نویسنده: حمیدرضا یکشنبه، 11 شهریور 1397
ساعت 22:53

نقد و بررسی بازی Flipping Death

5 از 5

 دنیای وارونه مرگ و زندگی | نقد و بررسی بازی Flipping Death

اگر شما هم مثل من به بازیهای ماجراجویی سرشار از طنز نظیر Grim Fandango، Sam & Max و Monkey Island علاقه دارید، مسلما تجربه Flipping Death برای شما بسیار لذتبخش خواهد بود. این عنوان توسط سازندگان بازی Stick it to the Man ساخته شده و به نوعی ادامه معنوی آن به شمار میرود. در ادامه با ما همراه باشید تا با Flipping Death بیشتر آشنا شوید.

FlippingDeath Review P10Penny پس از اتفاقی که برایش می افتد ناگهان خود را در دنیای مردگان می یابد

داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که دختر جوانی به نام Penny پس از اینکه توسط رئیسش از کار اخراج می‌شود، تصمیم می‌گیرد به همراه دوست پسرش Elliot در شهر کمی گشت بزند. با تاریک شدن هوا و مشاهده یک شی عجیب در جاده، مسیر آنها منحرف می‌شود و مجبور می‌شوند ادامه مسیر را پیاده طی کنند. در همین حین Penny در حفرهای سقوط می‌کند و این موجب می‌شود که او وارد دنیای مردگان شود. او که از این قضیه بسیار شوکه شده است ناگهان با نگهبان مرگ روبرو می‌شود. نگهبان مرگ از او درخواست می‌کند تا مدتی وظیفه رسیدگی به امور زندگان و مردگان را بر عهده بگیرد تا او بتواند بعد از هزاران سال به تعطیلات تابستانی برود و اندکی خوش بگذراند! بله همه چیز به همین سادگی و عجیبی شروع می‌شود. اکنون Penny به واسطه داس مرگ و شنلی که به تن دارد می‌تواند با ارواح مردگان ارتباط برقرار کند و در عین حال جسم و ذهن افراد زنده را نیز کنترل کند. او در ابتدا بسیار سردرگم بنظر می‌رسد تا اینکه متوجه می‌شود روحی کنترل بدن نیمه جان او را در دنیای واقعی تسخیر کرده است و قصد دارد با این کار به اهداف (شوم؟) خود دست پیدا کند، از این رو او تصمیم می‌گیرد تا با کمک ارواح و افراد زنده به راز این اتفاقات عجیب پی برده و این معما را حل کند.

FlippingDeath Review P4.jpgترکیب صداگذاری و دیالوگ‌های طنزآمیز بازی خیلی اوقات خنده بر لب‌هایتان خواهد آورد

Penny در مسیر داستان با شخصیت‌های بسیار جالب و منحصر بفردی رو به رو می‌شود که هر کدام به نحوی نیازمند کمک Penny هستند، به طور مثال یکی از این افراد دختر جوانی به نام Jenny است که پس از تصادف وارد کما می‌شود، او در دنیای ارواح با Penny مواجه می‌شود و از او می‌خواهد که بدن او را از روی تخت بیمارستان بر روی موتور سیکلتش انتقال دهد، زیرا این تنها راهی است که او به هوش خواهد آمد. اتفاقات بازی و شخصیت‌های آن بسیار عجیب و غریب و در عین حال طنز آمیز و خنده‌دار هستند. در واقع تمرکز اصلی بازی روی روایت داستان و سرگرم کردن پلیرها از این طریق است و گیم‌پلی نقش پُلی را ایفا می‌کند که منجر به تعامل پلیرها با داستان می‌شود. بازی از شش چپتر تشکیل شده‌است، در ابتدای هر چپتر اهداف اصلی Penny در بالای صفحه درج می‌شوند و به مرور با صحبت با افراد جدید به این ماموریت‌ها اضافه می‌شود، علاوه بر این تعدادی چالش اختیاری در هر چپتر وجود دارد که در صورت انجام آن‌ها کارت‌هایی به نام Ghost Card آزاد می‌شود که در آن‌ها اطلاعات کاملی در مورد هر یک از شخصیت‌های بازی درج شده است.

FlippingDeath Review P3.jpgPenny باید با کمک گرفتن از مردگان و زندگان معمایی که پیش رویش قرار دارد را حل کند

در ابتدای هر چپتر Penny وارد دنیای مردگان می‌شود، او سپس باید با جمع‌آوری موجوداتی کوچک که در فضا پراکنده اند به جسم و ذهن افراد زنده نفوذ کند. برای نفوذ به هر کاراکتر تعداد و انواع مختلفی از موجودات مورد نیاز است. یکی از دیگر قابلیت‌های Penny در دنیای مردگان استفاده از داس مرگ جهت پرش و رسیدن به نقاط دور از دسترس است، این قابلیت باعث شده که گیم‌پلی بازی از حالت خشک و تکراری تا حدودی فاصله بگیرد. هر بار که یک شخصیت از دنیای زندگان را تسخیر می‌کنید می‌توانید از قابلیت‌های منحصر به فرد آن کاراکتر به نفع خود استفاده کنید، به طور مثال شخصیت Tina می‌تواند با دندان‌های قدرتمندش هر چیزی را خرد کند یا سگی به نام Meatball می تواند با پارس کردن موجب ترساندن گربه‌ها شده و یا توجه انسان‌ها را به خود جلب کند. Penny باید با استفاده از قابلیت‌هایی که در دنیای مردگان و زندگان به دست می‌آورد به حل معماهای بازی بپردازد، این معما‌ها غالبا چندان منطقی بنظر نمی‌رسند اما در عین حال روش حل آن‌ها چندان سخت نیست، حتی اگر نتوانید راه حل یک معما را پیدا کنید می‌توانید با مراجعه به قسمت Hints بازی پاسخ آن را بیابید. 

 اگر حس می‌کنید در تجربه Flipping Death مردد هستید حتما این ویدئو را ببینید

اگر پیش از این Stick it to the Man را بازی کرده باشید، با سبک هنری بازی آشنایی زیادی خواهید داشت. سبک طراحی کاراکترها و محیط بازی نیز همانند اتفاقاتی که در آن رخ می دهد عجیب و غریب است، اما همین مسئله باعث شده که از دیگر عناوین این سبک متمایز شود، علاوه بر این همین سبک طراحی خود کمک کرده تا طنز نهفته در بازی به شکل بهتری بازگو شود. یکی دیگر از نقاط قوت بازی صداگذاری بسیار قوی و حرفه‌ای آن است. روایت و دیالوگ جزو مهمترین ارکان یک عنوان ماجراجویی هستند و Flipping Death با استفاده از راوی و صداپیشه‌گان حرفه‌ای توانسته در این زمینه بسیار موفق عمل کند. بنظر من صداپیشه شخصیت Penny می‌تواند امسال جزو نامزدهای بهترین صداپیشگی در بازی‌های ویدئویی قرار بگیرد.

FlippingDeath Review P6.jpgسبک طراحی و کاراکترهای بازی در عین منحصربفرد بودن بسیار دوست داشتنی هستند

Flipping Death توانسته با روایت قوی، دیالوگ‌های طنز‌آمیز و شخصیت‌های عجیب و غریب و دوست داشتنی دنیایی را خلق کند که سرشار از لحظات مفرح و اعجاب آور است. اگر از علاقه‌مندان سبک ماجراجویی هستید و یا اینکه از انجام بازی‌های اکشن و جدی خسته شده‌اید توصیه می‌کنم که حتما Flipping Death را تجربه کنید.

  • استودیوی سازنده: Zoink
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.0
Flipping Death به واسطه سبک گرافیکی خاص، صداگذاری حرفه‌ای و دنیا و شخصیت‌های منحصربفرد، هویتی مستقل در میان عناوین ماجراجویی کسب کرده است. امروزه خنداندن مخاطبان کار بسیار سختی است اما Flipping Death با به کارگیری هوشمندانه از شوخی‌های رایج و ترکیب آن با شخصیت‌های عجیب و غریب بازی توانسته در این زمینه به موفقیت برسد.
نقاط قوت
  • کاراکترها و دنیای منحصر به فرد و دوست داشتنی
  • طنز پردازی قوی
  • صداگذاری حرفه‌ای
نقاط ضعف
  • معماهای بازی می‌توانست اندکی چالش انگیز تر باشد
8.0/10

امتیاز شما

(3 رای )
8.4/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.