نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی دوشنبه، 26 خرداد 1399
ساعت 23:05

بررسی بازی Beyond Blue

آبی گرم‌ترین رنگ است!

3.67 از 5

زمانی که می‌فهمم به یک اثر جدید لقب «بازی آموزنده» داده‌اند به نحوی که دوباره 10 سال شده‌ام به خودم می‌گویم که بازی برای سرگرمی و لذت بردن صرف است و قرار نیست به مانند مدرسه اوقات فراغتم را صرف یادگیری کنم. اشتباه نکنید، دیدن مستند‌های حیات وحش یکی از مورد علاقه‌ترین سرگرمی‌هایی است که تا به حال داشته‌ام و دیدن مستندهای مرتبط با دنیای ناشناخته و عجیب و غریب اقیانوس‌ها به ضرس قاطع جالب‌ترین آن‌ها است اما زمان بازی کردن دوست دارم بیشتر سرگرم شوم تا توجه به یادگیری نکات آموزشی داشته باشم. Beyond Blue اما راهی را پیش گرفته که شاید بتواند اولین بازی باشد که برای افرادی مثل من هم جذاب و جالب است و آن‌هم همکاری استدیو سازنده بازی یعنی E-Line Media با تیم تهیه کننده مستند بی نظیر Blue Planet 2 از شبکه BBC است.

دنیای آب‌های آزاد با وجود تمامی زیبایی‌ها و دل‌ربایی‌هایش حتی برای افراد عادی نیز بسیار خطرناک و نفسگیر است و تماشای این دنیا از طریق دریچه‌های تلویزیون با تجربه شخصی و واقعی آن دو چیز کاملا متفاوت است با این وجود هنگام دیدن این تصاویر حسی عجیب به شما می‌گوید که کاش من نیز می‌توانستم آن‌جا حضور یابم و این احساس بی نظیر را از نزدیک تجربه کنم. حال Beyond Blue سعی کرده است ذره‌ای کوچیک از این تجربه را برای مخاطبان علاقه مندش به ارمغان بیاورد آن هم با کنترل کردن یک مستند شخصی و سرک کشیدن به دنیای زیر آب به همراه ارائه مواردی که لازم است همه‌ی ما با آن آشنا شویم و رفتارمان را در مقابل این دنیا تصحیح کنیم و تاثیرمان را بر روی آن متوجه شویم. 

 

BeyondBlue Screenshot01

 

البته که این بازی یک تجربه خشک و صرفا مستند‌گونه نیست، داستانی ملایم و هرچند سطحی نیز در طول بازی برای شما روایت می‌شود. شخصیت اصلی خانمی غواص به نام Mirai به همراه تیمی از دانشمندان دریایی است که سعی می‌کنند دنیای زیر آب را بهتر متوجه شوند و در صورت لزوم به بقای بیشتر آن کمک کنند. همه این‌ها توسط لباس غواصی پیشرفته و جذاب Mirai و زیر دریایی او که هر ازگاهی برای پیشرفت داستان و گرفتن ماموریت به آن‌جا سر می‌زنید، میسر شده است.

Beyond Blue بصورت کلی در دسته زیر مجموعه بازی‌های ماجراجویی یعنی شبیه سازهای پیاده روی(شناگری؟!) قرار می‌گیرد که البته سعی شده است با نکات آموزشی فوق العاده‌ای که در طول این سفر کوتاه سپری می‌کنید خودش را از بقیه عناوین این ژانر جدا کند. همانطور که بالاتر اشاره شد، لباس غواصی Mirai تقریبا همه چیزی که او در طول تحقیقاتش نیاز دارد را برایش محقق کرده و یکی از بزرگترین قابلیت‌های آن که به مکرر و شاید زیاد از حد از آن استفاده می‌کنید قابلیت ساده اسکن کردن موجودات و گیاهان دریایی است که با دو دکمه ساده انجام می‌شود. البته در طول روند بازی با قابلیت‌های دیگری به مانند درون‌های دریایی و اسکن با نور فرابنفش نیز برخورد می‌کنید که صرفا همان اسکن کردن‌های ابتدایی با چند قدم اضافه است!این اسکن‌ها دقیقا همان جنبه آموزشی بازی در کنار داستان و صحبت‌های شخصیت‌های در رابطه با هر موضوع قابل اشاره است. شما با هر اسکن اطلاعات بسیار جالب و قابل توجهی از نوع گونه هر جانور و اسم‌های متفاوت و علمی آن دریافت می‌کنید که کاشکی کمی تنوع موجوداتی که با آن‌ها برخورد می‌کردیم بیشتر بود و آشنایی با گونه‌های متفاوت‌تری را تجربه می‌کردیم.

 

beyond blue 7

 

اما در ذات بازی هنوز هم ما همان ژانر ماجراجویی را داریم و از این لحاظ تلاش بازی برای خلق یک دنیای باورپذیر و زیبا چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ هنری قابل تقدیر است. مطمئنا گرافیک فنی بازی جزو بهترین‌های صنعت آن‌هم در اواخر نسل هم اکنون نیست اما برای یک بازی کوچک با بودجه‌ای محدود بسیار زیبا و دل فریب است و مطمئنا از این لحاظ مخاطبان را راضی می‌کند به شرطی که توقعاتشان معقول باشد. برای یک بازی ماجراجویی باید هدفی برای گشت و گذار باشد و اینجا است که داستان بازی به همراه صداگذاری بسیار خوب و جذابش وارد کادر می‌شوند. همانطور که گفتم داستان بازی چیز خاص و درگیر کننده‌ای نیست و البته هدف سازندگان نیز تمرکز بر روی یک داستان مشخص و نقطه شروع و پایان مشخص و شخصیت پردازی نبوده است و نکات آموزشی و مستند گونه آن در اولویت بسیار بالاتری قرار دارند. شخصیت اصلی ما برای دو دانشمند متفاوت با هدف‌های متفاوت اما موازی غواصی می‌کند. یک دانشمند که صرفا فقط علم و مشاهدات عجایب و یادگیری برایش اهمیت دارد و دیگری جنبه تبلیغاتی و آموزش عجایب این دنیا را در اولویتش قرار داده است و هر از گاهی کشمکش‌هایی بین این دو رخ می‌دهد که البته چندان شدید و بقولی دراماتیک نیست اما بهرحال به هرچه بیشتر کمک کردن به آموزش و دلیل انجام ماموریت‌ها کمک بسزایی می‌کند و به مخاطب تقریبا پیامی آموزنده می‌دهد که هر دو دید برای این حیات زیبا در زیر آب مهم و ضروری است.

یکی دیگر از بخش‌هایی که Beyond Blue به خوبی در آن می‌درخشد انتخاب آهنگ‌های مناسب و آرامش بخش همسو با دنیای آبی و موجوداتش است. یکی از بخش‌های پرطرفدار و محبوب شبیه سازهای پیاده روی همین تمرکز بر روی جنبه آرامش و غرق شدن در محیط با توجه به موسیقی و صحنه‌های قابل تامل است و از این لحاظ BB یک پکیج کامل است. 

 

beyond blue 8

 

Beyond Blue به خوبی و در حد توانش توانسته است یک تجربه دریایی آموزنده و آرامش بخش را برای مخاطب خود به ارمغان بیاورد اما چیزی که کیفیت این تجربه را دو چندان می‌کند تمرکز به اندازه و لازم برای یادگیری نکات این محیط و موجودات ساکنش است و مطمئنا برای علاقه مندان به مستندهای حیات وحش اللخصوص دنیای ناشناخته و زیبای اقیانوس‌ها یک تجربه لازم و دلپذیر است.

  • استودیوی سازنده: E-Line Media
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 1.5 الی 2.5 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
Beyond Blue به خوبی و در حد توانش توانسته است یک تجربه دریایی آموزنده و آرامش بخش را برای مخاطب خود به ارمغان بیاورد اما چیزی که کیفیت این تجربه را دو چندان می‌کند تمرکز به اندازه و لازم برای یادگیری نکات این محیط و موجودات ساکنش است و مطمئنا برای علاقه مندان به مستندهای حیات وحش اللخصوص دنیای ناشناخته و زیبای اقیانوس‌ها یک تجربه لازم و دلپذیر است.
نقاط قوت
  • حس گشت و گذار در زیر آب
  • صداگذاری و موسیقی بی‌نقص
  • یک پکیج آموزشی لذت بخش
نقاط ضعف
  • گیم پلی تکراری
  • مدت زمان کم
10.0/10

امتیاز شما

(2 رای )
8.0/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.