نویسنده: سینا یکشنبه، 15 بهمن 1402
ساعت 04:36

بررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealth

5 از 5

با در نظر گرفتن اینکه در طول چند سال گذشته به دلیل علاقه شخصی و ارتباط قدیمی با این مجموعه، به نوعی منتقد اختصاصی سری بازی‌های Yakuza/Like a Dragon برای وبسایت بازی‌مگ بودم، حتی با وجود کناره‌گیری نزدیک به یک ساله از امر نقد و بررسی بازی‌های ویدئویی، بازگشت غیرمنتظره قهرمان قدیمی این فرنچایز فرصت مناسبی به دست داده تا یک بار دیگر قلم (و در واقع کیبورد) خود را برداشته و من هم بازگشتی غیرمنتظره به این عرصه داشته باشم! با بررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealth همراه باشید.

 LakIW 6

نزدیک به سه سال از زمانی که معرفی قهرمان جدید این مجموعه، Ichiban Kasuga، با تغییر کامل سبک مبارزات بازی همراه بود می‌گذرد. در خلال ماجراجویی قبلی ایچیبان و دوستانش، اتفاقات بسیار بزرگی در دنیای تبهکاران ژاپنی به وقوع پیوست که با اعلام انحلال دو گروه یاکوزایی بزرگ Tojo و Omi همراه بود که تا قبل از آن نسخه هسته اصلی تقابل و دشمنی‌های این مجموعه، رقابت بین این دو گروه بود. ایچیبان با تلاش‌هایی که برای جلوگیری از رخ دادن لطمات جبران ناپذیر حاصل از توطئه‌های سیاسی پشت ماجراهای اصلی داشت، در این سال‌ها تبدیل به فردی محبوب در میان تعداد قابل توجهی از مردم یوکوهاما شده و حتی عده‌ای از او با عنوان قهرمان یوکوهاما یاد می‌کنند. او در ابتدای داستان تبدیل به یکی از کارمندان بنگاه کاریابی شده و از این طریق به نیروهای قدیمی گروه‌های منحل شده یاکوزایی کمک می‌کند تا بتوانند از دنیای تبهکاری فاصله گرفته و زندگی شهروندی خوبی برای خود دست و پا کنند و کم و بیش به نظر می‌رسد که همه چیز بر وفق مراد او و دوستانش پیش می‌زود که ناگهان به علت شایعه‌پراکنی‌های اینترنتی، موقعیت شغلی و اجتماعی خود را از دست می‌دهد و این مسئله به صورت دومینووار به افرادی که ایچیبان به آن‌ها کمک کرده بود هم آسیب زده و دوستانش هم در شرایط بدی قرار می‌گیرند. در این اوضاع و احوال، ناگهان ایچیبان با خبری غیرمنتظره در رابطه با مادرش، که تصور می‌کرد سال‌ها پیش به قتل رسیده، رو به رو می‌شود که این خبر آغازگر سفری به هاوایی و خارج از مرزهای ژاپن است.       

در Like a Dragon: Infinite Wealth هم مثل همیشه با داستانی پر پیچ و خم، متشکل از خیانت‌های غیرمنتظره، دسیسه‌های حکومتی و فعالیت‌های وحشتناک تبهکارانه طرف هستیم که این بار و برای اولین بار در تاریخ دو دهه‌ای این سری پا را از کشور ژاپن هم فراتر می‌گذارد و شاهد روایت بخش قابل توجهی از داستان در منطقۀ هاوایی کشور آمریکا هستیم که شرایط متفاوت و جذابی را نسبت به ماجراهای قبلی رقم زده است. تغییر جغرافیایی رویدادها، باعث اضافه شدن شخصیت‌هایی جدید به ترکیب معمول شخصیت‌های این فرنچایز شده که ارزش‌ها و انتظارات تازه‌ای را به فضای داستانی همیشگی اضافه کرده‌ است.

تفاوت بین روحیات و عملکرد تبهکاران آمریکایی با ژاپنی، باعث شده تا در Infinite Wealth با اتمسفر سیاه‌تر و خطرناکتری نسبت به گذشته رو به رو باشیم و این بار شاهد نمایش افسارگسیخته‌تر خشونت از جانب شخصیت‌های منفی داستان هستیم. به رسم معمول عناوین سری یاکوزا، این بار هم شاهد یک داستان جنایی تاریک و پر آب و تاب هستیم که به معضلاتی همچون فقر، بی‌خانمانی، فساد سیستم انتظامی و ... می‌پردازد و مثل همیشه با کمک داستان‌های کوتاه عجیب و غریب مأموریت‌های فرعی این فضای تیره و تار در میان‌های مراحل اصلی تا حدودی تلطیف می‌شود؛ داستان‌هایی مثل ماجرای عاشقانه خرچنگ خانگی ایچیبان تا تبدیل کردن یک جزیره تخلیه زباله به یک تفرجگاه و کمک به یک کارآفرین برای رفع نواقص نرم‌افزار دوست یابی جدیدش!

 LakIW 6

با این وجود باید به این ایراد بزرگ هم اشاره کرد که در شروع ماجرا، حوادث به کندی پیش می‌روند و خیلی از مسائلی که می‌شد در تعدادی دیالوگ کوتاه به آن‌ها اشاره کرد، بخش قابل توجهی از زمان مخاطب را می‌گیرند به طوری که در همان فصل آغازین بازی بعد از حدود یک ساعت پیشروی در داستان، شاهد دو پرش زمانی یک ساله و یک ماهه هستیم تا تازه به نقطه شروع اولیه‌ای برسیم که خودش برای افتادن روی قلتک و پیدا کردن ریتم روایی مناسب، 4-5 ساعت دیگر زمان می‌برد! این کندی ابتدایی برای افرادی که پای ثابت ژانر JRPG هستند کم و بیش طبیعی به نظر می‌رسد اما برای افراد تازه کار ممکن است طولانی شدن مقدمه داستان که عمدۀ وقت بازیکن در جریان آن صرف تماشای میان‌پرده‌های طولانی می‌شود، کمی کلافه‌کننده باشد خصوصاً اینکه مخاطب فرضی با نسخه‌های قبلی این مجموعه هم آشنایی نداشته باشد و در نتیجه همۀ حرف‌ها و شخصیت‌ها برای او ناآشنا و نامفهوم به نظر خواهند رسید.

گیم‌پلی به رسم نسخه قبلی سری Like a Dragon که ایچیبان قهرمان محوری آن بود، کماکان به صورت یک نقش آفرینی کلاسیک ژاپنی اما فضایی امروزی و نسبتاً واقعگرا اتفاق می‌افتد که عمدۀ سیستم‌های آن از سری Persona الهام گرفته است. شما به صورت آزادانه می‌توانید در شهرهای مختلفی که وقایع بازی در آن‌ها روی می‌دهد گردش کنید از مینی‌گیم‌های کوچک و بزرگی چون شوگی، پوکر، آرکیدها و ... استفاده کنید یا به رستوران‌ها سر بزنید و با همراهان خود از خوردن و آشامیدن لذت ببرید یا به مغازه‌های مختلف مراجعه کنید در کنار خرید آیتم‌های کمکی و مورد نیاز، برای همین دوستان و همراهان هدایایی تهیه کنید. این جنبه اجتماعی ارتباط با همراهان یکی از سیستم‌های اصلی بازی است که با افزایش ارتباط بین شخصیت‌ها، در حین مبارزه گزینه‌های بیشتری در اختیار خواهید داشت که کمک می‌کنند تا دشمنان را به راحتی از پا در بیاورید.

سیستم مبارزات از نوع نوبتی کلاسیک است و اعضای تیم چهار نفره تحت کنترل به نوبت حملات عادی یا حملات ویژه خود را با انتخاب شما روی دشمنان اجرا می‌کنند که یا در طول مراحل اصلی با آن‌ها رو به رو می‌شوید و یا در گوشه و کنار شهر انتظار شما را می‌کشند که بر اساس آیکان‌های بالای سر این دشمنان از میزان سختی و خطری که مبارزه با آن‌ها به همراه دارد، قبل از شروع مبارزه با خبر می‌شوید. برای پیشرفت توانایی‌های شخصیت‌ها با دو سیستم متفاوت رو به رو هستیم، یکی سطح کلی توانایی‌های شخصیت‌ها و یکی شغل انتخابی برای هر کدام از آن‌ها که هر دوی این سیستم‌ها مجزا از یکدیگر بوده و کارکردهای متفاوتی دارند.

 LakIW 6

سطح کلی توانایی‌ها شامل میزان سلامتی، مانا، چابکی و ... شخصیت‌هاست که پای ثابت تمامی عناوین نقش‌آفرینی هستند و با افزایش سطح شخصیت‌ها، به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کنند. سیستم شغل در واقع همان سیستم کلاس‌های معمول این ژانر است که تعداد این شغل‌ها در Like a Dragon: Infinite Wealth به بیش از بیست مورد افزایش پیدا کرده است. مثل نسخه قبل، برخی از این کلاس‌ها کاملاً مختص شخصیت‌های خاصی هستند (ایچیبان با داشتن سه شغل اختصاصی، بیشترین گزینه فردی را دارد و کلاس ویژه کازوما شامل سه سبک مبارزه قابل جا به جایی است) و برخی دیگر از کلاس‌ها بر اساس جنسیت شخصیت‌های تحت کنترل، قابل انتخاب و تغییر هستند؛ هچنین در ادامه می‌توانید تعدادی از توانایی‌های ویژه این شغل‌ها را هم با یکدیگر ترکیب کنید و نوعی از کلاس‌های تلفیقی را ایجاد کنید. هر کدام از این کلاس‌ها با افزایش سطح، توانایی‌ها و حملات ویژۀ جدیدی را تا رسیدن به درجه 30 در اختیار می‌گذارند و بعد از این نقطه با افزایش درجه صرفاً برخی توانایی‌های افزایش می‌یابد.

هر شغل از سلاح‌های ویژه خودش استفاده می‌کند، مثلاً سرآشپز از وسایل آشپزخانه استفاده می‌کند یا دسپرادو از سلاح‌های گرم که همه این سلاح‌ها به اضافۀ لباس‌هایی که نقش زره شخصیت‌ها را ایفا می‌کنند، قابل ارتقاء و دستکاری کردن برای رسیدن به بالاترین سطح اثرگذاری هستند. با پیشرفت ویژگی‌های شخصیتی ایچیبان و کازوما، گسترش ارتباط با همراهان، پیشروی در داستان و انجام مأموریت‌های فرعی و ... امکانات بیشتری به این سیستم اضافه می‌شود که بهتر است خودتان آن‌ها را در طول تجربه کشف کنید و خوشبختانه نسبت به نسخۀ قبل شاهد تعادل بهتری در درجه سختی مبارزات هستیم. البته با وجود این بالانس بهتر، کماکان برای موفقیت در به پایان رساندن سیاهچاله‌های جانبی، کم و بیش نیازمند کمی گرایند کردنِ معمول آثار نقش آفرینی هستید.  

 LakIW 6

در کنار روند اصلی گیم‌پلی، دو مینی‌گیم بزرگ در کار گنجانده شده که یکی از آن‌ها با نام Sujimon League متأثر از سری Pokemon است با این تفاوت که اینجا شما به جای استفاده از حیوانات جادویی بامزه، از انسان‌های واقعی در مبارزات سه در برابر سه استفاده می‌کنید! لیگ سوجیمان در واقع توسعه همان آلبوم از خلافکاران است که در نسخۀ قبلی با رو به رو شدن با دشمنان متفاوت آن را تکمیل می‌کردید که حالا گسترش پیدا کرده و تبدیل به یک مینی‌گیم گسترده شده است. مینی‌گیم بزرگ بعدی همان طور که بالاتر اشاره شده، تبدیل کردن یک جزیره دفن زباله به یک مکان تفریحی است که در اینجا هم شاهد الهام گرفتن از یک فرنچایز دیگر نینتندو یعنی Animal Crossing هستیم. این مینی‌گیم بزرگترین بخش فرعی بازی به حساب می‌آید که به پایان رساندن آن و تکمیل کردن تفرجگاه اقیانوسی شما، نیازمند صرف نزدیک به 10 الی 15 ساعت زمان خواهد بود که این بخش فرعی را در مقابل نسخۀ کامل تعدادی از عناوین روز با قیمت مشابه قرار می‌دهد.

از منظر گرافیکی پیشرفت بزرگی اتفاق نیفتاده که با توجه به بین نسلی بودن این عنوان (بیش از سه سال بعد از عرضۀ نسل جدید کنسول‌های خانگی!) نمی‌توان خرده چندانی به سازندگان گرفت و البته باید در نظر داشت که تمامی نسخه‌های اخیر سری Like a Dragon برای چیزی که هستند و کاری که قصد انجام آن را دارند، از کیفیت بصری کاملاً قابل قبولی برخوردارند و به طور کلی این مجموعه هیچ گاه آثار پر زرق و برقی تولید و عرضه نکرده که قصد رقابت با عناوینی با نهایت تکنولوژی بصری روز را داشته باشند. محیط‌ها رنگ و لعاب بسیار خوبی دارند و به خوبی نسخه واقعی خود را شبیه‌سازی کرده‌اند، مدل‌های شخصیت‌های اصلی از کیفیت بالایی برخوردارند و لحظات مبارزه با افکت‌های هیجان‌انگیز بصری همراه می‌شوند که همۀ این‌ها در قالب محصولی ارائه شده که برخلاف رسم معمول پورت‌های اخیر، خصوصاً از سوی ناشران ژاپنی، روی PC بدون مشکل قابل ذکری اجرا می‌شود.

در رابطه با بخش صداپیشگی، وجود دوبله به سه زبان چینی، ژاپنی و انگلیسی برای مخاطبان مختلف خوشایند خواهد بود هر چند که باید گفت که صداپیشۀ انتخاب شده برای نسخۀ انگلیسی کازوما اصلاً و ابداً به دوبلور نسخه ژاپنی نزدیک هم نمی‌شود که این نکته برای طرفداران قدیمی احتمالاً انتخابی ناموفق به حساب می‌آید. یکی از امکانات تازۀ Like a Dragon: Infinite Wealth، امکان پخش موسیقی با استفاده از تلفن همراه شخصیت‌ها در حین گشت و گذار در محیط است که می‌توانید لیست آهنگ‌های مورد علاقه خودتان را طراحی کنید تا جا به جایی‌های طولانی یک حس موسیقایی انتخابی به خود بگیرند!

 LakIW 6

در پایان باید گفت با وجود برخی نواقص و عدم پیشرفت تکنولوژیکی، بازی Like a Dragon: Infinite Wealth را اگر به راحتی نتوان به عنوان یکی از بهترین نسخه‌های این فرنچایزِ بیست ساله انتخاب کرد اما می‌توان آن را یکی از گزینه‌های قوی برای تصاحب این مقام در نظر گرفت.

  

 
10از 10
نسخه نقد و بررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealth توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است 

 

  • کارگردان: Ryosuke Horii
  • استودیوی سازنده: Ryu Ga Gotoku Studio
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 70 الی 100 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.