نویسنده: حمیدرضا شنبه، 17 شهریور 1397
ساعت 18:04

نقد و بررسی بازی Mulaka

5 از 5

قبیله‌ای از جنس استقامت | نقد و بررسی بازی Mulaka

بازی‌های ویدئویی را به نحوی می‌توان زیر شاخه‌ای از صنایع فرهنگی به شمار آورد. در عصر حاضر صنایع فرهنگی و خلاق به دلیل ماهیت سیالی که دارند می‌توانند تقریبا هر موضوعی را در قالب یک محصول فرهنگی ارائه دهند. سازندگان Mulaka با استفاده از این ویژگی قصد دارند تا فرهنگ قبیله قدیمی و در حال انقراض Tarahumara را به معرض نمایش بگذارد و در عین حال یک تجربه سرگرم کننده برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی ارائه دهند.

Mulaka 20180224010630تمام امید مردم قبلیه به این است که Mulaka نیروهای شیطانی را شکست دهد تا آرامش بر قبیله حکم فرما شود

افسانه‌ها و داستان‌های زیادی در مورد قبیله Tarahumara وجود دارد، مکزیکی‌ها اعتقاد دارند که این قبیله از آغاز زندگی بشریت در زمین شکل گرفته است و تاکنون نیز ادامه یافته است. آن‌ها اعتقاد دارند که اعضای این قبیله توانا‌ترین دونده‌های جهان هستند و می‌توانند پا به پای یک گوزن بدوند و آن را از پا در بیاورند ( دلیل استقامت بی نهایت و سرعت دویدن بالای Mulaka نیز همین است). آن‌ها خود را فرزندان خورشید و ماه می‌دانند و عقیده دارند که از طریق ستاره‌ها با عالم دیگر در ارتباط هستند. شخصیت اصلی داستان ما، Mulaka یکی از اعضای این قبیله است و بخاطر قدرت‌هایی که در اختیار دارد به او لقب Sukuruame را داده‌اند. در زمانی که دنیا به وسیله نیروهای پلید به سمت تاریکی کشیده می‌شود، Mulaka باید با کمک هفت موجود افسانه‌ای به نبرد با تاریکی رفته و دنیا را از چنگال آن‌ها رها کند.

Mulaka داستان خود را با بهره‌گیری از طراحی‌های آبرنگ مانند، مکالمه با کاراکترهای بازی و بررسی اشیا و مکان‌های تاریخی بیان می‌کند، در کنار این موارد Mulaka بسیار به آرمان خود برای به تصویر کشیدن قبیله Tarahumara پایبند است و می‌توان ویژگی‌های فرهنگی این قبیله را به زیبایی در بازی مشاهده کرد. با این حال باید به این مساله توجه کرد که فرهنگ کاملا بومی یک قبیله قدیمی ممکن است موضوع چندان جذاب و عامه پسندی نباشد و همین باعث شده که مولاکا جامعیت زیادی نداشته باشد، به ویژه از این رو که دیگر ابعاد مولاکا نظیر گیم‌پلی، موسیقی و گرافیک آن، آن‌قدر قوی و اغوا کننده نیستند که بتوانند حجم عظیمی از مخاطبان را به این بازی جذب کنند.

نمود عقاید و افسانه‌های موجود در قبیله Tarahumara را در گیم‌پلی بازی نیز می‌توان مشاهده نمود؛ به طور مثال Mulaka استقامت بی نهایت دارد و می‌تواند با سرعتی بالا و به طور نامحدود در محیط‌های بازی مشغول دویدن شود. دیگر قابلیت افسانه‌ای مولاکا این است که با وارد شدن به یک حالت خلصه می‌تواند مکان اشیا ارزش‌مند و آیتم‌های کلیدی و همچنین دشمن‌های نامرئی یا ارواح قدیمی را مشاهده کند؛ استفاده از این قابلیت محدود است و با خالی شدن نوار مخصوص به پایان می‌رسد.

Mulaka 20180224045157مبارزه با Gano جزو قسمت‌هایی از بازی است که می‌تواند در ذهن پلیرها ماندگار شود

 سبک اصلی بازی ترکیبی از اکشن سوم شخص و قابلیت‌های Hack 'n Slash است. Mulaka یک نیزه بلند دارد که به‌وسیله آن به نبرد تن به تن با دشمنان می‌رود، او همچنین می‌تواند تا با نشانه گیری دقیق، نیزه خود را به هر سمت و سویی پرتاب کند. دشمنان مولاکا از نظر ظاهری بسیار عجیب و غریب هستند از خرچنگ‌های جمجمه به سر گرفته تا مانتیس‌ها و غورباقه‌های درشت جثه سبز رنگ. انتخاب چنین موجوداتی به عنوان دشمن‌های اصلی بازی چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد خصوصا از این نظر که مولاکا در انتهای هر مرحله با حیواناتی افسانه‌ای ارتباط می‌گیرد و قدرت‌هایی را از آن‌ها می گیرد که به او اجازه تبدیل شدن به حیوانات مختلف را می‌دهد، از سوی دیگر مبارزات بازی از هیجان و چالش کافی برخوردار نیستند و مبارزه با دشمن‌های تکراری گاهی اوقات واقعا حوصله سر بر می‌شود.

 در پایان هر مرحله و پس از بدست آوردن کلیدهای اصلی آن، با یک غول آخر مواجه می‌شویم، طراحی غول‌آخر‌ها نسبتا خلاقانه و جالب توجه است و باید با هر کدام به شیوه‌ای متفاوت مبارزه کرد، مبارزه با Gano جزو بهترین و هیجان انگیز‌ترین مبارزات بازی است.

Mulaka 20180224002650امکان تبدیل شدن به حیوانات مختلف تا حد زیادی از یکنواخت شدن بازی کاسته است

Mulaka می‌تواند با جمع‌آوری گیاه‌های محلی مانند آلوئه ورا، معجون‌های مخصوص برای افزایش سلامتی، ایجاد سپر محافظ، افزایش قدرت ضربات و تخریب برخی از دیوار‌ها استفاده کند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد در انتهای هر مرحله Mulaka با یکی از حیوانات افسانه‌ای داستان ملاقات می‌کند و نیرویی ویژه را از جانب آن‌ها دریافت می‌کند؛ به طور مثال پس از ملاقات با طاووسی افسانه‌ای مولاکا توانایی پرواز کردن در فاصله‌هایی کوتاه را دریافت می‌کند، یا پس از ملاقات با یک یوزپلنگ مکزیکی توانایی تبدیل به این حیوان و بالا رفتن از نقاط صعب‌العبور را به دست می‌آورد.

مبارزه با دشمنان تنها مکانیک اصلی گیم‌پلی بازی نیست، بلکه در هر مرحله یک سری پازل وجود دارد که باید با حل آن‌ها مسیر خود را باز کنید. اکثریت این پازل ها به این نحو هستند که باید با چرخاندن پلتفرم‌هایی که در کنار هم قرار گرفته مسیر آب را به سمت درست هدایت کنید و پس از انجام این کار شاهد شکل‌گیری مارهایی افسانه‌ای باشید که در بالای مسیر آب در کنار هم ایستاده‌اند. علاوه بر این مکانیک‌ها در برخی مراحل پایانی، بازی حالت پلتفرمر پیدا می‌کند و شما باید با استفاده از تمام قابلیت‌هایتان مسیرهایی دشوار را بدون دریافت هر گونه آسیبی طی کنید و به مقصد مورد نظر برسید.

Mulaka 20180224030436معماهای بازی غالبا با ایجاد یک مسیر هموار برای عبور آب به راحتی حل می شوند

سازندگان در طراحی لوکیشن‌های Mulaka از محیط‌های طبیعی شمال مکزیک الهام گرفته‌اند، با این حال سبک گرافیکی Mulaka را امروزه در اکثر عناوین مستقل سه‌بعدی می‌توان مشاهده کرد، این سبک گرافیکی از جزئیات زیادی بهره نمی‌برد و مدل احجام و کاراکترها در آن به نحوی طراحی شده است که دارای گوشه‌های تیز و زمخت است. این سبک گرافیکی باعث می‌شود که در هزینه و زمان ساخت بازی به میزان زیادی صرفه‌جویی شود اما مشکل آن این است که به دلیل کمبود جزئیات و یکنواخت بودن محیط‌ها و اشکال موجود در آن، پس از مدتی چشم مخاطب خسته شود و جذابیت بازی تا حدودی کاهش می‌یابد. بنابراین باید سایر بخش‌های بازی آن‌قدر قوی باشند که استفاده از این سبک گرافیکی چندان مشکل ساز نشود، که متاسفانه این امر چندان در مورد Mulaka صدق نمی‌کند. جدا از این Mulaka از نظر موسیقی و صدا هم در حد متوسط قرار دارد و چیزی ارائه نمی‌کند که مخاطب را به وجد بیاورد.

Mulaka 20180224022633Mulaka عنوانی متوسط است که قصد دارد با شکوه جلوه کند، شاید اگر اولویت‌های ساخت بازی به کیفیت اختصاص داده می‌شد می توانست به هدف خود برسد

Mulaka می‌خواهد فرهنگ قبیله‌ای افسانه‌ای را بازگو کند و آن را مخاطبان خود معرفی کند، برای اینکه بتوان در این کار موفق بود باید ابتدا خود بازی فارق از موضوعیت آن، یک بازی خوب و همه پسند باشد، چیزی که Mulaka در رسیدن به آن به مشکل برخورده است. بازی از نظر ظاهری چندان جذاب نیست و از آن طرف مبارزات بازی نیز تا حدودی تکراری می‌شوند و این می‌تواند پلیر را از ادامه بازی منصرف کند. بنظر من Mulaka می‌تواند سرلوحه خوبی برای بازی‌سازان ایرانی باشد که قصد دارند فرهنگ غنی ایران را در قالب بازی‌های ویدئویی به نمایش بگذارند، آن‌ها باید اول به این نکته توجه کنند که تا زمانی که بازی از همه نظر یک بازی خوب نباشد نمی‌توان مخاطب را صرفا بخاطر جنبه‌های فرهنگی به سمت آن جذب نمود.

 

  • کارگردان: Edgar Serrano
  • استودیوی سازنده: Lienzo
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
5.0
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
5.0
ارزش تجربه
4.0
Mulaka می‌خواهد فرهنگ قبیله‌ای افسانه‌ای را بازگو کند و آن را به مخاطبان خود معرفی کند، برای اینکه بتوان در این کار موفق بود باید ابتدا خود بازی فارق از موضوعیت آن، یک بازی خوب و همه پسند باشد، چیزی که Mulaka در رسیدن به آن به مشکل برخورده است. بازی از نظر ظاهری چندان جذاب نیست و از آن طرف مبارزات بازی نیز تا حدودی تکراری می‌شوند و این می‌تواند پلیر را از ادامه بازی منصرف کند. بنظر من Mulaka می‌تواند سرلوحه خوبی برای بازی‌سازان ایرانی باشد که قصد دارند فرهنگ غنی ایران را در قالب بازی‌های ویدئویی به نمایش بگذارند، آن‌ها باید اول به این نکته توجه کنند که تا زمانی که بازی از همه نظر یک بازی خوب نباشد نمی‌توان مخاطب را صرفا بخاطر جنبه‌های فرهنگی به سمت آن جذب نمود.
نقاط قوت
  • بازگو کردن آداب و رسوم قبیله‌ای افسانه‌ای که در حال انقراض است
  • امکان تبدیل شدن به حیوانات مختلف جزو خلاقانه‌ترین مکانیک‌های بازی است
  • مبارزه با Gano
نقاط ضعف
  • سبک گرافیکی و موسیقی نه چندان دلچسب
  • مبارزات تکراری و خسته کننده
  • به سختی می‌توان با بازی ارتباط گرفت
8.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
5.4/10
ضعیف
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.