نویسنده: محمد مقصودی پنج شنبه، 27 ارديبهشت 1397
ساعت 17:01

نظریه دیوانه‌کننده پتن اسوالت راجع به کاراکتر جوکر با بازی هیث لجر

3.67 از 5

بازیگر و کمدین آمریکایی پتن اسوالت نظریه جالبی درمورد کاراکتر جوکر با بازی هیث لجر دارد

نظریه‌های جالب و مختلفی درمورد کاراکتر مشهور دنیای سینما یعنی جوکر وجود دارند؛ او یک شخص عادی نیست، بلکه فردی است که با داشتن طرز تفکری ویروسی می‌تواند ذهن بقیه افراد را آلوده کند، او کاملا خودآگاه و می‌داند که یک شرور در دنیای پر از درگیری بتمن است.
زمانی که هیث لجر بزرگ در لباس بنفش‌رنگ این کاراکتر دیوانه قرار گرفت و در فیلم The Dark Knight به کارگردانی کریستوفر نولان شرکت کرد، نظریه‌های زیادی راجع به این کاراکتر شکل گرفت که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها این است: شخصیت جوکر لجر درواقع یک نظامی سابق و کهنه‌کار است؛ این ایده درواقع برگرفته از صحنه‌ای است که جوکر در آن بدون امضای همیشگی‌اش یعنی صورت نقاشی شده به رنگ سفید، لبخندی به رنگ قرمز و چشمانی سیاه ظاهر شد و در میان رژه نظامی پلیس‌ها قرار گرفت.
بازیگر و کمدین آمریکایی پتن اسوالت یکی از طرفداران همین نظریه است، اما او اخیرا فرضیه‌ای را راجع‌به کاراکتر جوکر با بازی هیث لجر به اشتراک گذاشته که اوضاع را کمی پیچیده‌تر می‌کند؛ او اعتقاد دارد با اینکه نظریه‌اش دیوانه‌کننده است اما درواقع حقیقت دارد و منطقی است: شاهزاده دلقک جرم و جنایت فقط یک نظامی سابق عادی نبود بلکه او یک نظامی سابق باهوش با توانایی خاص در عرصه بازجویی بود.
اسوالت طی یک پست در صفحه فیسبوک خود جزییات نظریه خود را بدین شکل شرح داد:

«من همیشه این ایده که طی آن گفته می‌شد کاراکتر جوکر هیث لجر در فیلم Dark Knight به کارگردانی کریستوفر نولان یک نظامی سابق است که از عارضه اختلال استرسی پس از ضایع روانی رنج می‌برد را دوست داشتم؛ از بین بردن افراد خود در هنگام بارگیری اتوبوس، سهولت او برای کار با سخت‌افزار‌های نظامی، مهارت‌های تاکتیکی او و برنامه‌ریزی درست نقشه‌ها این احساس را در من ایجاد می‌کند که او یک سرباز سابق نیرو‌های ویژه بوده است. من عاشق فیلم‌هایی مانند این هستم که باید بعد از تماشا به آن‌ها اندیشید و فکر کرد.»

اما بعد از تماشای دوباره فیلم The Dark Knight اسوالت متوجه شد که کاراکتر جوکر هیث لجر فقط یک عضو سابق نظامی نیست، بلکه او تمام فاکتورهای لازم را برای بازپرس سطح بالا بودن دارد:

«به نظر می‌رسد او تبحر خاصی در خواندن ذهن بقیه دارد و این مهارت نیازمند یک تجربه حرفه‌ای است.»

اسوالت با به رخ کشیدن این موضوع که جوکر تمامی پیامد‌های یک کار را می‌داند، سعی دارد آن را دلیل و مدرکی محکم برای سابقه حرفه‌ای او نشان دهد؛ اسوالت در ادامه سعی کرد تا با اشاره داشتن به صحنه‌های مختلف فیلم ادعای خود را ثابت کند، او اذعان داشت:

«راهی که او از طریق آن شخصیت و اقدام بعدی خود را با توجه به شخصی که در مقابل او حضور دارد تنظیم می‌کند جالب توجه است؛ او دقیقا می‌داند عکس‌العمل بعدی فردی که با او به گفتگو نشسته است به چه شکلی خواهد بود، از جمله آن‌ها می‌توان بدین موارد اشاره کرد: صدا زدن یکی از رییس‌های مافیا (با بازی مایکل جای وایت) با کلمه گمبل (Gambol)، فراخوانی ترور بتمن به وسیله یک از طرفداران او یعنی برایان داگلاس (با بازی اندی لوتر)، زیر سوال بردن وفاداری پلیس‌ها در هنگام شرایط دشوار، نفوذ و کار کردن بر روی کاراکتر جیمز گوردون (با بازی گری الدمن) و درخواست تجدید نظر از هاروی دنت (با بازی آرون اکهارت) برای گرسنگی در اجرای عدالت.»

شاید مهم‌ترین قسمت از فیلم که پتن اسوالت با دیدن آن نظریه خود را استدلال کرد مربوط به قسمتی باشد که جوکر در ساختمان پلیس قرار دارد و بتمن (با بازی کریستین بیل) در آنجا از او بازجویی می‌کند؛ شما در آخر این بازجویی متوجه می‌شوید که برنده بدون شک کاراکتر جوکر است که با قدرت هوش بالای خود توانست بتمن را گول بزند؛ جوکر می‌خواست ببنید که بتمن تا کجا پیش خواهد رفت و سعی داشت این قهرمان نقاب‌پوش را وادار کند تا تنها قانون مورد نظر خود یعنی نکشتن یک فرد را بشکند.
یکی از طرفداران فیلم Dark Knight طی کامنتی اظهار داشت که جوکر توانست به مانند رابطه یک معلم و شاگرد بی‌تجربه، بازجویی بتمن از خود را اداره و هدایت کند؛ این اتفاق هنگامی رخ داد که جوکر این جمله را بیان کرد: «هیچ‌گاه از سر آغاز نکن، با این‌کار شخص کلا گیج می‌شود.»
اسوالت همچنین افزود جوکر پیوسته گذشته خود را تغییر می‌دهد و با هر دروغی که به افراد می‌گوید شخصیت جدیدی را به تصویر می‌کشد، به طور مثال: او به گمبل و نوچه‌هایش می‌گوید زمانی که بچه بود توسط پدرش مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت (اشاره به این موضوع که آن‌ها نیز محصول آزار، اذیت و غفلت والدینشان هستند) و او به ریچل (معشوقه هاروی دنت که مگی جیلنهال به ایفای نقش آن پرداخت) نیز می‌گوید زخمی که بر روی صورت اوست ناشی از یک عشق غم‌انگیز است. (درواقع چیزی شبیه به همان درگیری که ریچل با آن دست و پنجه نرم می‌کرد)
اسوالت در ادامه می‌گوید:

«در پایان فیلم The Dark Knight جوکر سعی می‌کند ذهن کل مردم شهر را بخواند و آن‌ها را با توجه به شهرتی که کسب کرده بود گول بزند، اما این اتفاق رخ نداد؛ شاید درواقع این همان چیز بود که این نابغه جنایتکار طی آن مدت خواهانش بود. وقتی جوکر از بالای ساختمان در حال سقوط کردن و ظاهرا مرگی حتمی بود به مانند یک بچه می‌خندید؛ در همان حین زمانی که بتمن یعنی تنها فردی که او نتوانست عملکرد و باورش را تغییر و آن را شکست دهد، جوکر را نجات داد، او در آن لحظه نیز که تصویر به شکلی وارونه فیلم‌برداری شده بود شاد و خوشحال بود. جوکر حتی طی آخرین صحبت‌های خود با بتمن برخلاف شکست خوردن در مقابل این ابرقهرمان نقاب‌پوش به مانند یک بازجو و شخصی با اعتماد به نفس کامل صحبت می‌کند. لحنی که او برای خداحافظی با بتمن استفاده می‌کند رابطه آن‌ها را به مانند تقابل یک نیروی قوی و یک چیز غیرقابل تغییر توصیف می‌کند.»

با توجه به نظریه اسوالت به این نتیجه می‌رسیم مهم نیست که چگونه آن زخم‌ها بر روی صورت جوکر قرار گرفته است؛ اکنون تمام طرفداران Dark Knight می‌دانند جوکر در زندان آرکهام محبوس شده است و امکان دارد در آنجا نیز شیو‌ه‌های جدیدی از بازجویی را فراگرفته باشد.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 55
    تشکر: 16
    تشکرشده: 66
    کنسول‌های بازی:

    یعنی با روح و روان آدم بازی میکنه... مطمئنا بهترین badman تاریخ سینماست و به نظر من محبوب ترین. در واقع هیث لجر با این نقش تعریف جدیدی از بازیگری ارائه کرد... سپاس از مطلب جالبی که گذاشتی...

    ‏مقصودی و ‏دانته از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.