نویسنده: محمد مراقی شنبه، 06 مرداد 1397
ساعت 11:48

نقد و بررسی فیلم Rampage مطلب ویژه

5 از 5

نقد و بررسی فیلم Rampage

فیلم Rampage به کارگردانی برد پیتون، تجدید دیدار دوباره‌ای با علمی – تخیلی‌های هیولا محوری است که در مرکزشان ستاره پرطرفداری به نام دواین جانسون قرار می‌گیرد و متاسفانه به همین ستاره و فیلمنامه پرنقص و کلیشه‌ای‌اش بسنده می‌کند. برد پیتون و دواین جانسون پیش از این هم سابقه همکاری در فیلم موفقی مثل San Andreas را دارند، اما فیلم Rampage شاید بی‌اهمیت‌ترین برگ از سابقه کاری هردوی آن‌ها باشد. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگهمراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Rampage با کارگردانی برد پیتون و بازی خوب دواین جانسون بپردازیم.

Rampage dwayne johnsonدواین جانسون در نقش دیویس، یکی از مهم‌ترین هیولاهایی که در فیلم مشاهده می‌کنیم!

فیلم Rampage همانطور که پیش از اکرانش هم می‌دانستیم، با یکی از کلیشه‌ای‌ترین سناریوهای این ژانر آغاز می‌شود. در یک ایستگاه فضایی دور از جو زمین، یک نمونه زنده از آزمایشی خطرناک و بزرگ (به طوری که در خارج از جو زمین درحال انجام است) از کنترل انسان‌ها خارج می‌شود و ایستگاه فضایی را به نابودی می‌کشاند. یکی از پژوهشگران این آزمایش بزرگ، نمونه‌های دیگر این آزمایش را با خود از ایستگاه فضایی خارج می‌کند اما متاسفانه موفق به حمل موفقیت‌آمیز آن‌ها نمی‌شود و سه نمونه مختلف در سه نقطه متفاوت برروی زمین فرود می‌آیند و سبب ایجاد تهدید بزرگی برای زمین می‌شوند. فیلم با انبوهی از کلیشه‌های علمی – تخیلی‌های هیولا محور کار خود را استارت می‌زند و سپس به سراغ برگ برنده اصلی‌اش یعنی دواین جانسون می‌رود. ستاره‌ای که مطمئنا بخش مهمی از سرمایه‌گذاری سازندگان فیلم به حساب می‌آید و البته مثل همیشه بازی خوبی را هم از خود به نمایش می‌گذارد که شاید تنها نقطه قوت فیلم Rampage در کنار جلوه‌های ویژه‌اش به حساب می‌آید. دیویس (دواین جانسون) یک گوریل سفید دست‌آموز (جورج) دارد که رابطه دوستانه و عمیقی را بین خودشان تشکیل داده و وقت زیادی را با هم می‌گذرانند. اما متاسفانه جورج یکی از قربانیان نمونه‌های پراکنده شده از آن آزمایش خطرناک است که به محض برخورد با نوعی گازهای شیمیایی، شروع به تغییر رفتار می‌کند و علاوه بر اینکه مدام به سرعت رشد قد و وزنش افزوده می‌شود، طبع وحشیانه‌تری به خود می‌گیرد و به یکی از تهدیدات خطرناک انسان‌ها تبدیل می‌شود. دو هیولای بعدی فیلم هم همانطور که در تریلرهای فیلم دیده بودیم، یک گرگ بزرگ و یک کروکدیل غول‌پیکر هستند که در کنار جورج، تیم هیولاهای عظیم‌الجثه فیلم را تکمیل می‌کنند. البته اگر دواین جانسون را به تنهایی یکی از اعضای مهم این تیم حساب نکنیم!

rampage movie gorilla georgeاز جمله لحظات زیبای فیلم Rampage مربوط به بخش‌هایی می‌شوند که فروپاشی‌های روانی جورج و نحوه‌های برقراری ارتباطش با دیویس از طریق زبان اشاره را مشاهده می‌کنیم.

فیلم‌های هم‌ژانر با Rampage (مانند سری ژوراسیک ورلد، کینگ کونگ، گودزیلا) تاکنون زوایای بسیار متفاوتی از رویارویی هیولاهای غول‌پیکر با انسان‌ها را به نمایش گذاشته‌اند. از مبارزه متقابل انسان‌ها و هیولاها گرفته تا مبارزه خود هیولاها با یکدیگر و حتی گاهی هم همکاری هیولاها و انسان‌ها برای مقابله با تهدیدی بزرگ‌تر. فیلم Rampage همه این موارد را با هم یک جا دارد و متاسفانه باید گفت همه‌کاره‌ای است که هیچ‌کاره به حساب می‌آید. فیلم همکاری دوستانه و جالب بین دیویس و جورج را دارد، همزمان با اینکه در دقایق پایانی فیلم مبارزه بزرگی بین سه هیولای داستان (دیویس را هم به آن اضافه کنید) را مشاهده می‌کنیم. فیلم Rampage با اینکه در ظاهر سه هیولای خفن و وحشتناک و مهم‌تر از همه ستاره‌ای محبوب این ژانر مانند دواین جانسون را در چنته دارد، از به نمایش گذاشتن هویت واقعی‌اش باز می‌ماند. طوری که سازندگان فیلم به جای اینکه با فیلمی جدید به نام Rampage طرف باشند، چند دقیقه‌ای را به ژوراسیک ورلد بودن می‌گذرانند و بعضی مواقع هم پا در کفش دیگر فیلم‌های هم‌ژانر خود می‌کنند. از همین جهت Rampage بیش از اینکه فیلمی مستقل و اولین نسخه از سناریوی خودش باشد، صرفا دنباله‌ای کلیشه‌ای از فرنچایزهای نام برده شده در این ژانر است که در پایان کار خود تجربه‌ای مضاف بر فیلم‌های قبلی را ارائه نمی‌‍دهد و حتی گاهی پسرفت هم می‌کند. با اینهمه، فیلم دو ویژگی بسیار خوب به نام دواین جانسون و جلوه‌های ویژه دارد که حقیقتا مو لای درزشان نمی‌رود و نمی‌توان ایرادی از آن‌ها گرفت.

Rampage 2018وقتی می‌گویم هر چند دقیقه از آب بیرون می‌آید و خودی نشان می‌دهد یعنی همین.

جلوه‌های ویژه فیلم بخش باارزشی از فیلم Rampage هستند که هیچ ایرادی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. توانایی جلوه‌های ویژه فیلم را هنگامی می‌توان دریافت که تفاوت‌های اساسی شخصیت‌پردازی را در ظاهر سه هیولای اصلی فیلم احساس می‌کنیم. فیلم Rampage به جای اینکه سه هیولای وحشی و عظیم‌الجثه را به نمایش بگذارد، یک گوریل مهربان و صمیمی را که دچار اختلالات اساسی در بدنش شده و خودش هم از این تغییرات راضی نیست، یک گرگ سریع و درنده و یک کروکدیل مخوف و غول پیکر را که هرزچندگاهی سر از آب بیرون می‌آورد و خودی نشان می‌دهد، دارد که واقعا در به نمایش گذاشتن هر یک از آن‌ها چارچوب‌های مربوطه را رعایت کرده و شاهد شخصیت‌پردازی‌های متفاوت از یکدیگر هستیم که لازمه فیلمی شبیه به Rampage است. فیلم همچنین دارای اکشن‌های شلوغ و وسیعی است که در بخشی از آن‌ها شاهد تخریب محیط‌های شهری و آسمان‌خراش‌های بزرگ هستیم و از قضا کیفیت و جزئیات بسیار خوبی هم دارند و نمی‌توان خرده‌ای از آن‌ها گرفت. به طور کلی فیلم Rampage یک علمی – تخیلی هیولا محور نسبتا تکراری است که تماشای کاملش هم کار آنچنان دشواری نیست. زیرا همچنان در کنار سناریوهای کلیشه‌ای و ایده‌های تاریخ مصرف گذشته فیلمنامه فیلم، اکشن‌های پرزرق برق و پرجزئیات، جلوه‌های ویژه دیدنی و مهم‌تر از همه جناب دواین جانسون را داریم که هر یک به تنهایی می‌توانند بهانه‌ای برای هدر دادن 90 دقیقه از وقت شما باشند!

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.