوس هم بعد از جنگ با بالدور و بیان حقایق برای پسرش، به این نکته اشاره کرد که این موضوع اگر باعث بقای آترئوس شود، حاضر است به پسرش اجازه کشتن او را بدهد. اگر این جمله را در کنار تصویر یاد شده قرار بدهیم، این می‌تواند نشانگر قطعی بودن وقوع پیش‌گویی باشد. در این صورت، احتمالا این آترئوس است که پا در جای پای پدرش می‌گذارد و به قهرمان اصلی بازی در نسخه‌های آینده تبدیل خواهد شد.

قصه‌ها و اسطوره‌شناسی نورس، واقعا از نظر فضا و شخصیت‌ها بسیار غنی هستند. در بازی God of War طرفداران فقط قسمت‌های کوچک و پراکنده‌ای از آن‌ها را از زبان میمیر شنیده، و یا از طریق Lore Marker ها دیدند. با این حال، این بازی شامل اشارات فراوانی بود که می‌تواند انتظارات را از ادامه داستان کریتوس و آترئوس روشن‌تر کند. پس از پایان اولین ماجراجویی کریتوس و آترئوس، حالا باید منتظر ادامه این سری و دیدن آینده ترسناک میدگارد بود.

بازی گاد آو وار، در ۳۱ فروردین امسال به شکل انحصاری برای پلتفرم پلی‌استیشن 4 منتشر گردید. این بازی در مجموع به یکی از موفق‌ترین و تحسین شده‌ترین بازی‌های این سری تبدیل شد و شما می‌توانید نقد و بررسی جامع این بازی را نیز در بازی‌مگ مطالعه کنید.

برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.