نویسنده: Bahram دوشنبه، 12 اسفند 1398
ساعت 03:24

نقد و بررسی بازی Two Point Hospital

5 از 5

روزی روزگاری نه چندان دور استودیویی با نام Lionhead توسط مایکروسافت و فرد peter molyneux شروع به فعالیت در ساخت و توسعه بازی ها کرد. استودیو لاین‌هد در کارنامه خود سری محبوب فیبل و Black & White را دارد. هر چند آخر و عاقبت این استودیو خیلی خوب نبود و در سال ۲۰۱۶ با متوقف شدن آخرین پروژه آن‌ها با عنوان Fable Legends عمر استودیو هم به پایان رسید و افراد با استعداد این استودیو هر کدام شغل جدیدی را در استودیو های مختلفی شروع کردند. یکی از این استودیو ها که توسط تعدادی از کارمندان سابق لاین‌هد به وجود آمد، استودیو Two Point Studios نام دارد و عنوان بازی اول آن‌ها هم Two Point Hospital است که در سبک شبیه‌ساز ساخت و اداره بیمارستان هفته گذشته برای کنسول‌های خانگی منتشر شد. در مطلب پیش‌رو به نقد و بررسی عنوان Two Point Hospital آخرین اثر اعضای سابق استودیو لاین‌هد می‌پردازیم.

photo 2020 03 01 16 08 15

عناوین شبیه‌ساز اصولا بر پایه واقعیت بنا می‌شوند و کمتر شاهد المان‌های فانتزی در این عناوین هستیم. اما استثنا هم در این سبک وجود دارد و عنوان TPH یکی از آن‌ها است. TPH وظیفه ساخت و اداره بیمارستان‌های مختلف را بر عهده بازیکن قرار خواهد داد. هر چند کلیت بازی بسیار ساده به نظر می‌رسد و با شروع بازی باید تعدادی منشی برای کمک به بیماران، تعدادی پرستار برای انجام تست‌های سلامتی مختلف و تعدادی دکتر برای تشخیص بیماری‌ها برای بیمارستان خود استخدام کنیم. اما این تنها شروعی برای یک عنوان مدیریتی نسبتا دقیق و چالش برانگیز است. همان طور که اشاره کردم، المان‌های فانتزی در بازی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و در این عنوان خبری از بیماری‌های واقعی نیست و در عوض بیماران به ویروس‌هایی مثل تبدیل شدن به دلقک و مومیایی و حتی مریضی‌های روانی مثل احساس سوپر استار بودن دچار هستند.

photo 2020 03 01 16 08 33

 البته با بررسی بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد که هر کدام از این مریضی‌ها در فیلد های مختلف پزشکی انتخاب شده‌اند و درمان آن‌ها هم نیازمند روش‌های درمانی مختلفی است. با مراجع بیماران بیشتر به بیمارستان، روند مدیریتی بازی هم با پیشروی در بازی جدی‌تر می‌شود. در حالی که در ابتدا بیماران و خدمه بیمارستان از شما انتظار خاصی ندارند، اما در ادامه آن‌ها به مرخصی، حقوق بیشتر و مواردی نیاز پیدا می‌کنند که کنترل عوامل را از دست شما خارج می‌کند. حتی در این اوضاع شهردار و بازرسان مختلف تصمیم می‌گیرند تا وضعیت بیمارستان شما را بررسی کنند. در پایان سال بیمارستان شما توسط مطبوعات بررسی می‌شود و اگر خدمات خوبی را به بیماران ارائه داده باشید، نتیجه خوبی هم در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اما باز هم TPH همین جا به پایان نمی‌رسد و با گذر زمان امکان وام گرفتن از بانک‌ها،‌ تغییر قیمت سرویس‌های بیمارستان و مریضی‌ها و جست و جو برای راه های درمانی بیشتر هم بخشی از چالش‌هایی هستند که عمق فراوانی به عنوان TPH می‌دهند و ساعت‌ها شما را در اداره بیمارستان با بیماران عجیب و غریبش درگیر می‌کنند.

البته سیستم پیشروی در بازی بدون اشکال هم نیست و در بعضی از موارد شاهد رفتار غیر منطقی و عجیب خدمه بیمارستان خواهیم بود. به عنوان مثال در شرایطی که دکتر های یکی از بیمارستان‌های من بهترین مزایا را دریافت می‌کردند، تصمیم گرفته بودند تا به مدت ۲۰ روز استراحت کنند و همین باعث مشکلات فراوانی برای اداره بیمارستان شد. یا در مواردی فردی با تخصص درمان بیماری‌های روانی بعد از مدتی تصمیم به عوض کردن تخصص خود گرفت و نتیجه‌ آن نارضایتی و مرگ بیماران بود. این مشکلات در اواخر بازی و زمانی که وظیفه کنترل بیمارستان‌های بزرگ را بر عهده دارید تا حدودی کنترل عوامل را از دست شما خارج می‌کند. مشکل دیگری که در نسخه موجود به چشم می‌خورد مربوط به باگ‌های بازی است. در خیلی از موارد توضیحاتی که به شما در طول بازی داده می‌شوند، دچار باگ شده و کل صفحه را فرت می‌گیرند و بدین صورت تنها راه برای ادامه بازی، اجرا دوباره آن است. یا در مواردی کارکنان بیمارستان از وجود مریض ها غافل می‌شوند و مریضان صد ها روز منتظر گرفتن درمان می‌مانند و در نهایت شاهد مرگ آن‌ها خواهیم بود.

ss 730ffaa53e8ab770853dfa900c44680bba605d6d.1920x1080

هر چند عنوان TPH برای PC ساخته شده و نسخه کنونی آن، یک نسخه پورت شده برای کنسول‌ها است، اما از بابت کنترل شاهد یکی از بهترین عناوین موجود در سبک‌ شبیه‌سازی برای کنسول ها هستیم و در این مورد تجربه بازی با کنترلر های Xbox One، سوییچ و PS4 به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. بخش آموزشی بازی به صورت کامل موارد مورد نیاز برای ساخت و ساز و کنترل بیمارستان را با پیشروی در بازی در اختیار ما قرار خواهد داد تا در این مورد شاهد سردرگمی یا مراجع به سایت‌های مختلف برای یادگیری نباشیم. طراحی داخلی بیمارستان هم به راحتی همراه با آیتم‌های فراوانی در دسترس قرار دارد. به طور معمول عناوینی که در سبک شبیه‌ساز تولید می‌شوند فاقد هرگونه خط داستانی یا سناریو خاصی هستند و عنوان TPH هم از این قاعده مستثنی نیست. با شروع بازی وظیفه ساخت و ساز بیمارستان‌های مختلف بر عهده ما قرار خواهد گرفت و در صورت پیشرفت امکان ساخت بیمارستان های پیشرفته‌تری در نقاط مختلف شهر وجود خواهد داشت.

عنوان TPH بر پایه موتور یونیتی ساخته شده‌است. با نگاهی به عناوینی که بر پایه این موتور گرافیکی ساخته شده‌اند، به وضوح مشخص است که از لحاظ بصری به جز چند استثنا، با عناوین خوب یا متوسطی رو به رو هستیم. عنوان TPH هم در همین دسته مستوط قرار می‌گیرد. بازی از لحاظ بصری در سطح قابل قبولی قرار دارد و با محیط و خدمه نسبتا رنگارنگی رو به رو هستیم. بخش موزیک‌های بازی وضعیت بسیار بهتری دارند و در طول بازی یک کانال رادیویی میزبان پخش موزیک‌های بازی است و حتی گوینده رادیو هم با توجه به شرایط موجود در بیمارستان شما، سناریو خاصی را راجع به بیمارستان مطرح می‌کند.

عنوان Two Point Hospital ادامه‌ای موفق برای عنوان Theme Hospital و عنوانی جذاب، سرگرم کننده و حتی اعتیادآور برای علاقمندان به سبک شبیه‌سازی است. به لطف عمق کافی در گیم‌پلی بازی، TPH به راحتی می‌تواند برای ساعت‌های فراوانی شما را سرگرم کند. تنها مواردی که از موفقیت کامل بازی جلوگیری کرده‌اند، مشکلات و باگ‌ها هستند که به احتمال فراوان به زودی سازندگان بازی با انتشار آپدیت این مشکلات را برطرف می‌سازند.

Bahram | نقد و بررسی | 01/03/2020
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.5
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
عنوان Two Point Hospital ادامه‌ای موفق برای عنوان Theme Hospital و عنوانی جذاب، سرگرم کننده و حتی اعتیادآور برای علاقمندان به سبک شبیه‌سازی است. به لطف عمق کافی در گیم‌پلی بازی، TPH به راحتی می‌تواند برای ساعت‌های فراوانی شما را سرگرم کند. تنها مواردی که از موفقیت کامل بازی جلوگیری کرده‌اند، مشکلات و باگ‌ها هستند که به احتمال فراوان به زودی سازندگان بازی با انتشار آپدیت این مشکلات را برطرف می‌سازند.
نقاط قوت
  • عمق فراوان در نحوه مدیریت و پیشروی بازی
  • اعتیاد آور و سرگرم کننده
  • موزیک های متنوع
نقاط ضعف
  • وجود باگ‌ها
  • بعضی از موارد غیر منطقی از هوش مصنوعی کارکنان بیمارستان
6.4/10

امتیاز شما

(5 رای )
8.5/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.