The Division : Tom Clancy یکی از جدیدترین آثار این شرکت است. اما قبل از بررسی آن ، ذکر دو نکته الزامی است. اول اینکه اگر دوست خوبم آقای ساعتچی ، دموی این عنوان را به بنده نمایش نمی داد ، اکنون خبری از این پیش نقد هم نبود. و دوم اینکه Division در نگاه اجمالی ، نه یک بازی خاص و نوین بلکه یک ترکیب خوش طعم از المان های آشنا و جواب پس داده است.
*** به جزئیات بافت دستکش و کلاه بازیکن دقت کنید ***
بازی MAG را به خاطر دارید ؟ همان عنوان انحصاری و آنلاین 3PS که می توانست 256 بازیکن را همزمان در دنیای مجازی ، به جان هم بیاندازد ؟ Division هم تقریبا و با در نظر گرفتن دموی منتشر شده ، در چنین ابعادی است. علاوه بر MAG ، چند عنصر آشنای دیگر هم در Division دیده می شود. گیم پلی آن به شدت Future Soldier را تداعی کرده و کلیت اتمسفرش ، دنیای Waste Land سری بازی های Fall Out را که در آن ، عده ای کثیر ، در یک محیط بسیار بزرگ ، به طرق مختلف باهم در ارتباط بودند. اما بر خلاف آنچه احتمالا تصور می کنید ، در این بازی ، نه پای یک گروه کوچک و درستکار و منذوی و همه فن حریف در میان است و نه خبری از یک بیابان خشک و خسته کننده. شما همانند بسیاری از بازیکنان دیگر ، وارد دنیای مجازی شده ، کارکتر دلخواهتان را می سازید و با چند نفر دیگر تشکیل یک گروهک می دهید و در شهر نیویورک ، مبارزات با سایر گروهک ها را تجربه می کنید ؛ یک سیستم کاملا شناخته شده که در انواع و اقسام گوناگون تا به حال دیده شده است.
اندرباب داستان ، اطلاعات چندانی در دست نیست. اما شواهد حاکی از آن است که نوعی ویروس ، در نیویورک شیوع پیدا کرده و شهر تخیله شده است. اما هنوز از نقش و هدف اصلی گروهک های اعزامی به آن ، هیچ نمی دانیم.
خوشبختانه ، قرار نیست ویروس فوق الذکر بشود عاملی برای تبدیل شدن مردم به زامبی باشد . Division ، خیلی با کلاس تر از این حرف هاست !!! تخلیه شدن شهر عظیمی چون نیویورک به معنی اینکه تنها حاضران شهر، شما و بازیکنان دیگر باشید ، نیست. NPC ها هم در هرجایی که بتوانند جولان داده و تحت تاثیر عملکرد شما یا بازیکنان از دیگر تیم ها ، از خود واکنش نشان می دهند. علاوه بر این، دشمنان شما ، تنها محدود به بازیکنان واقعی نبوده و با تیم های دشمنی که توسط هوش مصنوعی هدایت می شوند نیز، مواجه خواهید شد.
بعد بصری بازی، انصافا جایی برای ایراد و ضعف ندارد. تمام شهر، به طور کاملا دینامیک و با کوچترین جزئیات ممکن طراحی شده. تمام بافت ها از سطوح جامد و مایع گرفته تا پوشش شخصیت ها، به مدد CPU های 8 هسته ای و RAM های 8 گیگابایتی و سایر توانایی سخت افزاری کنسول های نسل هشتم، با ظرافتی بی سابقه ساخته و پرداخته شده اند.
طراحی تمام محیط ها در اوج دقت و ظرافت
امکان ندارد وارد یک محیط بسته یا باز شوید و با تعداد بیشماری Object کوچک و بزرگ برنخورید. باور کنید در این بازی حتی تماشای یک کیسه سیاه و پر از زباله که در خیابان پشتی یک داروخانه رها شده، شما را به وجد می آورد!
همچنین تغییرات ناشی از تعامل بازیکن ها با محیط ، به شکلی کاملا پویا ایجاد می شوند. برخلاف آنچه در نسل فعلی به دفعات دیدیم ، دیگر شیشه ها با اصابت تنها چند گلوله ، به کلی فرو نریخته و در عوض ، هرگلوله یک سوراخ با کمی ترک در حاشیه ها ، بر جای می گذارد. یا مثلا لاستیک ماشین ها ، بعد از ترکیدن ، دیگر ناپدید نمی شود بلکه ، عینا تغییر فرم می دهد.
The Division نیز همانند اکثر قریب به اتفاق بازی های نسل بعدی که از فناوری " ابر " پشتیبانی می کنند ، امکان دسترسی هر بازیکن به دنیای خود را حتی با کمک تبلت نیز فراهم کرده. در دمویی که نمایش داده شد ، بازیکن با 2 هم تیمی اش ، درگیر یک مبارزه چند دقیقه ای ، مقابل ایستگاه پلیس شد. در میانه های نبرد ، ناگهان بازیکن دیگری از تیم ، از طریق تبلت اش وارد بازی شد و به گروه پیوست اما نه به صورت یک انسان. بلکه به شکل یک Drone کوچک که می توانست نظاره گر جنگ از ارتفاع باشد و با دادن اطلاعات مفید نظیر محل دقیق اختفای یکی از دشمنان در پشت بیلبورد نصب شده در بالای ایستگاه پلیس ، مبارزه را راحت تر کند.
همان طور که پیش تر گفته شد، Division یک بازی نوین با ایده های جدید و ناب نیست. اما به پاس کیفیت بسیار بالای ساخت و استفاده از المان ها آشنا، یک تجربه سینمایی و فراموش نشدنی در بدو ورود کنسول ها نسل هشتم خواهد بود.Divison یک عنوان نقش آفرینی ، آنلاین و Open World است و متاسفانه تنها نکته ناراحت کننده آن برای ما مخاطبان ساکن ایران است که به احتمال قوی، قادر به تجربه آن نخواهیم بود.
نظرات (4)