در دورانی که سریال‌سازی در ایران وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارد و سازندگان با عدم شناخت ماهیت فرم و نوع مخاطب، در ارائه اثر متزلزل ظاهر می‌شوند، قورباغه تنها مرهمی در اوضاع مزبور است که می‌تواند مخاطب حرفه‌ای را راضی نگه دارد؛ لذا تأکید من بر این است که در جهت واکاوی اثر هومن سیدی، لازم نیست قورباغه را با سر ... ادامه مطلب
در رویداد‌های سینمایی، به‌ندرت دیده بودم که حمایت‌های طرفداران از یک فیلم‌ساز، بتواند یک شرکت فیلم‌سازی را وادار کند تا نسخه اختصاصی مؤلف را تحت هر شرایطی منتشر نماید. شرکت فیلم‌سازی برادران وارنر (Warner Bros Pictures) به طرز شگفت انگیزی از هشتگ‌های توییتری مردم مبنی‌بر آزادکردن نسخه اختصاصی لیگ عدالتِ زک اس ... ادامه مطلب
فصل جوایز سینمایی همیشه فرصتی قابل‌توجه به آثاری می‌دهد که نگاه انتقادی به سیاست‌های گذشته آمریکا داشته باشند. سیاست‌هایی که به طور معمول به زمان حضور جمهوری خواهان در صحنه قدرت و دولت هشت‌ساله جورج بوش اختصاص می‌یابد. کتاب خاطرات گوانتانامو ( Guantanamo Diary) نوشته‌ای است که پتانسیل تبدیل‌شدن به یک اثر ... ادامه مطلب
مؤلف در اثرش داستان را شفاف ارائه نمی‌دهد ولی به مخاطب اجازه می‌دهد از طریق چهره نگران، فشار و موقعیت شغلی قهرمان، فضای تشعشع آور معضل را متوجه شود. فیلم دستیار (The Assistant) از دل جنبش نوین اجتماعی Me Too پدیدار می‌شود و قهرمان فیلم به‌جای اقدام به انتقام یا نمایش قدرت زنانه‌اش، به سکوت و خاموشی ناخواسته پ ... ادامه مطلب
گویا موج جدید در سینمای هالیوود در حال وقوع است. سالی را به‌خاطر نمی‌آورم که همانند سال 2020، اکثر فیلم‌های مهم و مطرحش بر محوریت قهرمان‌های زن بوده است. نمی‌دانم که این رویکرد مؤلف‌ها و فیلم‌سازان را تحت تأثیر جنبش‌های سیاسی و اجتماعی اخیر آمریکا بدانم یا نه اما موقعیتی به وجود آمده است که بازیگران زنی که به ... ادامه مطلب
جان لی هنکاک (John Lee Hancock) با ساخت فیلم‌های نجات آقای بنکس (Saving Mr Banks) و مؤسس (The Founder) ثابت کرد که در شرح سرگذشت زندگی افراد مشهور و جنجالی تاریخ معاصر آمریکا مهارت قابل‌توجهی دارد. اکنون هنکاک پس از گذشت یک دهه از اکران فیلم نقطه کور (The Blind Side)، تصمیم گرفته است فیلمی را بسازد که فیلم‌نا ... ادامه مطلب
چارلی بروکر (Charlie Brooker)، خالق و مغز متفکر سریال تحسین برانگیز آینه سیاه (Black Mirror)، فرصت را غنیمت می‌شمارد تا در آخرین روزهای سال بدیمن ۲۰۲۰، مستندی هجوآمیز (به اصلاح ماکیومنتری) از وقایع سال گذشته برای شبکه نتفلیکس (Netflix) تولید کند. حالا آن که درون‌مایه طنز ابداً به رویدادهای تلخ سال ۲۰۲۰ پیوست ... ادامه مطلب
پس از گذشت دو دهه، جورج کلونی (George Clooney) همچنان تلاش می‌کند به‌عنوان کارگردانی صاحب‌سبک جایگاهش را در صنعت هالیوود تثبیت کند اما تجربه‌های متفاوت و تا حدودی ناموفق وی در ژانرهای سینمایی گوناگون، باعث شده که کارنامه فیلم‌سازی‌اش روند سینوسی داشته باشد. تازه‌ترین تجربه کلونی در ژانر علمی تخیلی با نام آسما ... ادامه مطلب
فیلم سرمایه انسانی (Human Capital) تصاویر ناهماهنگ در پی ارتباط با نیروی محرکه قصه (تصادف) را نشان می‌دهد. حالا آن که نیروی محرکه مذکور بدیع و ملتهب نیست. با بازی مگ همراه شوید. بازار جشنواره فیلم تورنتو (Toronto Film Festival) مکانی گسترده برای فیلم سازان بین‌المللی است که آثار خود را برای عموم به نمایش بگذ ... ادامه مطلب
فیلمی در مورد فیلمنامه‌نویسی از دوران طلایی سیستم استودیومحور هالیوود توسط کارگردانی مثل David Fincher که بارها به ساخت آثاری «بیش از حد کارگردانی شده» متهم شده، پروژه‌ای جذاب و غیرمنتظره بود. سوژۀ اصلی فیلم تلاش Herman J. Mankiewicz (با بازی Gary Oldman) برای نوشتن فیلمنامۀ یکی از مهمترین و اثرگذارترین آثار ... ادامه مطلب
پرداختن به اختلالات روانی و فیزیکی یک هنرمند یا موسیقیدان در قالب یک اثر نمایشی چیز تازه‌ای به شمار نمی‌آید ولی نحوه پرداخت و سیر کنار آمدن پروتاگونیست با این معضل‌ها می‌تواند در تمامی آثار ساخته شده در این دایره تمایز ایجاد نماید. فیلم Sound of Metal دومین فیلم امسال پس از Lost Transmission  است که به ا ... ادامه مطلب
یکی از دلایلی که فیلم جستجو (Searching) را می‌توان با سایر آثار سینمایی برگزیده سال 2018 متمایز کرد، تزریق زیاد حس تعلیق (Suspense) در سرتاسر کشمکش قهرمان قصه با بحران و مسئله گم شدن دخترش است. حالا اگر همان تعلیق منحصر به فرد آنیش چاگانتی (Aneesh Chaganty) با اضطراب و ترس درونی یک قهرمان معلول ترکیب شود، اثر ... ادامه مطلب
بی شک اکنون دلیلی نمی‌بینم که فیلم‌های میدسامر (Midsommar) و موروثی (Hereditary) آری آستر (Ari Aster) را کسل‌کننده و مبهم بنامم؛ زیرا پس از تماشای فیلم مائود مقدس (Saint Maud)، اثر مذکور را لیاقت چنین الفاظی نیز می‌دانم. فیلم Saint Maud سفری کوتاه، خسته‌کننده و غیر ترسناک به ذهن منزوی، افسرده و مضطرب دختری اس ... ادامه مطلب
اولیویه آسایاس (Olivier Assayas) یکی از موفق‌ترین فیلم سازان دهه اخیر به شمار می‌آید که توانست هیجان و تعلیق را به استادانه‌ترین شکل در فیلم کارلوس (Carlos) تجویز کند و احساسات پیچیده زنان را در فیلم‌های ابرهای سلیس ماریا (Clouds of Sils Maria) و مأمور خرید شخصی (Personal Shopper) به‌درستی نمایش بگذارد. تجربه ... ادامه مطلب
فیلم ناخودآگاه (Unhinged) درباره تجربه یک روز بد است که می‌خواهد پدیده خشونت را زیر تیغ برنده انتقاد ببرد ولی فیلم‌ساز نه تنها دست به این عمل نمی‌زند، بلکه خشونت را به عقده‌ای غیرقابل نقد و در بستر تعقیب و گریزی کلیشه‌ای به نمایش می‌گذارد. با بازی مگ همراه باشید. Unhinged فیلمی مهیج به کارگردانی دریک بوت&n ... ادامه مطلب
وینا ساد (Veena Sud) سابقه درخشانی در عرصه سریال‌سازی دارد. سریال‌های او با نام‌های قتل (The Killing) و هفت ثانیه (Seven Seconds) از سریال‌های به‌یادماندنی دهه اخیر بودند. او ماهیت تعلیق، تردید و جنایت را به‌خوبی می‌فهمد و همین باعث می‌شود که مخاطب تا لحظه گره‌گشایی معمای پیچیده به صندلی میخکوب بماند. دومین س ... ادامه مطلب
این شاید چندمین مرتبه باشد که شرکت فیلم‌سازی‌ای درجهت تبلیغ اثر خود و کشاندن مخاطب به سینما، از عنوان فیلم برو بیرون (Get Out) استفاده ابزاری می‌کند. Get Out به‌عنوان نماد تحول سینمای وحشت عصر مدرن شناخته می‌شود و فیلم‌سازان عصر حاضر هم سعی دارند همانند جردن پیل (Jordan Peele)، با کم‌ترین بودجه و داشتن فیلم‌ن ... ادامه مطلب
اخیراً دو فیلم با نام‌های شیطان تمام‌وقت (The Devil All the Time) و پرنده سیاه (Blackbird) در شبکه‌های خانگی منتشر شدند که هر دو اثر از تیم بازیگری محشری برخوردار هستند و مخاطب ناخودآگاه به سمت آثار مذکور کشیده می‌شود. اما مشکل اصلی هر دو فیلم در این است که از یک قصه‌ای جذاب و منحصربه‌فرد رنج می‌برند. چینش رن ... ادامه مطلب