نویسنده: محمد مقصودی یکشنبه، 11 شهریور 1397
ساعت 12:47

حقایقی جالب در مورد فیلم The Dark Knight مطلب ویژه

5 از 5

حقایقی جالب در مورد فیلم The Dark Knight

فیلم The Dark Knight یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های کمیک بوکی تاریخ به شمار می‌رود که بارها مورد تحسین بزرگان سینما قرار گرفته و همواره طی نظرسنجی‌های مختلف از دید مردم جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینما لقب گرفت؛ در فیلم دوم از سه‌گانه بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان ما می‌بینیم بتمن با بازی کریستین بیل در مقابل جوکر که نقش آن را بازیگر فوق‌العاده‌ای چون هیث لجر بازی می‌کرد قرار گرفته است، لجر بعد از مرگش به خاطر ایفای این نقش موفق به کسب جایزه آکادمی اسکار نیز شد. تعهد لجر نسبت به نقش جوکر از جمله اتفاقات افسانه‌ای این فیلم محسوب می‌شود، اما در کنار این موضوع حقایق جالبی نیز در پشت‌صحنه فیلم وجود داشت که ممکن است شما از آن‌ها آگاه نباشید؛ در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید تا به حقایق جالبی راجع ‌به فیلم The Dark Knight پی ببرید.

1. از دید آقای مایکل کین هیث لجر توانست با ایفای نقش فوق‌العاده خود، جوکر جک نیکلسون (فیلم بتمن در سال 1989) را شکست دهد و آن را کنار بزند: «جک به مانند شخصیت یک دلقک است، ملایم و بدجنس و چیزی شبیه به یک عموی قاتل قدیمی (واژه عمو به دلیل خصوصیات اخلاقی خاص به این کاراکتر نسبت داده شده است)؛ اما جوکر هیث لجر کاملا مسیر متفاوتی را در مقایسه با جک پیمود، او یک بیمار روانی ترسناک بود. لجر یک فرد دوست‌دا‌شتنی است که جوکرش انقلابی جهنمی را در این فیلم به وجود آورد.» کین زمانی به این باور می‌رسد که طی صحنه‌ای جوکر به پنت‌هاوس بروس وین می‌آید؛ او هیچ‌گاه قبلا لجر را ندیده بود بنابراین وقتی لجر وارد می‌شود و شروع به ایفای نقش خود می‌کند وحشت تمام وجود کین را فرامی‌گیرد تا جایی که او دیالوگ خود را نیز فراموش می‌کند.

2. طی صحنه تعقیب و گریز جوکر و ون‌های نیروهای ویژه یکی از چهار دوربین IMAX موجود در جهان در آن زمان نابود شد.

IMAXCamera thumb

3. بروس وین لباس جدیدی از بتمن را در این فیلم بر تن کرد؛ این لباس بتمنی نسبت به لباس فیلم Batman Begins در سال 2005 دچار تغییرات مثبتی شد، که کریستین بیل با پوشیدن آن بیشتر احساس راحتی می‌کرد و برای ایفای نقش خود چابک‌تر بود. این لباس از 200 قطعه منحصر به فرد با جنس لاستیکی، فایبرگلاس، مش فلزی و نایلونی (تولید شده به وسیله تکنولوژی بسیار پیچیده و مشکل) تشکیل شده بود؛ همچنین یک خاصیت قابل ارتجاعی خاصی نیز به آن داده شد تا به خوبی بر روی بدن کریستین بیل بنشیند. دستکش‌ها دارای تیغه‌های تیزی بودند که توانایی پرتاب کردن نیز داشتند؛ ماسک بتمن با اقتباس از کلاه‌ موتورسواری خلق شده و به شکلی بود که کاملا از قطعات گردنی جدا شده بود، در نتیجه‌ این طراحی امکان لازم را برای بیل ایجاد می‌کرد تا به راحتی سر خود را در تمامی جهات حرکت دهد؛ این کلاه همچنین به شکلی طراحی شده بود که مجهز به لنز‌های سفید چشم به هنگام تبدیل بتمن به Bat-sonar بود.

4. در صحنه معروف بازجویی بتمن از جوکر و رویارویی آن‌ها هیچ‌کدام از این دو کاراکتر یکدیگر را با اسم صدا نکردند.

5. وقتی هاروی دنت در دادگاه شاهد را خلع سلاح می‌کند، خشاب اسلحه را خارج و آن را توسط انگشت کوچک خود نگه می‌دارد؛ این کار درواقع روشی صحیح برای بارگیری اورژانسی مجدد اسلحه و اصلاح نواقص آن است.

6. مرگ ناگهانی هیث لجر در تاریخ 22 ژانویه سال 2008 باعث شد گمانه‌زنی‌های مختلفی راجع‌ به وضعیت این فیلم به وجود بیاید؛ خیلی زود پس از درگذشت ناراحت‌کننده لجر کمپانی برادران وارنر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی صحنه‌های اصلی مربوط به جوکر فیلم‌برداری شده و مراحل پسا تولید آن نیز به پایان رسیده است، بنابراین نقش جوکر به‌عنوان آخرین نقش لجر در سینما کامل بوده و آماده برای پخش است.

7. به هنگام فیلم‌برداری یک صحنه تعقیب و گریز در خیابان لیک، اداره پلیس شیکاگو تماس‌های متعددی از طرف شهروندان خود دریافت کرد که اظهار داشتند پلیس در تعقیب یک وسلیه نقلیه تیره ناشناس که مدل آن نیز مشخص نیست هستند.

8. صدای خش‌دار بتمن که توسط کریستین بیل اجرا شده بود در این فیلم نسبت به فیلم Batman Begins در سال 2005 خشن‌تر بود و بارها با توجه ذات افراطی او در فیلم ما شاهد این تقلید نه چندان خوشایند بودیم؛ اما تصور اشتباهی که خیلی از افراد به آن اعتقاد دارند این است که مسئولیت این نوع از صدا کاملا برعهده کریستین بیل است. صدای اصلی که طی فیلم‌برداری ضبط شده بود صدایی به مراتب با تن پایین‌تری بود، اما در هنگام گذارندن مراحل پس‌تولید با تصمیم کارگردان پروژه یعنی کریستوفر نولان این صدا خشن‌تر و خش‌دارتر شد.

9. طی صحنه تعقیب و گریز وقتی راننده خودرویی که جوکر در آن حضور دارد کشته می‌شود خود جوکر مسئولیت رانندگی خودرو را برعهده می‌گیرد؛ ما در اینجا مشاهده می‌کنیم که سوراخ ناشی از شلیک گلوله شکلی به مانند لبخند بر روی شیشه جلوی خودرو ایجاد کرده است.

10. 39 وسیله نقلیه طی این فیلم خرد، منفجر و درهم شکسته‌اند و یا به نوعی مورد اصابت گلوله و ضربه‌های مختلف قرار گرفتند.

11. هیث لجر طراحی آرایش کاراکتر جوکر را خود انجام می‌داد، او از آرایش دلقک سفید استفاده کرده و لوازم آرایش را از یک داروخانه تامین می‌کرد؛ دلیل این کار آن بود که جوکر خود طراحی آرایشش را انجام می‌داد و خودش آن را روی چهره خود پیاده می‌کرد، در نتیجه لجر نیز معتقد بود که باید خودش آن کار را انجام دهد. هنگامی که طراحی او مورد تایید قرار گرفت گروه گریم موظف بودند که این طراحی را عینا در هر روزی که فیلم‌برداری انجام می‌شود روی چهره او پیاده کنند.

Joker thumb

12. طی کمپین رسانه‌ای قبل از اکران عمومی فیلم مشکلی به وجود آمد، این مشکل از آنجایی نشات گرفت که یک وبسایت وابسته به فیلم شروع به ارسال کیک‌هایی کرد که ظاهرا از طرف جوکر ارسال شده است؛ درون این کیک‌ها تلفن همراهی وجود داشت که با لرزش خود باعث لرزیدن کیک نیز می‌شد، همچنین سیم‌هایی نیز به کیک متصل بود که ظاهر آن را بسیار شبیه به یک بمب می‌کرد. هنگامی که چنین کیکی برای یک ایستگاه خبری ارسال شده بود کارکنان آنجا به این باور رسیدند که این کار یک اقدام تروریستی است و سریعا تصمیم گرفتند ساختمان را تخلیه کنند.

13. بروس وین یک لامبورگینی مورسیه‌لاگو را در فیلم می‌راند؛ کلمه خفاش در زبان اسپانیایی همان «مورسیه‌لاگو» است.

14. با اینکه کریستوفر نولان بار دیگر برای ایفای نقش ریچل داوز از کیتی هلمز دعوت به همکاری کرد، اما او تصمیم گرفت این نقش را رد کند و در این فیلم حضور نداشته باشد؛ در عوض کیتی ترجیح داد تا در کنار بازیگرانی چون داین کیتن و کویین لطیفه به ایفای نقش در فیلم Mad Money که محصول همان سال 2008 است بپردازد.

15. این فیلم اولین فیلم کمیک بوکی بود که توانست به رکورد فروش یک میلیارد دلاری دست پیدا کند.

16. جهت آمادگی برای ایفای نقش جوکر، هیث لجر به مدت شش هفته در اتاق یک متلی خود را مخفی کرد؛ طی این مدت انزوا لجر به شکلی عمیق به بررسی و حفر روانشناسی این کاراکتر پرداخت. او برای تکامل تک تک حرکات این کاراکتر از صدا گرفته تا خنده‌های سادیستی، خودش را فدا کرد. (برای صدای جوکر هدف لجر آن بود از تنی استفاده کند که بیانگر کار جک نیکلسون در فیلم بتمن سال 1989 نباشد) لجر سعی کرد ظاهر جوکر عمدتا بر اساس مخلوطی از بی‌نظمی و آشفتگی چهره گیتاریست گروه پانک راک پیستولز یعنی سید ویشس باشد و به لحاظ روانی و ذهنی نیز از کاراکتر الکس دلارج با بازی مالکوم مک‌داول در فیلم A Clockwork Orange (محصول سال 1971) الهام گرفت.

17. ما فقط طی سه صحنه در فیلم خون می‌بینیم: روی صورت بتمن تقلبی که جوکر آن را به دار آویخت، بالش هاروی در بیمارستان و طی حمله سگ‌ها به بتمن که باعث خونریزی دستانش می‌شود؛ اغلب چنین خشونت‌هایی در این فیلم از صحنه دید خارج می‌شوند و یا زاویه دوربین به شکلی است که نمایی مبهم و تار از آن می‌بینیم.

18. بسیاری بر این باورند یکی از دلایل اصلی آنکه آکادمی اسکار تصمیم گرفت به جای پنج نامزد جهت دریافت جایزه بهترین فیلم ده نامزد معرفی کند این است که دو مورد از بهترین فیلم‌های سال یعنی The Dark Knight و WALL·E در لیست پنج نامزد ابتدایی حضور نداشتند.

19. کریستین بیل اعتراف کرد که او به اندازه فیلم نخست یعنی Batman Begins حجم عضلانی خود را برای فیلم دوم اضافه و یا حتی همان فرم را حفظ نکرده است؛ بخشی از دلیل آن نیز مربوط به طراحی جدید لباس بتمن می‌شد که انعطاف‌پذیرتر و سبک‌‌تر بود.

20. در فیلم بروس از لوشیوس فاکس می‌خواهد لباس بتمن جدیدی را برای او طراحی کند و برای قسمت سر آن نیز قطعه‌ای بسازد که به واسطه‌اش بتواند راحت‌تر به اطراف نگاه کند؛ همانطور که در کمیک‌ها و فیلم‌های قدیمی بتمن شاهد بودیم بازیگر نقش بتمن از یک کلاه بتمنی محکم استفاده می‌کرد که این کلاه تمام بخش سر، گردن و شانه‌ها را می‌پوشاند، در واقع این قطعه حرکت دادن سر را برای بازیگر غیرممکن کرده بود و بازیگر برای تحت نظر قرار دادن هدفش مجبور بود کل نیم‌تنه خود را تکان دهد.

BatSuit thumb

21. هیث لجر هردو ویدیوی خانگی که جوکر برای GCN فرستاده بود را خودش کارگردانی کرد؛ اولین ویدیویی که بتمن تقلبی در آن حضور داشت تحت نظارت نولان ضبط شد. سپس نولان به این نتیجه رسید که برای فیلم‌برداری ویدیوی بعدی لجر کار خود را برای این سکانس خیلی خوب انجام می‌دهد، به همین دلیل نیز احساس کرد جهت فیلم‌برداری این صحنه یعنی جایی که خبرنگار مایک انجل بیانیه جوکر را می‌خواند، نیازی نیست که خودش شخصا در آنجا حضور داشته باشد؛ او در این مورد به لجر اعتماد کرده و به او اجازه داد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، لجر نیز جواب اعتماد نولان را به خوبی داد و این کارگردان با دیدن ویدیو حاصله بسیار از کار بازیگرش راضی بود.

22. هیث لجر پس از مرگش در مجموع برای ایفای نقش جوکر موفق شد 32 بار جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در مراسم‌های مختلف پیروز شود؛ از جمله این جوایز عبارت‌اند از: اسکار، گلدن گلوب، بفتا، جایزه گزینش منتقدان فیلم و جایزه انجمن بازیگران فیلم.

23. صحنه ابتدایی فیلم که در آن اتوبوس از پشت وارد بانک می‌شود صحنه‌ای به مراتب دشوارتر از حد تصور بود؛ اتوبوس باید از هم جدا شده و بار دیگر درون ساختمان (که در اصل یک اداره پست قدیمی بود) به هم متصل می‌شد. اتوبوس پشت یک دیوار بزرگ مصنوعی پنهان و در لحظه مناسب توسط یک توپ هوای قوی از عقب وارد بانک شد.

24. صحنه مربوط به پنت‌هاوس بروس وین درواقع در طبقه پایین یک ساختمان اداری در مرکز شهر شیکاگو فیلم‌برداری شد؛ در طول روز نیز همان مکان به شکلی دیگر دکور و صحنه‌های مربوط به کنفرانس مطبوعاتی هاروی دنت در آن فیلم‌برداری می‌شد.

25. هیث لجر همیشه لب‌های خود را لیس می‌زد، زیرا به واسطه روشی که او باید جهت ایفای نقشش صحبت می‌کرد این نیاز برای او به وجود آمده بود که همیشه دهان خود را مرطوب نگه دارد؛ بسیاری از افراد گفتند که این کار او صرفا ناشی از یک عادت قدیمی است (که همینطور نیز بود)، اما او مطمئنا برای ایفای این نقش به بهترین شکل ممکن بسیار بیشتر از قبل این کار را انجام می‌داد.

26. در پی جدایی کیتی هلمز از فیلم دوم، قرار بود یکی از بازیگران قدیمی کمپانی برادران وارنر یعنی سارا میشل گلر که در سریال طولانی Buffy the Vampire Slayer نیز بازی کرده بود ایفای نقش ریچل را برعهده بگیرد؛ همچنین گزارش شده بود که نولان قصد داشت قبل از استخدام مگی جیلنهال برای ایفای نقش ریچل از بازیگرانی چون آیلا فیشر، امیلی بلانت و یا ریچل مک‌آدامز استفاده کند.

27. بدون شک کاراکتر هاروی دنت (دوچهره) یکی از موثرترین کاراکترهای فیلم دوم بود که آرون اکهارت با ایفای این نقش توانست بازی خاطره‌انگیزی را از خود بر جای بگذارد؛ پیش‌تر بیلی دی ویلیامز در فیلم بتمن سال 1989 به کارگردانی تیم بارتون و تامی لی جونز در فیلم Batman Forever در سال 1995 به کارگردانی جوئل شوماخر به ایفای این نقش پرداخته بودند. قبل از اینکه آرون اکهارت نقش شوالیه سفید گاتهام را ایفا کند تهیه‌کنندگان به دنبال نام‌هایی چون هیو جکمن، رایان فیلیپ، مارک روفالو، مت دیمون و لیو شرایبر بودند.HarveyDent thumb

28. نولان طی صحبت‌های مشهوری گفته بود هیث لجر تنها بازیگری بود که او برای ایفای نقش جوکر در نظر گرفت؛ در آن زمان جک نیکلسون شکایت کرده بود که چرا از او برای بازگشت دوباره جهت ایفای این نقش درخواست نکرده‌اند، همچنین بازیگران مختلفی مثل استیو کارل، انتقام‌جوی آینده پل بتانی و مرحوم رابین ویلیامز که در فیلم Insomnia به کارگردانی نولان در مقابل آل‌پاچینو بازی کرد برای ایفای نقش جوکر ابراز علاقه کرده بودند. لجر حتی قبل از پایان نوشته شدن فیلم‌نامه به عنوان شاهزاده جرم و جنایت فیلم نولان انتخاب شد.

29. کریستین بیل می‌توانست در صحنه‌های مشکل از یک جفت بدلکار استفاده کند، اما او تصمیم می‌گیرد که برای فیلم‌برداری یک صحنه، بر روی لبه برج 110 طبقه‌ای سیرز در شهر شیکاگو قرار بگیرد؛ او عین همین کار را در هنگ کنگ نیز انجام داد. بیل طی مصاحبه با The Early Show در سال 2008 راجع به این موضوع گفت: «مگر در زندگی خود چند بار شانس دارید تا با لباس بتمن این کار را انجام دهید؟ من اجازه نمی‌دهم شخص دیگری این کار را انجام دهد. اوضاع در عین استرسی که برای من به ارمغان می‌آورد، به دلیل آرامشی خاصی که احساس می‌کردم برایم لذت‌بخش نیز بود؛ شاید به معنای واقعی تمامی این‌ها تنها 30 ثانیه طول کشید.»

30. برخلاف ظاهر زیبای موتور بتمن به نظر کنترل و اداره کردن آن مشکل بود و به همین دلیل بیل هیچ‌گاه در آن فیلم این موتور را نراند؛ بیل طی مصاحبه‌ای درباره این موتور گفت: «آن موتور خیلی خطرناک بود و آن‌ها جهت تکمیل این فیلم لعنتی باید طی صحنه‌ای با این موتور از من استفاده می‌کردند.» بعد از فیلم وقتی این موتور برای فروش به حراج گذاشته شده بود قیمتی بین 80 تا 110 هزار دلار برای فروشش تخمین زده شد، که البته در انتها به سه برابر این قیمت به فروش رفت.

31. در اکتبر سال 2017 جو مک‎‎‌کیبل کتابی به نام «100 Things Batman Fans Should Know & Do Before They Die» را منتشر کرد که در آن مصاحبه‌هایی جدید و منتشرنشده از بازیگران فیلم آشکار شد. ( که شامل مصاحبه با هیث لجر چند ماه قبل از مرگ او نیز بود) البته محوریت کتاب فقط بر اساس مصاحبه نبود و حقایق جالبی را نیز برای طرفداران آشکار می‌کرد؛ طی یکی از همین مصاحبه‌های بیل در مورد اولین صحنه مشترکش با جوکر که همان صحنه بازجویی بود، او گفت: «می‌دونی چیه نیاز نیست که من واقعا تو را بزنم، سپس او به من گفت: زودباش ادامه بده ادامه بده. تعهد لجر به نقشش بی‌همتا و کامل بود.»

BatmanvsJoker thumb

32. هیث لجر در سال 2008 فوت کرد؛ کار او در فیلم The Dark Knight تمام شده بود و چیز زیادی از او وجود نداشت که ما آن را ندیده باشیم. نولان اعلام کرد که فیلم‌برداری این اثر به شکل موثری انجام شد و آن‌ها تقریبا هیچ صحنه اضافی را فیلم‌برداری نکردند که بعدا آن را حذف کنند؛ تنها یک صحنه اضافی در این فیلم وجود داشت که همگی ما از آن باخبر هستیم، جایی که جوکر بیمارستان را منفجر می‌کند و وارد اتوبوس جهت فرار کردن می‌شود، صحنه‌ای از او درون اتوبوس گرفته شد که در طول نسخه اصلی فیلم پخش نشد.

33. طی صحنه‌ای که جوکر با دوچهره در بیمارستان ملاقات می‌کند بر روی برچسب اسم یونیفرم پرستاری که لجر برتن کرد نام ماتیلدا نوشته شده بود؛ ماتیلدا فرزند دختر حاصل از ازدواج هیث لجر با میشل ویلیامز است. زمانی که هیث لجر فوت کرد ماتیلدا تنها دو سال سن داشت.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.