نویسنده: سینا شنبه، 03 اسفند 1398
ساعت 22:12

بررسی بازی Warriors Orochi 4 Ultimate

3 از 5

استودیوهای کمی می‌توانند ادعا کنند که مبدع یک ژانر و استایل خاص بازی‌سازی هستند اما زمانی که استودیوی Omega Force چنین ادعایی را مطرح می‌کند، هیچ کس آن‌ها را به چالش نمی‌کشد. ژانری که درست یا نادرست با نام Musou شناخته می‌شود یک مخاطب کاملاً ویژه را مورد هدف قرار داده است: افرادی که دوست دارند بدون بهره بردن از توانایی خاصی در مبارزاتی حماسی با تعداد بسیار زیادی از دشمنان شرکت کنند و به جای زنجیره ضربات پنج یا ده گانه، زنجیره‌ای چند هزارگانه را ایجاد کنند. دو فرنچایز اصلی که نام «امگا فورس» به آن‌ها گره خورده Samurai Warriors و Dynasty Warriors هستند که دو برهۀ تاریخی از دو کشور ژاپن و چین را به گونه‌ای به تصویر می‌کشند که بعضی از سازندگان تعدادی از انیمه‌های عجق وجق هم بعد از نگاه کردن به این عناوین با خود می‌گویند «این دیگه زیاده‌رویه بابا!». فرنچایز سوم این استودیو به مراتب در تخیل و فانتزی پا را از دو فرنچایز دیگر هم می‌گذارد و نسخه گسترش یافته آخرین شماره از این فرنچایز با نام Warriors Orochi 4 Ultimate به بازار عرضه شده که در ادامه این مطلب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

WO4U 5

داستان Warriors Orochi 4 Ultimate بعد از پایان اتفاقات نسخه قبل شروع می‌شود، البته پایان حقیقی نسخه اولیه و نه پایان گسترش یافته نسخه Ultimate. جنگجویان تاریخی دو دنیای ژاپن و چین با شکست دادن Orochi در حالی که اتفاقاتی که در سه نسخه گذشته بر آن‌ها گذشته بود را فراموش کرده‌اند، به زمان و مکان مختص خود باز ‌گشته‌اند. بعد از گذشت مدتی خدایان یونانی آرِس، آتنا و زئوس تصمیم می‌گیرند تا برای سرگرمی خود، دوباره این مبارزان را به دنیای مشترک بازگرداند. مبارزان مختلف با مه غلیظی رو به رو می‌شوند و ناگهان خود را در سرزمینی ناشناخته و در حال مبارزه با دشمنانی متفاوت از دشمنان اصلی خود می‌بینند، زمان زیادی طول نمی‌کشد که قهرمانان با یکدیگر به اتحاد برسند تا از علت اصلی شرایط پشت پرده مطلع شوند اما در این راه، دشمنان آن‌ها هم در جناح مقابل با هم متحد شده و همچنین از سوی دیگر هم در دنیای خدایان همه چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست.

داستان هیچ زمانی عامل اصلی جذابیت ساخته‌های امگا فورس نبوده و شرایط خاص فرنچایز Orochi هم باعث شده تا با داستان عجیب‌تری رو به رو باشیم که این بار با اضافه شدن خدایان غربی داستان Warriors Orochi 4 Ultimate حتی پیچیده‌تر هم شده است. بار اولی نیست که این استودیو تلاش کرده تا با دست گذاشتن بر روی فرهنگ غربی طرفداران بیشتری برای خود دست و پا کند اما این اولین بار است که برخورد شرق و غرب را به این شدت و حدت شاهد هستیم. در نسخه Ultimate، سه فصل جدید به داستان اصلی اضافه ‌شده و فصل‌های قبلی هم با اضافه شدن اپیزودهای جدید، شاخ و برگ بیشتری پیدا ‌کرده‌اند. تمامی این اضافات البته کمکی به تبدیل شدن داستان نسخه اصلی به یک شاهکار نمی‌کند اما فرصتی طرفداران هستند که از همراهی با شخصیت‌های مورد علاقه یا مورد تنفر خود، لذت بیشتری ببرند.

WO4U 5

 

عنوانی که در آن 170 شخصیت (به علاوه 7 شخصیت جدید که در نسخه Ultimate اضافه شده) قابل انتخاب وجود دارد و روایت داستان آن کمتر از 20 ساعت به طول می‌انجامد، انتظار اینکه از شخصیت‌پردازی پیچیده و روابط باورپذیر بین آن‌ شخصیت‌ها برخوردار باشد، توقع زیادی است اما مشکل اینجاست که معدود لحظاتی که روابط بین این شخصیت‌ها را تصویر می‌کند یادآور نازلترین انیمه‌های نوجوانانه است، نه اثری حماسی و تاریخی. داستان بازی، روایتی عجیب و دیوانه‌وار است اما به طور غیرمنتظره‌ای باعث می‌شود تا مخاطب تمام تلاش خود را برای رسیدن به انتهای آن انجام دهد تا ببیند همه این دیوانگی در نهایت منجر به چه نتیجه‌ای می‌شود.   

 گیم‌پلی دقیقاً در همان حال و هوای همیشگی Musou است و خوشبختانه خبری از از Open World بی‌دلیل و ضعیفی که در Samurai Warriors 9 شاهد آن بودیم، نیست. قبل از شروع هر مرحله، شخصیت‌های اصلی تحت کنترل و شخصیت‌های حمایتی را انتخاب کرده و با انتخاب سلاح‌های مناسب برای هر کدام، به جنگ نیروهای دشمن می‌رویم. مبارزات همان سادگی همیشگی را حفظ کرده و به ضربات سنگین، سبک و ویژه خلاصه می‌شود اما اضافه شدن یک قابلیت جدید، جذابیت بصری مبارزات را دو چندان کرده است و این قابلیت، ابزاری به نام Scared Treasures هستند. با این ابزار جدید، امکان اجرای جادوهای جذاب و استفاده از قدرت‌های خدایان فراهم می‌شود که از نظر بصری لحظات هیجان‌انگیزی را خلق می‌کنند و امکان کشتن ناگهانی صدها نفر در یک چشم به هم زدن را فراهم می‌کنند. امکان استفاده از اسب برای جا به جایی سریع در محیط‌های مراحل در Warriors Orochi 4 Ultimate به قوت خود باقیست اما این بار به لطف سیستم جادو، نیازی به منتظر ماندن برای رسیدن اسب یا گشتن به دنبال آن نیستید و ظاهر کردن اسب یکی از قدرت‌های جادویی شخصیت‌ها به شمار می‌آید!

WO4U 5

تعداد قابل توجهی بخش‌های چند نفر هم در این عنوان وجود دارند که تعدادی از آن‌ها یادآور For Honor هستند اما با توجه به سادگی سیستم مبارزات Warriors Orochi 4 Ultimate در مقایسه با عنوان ذکر شده، از جذابیت کمتری برخوردار هستند. برخلاف نسخه اصلی در Ultimate امکان صفر کردن توانایی‌های شخصیت‌ها و پیکربندی مجدد آن‌ها وجود دارد که امکانی بود که به شکل توجیه ناپذیری از نسخه 3U به نسخه 4 منتقل نشده بود. دو بخش Time Attack هم به عنوان چالش‌های تازه اضافه شده‌اند که در یکی از آن‌ها باید تعداد مشخصی از دشمنان را در زمان مشخص نابود کنید و در دیگری باید تعدادی از وسایل را در زمان مشخص بشکنید که هیچ کدام از این دو بخش جدید، جذابیت قابل ذکری ندارند. بخش جدید و نسبتاً جذاب دیگر، Infinity Mode نام دارد که در آن باید چالش فتح چند برج 5 طبقه، هر کدام با اهداف خاص خود را بگذرانید تا به آیتم‌های ویژه و سلاح‌های قوی‌تر دسترسی پیدا کنید.

در مورد ویژگی‌های بصری ساخته‌های امگا فورس حرف چندانی نمی‌شود گفت. باز هم با اثری با ظاهر همانند آثار ابتدایی نسل هفتم رو به رو هستم اما تفاوتی که در Warriors Orochi 4 Ultimate نسبت به نسخه اصلی شاهد هستیم، مرتفع شدن مشکلات فنی است به طوری که در شلوغ‌ترین لحظات هم خبری از افت فریم‌های نسخه اصلی نیست. طراحی ظاهر شخصیت‌های اصلی و لباس‌های آن‌ها در سطح قابل قبولی قرار دارد و افکت‌های جادوها هم به خوبی پیاده شده اما دیگر جنبه‌های بصری بازی، از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و طراحی محیط‌ها برای عنوانی در سال 2020، رسماً در سطح افتضاح قرار دارد. مشکل کمبود قطعات موسیقی هم کماکان پابرجاست، هر چند همین معدود قطعات هم از کیفیت بالایی برخوردارند. صداپیشگی کار هم که فقط به زبان ژاپنی انجام گرفته در سطح بالایی قرار دارد.

WO4U 5

در پایان، آیا خرید نسخه Ultimate را به دارندگان نسخه اصلی توصیه می‌کنم؟ بستگی به میزان لذت بازیکن از آن نسخه دارد اما اگر از طرفداران پر و پا قرص این سری هستید، مسلماً نیازی به توصیه من ندارید و احتمالاً در همین لحظه در حال تجربۀ این عنوان هستید. Warriors Orochi 4 Ultimate مقدار بیشتری از همان چیزهاییست که طرفداران این سری را نزدیک به ربع قرن پای آن نگه داشته با این تفاوت که این بار با عجیب‌ترین داستان در بین تمامی عناوین ساخته امگا فورس طرف هستیم.

  • کارگردان: Shigeto Nakadai
  • استودیوی سازنده: Omega Force
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 20 تا 40 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
6.0
گیم پلی
7.5
سرگرم کنندگی
7.5
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
Warriors Orochi 4 Ultimate مقدار بیشتری از همان چیزهاییست که طرفداران این سری را نزدیک به ربع قرن پای آن نگه داشته با این تفاوت که این بار با عجیب‌ترین داستان در بین تمامی عناوین ساخته امگا فورس طرف هستیم.
نقاط قوت
  • داستان عجیب و غریب
  • تعداد قابل توجه شخصیت‌های قابل بازی
  • اضافه شدن امکان استفاده از جادو
نقاط ضعف
  • طراحی بصری پایین‌تر از حد استاندارد
  • کم بودن اضافات نسخه Ultimate
  • عدم نمایش کنترل‌های مربوط به موس و کیبورد
8.8/10

امتیاز شما

(10 رای )
7.0/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.