نویسنده: فردین باقریان پنج شنبه، 27 خرداد 1400
ساعت 18:53

بررسی بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

4.25 از 5

به جرئت می‌توان گفت عنوان Ratchet & Clank Rift Apart اولین عنوان نسل جدید است که از همان ابتدا و با نمایش‌های خود، به خوبی قدرت کنسول‌ نسل جدید سونی را به نمایش گذاشت و گوشه‌ای از قدرت SSD پر ادعای این کنسول را نشانمان داد. اینکه تا چه حد این نمایش‌ها رنگ واقعیت به خود گرفتند را در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد.

سری «رچت و کلنک» هیچگاه داستان محور نبوده‌ و داستانی ساده و بی آلایش بهانه‌ای برای لذت بردن از گیم‌پلی و محیط‌های شاد بودند. با این وجود در جدیدترین شماره از این سری، داستان کمی پروبال گرفته و با شخصیت جدیدی که Rivet نام دارد آشنا می‌شویم. شخصیت پردازی این کاراکتر به لطف طراحی بسیار جذاب و بانمک او، باعث می‌شود تا سریعاً با او خو گرفته و مشتاقانه به همراهی با او بپردازیم. حتی این مهم به قدری زیبا انجام می‌گیرد که اغراق نکرده‌ام اگر بگویم «رچت» که کاراکتر اصلی در تمامی سری‌ بود، در پس زمینه این کاراکتر قرار می‌گیرد! نویسندگان به خوبی از عهده معرفی کاراکتری جدید برآمده‌اند و با ایجاد تعادل در داستان سرایی، تقسیم مراحل بین رچت و ریوت به یکی از نقاط قوت داستان تبدیل می‌شود. از سوی دیگر نه تنها ریوت، بلکه به لطف دنیاهای موازی، ما شخصیت‌های جدید دیگری نیز داریم که در ادامه با آن‌ها آشنا شده و نقش پررنگی را در روند داستان ایفا می‌کنند.

RnC Rift Apart 4

ایده دنیاهای موازی شاید چیز جدیدی نباشد و در گذشته نیز عناوین بسیاری با این ایده دیده‌ایم اما اتفاقی که این عنوان را از دیگران متمایز می‌کند، استفاده از قدرت سخت‌افزار و SSD مشهور کنسول پلی استیشن 5 است! قدرتی که باعث شده تا سفر در بین این دنیا‌ها بدون اتلاف وقت و در یک چشم‌بهم زدن اتفاق بیفتد، و گیم‌پلی این عنوان را بیش از پیش پرهیجان کند. از سوی دیگر به لطف همین بارگزاری سریع، شاهد گیم‌پلی‌ای بسیار سرعتی هستیم. حرکت برروی ریل‌هایی که با سرعت زیاد شما را در بین مراحل منتقل می‌کنند و اتفاقاتی که در این بین رخ می‌دهد، یکی از هیجان ‌انگیز ترین چیزهایی است که در یک بازی رایانه‌ای می‌توانید تجربه کنید.

تنوع بسیار بالای سلاح‌ها در این عنوان از دیگر مواردی است که در کنار جنبه سرگرمی، چالش‌هایی را برایتان ایجاد خواهند کرد. در ابتدا با دیدن لیست بلند بالای سلاح‌ها و کارکرد آن‌ها با خود گفتیم که بسیاری از این سلاح‌ها بی‌استفاده خواهد ماند و سازنده صرفا برای خالی نبودن عریضه تصمیم به طراحی آن‌ها گرفته، اما تکنیکی که برای تعادل مهمات این سلاح‌ها در نظر گرفته شده، باعث خواهد شد تا خواه‌ و ناخواه مجبور به تعویض سلاح شوید؛ که این تعویض‌ها به یادگیری سیستم هر سلاح کمک کرده و در نهایت متوجه خواهید شد که در میانه آشوبی قرار گرفته‌اید که در هر ثانیه در حال تعویض سلاح و استفاده از قدرت‌های مختلف آن‌ها برای رویایی با دشمنانی هستید که به نظر تمامی ندارند! ناگفته نماند که این سلاح‌ها رفته رفته ارتقا یافته و قدرت‌های جدیدی به آن‌ها افزوده می‌شود که تاثیر مستقیمی در گیم‌پلی و نحوه استفاده از آن‌ها خواهد گذاشت.

RnC Rift Apart 4

در این بین طراحی مراحل بسیار دقیق و زیبایی را شاهد هستیم که با اینکه نسبت به شماره‌های قبلی بزرگتر شده‌اند اما تعادل خود را حفظ کرده و در هر گوشه و کنار چیزی برای کشف کردن دارند. ماموریت‌های فرعی کوچکی نیز برای گشت و گذار در محیط در نظر گرفته شده‌اند که به این امر کمک کرده و جستجو در محیط را برایتان هدفمند می‌کند. برای گذشت و گذار در محیط نیز راه‌های مختلفی وجود دارد که شاید اصلی‌ترین آن‌ها ریفت‌هایی باشند که در گوشه و کنار محیط برای انتقال سریع شما از نقطه‌ای به نقطه دیگر وجود دارند. کافی است یکی از این ریفت‌ها را بشکافید تا در در همان لحظه خود را در محیط ریفت بیابید. چیزی که بدون وجود سخت افزار نسل جدید امکان‌پذیر نبود. همچنین در گوشه و کنار شکاف‌هایی هم هستند که شما را به محیط‌هایی کاملا مجزا برده و آیتم‌هایی نظیر لباس‌های مختلف را می‌توانید در درون آن‌ها بیابید. در کنار تمامی این تفاسیر چندین حیوان نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها سواری گرفته و با سرعت زیاد در محیط حرکت کنید.

شاید یکی از نکات منفی گیم‌پلی وجود اژدهایی که در بخشی از بازی از آن استفاده خواهید کرد، باشد. گیم‌پلی این اژدها با اینکه جذابیت‌های خاص خود را دارد اما کنترل عجیب و غریب و سنگین آن هیچ همخوانی‌ای با دیگر بخش‌های سریع گیم‌پلی ندارد و تا حدودی برایتان عذاب آور خواهد بود! اگر از این مورد بگذریم، سواری گرفتن از موجودی شبیه به موتورسیکلت از لحظات هیجان انگیزی است که فراموش نخواهید کرد، انتقال بین ریفت‌ها و مراحل مختلف بدون حتی لحظه‌ای درنگ بر پشت این موجود چیزی است که قبلا امکان پذیر نبود. جالب است بدانید که این تغییرات مرحله‌ای صرفا محدود به ریفت‌ها و صرفا برای زیبایی نیست و در بعضی مراحل تاثیر مستقیمی بر روند داستان و گیم‌پلی دارد. برای مثال در یکی از مراحل تنها با یک حرکت قادر به تغییر شکل کل آن مرحله هستید. بدین معنی که در آن لحظه در دو مرحله مجزا اما بدون وجود هیچ بارگذاری و مکسی باید داستان را پیش ببرید.

RnC Rift Apart 4

به بررسی بخش گرافیکی که برسیم، با یک جهش عجیب روبرو هستیم. فکر کنم بالاخره زمان آن رسیده تا به راحتی و بدون اغراق بگوییم که بازی‌های رایانه‌ای به سطحی رسیده‌اند که می‌توان آن‌ها را با انیمیشن‌های CGI مقایسه کرد! میزان جزییات در مدلینگ جزء جزء محیط و کاراکترها چیزی است که شاید در هیچ عنوانی تا بحال دیده نشده‌است. کافی است در مرحله دوم بازی وارد بخش فوتومد شده و دوربین را برروی حشره‌های کوچکی که در محیط در حال چرخ زدن هستن زووم کنید تا با درجه‌ای از جزئیات بی‌دلیل و حیرت آور روبرو شوید! این جزییات در کاراکتر‌های و مخصوصا کاراکترهای اصلی بیشتر به چشم می‌خورد و دقت در مدلینگ و حجم تکسچرهایی که طراحان در آن‌ها به کار گرفته‌اند بی‌رقیب است.

محیط‌ها بسیار شلوغ و پرجزییات هستند و با ورود به هر مرحله جدید از بازی با هارمونی از رنگ‌ها و جزییات خیره کننده روبرو خواهید شد که این کیفیت تا آخرین ثانیه بازی تداوم داشته و شما را حیرت زده خواهد کرد. لازم به ذکر است که این عنوان نیز همانند عنوان پیشین شرکت Insomniac یعنی Spider Man Miles Morales، دارای سه حالت گرافیکی Fidelity, Performace و Performance RT است. در حالت اول رزولوشن تصویر برروی 4K به همراه ری‌ترسینگ تنظیم شده اما خروجی 30 فریم خواهید داشت. در حالت دوم رزولوشن 4K بدون ری‌تریس و 60 فریم، و در حالت سوم که ترجیح اکثر بازیکنان خواهد بود، می‌توانید بازی را با رزولوشن داینمیک به همراه ری‌تریس و 60 فریم تجربه کنید. جالب است اگر بدانید که کیفیت نهایی گرافیک و رزولوشن ری‌تریس این بازی بعد از پچ روز اول، نسبت به نمایش‌های قبلی به شدت ارتقا یافته است!

در بخش صداگذاری شاهد صداپیشگی فوق‌العاده کاراکترها هستیم که در این بین باز هم صداپیشه ریوت، یعنی خانم Jennifer Hale حجت را تمام کرده. از سوی دیگر به لطف استفاده از تکنولوژی جدید کنسول پلی استیشن 5 در خروجی صدای سه بعدی، لذتی که پیشتر در عنوانی نظیر Demon’s Souls را تجربه کرده بودیم را داریم. موسیقی نیز به طور کلی در اختیار گیم‌پلی بازی است و در زمان و لحظه مناسب هیجانی که در بین Set Piece ها شاهد هستیم با موسیقی هیجان‌انگیز تر تکامل می‌یابد.

RnC Rift Apart 4

از تمامی این موارد مثبت که بگذریم نیاز است به یکی از مشکلاتی که به شخصه به دفعات زیاد با آن روبرو شدم اشاره کنم و آن چیزی نیست جز باگ‌های جزئی اما مشکل‌ساز! این باگ‌ها به طرزی مشکل‌ساز شدند که حتی یک بار مجبور به هارد ریست کردن کنسول شدیم! باگ‌های نظیر بارگذاری دوباره بازی بعد از مردن کاراکتر، اما در مکانی اشتباه! که منجر به Break شدن روند بازی میشدند! اما خوشبختانه چیزی نبود که نتوانیم بازی را به اتمام برسانیم و در ادامه با بروزرسانی‌ها این مشکلات جزیی نیز به راحتی برطرف خواهند شد.

کلام آخر

عنوان Ratchet & Clank Rift Apart بدون دور از شدن از مسیر همیشگی سری، المان‌های جدید و متعددی را معرفی کرده و این سری را بیش از پیش بزرگتر می‌کند. معرفی کاراکترها و دنیاهای جدید  که با دقت و ظرافت انجام شده، آینده این سری را به نحو بهتری رقم زده و ما را مشتاق به دیدن مسیری که سازندگان برای آن در نظر گرفته‌اند می‌کند. استفاده از قدرت سخت‌افزاری پلی استیشن 5 نیز تاثیر مستقیمی در روند این پیشرفت داشته و تاثیر مستقیم آن بر سیستم گیم‌پلی، ما را برای آینده هیجان زده می‌کند.

9
از 10

  

  • کارگردان: Marcus Smith/Mike Daly
  • استودیوی سازنده: Insomniac Games
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 12 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.