نویسنده: محمدرضا حیدری شنبه، 19 خرداد 1397
ساعت 13:21

نگاهی بر اطلاعات اولیه‌ی منتشرشده از Fallout 76 مطلب ویژه

5 از 5

بتسدا در معرفی کردن عناوین محبوب و بزرگش، بسیار عجیب و درعین‌حال سریع عمل می‌کند. تا جایی که در خاطر دارم، از همان اوایل این ناشر دوست‌داشتنی بازی‌های خود را هنگامی معرفی می‌کرد که تنها چند ماه با تکمیل شدنشان فاصله وجود داشته باشد.

 آخرین نمونه از این معرفی‌ها تنها چند روز پیش اتفاق افتاد؛ درحالی‌که تنها مدت کمی به رویداد بزرگ E3 2018 باقی مانده و بیشتر ناشران قصد غافلگیر کردن مخاطبان را در طول کنفرانس‌هایشان دارند، Bethesda با در پیش گرفتن روشی متفاوت، یک جریان زنده به راه انداخت که در آن فقط تصویری با حال و هوای آشنای سری Fallout به همراه متنی با مضمون «لطفاً آماده باشید» دیده می‌شد. روز بعد انتظارات به پایان رسید و در میان شایعات مختلفی مانند عرضه شدن ریمستر Fallout 3 و مواردی از این قبیل و در مقابل چشمان مشتاق همگان، بازی Fallout 76 منتشر شد.

PLEASE STAND BY!دقیقاً همین تصویر بود که بازهم نام بتسدا را بر سر زبان‌ها انداخت

در اینکه بتسدا با معرفی کردن Fallout 76 آن‌هم در فاصله‌ی کوتاه باقی‌مانده تا یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای گیمینگ، یکی از غافلگیری‌های بزرگ خود برای رویداد E3 را از دست داده است شکی نیست؛ اما از سوی دیگر با این شیوه‌ی معرفی کوتاه و نه‌چندان پرسروصدا به‌خوبی تمام طرفداران این سری آخرالزمانی را در انتظار کنفرانس طولانی خود گذاشته است و احتمالاً این کار، تعداد افرادی را که به‌پای کنفرانس Bethesda خواهند نشست، افزایش خواهد داد.

هرچند اطلاعات بسیار کمی از این بازی در دست توسعه در دسترس است؛ ولی اطلاعات منتشرشده، تابه‌حال به‌اندازه‌ای بوده‌اند که برای بحث‌برانگیز بودن کافی باشند. با بازی مگ در بررسی اطلاعات منتشرشده از عنوان Fallout 76 همراه باشید.

در اوایل آخرالزمان

از زمان انتشار اولین نسخه‌ی سری فالوت تاکنون، همواره شاهد قدم زدن‌های هیجان‌انگیز در محیط‌های آخرالزمانی آن‌هم با فاصله‌های طولانی از زمان به وجود آمدنشان بودیم. اتفاقات قسمت اول سری Fallout در سال 2161 و حدود 84 سال پس از بمباران اتمی به وقوع پیوستند؛ بازی‌های Fallout 2 در سال 2241، Fallout 3 در سال 2277، Fallout: New Vegas در سال 2281 و سرانجام Fallout 4 در سال 2287 جریان می‌یافتند.

بسیاری انتظار این را داشتند که قسمت بعدی فالوت، طبق روال نسخه‌های قبلی، از نظر زمانی که بازی در آن جریان دارد، بیشترین فاصله را با زمان بمباران داشته باشد؛ ولی بتسدا این بار تصمیم گرفته تا بازیکنان را در فاصله‌ی بسیار نزدیکی (بخوانید نه‌چندان دور) از زمان وقوع فاجعه وارد بازی کند. Fallout 76 زمانی حدود 25 سال پس از فروریختن بمب‌های اتمی و جهانی آخرالزمانی در سال 2102 را به عرصه‌ی نمایش خواهد گذاشت.

نکته‌ی جالب درباره‌ی تصمیم بتسدا برای انتخاب بازه‌ی زمانی Fallout 76 این است که این تصمیم، تنها برای نمایش زاویه‌ی دیگری از جهان‌های ویران‌شده توسط بمب‌های اتمی اتخاذ نشده است و بتسدا از همان ابتدا و در اولین تریلر بازی سعی دارد که این موضوع را به بازیکنان اطلاع دهد. درهرصورت، تاریخ 27 اکتبر 2102 می‌تواند اشاره‌ای به تاریخ انتشار بازی داشته باشد؛ ولی با اطمینان می‌توان گفت که جریان داشتن بازی در این تاریخ فقط برای اشاره‌ی مداوم سازندگان به تاریخ عرضه‌ی بازی نبوده و ظاهراً سال 2102 یکی از عوامل اثرگذار بر روی داستان بازی خواهد بود. (در ادامه درباره‌ی این نقش توضیح خواهم داد)

27 October 210227 اکتبر 2102

76، رقمی در پس جهان

در لحظات آخر تریلر بازی و در جایی که شخصیت اصلی بازی در حال بستن یک Pip-Boy به مچ دستش است، عدد 76 به‌صورت کاملاً واضحی بر پشت لباس او دیده می‌شود و صدایی هم ظاهراً برای افراد پناهگاه، چیزهایی درباره‌ی ساخت‌وساز و شروع دوباره و والت 76 بیان می‌کند. بیشتر به نظر می‌رسد که این صدای راهنما، از آن دست صداهایی است که زندانیان پس از اتمام زمان غذا خوردنشان می‌شنوند و از آن‌ها می‌خواهد که به سلول‌هایشان بازگردند.

 اگر به محیط دهلیز مانندی که شخصیت اصلی در آن قرار دارد نگاه کنیم، ما هم می‌توانیم محیطی را با حال و هوای همان زندانِ پس از اتمام زمان غذاخوری پیدا کنیم. به‌احتمال‌زیاد جشنی در کار بوده – یا خواهد بود- و همه‌جا تزئین شده است؛ فضای پناهگاه برخلاف اکثر پناهگاه‌های مشاهده‌شده در سری، حس و حال جشن و مهمانی دارد و ظاهراً همه‌چیز برای یک زندگی بدون مشکل مهیا شده است.

 تنها چیز ترسناکی که در این محیط باعث می‌شود این محل به یک آرمان‌شهر سرپوشیده بدل نشود، همان صدای مشتاقی است که شنیده می‌شود. بگذارید به چند نکته درباره‌ی این صدا اشاره‌کنم: اول اینکه اگر طرفدار فیلم‌های پاد آرمان‌شهری و مبارزه‌ی گروه‌های مقاومت علیه حکومت هستید، قطعاً صدای شنیده‌شده برای شما لحن و آهنگ بسیار آشنایی را دارد؛ گویا این صدا فقط با درخواست کردن از افراد، آن‌ها را به‌طور غیرمستقیم وادار به انجام کارهای مختلف می‌کند. نمی‌خواهم در اینجا به بررسی تئوری‌هایی که ثابت می‌کنند در پس پناهگاه 76 یک حکومت دیوصفت وجود دارد بپردازم اما می‌خواهم به شما بگویم که والت‌ها هرچه که باشند، همان‌طور که در قسمت قبلی دیدیم، می‌توانند برای اهداف شیطانی هم به کار گرفته شوند.

76شماره‌ی درج‌شده بر پشت لباس شخصیت اصلی که خبر از شماره‌ی پناهگاه می‌دهد

به‌عنوان نکته‌ی دوم باید اشاره‌کنم که صدا از ساکنان والت 76 می‌خواهد که از پناهگاه خارج‌شده، قدم به دنیای بیرون بگذارند و سریعاً بازسازی جهان را آغاز کنند. این بازسازی جهان اشاره‌ی مستقیمی است به پوستر بزرگی که بر روی دیوار قرار دارد و خبر از چیزی به نام روز استرداد یا احیاء می‌دهد که ظاهراً علت این جشن بزرگ هم به شما می‌رود.

همچنین، همان‌طور که در خبر انتشار بازی Fallout 76 دراین‌باره گفته شد، آهنگ پخش‌شده از رادیوی بی‌سیم روی میز «Country Roads» از John Denver است که در آن از رفتن به خانه‌ای در ویرجینیای غربی صحبت می‌شود. بر اساس این آهنگ و مضامین آن، بسیاری احتمال می‌دهند که بازی فالوت 76 در ویرجینیا و پناهگاه 76، پناهگاهی واقع در این ایالت باشد.

نقطه‌های تاریک تاریخ

درست است که تریلر عنوان Fallout 76 تنها یک تریلر یک و نیم دقیقه‌ای است ولی سؤالاتی که همراه با این تریلر به ذهن طرفداران آمدند، قدمتی به‌اندازه‌ی Fallout 3 دارند.

اولین سؤالی که پس از مشاهده‌ی تریلر برای بسیاری ایجاد می‌شود این است که آیا Vault 76 محل خاصی در بازی فالوت است یا اینکه نه این پناهگاه هم یکی از همان هزاران پناهگاه‌ دیگری است که در جهان بازی وجود دارند؟ خوشبختانه پاسخ این سؤال گزینه‌ی اول است و Vault 76 پتانسیل داستانی خوبی را خود جای‌داده است.

طبق روایت‌هایی که در Fallout 3 و Fallout 4 وجود دارند و همچنین اطلاعات Fallout Wikia، پناهگاه شماره‌ی 76 مکانی برای اسکان یک گروه 500 نفری بوده که ظاهراً قرار است اعضای یک گروه کنترل باشند. قرار بود که این پناهگاه 20 سال پس از بمباران اتمی باز شده و افراد حاضر در آن به دنیای خارج دسترسی پیدا کنند. از طریق مشاهده‌ی اعداد درج شده در یکی از پوسترهایی که بر روی دیوار والت 76 می‌بینیم، می‌توان این را حدس زد که این پناهگاه برای سه دهه‌ی پس از جنگ اتمی در نظر گرفته‌شده است.

Three centuriesVault 76 پناهگاهی است که برای سه دهه درنظر گرفته شده‌است

به این نکته اشاره شد که ظاهراً این پناهگاه قرار بوده 20 سال پس از بمباران اتمی درهای خود را به روی جهان ویران‌شده‌ی خارج از والت باز کند و ساکنان خود را به‌سوی زندگی دوباره بفرستد؛ اما نکته‌ی عجیبی که در تناقض با این قسمت در تریلر بازی مشاهده می‌شود، تاریخی است که در رادیوی بی‌سیم نمایش داده شده است. اگر قرار بوده که پناهگاه پس از 20 سال درهای خود را به‌روی مردم باز کند، تاریخ نمایش داده‌شده در تریلر باید 27 اکتبر 2097 می‌بود؛ درحالی‌که تاریخ مشاهده‌شده همان‌طور که اشاره شد 27 اکتبر سال 2102 و 25 سال پس از جنگ اتمی را نشان می‌دهد.

اینکه این پنج سال فاصله قرار است چه نقشی را در داستان بازی ایفا کند از قضایای نامعلومی است که انتظار داریم بتسدا اطلاعات بیشتری را در‌باره‌ی آن‌ها به ما بدهد. درهرصورت این 5 سال فاصله می‌تواند اشاره‌گر به مشکلی باشد که در داخل پناهگاه و یا حتی در خارج از پناهگاه و دنیای آخرالزمانی بیرون وجود داشته است. همچنین یکی از احتمالات تقریباً غیرممکنی که وجود دارد این است که 20 سال پیش همه‌چیز طبق روال عادی خود پیش رفته و حالا افراد والت 76 در حال جشن گرفتن پنجمین سالگرد آزادی خود، با تکرار موبه‌موی اتفاقات پنج سال قبل هستند که چنین قضیه‌ای چندان با منطق جور درنمی‌آید.

توسعه‌های فنی بازی

اگر تاریخ انتشار بازی را فاکتور بگیریم، تقریباً تمامی اطلاعات فنی اولیه‌ی بازی را در دست داریم. استودیوی بازی‌سازی بتسدا، واقع در مریلند که وظیفه‌ی توسعه‌ی عناوین بزرگی مانند سری Elder Scrolls و همچنین Fallout 3 و Fallout 4 را بر عهده داشته، قرار است به توسعه‌ی جدیدترین قسمت از این سری آخرالزمانی بپردازد. احتمال اینکه دیگر استودیوهای بتسدا هم در ساخت این عنوان مشارکت داشته باشند وجود دارد اما در حال حاضر، فقط BGS (Bethesda Game Studios) توسعه‌ی این بازی را در دست دارد. خبر دیگری که از استودیوهای بتسدا درباره‌ی ساخت عنوان Fallout 76 در دسترس است، این است که استودیو Obsidian که سازنده‌ی بازی محبوب Fallout: New Vegas بوده، پیش‌تر اعلام کرده بود در ساخت بازی جدید بتسدا نقشی نخواهد داشت.

 

A new startحالا می‌توانید وارد خرابه‌های داغ آن بیرون شوید و ببینید که می‌توانید دوام بیاورید یا نه!

 

Fallout 76 قرار است بر روی پلتفرم‌های PC، PS4 و Xbox One عرضه شود. متأسفانه هنوز چیزی درباره‌ی انتشار این عنوان بر روی پلتفرم نینتندو سوییچ به گوش نمی‌رسد. از آنجایی که بتسدا با انتشار Skyrim بر روی این کنسول کمپانی نینتندو علاقه‌ی خود را به پشتیبانی از این کنسول نشان داده بود، بسیاری انتظار داشتند که جدیدترین نسخه‌ی Fallout هم بر روی Nintendo Switch پشتیبانی شود.

پیش به‌سوی E3

یک‌راست به سراغ اصل مطلب می‌روم؛ بزرگ‌ترین ابهامی که برای تمام مشتاقان و مخاطبان این سری درباره‌ی Fallout 76 وجود دارد، این است که آیا جدیدترین ساخته‌ی بتسدا یک بازی تماماً آنلاین در سبک بقاء آخرالزمانی خواهد بود؟

تا چندی پیش، اگر قرار بود که تمام دنیا به بازی‌های آنلاین روی بیاورند و دیگر هیچ امیدی به بازی‌های داستان محور و تک‌نفره نباشد، Bethesda و چند توسعه‌دهنده‌ی دیگر ازجمله نام‌هایی بودند که حاضر بودم قسم بخورم بازهم به ساختن بازی‌های داستانی ادامه خواهند داد. بتسدا در اصل به خاطر دنیاهای پرماجرایش معروف است؛ به خاطر اینکه هر یک از آی‌پی‌هایش، دنیایی به وسعت دنیای خود ما دارند؛ به خاطر اینکه داستانی ناب را در دل دنیاهایش می‌کارد و بعد از ما می‌خواهد که به جان تک‌تک سنگ‌ریزه‌های این دنیا بیفتیم و سعی کنیم داستانی شیرین و افسانه‌ای را از دل خاک سحرآمیز هریک از دنیاهایش بیرون بکشیم. بتسدا در وابسته کردن جهان و داستان به یکدیگر بی‌نظیر است. شما را در نقش یک ملکه یا محافظش، در شهری با معماری عجیب و مردمی عجیب‌تر رها می‌کند و از شما می‌خواهد که با غرق شدن در این جهان، تک‌تک کسانی که به ملکه خیانت کرده‌اند را بیابید. در جایی دیگر، بتسدا شما را یک اژدها زاده معرفی می‌کند؛ در همان یکی دو ساعت اول آن‌چنان شما را بالا می‌کشد که فکر کنید مهم‌ترین شخص این دنیا هستید و سپس با نشان دادن قطره‌ای از عظمت جهانی که خلق کرده، شما را از ناجی جهان به یکی از آن «یکی مثل بقیه» های دنیای امروزی بدل می‌کند. در ولفنشتاین جهانی را می‌سازد که تحت حکومت پیروان رهبر آلمان نازی است و در دووم، جهنم را به معنای واقعی نمایش می‌دهد.

Bethesdaتا به امروز، دیدن این نام مایه‌ی اصلی دلگرمی طرفداران بخش تک‌نفره و داستانی بوده است؛ اما آیا پس‌ازاین هم باعث ایجاد همین حس دلگرمی خواهد شد؟

بله! تمام دنیاهای بتسدا، با داستان‌های ریزودرشتی که دارند معنا می‌شوند. تمام داستان‌های ریز و درشت بتسدا هم به خاطر جهانی که در آن‌ها جریان دارند معنا می‌یابند و حالا، بتسدای عزیزمان ظاهراً قرار است این دو یار دیرینه را از یکدیگر جدا کند. این جمله‌ها را به دلیل داشتن نهایت حس قدردانی و سپاسگزاری نسبت به Bethesda بر زبان نیاوردم؛ بلکه فقط می‌خواستم یادمان باشد که Fallout بدون داستان، یک‌جورهایی توهینی نسبت به دیگر بازی‌های بزرگ بتسدا محسوب می‌شود.

با وجود بخش آنلاین در بازی مخالف نیستم اما کاش بتسدا دست از روش شیرین و خیال‌انگیز خود برنداشته باشد و همچنان هوای طرفداران داستان‌های بی‌نظیر را داشته باشد. مطمئنم نه‌تنها من، بلکه هزاران هزار طرفدار دیگر از اینکه بدانیم یک آی پی بزرگ و قدیمی دیگر هم به سرنوشت Call of Duty دچار شده، به‌هیچ‌وجه خوشحال نخواهیم شد.

طبق گزارش سایت کوتاکو، Fallout 76 قرار است الهاماتی از سبک بقای آنلاین برخی از بازی‌های این سبک مانند Rust داشته باشد. هرچند تابه‌حال بتسدا به‌صورت رسمی خبری دراین‌باره اعلام نکرده است ولی مطمئناً در کنفرانس این توسعه‌دهنده در رویداد E3 2018 می‌توانیم به اطلاعاتی دراین‌باره دست‌یابیم. هرچند تا به اینجا بسیاری بیان کرده‌اند که بازی فالوت 76، ممکن است یک بازی کاملاً متفاوت باشد.

The big dayجشنی بزرگ برای روزی بزرگ؛ روز استرداد

انتظار دیگری که از Fallout 76 داریم، مربوط به نحوه‌ی نمایش آن در کنفرانس بتسدا است. در سال 2015 و در کنفرانس بتسدا در E3 همان سال، تاد هاوارد به مدت سی دقیقه در حال صحبت کردن درباره‌ی قسمت‌های مختلف بازی Fallout 4 بود. انتظار ما برای نمایش Fallout 76 در E3 امسال هم دقیقاً در همین سطح است و دوست داریم که تاد هاوارد با آن بیان جذابش، دوباره بر روی صحنه حاضر شود و تک‌تک جزئیات را برایمان شرح دهد.

و درنهایت...

درنهایت انتظار داریم که خیلی زود، شاهد عرضه شدن Fallout 76 باشیم. ازآنجایی‌که بتسدا در این زمینه تخصص بسیار بالایی دارد و همچنین به خاطر مشخص نشدن تاریخ عرضه‌ی بازی، همه مطمئن هستیم که این عنوان بسیار زودتر از چیزی که انتظارش را داریم، قابل تجربه خواهد بود.

 

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.