نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی شنبه، 28 دی 1398
ساعت 14:52

نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

شلختگی‌های ستاره‌ای

5 از 5

از آخرین باری که صنعت بازی‌های ویدیویی شاهد یک عنوان مناسب و درخور نام Star Wars باشد سال‌های زیادی می‌گذرد و شروع این انتظار طولانی برای عرضه یک بازی مناسب و با کیفیت زمانی آغاز شد که حق ساخت بازی‌های این سری فیلم محبوب را شرکت نه چندان محبوب Electronics Arts یا همان EA بر عهده گرفت. در این نیز شاهد دو نسخه از سری بازی شوتر آنلاین Battlefront بودیم که هیچکدام از آن‌ها نتوانستند انتظارات طرفدارانشان را برآورده کنند و از آن جایی که EA حق ساخت بازی‌های این دنیای بزرگ را در خطر می‌دید تصمیم گرفت که از سیاست‌‌های سابقش کناره گیری کند و ساخت بازی جدیدی بر اساس این دنیای ستاره‌ای را بر عهده یکی از خوشنام ترین استدیوهای زیر مجموعه‌اش یعنی Respawn بگذارد. حال مدت زمان زیادی از عرضه بازی گذشته است ولی هستند کسانی که هنوز نتوانسته‌اند تصمیم بگیرند که آیا بازی ارزش وقت و هزینه‌اش را دارد یا نه و امیدواریم که این مقاله بتواند بعد از ماه از گذشت بازی و با وجود آپدیت‌هایش به شما در تصمیم گیری آینده‌اتان کمک کند، با ما در ادامه همراه شوید.

در اولین مبحث باید بگویم که بازی از لحاظ فنی و تکنیکی هنوز هم بعد از ماه‌ها پس از عرضه و آپدیت‌های متعدد  دچار مشکلات متعددی است که بعضی از آن‌ها به موتور ساخت بازی یعنی Unreal Engine بر می‌گردد و بعضی از آن‌ها نیز به نظر به قدری ریشه‌ای و ساختاری هستند که با آپدیت نیز برطرف نمی‌شوند. بعنوان مثال مشکلاتی که از موتور ساخت بازی سرچشمه می‌گیرند می‌تواند به بارگذاری طولانی و بیش از اندازه بافت‌های محیطی در هر لودینگ و بعد از هر قسمت سینمایی بازی اشاره کرد، مشکلی که از قدیم الایام با این موتور همراه بوده و بقولی جزو پکیج‌های ارائه شده آن است اما میزان آن در این بازی بیش از حد اندازه است و بنظر می‌آید تیم سازنده بازی نیزی قصدی برای برطرف کردن آن دارد و این ایراد در کنسول‌های معمولی میزانش شدیدتر می‌شود. حال SW Jedi Fallen Order از لحاظ جلوه‌های بصری از بازی‌های راضی کننده و خوب این نسل به شمار می‌رود و مطمئنا شما را از این جنبه ناامید نخواهد کرد و تنوع‌های محیطی و زیبای بازی چشمانتان را هیچگاه خسته نمی‌کند و به خوبی نیز جنبه‌های محیطی و اتمسفری دنیای SW را به تصویر می‌کشد اما بعضا باگ‌های متعدد و تفاوت کیفیتی همین محیط‌ها توی چشم مخاطب می‌زند، بعنوان مثال جزییات در اولین صحنه بازی و دومین محیط بازی به قدری متفاوت است که انگار مشاهده گر دو بازی متفاوت هستید.

 

star wars jedi fallen order recenze bd1

 

برای بازی که بر اساس یک جدای در دنیای جنگ‌های ستاره‌ای روایت می‌شود استفاده از تکنیک‌های فیزیکی  و نورپردازی نکته بسیار مهمی است، حال فیزیک بازی شاید در بعضی موارد ری‌اکشن‌های عجیب و غریب و دور از انتظاری در طول بازی و مبارزات نشان دهد اما بصورت کلی راضی کننده و مناسب ایجاد شده‌اند هرچند کمی بهتر می‌شد اگر تیم سازنده بازی وزن و سنگینی بیشتری برای شخصیت تحت کنترل شما قائل می‌شدند. نورپردازی بازی از طرف دیگر تقریبا بی نقص است و وقتی برای اولین بار وارد یک محیط تاریک می‌شوید و بازی از شما می‌خواهد تا با شمشیر مخصوصتان بعنوان منبع نور استفاده کنید این مورد را به خوبی متوجه می‌شوید، هرچند همانطور که گفتم متاسفانه بازی مجموعه‌ای از مشکلات تکنیکی و شلختگی است و منابع نوری بازی نیز از این گزند در امان نیستند.

برای علاقه مندان به دنیای Star Wars تعریف یک داستان جذاب از مهم‌ترین نکات آن اثر است، داستان Jedi: Fallen Order نیز دقیقا بعد از قسمت سوم این سری فیلم یعنی Revenge Of The Sith روایت می‌شود، در برهه‌ای که جدای‌ها در حال انقراض کامل هستند و تک و توک بازماندگان نیز توسط نیروهای امپراطوری و گماشته‌های Darth Vader در حال شکار شدن هستند. یکی از این بازماندگان شخصیت اصلی بازی یعنی Cal است که برای گذراندن زندگی در یکی از قبرستان‌های بزرگ سفینه‌های عظیم الجثه سابق جمهوری کار می‌کند که پس از لو رفتن موقعیتش مجبور به فرار می‌شود و در همین حین با دیگر شخصیت‌های بازی یعنی Cere Junda، که یک جدای سابق بوده و Greez که خلبانی چهاردست است آشنا می‌شود و از همین جا ماجراجویی‌های او آغاز می‌شود که بهتر است خودتان آن را در صورت علاقه تجربه کنید.

 

PS Messages 20191121 004404

 

بصورت کلی داستان بازی شاید بهترین چیزی است که بعد از همان فیلم Revenge Of The Sith و بازی‌های Bioware و با ارفاق دو نسخه Force  Unleashed شاهد هستید، فیلم‌های جدید که به کلی انتظارات را پایین آوردند و بعد از جنجال‌های The Last Jedi و تفرقه بزرگی که بین طرفداران فیلم‌ها رخ داد و کیفیت نه چندان جالب آخرین قسمت از این مجموعه جدید یعنی Rise Of Skywalker، ساخته جدید Respawn آخرین سنگر طرفداران برای لذت بردن از دنیای Star Wars است. ( اگر سریال محبوب Mandalorian را در نظر نگیریم!)

بیس کلی داستان و خط سیر آن بصورت کلی خوب است و شخصیت‌های معرفی شده نیز با ارفاق راضی کننده و جالب هستند اما شاید بزرگترین ایراد این بخش از بازی حفش سرعت در روایت اتفاقات و نکات داستان است که بسیار شلخته و بعد تعریف شده. در قسمتی شاهد معرفی سریع و آشنایی و دوستی شخصیت‌های جدید و اصلی بازی هستیم که تنها بعد از چند دقیقه در دنیایی که همه حاضرند برای کمی پول جدای‌ها را شناسایی کنند و تحویل دهند اعتماد برقرار می‌شود و از طرفی دیگر شاید دو ساعت از بازی صرف نکات بیهوده داستانی و خسته کننده می‌شود که کوچکترین تاثیری در خط اصلی داستان ندارند.

چیزی که قطعی است، Jedi: Fallen Order بهترین بازی است که می‌توانید تجربه کامل و دل انگیزی از مبارزات شمشیری با Lightsaber‌های دوست داشتنی داشته باشید. برای بازی که تمرکز کاملی بر داستان یک جدای دارد و دو عنصر جدایی ناپذیر یک جدای شمشیرشان و نیرویشان است، این عنوان به خوبی توانسته آن را در مدیوم بازی به اجرا در بیاورد و کاملا حس و حال جذاب این تجربه را منتقل کند اما این مورد بصورت مستقل نکته بسیار مثبت و جذابی نیست چون در واقع رقیب جدی وجود ندارد و نداشته است.

 

star wars jedi fallen order

 

در ساختار کلی گیم پلی بازی، Jedi: Fallen Order ترکیبی از بازی‌های God Of War و عنوان‌های SoulsBorne ساخته استدیو From Software است. حال بعضی بازی‌ها تصمیم می‌گیرند که با الهام گیری دست پخت جدید و مخصوص خودشان را ایجاد کنند اما این عنوان تصمیم گرفته است که راه دوم و بسیار آسان‌تر را انتخاب کند و آن‌هم دقیقا تقلید ریز به ریز است. بعنوان مثال به مانند بازی‌های SoulsBorne شما اگر بمیرید به چک پوینت قبلی خود برمیگردید و دشمنان محیطی نیز دوباره باز می‌گردند، تنها در جاهای مشخص می‌توانید روند بازی خود را ذخیره کنید و تنها در همین نقاط است که می‌توانید توانایی‌های شخصیتتان را ارتقا دهید و اگر هرجایی از بازی بمیرید برای پس گرفتن امتیازاتتان باید دوباره به همان نقطه برگردید و اگر دوباره بمیرید برای همیشه از دستشان می‌دهید و ... سرتان را در نیاورم! دقیقا انگار دارید یکی از بازی‌های From Software را بازی می‌کنید! حال این بصورت کلی نکته بدی نیست و در این مدت بازی‌های متعددی سعی کردند که نکات مثبت بازی‌های این استدیو را به ساخته‌های خودشان اضافه کنند اما چیزی که تقلید خط به خط آن را نابود می‌کند مقایسه با کیفیت بالای همان بازی‌های منبع است و از این لحاظ Jedi: Fallen Order حتی بهترین عنصر گیم پلی‌اش که مبارزات است به نزدیکی کیفیت بازی‌های Sekiro و BloodBorne نمی‌رسد و این مقایسه نیز تقصیر مخاطب نیست!

روند گشت و گذار محیطی و پازل‌های محیطی و نحوه روایت داستان نیز به مانند سری قدیمی God Of War و کمی الهام گیری از نسخه جدید سال 2018 است. البته این شباهت با نسخه‌های قدیمی خدای جنگ بخصوص نسخه سومش به دلیل یکی بودن کارگردان‌های هر دو بازی غیر قابل اجتناب است و بد نیست اما سیستم تشویق کردن مخاطب برای جستجو و گشت و گذار در محیط بازی Jedi Fallen Order خلاصه شده است به ترکیب رنگ‌های متفاوت برای لباس و سفینه و شمشیر شخصیت اصلی بازی که چندان جالب و دل ربا نیست.

 

Nn3wRPqLgFL2CSaMWQDcT6

 

بعنوان کلام آخر اینکه انتظارات از این بازی با توجه به تیم پشت سر آن و حمایت بی چون و چرای EA از یک بازی تمام تک نفره و داستانی بسیار بیشتر از این خروجی استدیو Respawn بود و با توجه به ایده‌های کلی بازی و بعضا نکات آن اگر وقت بیشتری پای بازی در زمان ساختش صرف می‌شد و تیم سازنده نیز کمی ریسک و خلاقیت و ایده‌های جدید را دست مایه این اثر می‌کردند شاید نتیجه بهتر و جالب‌تری را شاهد بودیم که لایق دنیای بزرگ و محبوب Star Wars باشد.

  • کارگردان: Vince Zampella And Stig Asmussen
  • استودیوی سازنده: Respawn Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 20 الی 30 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PlayStation 4
گرافیک
6.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
انتظارات از این بازی با توجه به تیم پشت سر آن و حمایت بی چون و چرای EA از یک بازی تمام تک نفره و داستانی بسیار بیشتر از این خروجی استدیو Respawn بود و با توجه به ایده‌های کلی بازی و بعضا نکات آن اگر وقت بیشتری پای بازی در زمان ساختش صرف می‌شد و تیم سازنده نیز کمی ریسک و خلاقیت و ایده‌های جدید را دست مایه این اثر می‌کردند شاید نتیجه بهتر و جالب‌تری را شاهد بودیم که لایق دنیای بزرگ و محبوب Star Wars باشد.
نقاط قوت
  • مبارزات
  • تنوع‌های محیطی
نقاط ضعف
  • مشکلات فنی متعدد و بی شمار
  • تقلید کورکورانه از بازی‌های موفق ژانر
  • روایت داستان و سرعت شلخته است
7.7/10

امتیاز شما

(31 رای )
7.0/10
خوب
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:

    ممنون به خاطر نقد خوبتون. عجیبه که ریسپاون یکدفعه اومد اینطور بازی درست کرد! امیدوارم وینس زمپلا و تیمش دوباره برن سراغ کاری که توش واقعا استعداد دارن یعنی ساخت FPSهای فوق العاده‌ای مثل Titanfall و MW 2.

    ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.