نویسنده: پدرام پورامامعلی سه شنبه، 05 دی 1396
ساعت 11:47

سازمان بهداشت جهانی افراط در انجام بازیهای ویدیویی را نوعی اختلال می‌داند

0 از 5

سازمان بهداشت جهانی قصد دارد افراط در انجام بازیهای ویدیویی را به عنوان نوعی بیماری و اختلال معرفی کند

رشد صنعت بازیهای ویدیویی غیر قابل انکار است. در کنار آن همواره صحبت از این بوده است که آیا بازیهای ویدیویی بر روی سلامت انسان تاثیر منفی دارند؟ این پرسش تاکنون با پاسخ‌های مختلفی روبرو شده است. حال سازمان بهداشت جهانی ادعا می‌کند که این بازیهای بر روی وضعیت سلامت روانی افراد تاثیرگذارند. درست متوجه شدید، WHO قصد دارد برای اولین بار در تاریخ و در سال 2018 بازی کردنِ بیش از حد را رسما به عنوان یک اختلال معرفی کند.

سازمان بین‌المللیِ طبقه‌بندی بیماری‌ها، آخرین بار در سال 1990 دستورالعمل تشخیص خود را بروزرسانی  کرد که نسخه‌ی جدید آن در سال آینده‌ی میلادی معرفی خواهد شد و افراط در بازی کردن را به عنوان یک اختلال روانی معرفی خواهد کرد. با وجود اینکه آخرین نسخه از ICD-11 (سیستم شناسایی بیماری‌ها) نیاز به ویرایش نهایی دارد، طرح پیش‌نویس آن معیارهای لازم برای تشخیص آثار بازی کردن بر روی سلامت روانی افراد را شامل شده است. بخشی از این دستورالعمل را در ادامه می‌خوانید:

اختلال ناشی از بازی کردن (بازیهای دیجیتال یا بازیهای ویدیویی) بوسیله‌ی یک سری الگوی رفتاری پایدار و مکرر قابل شناسایی است. بازی کردن چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین شامل این طبقه‌بندی می‌شود. این بیماری با استفاده از علائم زیر قابل تشخیص است: 1) عدم وجود تسلط از جانب شخص بر روی بازی کردن (شامل آغاز، تکرار، شدت، مدت، خاتمه دادن و شرایطِ بازی کردن)؛ 2) ترجیح دادن بازیهای ویدیویی به سایر علایق و فعالیت‌های روزانه در زندگی افراد؛ 3) ادامه یا تشدید پرداختن به بازی در صورت وقوع اتفاقات منفی در زندگی شخص. بسته به شدت این الگوی رفتاری، ممکن است تاثیر این اختلال به صورت واضحی بر روی جنبه‌های مختلفی از زندگیِ فرد بیمار مانند ابعادِ شخصی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و کاریِ مشاهده شود. الگوی رفتاری بازیهای ویدیویی ممکن است پیوسته و یا مکرر باشد. به منظور قطعی بودن تشخیص، نشانه‌های ذکر شده باید در دوره‌ی حداقل 12 ماهه از زندگی فرد مشاهده شود. در صورتیکه علائم مشاهده شده شدید باشند طول این دوره نیز کاهش خواهد یافت.

بازی کردنِ بیش از حد سال آینده به عنوان یک اختلال معرفی خواهد شد. این بدان معناست که از این به بعد پزشکان، خدمات درمانی و شرکت‌های بیمه می‌توانند افراط در بازی کردن را به عنوان یک بیماری تشخیص دهند. به یاد داشته باشید که بازی کردن به صورت عادی یک اختلال روانی محسوب نخواهد شد. حتی گاهی بسته به اینکه کدام بازی را انتخاب می‌کنید و آن را کجا، به چه مدت و در چه شرایطی انجام ‌می‌دهید؛ بازیهای ویدیویی ممکن است بر روی شما تاثیر مثبت نیز بگذارند. بازیهای ویدیویی می‌توانند موجب افزایش هماهنگی میان عملکرد چشم و دست شوند و توانایی حل مسائل و مشکلات را نیز بهبود ببخشند، همچنین کاهش استرس، و بالا رفتن توانایی برقراری ارتباط با افراد دیگر از جمله آثار مثبت بازیهای ویدیویی برشمرده می‌شوند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.