نویسنده: فردین باقریان دوشنبه، 19 آبان 1399
ساعت 22:07

نقد و بررسی بازی Ghostrunner

5 از 5

مدتی است که بازی‌های اول شخص در یک چرخه تکرار گرفتار شده‌اند و سازندگان برای تغییر آن دست به ایده‌های فراوانی زده‌اند که گاه این تغییرات مثبت و گاهی نیز وضعیت را بدتر از قبل کرده است. یکی از این تغییرات بالا بردن سرعت گیم‌پلی و ایجاد چالش‌های سخت و ترشح آدرنالین در خون گیمرهاست که اخیرا به تعداد این عناوین افزوده شده است. می‌توان عناوینی همچون ایپکس، تایتان‌فال و دووم را نمونه بارزی از این دست بازی‌ها شمرد که به موفقیت‌های چشم‌گیری نیز رسیده‌اند. اما در این میان شرکت One More Level با ساخت عنوان Ghostrunner سعی کرده که مرزهای سرعت و چالش را بیش از پیش گشوده و آن را به مرحله جدیدی از ترشح آدرنالین سوق دهد!

1603896235 ghostrunner

داستان بسیار ساده و سرراست، اما پرکشش و جذاب است! قهرمان داستان ما ناگهان از خواب بیدار شده و از آنجایی که حافظه خود را از دست داده، بدون اینکه بداند کیست و هدفش چیست شروع به قلع و قم کردن گاردهای ویژه شهر می‌کند. از سوی دیگر صدایی که خود را «معمار» می‌نامد در سر او شروع به صحت کرده و اطلاعاتی را پیرامون اتفاقات، گذشته شهر و خود کاراکتر به او داده و هدفی را برای او مشخص می‌کند. داستان به همین منوال پیش رفته و روایت آن بصورت دیالوگ‌هایی که بین کاراکترهای مختلف و از راه دور شکل می‌گیرد، انجام می‌شود. نکته حائز اهمیت نحوه و زمانبندی ادا شدن این دیالوگ‌ها است. سازنده به خوبی در نظر داشته که به علت سرعت بالای بازی ممکن است بازیکن به هیچ وجه به این دیالوگ‌ها دقت نکرده و درگیر گیم‌پلی شود و بدین صورت داستان جذاب آن را دست بدهد، دقیقا چیزی که در عناوینی مثل بوردرلندز شاهد آن بودیم، از این سوی سعی کرده‌اند تا این دیالوگ‌ها را در زمان‌هایی که هیچ دشمنی در اطرافتان نیست و فقط در حال پارکور کردن و یافتن راه هستید، قرار دهند تا بتوانید از آن لذت ببرید.

بشریت رو به انقراض است و انسان‌ها در بنایی بسیار بزرگ با نام Dharma Tower زندگی می‌کنند. هوش مصنوعی و سربازان رباتیک سراسر شهر را در دست گرفته و شخصی که او را با نام Mara و یا حالا Keymaster می‌شناسیم، قصد دارد با ایجاد تغییراتی رباتیک در تمامی انسان‌ها، آن‌ها به اوتوپیای خیالی برساند. شخصی که خود را «معمار» و خالق کاراکتر اصلی معرفی می‌کند، قصد دارد با راهنمایی‌های خود و به واسطه کاراکتر اصلی که او را با لقب Ghostrunner می‌شناسیم، کار Mara را یکسره کند. در طی این پروسه و با ورود چندکاراکتر دیگر به بازی، از گذشته شهر و خود کاراکتر باخبر خواهید شده و تقریبا هیچ جای سوالی برایتان باقی نخواهد ماند. داستان با اینکه بسیار ساده است، اما جذابیت خود را تا پایان حفظ کرده و پایان آن نیز کاملا برایتان راضی کننده خوهد بود.

Ghostrunner 20201101193855

همانطور که بالاتر اشاره شد سرعت گیم پلی این بازی بشدت بالاست و هیچ مجالی برای نفس کشیدن به بازیکن نمی دهد؛ البته این مهم بسته به نوع بازی بازیکن می تواند تغییر کند. از سوی دیگر سازنده عملا هیچ رحم و مروتی برایتان قائل نیست و بازی براساس آزمون و خطا طراحی شده است. با ورود به هرمنطقه از بازی چندین دشمن منتظرتان هستند تا تنها با یک تیر شما را از پای در آورند. در مقابل تنها سلاحی که نینجای ما در اختیار دارد یک شمشیر است که با یک ضربه دشمنان را به دو نیم تقسیم می کند. پارکور نقش بسیار مهم و شاید بتوان گفت نقش اصلی را در گیم پلی ایفا می کند. باید با استفاده از موانع و دیوارها خود را به دشمن نزدیک کرده و با یک ضربه آن ها را از پای در بیاورید. یک اشتباه کافی است تا بازی دوباره از چک پوینت قبلی شروع شود. این چک پوینت‌ها به خوبی در ابتدای هر منطقه و گاها در اواسط آن در نظر گرفته شده‌اند و بنا به سبک بازی (آزمون وخطا) بعد از مردن، بدون هیچ بارگذاری‌ای سریعا به میدان جنگ وارد خواهید شد. این کار، یعنی مردن و زنده شدن به حدی تکرار خواهد شد تا بالاخره بهترین راه برای مقابله با دشمنان را پیدا کنید. در این میان قابلیت‌هایی نیز برای کاراکتر ما در نظر گرفته شده تا کفه ترازو را تا حدودی به تعادل برساند. برای مثال شما باید قبل از حمله به دشمن، زمان را برای چند ثانیه کوتاه نگاه دارید تا با جا خالی دادن به تیرهای دشمنان موقعیت مناسب برای حمله را پیدا کنید. نکته فوق العاده مثبتی که طراحان به آن توجه نشان داده‌اند، سوپرایز کردن شما به واسطه تکنیک‌ها و دشمنان جدید است. دقیقا زمانی که احساس می کنید همه چیز را یاد گرفته‌اید و از پس دشمنان برخواهید آمد، سازنده با معرفی دشمنی جدید که روش مخصوص به خود برای مقابله دارد، کار را برای شما سخت خواهد کرد. از سوی دیگر رفته‌رفته سیستم پارکور به لطف طراحی مراحل بسیار زیبا، سخت‌تر شده و حتی موانع جدیدی مثل ریل‌های هوایی و Drone های معلق به آن اضافه می‌شود. از نظر نگارنده بخش پارکور و ادغام آن با سیستم مبارزات جذابترین بخش این بازی است که تا پایان به هیچ‌وجه تکراری نشده و با هربار مردن رغبت شما برای عبور از یک بخش خاص را بیشتر می‌کند. حتی در آخرین مراحل بازی و دقیقا جایی که احساس می کنید دیگر سازنده دست از سرتان برداشته، با سوپرایزی در بخش پلتفرمینگ شما را به شُک فرو خواهد برد تا عرق از پیشانیتان جاری شود! ناگفته نماند که گاهی در بین مراحل با ورود به دنیایی مجازی، قابلیت‌های جدیدی را آزاد خواهید کرد که برای رد شدن از این دنیا نیازمند حل پازل‌ها و معماهایی هستید که به خودی خود جذاب هستند. سیستم ارتقا نیز در این بازی وجود دارد و نوع و چینش آن ها برای استفاده، خود پازلی دیگر است! شاید تنها ایرادی که در کلیت گیم‌پلی شخص نگارنده را ناامید کرد، پایین آمدن ریتم و سرعت بازی در بخش کوچکی از آن، به واسطه دشمنانی بود که بازیکن را مجبور به فرار می‌کردند.

Ghostrunner GameReleases 003

این چنین گیم پلی‌ای مسلما نیازمند موسیقی‌ای است که سطح آدرنالین شما را تا جای ممکن بالا نگاه دارد! این عنوان در این بخش نیز فوق‌العاده عمل کرده و موسیقی Synthwave و سایبرپانکی لحظه‌ای شما را رها نخواهند کرد. موسیقی‌های متن این عنوان به قدری جذاب هستند که حتی بعد از اتمام بازی ممکن است تا روزها لیست اصلی شما در اسپاتیفای باشد! صداپیشگان نیز کار نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و با اینکه چهره آن‌ها را نمی‌بینید، اما حس و حال موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند را به خوبی به شما القا خواهند کرد. در کنار تمامی این‌ها ما گرافیک بسیار زیبا و چشم نواز با طراحی هنری سایبرپانکی را داریم که با نئون‌های آبی و صورتی خودی نشان می‌دهند. این ها همگی به همراه سیستم Ray Tracing که به خوبی در بازی بکار گرفته شده ، رنگین کمانی از رنگ‌ها را برایتان به ارمغان خواهند آورد. تیم هنری مطمئنن به خوبی کار خود را انجام داده و از این حیث می توان نمره کامل و قابل قبولی را به آن‌ها داد. البته باید اشاره‌ای به نسخه کنسول‌ها نیز داشته باشیم که در بخش گرافیک تکنیکی آنگونه که باید خوب عمل نکرده و از افت فریم (با اینکه بازی در اکثر مواقع 60 فریم است)، پارگی تصویر، رزولوشن و تکستچرهای بسیار بد رنج می برد. البته سازنده اعلام کرده بود که از مشکلات پیش آمده کاملا با خبر است و با بروزرسانی های آتی که یکی از آن‌ها دقیقا قبل از نوشتن این مطلب منتشر شد، این مشکلات را برطرف خواهد کرد. به این نکته هم اشاره کنیم که تکنیک ری تریسینگ برروی کنسول‌های نسل حاضر وجود ندارد و سازنده با استفاده از تکنیک نرم افزاری SSR سعی کرده تا جای خالی آن را پر کند، اما از آن جایی که این عنوان برروی کنسول‌های نسل بعد نیز منتشر خواهد شد، می‌توانیم انتظار کیفیت بهتری را از آن داشته باشیم.

  • استودیوی سازنده: One More Level, 3D Realms
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 8
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
8.0
عنوان Ghostrunner را می توان سوپرایز سال 2020 صنعت گیم نامگذاری کرد. عنوانی که سعی داشت مرزهای عناوین اول شخص را با ادغام سبک پارکور و نینجایی و سیستمی نابخشودنی، بیش از پیش بگشاید و باید گفت که در این راه نیز کاملا موفق عمل کرد. گیم پلی به همراه موسیقی های زیبا و پرهیجان تا پایان بازی شما را به پای خود خواهد نشاند و لحظه‌ای مجال نفس کشیدن به شما نخواهد داد. اگر از علاقمندان به این سبک و بازی‌های سرعتی هستید، در تجربه این عنوان لحظه‌ای شک نکنید زیرا Ghostrunner شما را ناامید نخواهد کرد.
نقاط قوت
  • سرعت بسیار بالای گیم پلی
  • گیم‌پلی جذاب و کارآمد
  • موسیقی‌های فوق‌العاده
  • اتمسفر
  • طراحی هنری
نقاط ضعف
  • کند شدن سرعت گیم‌پلی در بخش کوتاهی از بازی
  • مشکلات گرافیکی روی کنسول‌های نسل هشتم
6.8/10

امتیاز شما

(4 رای )
8.8/10
عالی
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.