نویسنده: ایلیا رضوی شنبه، 24 مهر 1395
ساعت 21:17

نقد و بررسی بازی F1 2016

5 از 5

فقط 5 دور دیگر تا پایان این ماراتن نفس گیر باقی مانده و تقریبا بنزینم تمام شده است. نکند در دور آخر بنزین تمام کنم ؟! هیجان به اوج خودش رسیده است و مشکلات و چالش ها تمامی ندارند. وضعیت لاستیک ها بخصوص لاستیک های چرخ جلو اصلا خوب نیستند. باید با تیم لیدر صحبت کنم. باید نظر کارشناسی‎اش را بدانم. باید آنالیزور به من اطمینان بدهد که می‎توانم به خط پایان برسم. صدای پشت بیسیم اما اصلا آرام و قرار ندارد و دائم در حال فریاد زدن است:
"وقتشه . با نهایت سرعت سبقت بگیر. حواست به دست انداز ها باشه. دیگه فرصتی برای ریکاوری نداریم. باید خطر رو بجون بخری، باید سبقت بگیری و ...
دیگر متوجه هجمه ی اطرافم نمیشوم. انگار با ماشن یکی شده ام، ماشین جزئی از من است که میخواهد برنده شود. سبقت میگیرم ...

F1 2016 realistic races 1000 563

بلندگوی استادیوم :
پس از گذشت نود دقیقه از مسابقه رقابت به اوج خود رسیده است، یکی از اتومبیلها به خط پایان نزدیک میشود، ممکن است طی چند ثانیه اتومبیل دیگری از راه برسد و نتیجه تغییر کند ...
تجربه ی کوتاهی که خواندید تنها بخشی از استرس ، هیجان و چالشی است که در F1 2016 با آن سر و کار دارید. یک بازی بسیار جذاب، سرشار از هیجان، پراسترس و رضایتبخش که جزو بهترین نسخههای بهروز شده از سری بازیهای فرمول یک به حساب می آید.
به مسابقه جایزه بزرگ بحرین بازمیگردیم، لاستیک اتومبیل دچار مشکل شده وکنترل فرمان احتیاج به چک کردن دارد. جف، مهندس تیم فنی از من میخواهد تا در یک توقف، مشکلات را بررسی کند. او هم مثل من میداند که ممکن است بزودی یکی از لاستیکها آسیب ببیند. این سناریوی تلخ در مسابقه پیشین و در ملبورن هم برای ما اتفاق افتاد و در حالی که بین ده اتومبیلران برتر بودیم، مشکل فنی برای ما سانحه‎ای رقم زد که باعث شد در دور آخر دچار مشکل شده و در رده هفدهم قرار گیریم.
تنها تفاوت داستان در این است که من در چند قدمی اتومبیل مرسدس نیکو رزبرگ (Nico Rosberg) هستم، اتومبیلرانی که همیشه نمیتوان اینقدر به او نزدیک شد. سوخت اتومبیل رو به اتمام است. با این وجود دستورات فنی جف را که از طریق بیسیم به من هشدار میدهد نادیده میگیرم و تمرکزم را تنها معطوف به سبقت گرفتن از رقیبانم میکنم. اتومبیل رزبرگ در نزدیکی من قرار گرفته اما سعی میکنم مسیرش را مسدود کنم و اجازه سبقت به او ندهم. سایر اتومبیلها با توسل به حقههای کثیف به دنبال پیشی گرفتن از اتومبیل من هستند، اما من راه خود را از امتداد جاده پیدا میکنم و با سرعت از طرف دیگر جاده به مسیرادامه میدهم. کم کم به دور آخر نزدیک میشوم و خط پایانی را میتوانم ببینم.

F1 2016 Screenshots 1000 563

پس از گذشت یک ساعت و نیم از شروع مسابقه، بالاخره به دور پایانی رسیده ام. با این حال لاستیکها احتیاج به تعویض دارند و ممکن است بزودی سوخت اتومبیل تمام شود و عبور از خط پایان هرگز اتفاق نیفتد. به هر حال در مسافت یک چهارم نهایی مسابقه هستم و این مسابقه ارزش خطر کردن دارد. هر چه بیشتر به خط پایان نزدیک میشوم، شور و هیجان بازی بیشتر میشود. هنوز مشخص نیست که چه کسی قبل از دیگران از خط پایان عبور میکند.

سری بازیهای فرمول یک ساخته ی Codemasters همیشه مورد استقبال جوانان و هواداران بازیهای کامپیوتری قرار گرفته است. شاید طراحان بازی F1 2015  برای عرضه نسخه ی کنسولی کمی عجله کردند و این بازی در حد انتظار عرضه نشده بود. اگرچه F1 2015  بازی خوبی بود، اما نقصهایی داشت. پس از گذشت یک سال از عرضه ی F1 201، بازی F1 2016 منتشر شد که در آن تلاش شده ضعفهای موجود برطرف گردد. کاور این بازی جذابتر و محتوا متنوعتر از سری قبلی بود. برخی امکانات تازه به بازی اضافه شده و سطح حرفهای رقابتها ارتقا یافته است. همه این موارد باعث شده تا حس وحال بازی به کلی عوض شود و بصورت واقعی وارد دنیای حرفهای رقابتهای فرمول یک شوید. ایمنی خودروها بیشتر مورد اهمیت قرار گرفته و هر گونه مشکلی ممکن است نتیجه مسابقه را تغییر دهد و در صورت نقص اتومبیل، ممکن است از حاشیه‌ی امن رانده شده، برتری خود را از دست بدهید و از رسیدن به خط پایانی بازبمانید.

F1 2016 vs 2015 1000 563

به هر حال کمپانی Codemasters همیشه تلاش خود را میکند تا با انجام پیشرفتهایی هر چند کوچک جذابیت بازی را افزایش داده و شاهد رقابتی جدید در نسخههای بهروز شده باشیم. در نسخه جدید تشکیلات مسیر پیست متنوعه‎تر شده است و مواردی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود بر جذابیت بازی افزوده است. تجهیزات اتومبیل، تعویض لاستیک‌ها و توقف در طول مسیر فاکتورهایی است که در طول مسابقه به شدت تاثیرگذار هستند و این عوامل باعث شده بازی خستهکننده نباشد، و هر لحظه با چالشی جدید روبرو شوید. با شروع مسابقه باید خود را برای یک مبارزه فوقالعاده حرفهای و چالشبرانگیز آماده کنید و با قاطعیت هر چه تمامتر رقیبان خود را پشت سر گذارید.
تنظیمات دستی شروع بازی و هماهنگیهای مورد نیاز در هنگام تایم فنی باعث شده تا مسئولیت بیشتری در هنگام اتومبیلرانی به شما محول شود. باید تلاش کنید تا از حضور در مناطق پرازدحام در طول مسیر اجتناب کنید و حتی الامکان در نزدیکی اتومبیلرانان حرفهای قرار نگیرید تا اسیر حقههای آنها نشوید. همه این گزینهها مواردی است که در دنیای واقعی رقابتهای فرمول یک وجود دارد و باید مورد نظر قرار بدهید. (حتی شرایط جوی هم مورد توجه قرار گرفته و ممکن است شاهد یک بارش غیرمعمول در یک فصل باشید، اتومبیلرانی در هوای بارانی هم چالش خاص خود را میطلبد). در نظر گرفتن شرایط لاستیکها ولزوم تعویض چرخها از دیگر فاکتورهای ست که فضای رقابت را واقعیتر جلوه میدهد. در صورت شل شدن چرخ ماشین یا نقص در بدنه ماشین، ممکن است عملکرد اتومبیل دچار نقص شود، موارد مربوط به تنظیمات مکانیکی اتومبیل بخوبی شبیه‎سازی شده است.

علاوه بر افزوده شدن امکانات جدید به پیست های مسابقه، در زمینه جلوه‌های بصری نیز تغییراتی صورت گرفته و جزییات بسیاری افزوده شده، که ممکن است در نگاه اول به چشم نیاید و حتی خیلیها متوجه آن نشوند؛ اما با انجام بازی متوجه جزییات اضافه شده خواهید شد و از قابلیتهای جدید لذت خواهید برد. به نظر میرسد F1 2016  توسط یک تیم بسیار متخصص طراحی گردیده و توانسته انتظارات خیل عظیم هوداران بازیهای فرمول یک را برآورده کند.
گزینه انتخاب اتومبیلران به شما امکان میدهد فرد مورد نظر خود را از بین تعداد متنوعی از اتومبیلرانان انتخاب کنید و قابلیت انتخاب گستردهای را پیشروی شما قرار میدهد. در همان ابتدای مسابقه میتوانید هر تیمی را که می خواهید انتخاب کنید. انتخاب اینکه به یکباره وارد رقابت حرفهای در سطح بالا شوید یا پس از طی مراحل ابتدایی وارد مرحله حرفهای شوید هم به شما واگذار شده است. تجهیزات استاندارد رانندگی و تنظیمات مورد نیاز هم در اختیار شما قرار داده شده تا شرایط یک مسابقه واقعی را تجربه کنید. توجه به همین جزییات است که بازی F1 2016 را به یک بازی محبوب و جذاب تبدیل کرده است. پس از هر مسابقه میتوانید تنظیمات بازی را به دلخواه تغییر دهید که در نتیجه، بازی در یک فصل محدود به یک مسابقه خاص و سطح حرفهای ثابت نیست. امکانات ویژه در تمامی سطوح در دسترس هستند و صرفنظر از درجه سختی رقابت، میتوانید از امکانات و تجهزیات مورد نظرتان بهره ببرید.

F1 2016 Pit Stop 1000 563

بخش تمرینی F1 2016  نیز به خوبی طراحی شده است. شرکت در جلسات تمرینی ضامن موفقیت شما خواهد بود. موفقیت در تمرینات امکان ارتقای اتومبیل‎تان را فراهم می‎کند. ارتقا اتومبیل در این بازی اهمیتی ویژه دارد و در صورت نادیده گرفتن این مورد تیم شما رفته رفته کارایی‌اش را از دست خواهد داد، و از عرصه رقابت دور خواهد شد. پیمودن مسیر مناسب، تست عملکرد لاستیک، سرعت و سبقت مناسب فاکتورهایی هستند که برای کسب پیروزی باید به آنها توجه ویژه داشته باشید؛ اگرچه لزومی ندارد همه عوامل را بررسی کنید و چک کردن آنها چندان هم دشوار نخواهد بود. دستیار فنی هم اطلاعات مناسبی در مورد وضعیت لاستیکها در اختیارتان قرار میدهد. انجام تست تایر برای ده دور کفایت میکند و خواهید دید که پس از گذشت مدتی از بازی این موارد به کارهای عادی و روزمرهتان تبدیل خواهد شد.
تغییر چشمگیر در مسیر مسابقه مربوط به پیست باکو، پایتخت آذربایجان می‌باشد، که بینهایت نفسگیر است. یک سراشیب تند با زاویه بسته و حد سرعت بالا که ناگهان به طور غیرمنتظره باریک میشود. خصوصا اگر زمان برگزاری مسابقه در شب باشد شور و هیجان نفسگیر مسابقات فرمول یک را کاملا تجربه خواهید کرد. سایر مسیرها هم بخوبی به تصویر کشیده شدهاند و طراحی پیست نسبت به سریهای قبل موفقتر بوده است. صحنه پردازیها بجز در برخی موارد، بسیار عالی است و سناریو بازی با صحنه‎های اضافی متوقف نمیشود، تنها در هنگام نشان دادن عکسهای جشن سالیانه است که شاهد توقفی کوتاه در بازی خواهید بود.

F1 2016 Dynamic Weather 1000 563

بازی F1 2016 یک نسخه فوق‎العاده از رقابتهای فرمول یک است که برای هواداران اتومبیلرانی طراحی شده. افرادی که دوست دارند  پدال گاز را فشار دهند و تا آنجایی که میتوانند از بقیه سبقت بگیرند، افرادی که علاقه‎مند هستند اتومبیلرانی در شرایط بارانی را بدون کمک گرفتن از سیستم بازی پشت سر بگذارند. تنوع بالای اتومبیلرانان باعث شده که افراد علاقمند به بازیهای انلاین استقبال بینظیری ازاین بازی نشان دهند. طراحی هوش مصنوعی بازی با وجودی که در برخی موارد شاهد خطاهای جزیی نامتعارفی از اتومبیلرانها هستیم،فوق العاده است. در کل میتوان گفت عملکرد آنها بسیار آگاهانه و حرفه‎ای است و لذت یک رقابت سطح بالا را تجربه خواهید کرد.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.5
F1 2016 قطعا بهترین نسخه از سری بازیهای فرمول یک است که تاکنون توسط کمپانی Codemasters طراحی شده. جزییات و فاکتورهای ضروری به دقت مورد توجه قرار گرفته بنحوی که بازی توانسته انتظارات هوادارانش را برآورده سازد. به هر حال اگر کنجکاو هستید که F1 2016 را امتحان کنید، ارزشش را دارد.
نقاط قوت
  • گرافیک بسیار خوب
  • شبیه ساز فوق العاده ی F1
  • صداگذاری عالی
نقاط ضعف
  • تعداد دور بالای بعضی مسابقات گاهی خسته کننده است
  • کنترل بازی برای تازه‎کاران ممکن است آزاردهنده باشد
9.1/10

امتیاز شما

(12 رای )
8.3/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    مطلب خوبی بود . با وجودی که به بازی های سبک شبیه سازی تا این حد نزدیک به واقعیت علاقه ای ندارم و کلا ماشین رو در مسابقات به در و دیوار میکوبم :wacky: اما ترغیب شدم این عنوان رو در صورت امکان ، امتحان کنم . ممنون

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1395
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 3
    کنسول‌های بازی:

    نقد جامع و کاملی بود

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.