نویسنده: پدرام پورامامعلی دوشنبه، 14 اسفند 1396
ساعت 23:35

اسکار 2018 | منظور فرانسس مک‌دورمند از بیان عبارت «Inclusion Rider» در سخنرانی‌اش چه بود؟

4 از 5

برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن در سال 2018 خواستار برابری جنسیتی و نژادی و همچنین ارائه‌ی فرصت‌های کاری بیشتر به زنان است

بامداد گذشته مراسم اسکار سال 2018 برگزار شد. شما می‌توانید لیست کامل برندگان این رویداد مهم سینمایی را در این لینک مشاهده کنید. مطابق معمول این مراسم با حواشی بسیاری همراه بود. در این خبر قصد داریم توجه شما را به یکی از مهم‌ترین لحظات اسکار 2018 که سروصدای زیادی به‌پا کرد جلب نماییم؛ فرانسس مک‌دورمند (Frances Mcdormand) از تمام نامزدهای زن اسکار دعوت کرد که در طول سخنرانی‌اش سرپا بایستند.

فرانسس مک‌دورمند، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن در مراسم اسکار 2018، با به‌کار بردن عبارت مبهم «Inclusion Rider» در متن سخنرانی خود باعث شد که بسیاری از علاقه‌مندان به سینما در فرهنگ لغت زبان انگلیسی به جستجوی معنی این عبارت بپردازند. تا پیش از مراسم دیشب، به‌سختی می‌شد معنای مناسبی برای عبارت Inclusion Rider - حتی در زبان انگلیسی - پیدا کرد؛ به‌طوریکه بسیاری از توضیحات ارائه شده هیچ ارتباطی به سینما نداشتند.

در دنیای هالیوود، یک «Inclusion Rider» به بندی گفته می‌شود که ستاره‌ها در قرارداد کاری خود می‌توانند آن را اضافه کنند تا به موجب آن کمپانی‌های تولیدکننده فیلم وادار به استخدام زنان و مردان به صورت برابر و از هر نژادی شوند. ویتنی کامینگز (Whitney Cummings) خالق آثار «دو دختر ورشکسته» و «ویتنی» در یک توییت گفته است:

«Inclusion Rider» شرطی است که بازیگران به قرارداد خود اضافه می‌کنند تا اطمینان یابند برابری جنسیتی و نژادی در مجموعه‌ی دست‌اندرکاران و بازیگران فیلمی که قرار است در آن به ایفای نقش بپردازند رعایت شود. ما به دلایل بسیاری باید قدردان این حرکت باشیم، یکی از این دلایل، بالاتر رفتن کیفیت فیلم‌هاست.

مک‌دورمند پس از دریافت جایزه‌اش، از تمامی حضار زن در سالن خواست که بایستند و گفت:

خانم‌ها و آقایان! به اطرافتان نگاه کنید، همه‌ی ما داستان‌هایی برای گفتن داریم و نیاز داریم که برای ساخت پروژه‌هایمان منابع مالی بدست آوریم. راجع به ما فقط در جشنی که پس از مراسم گرفته می‌شود صحبت نکنید. ما را به دفترهای کارتان دعوت کنید و یا خودتان به ما سر بزنید، هرطور که راحت هستید، سپس می‌توانیم درباره‌ی پروژه‌هایمان با یکدیگر صحبت کنیم. خانم‌ها و آقایان، در پایان تنها می‌خواهم دو کلمه به شما بگویم: Inclusion Rider.

frances mcdormandفرانسس مک‌دورمند شب گذشته جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن را کسب کرد.

مک‌دورمند همچنین پس از پایان مراسم در مصاحبه‌ی مطبوعاتی به خبرگزاری‌ها گفت:

من نیز هفته‌ی پیش از وجود Inclusion Rider مطلع شدم. این گزینه همیشه و برای تمام افرادی که وارد مذاکره با تهیه‌کنندگان می‌شوند وجود داشته و دارد. با استفاده از Inclusion Rider شما می‌توانید این تقاضا را داشته باشید که به اندازه‌ی 50 درصد، برابری جنسیتی و نژادی؛ نه تنها در میان بازیگران بلکه در میان تمامی دست‌اندرکاران فیلم وجود داشته باشد. من پس از 35 سال حضور در عرصه‌ی بازیگری، اخیرا از این قضیه مطلع شدم و از این به بعد قرار نیست که به گذشته بازگردیم.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.