نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی جمعه، 23 آبان 1399
ساعت 20:09

بررسی بازی Bugsnax

سرزمین عجایب!

5 از 5

بدون شک اگر یک چیز باشد که طرفداران کنسول PlayStation 5 و بازی‌هایش هیچوقت آن را فراموش نخواهند کرد معرفی بازی Bugsnax با آن ویدیو عجیب و غریب و از ناکجا آبادش و همچنین آهنگ بسیار گیرا و خاطره برانگیزش خواهد بود. بازی که در شبکه‌های اجتماعی شوخی‌های بسیار زیادی با آن شد و برای مدت زیادی تا ویدیو معرفی گیم پلی آن کسی نمی‌دانست دقیقا با چه چیزی طرف است. این بازی دومین ساخته استدیو Young Horses بعد از بازی Octadad بود که با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است.

 

67587686bg

 

Bugsnax بدون شک فارغ از دنیای عجیب و غریب و متفاوتش چیزهای زیادی را برای ارائه دارد که مطمئنا مهم‌ترین آن‌ها، داستان و روایت و شخصیت پردازی بسیار خوب کاراکترهایش است. داستان از آنجا شروع می‌شود که یک ماجراجوی معروف به نام الیزابت مگافیگ شما را که یک خبرنگار و روزنامه‌گار هستید دعوت می‌کند تا به جزیره تازه کشف شده‌ Snaktooth که ساکن موجودات بسیار عجیبی، ترکیب از حشره و غذا(!) به نام Bugsnacks است سر بزنید و بعد از تهیه مطالبی از آن، این خبر و کشف شگفت انگیز را با کل جهان در اشتراک بگذارید. الیزابت مگافیگ قطعا تنها نبوده و تعدادی از هم گروهی‌هایش نیز او را همراهی می‌کنند. شما بعد از متقاعد کردن سردبیر نه چندان خوش اخلاقتان راهی این جزیره می‌شوید اما همانطور که پیش بینی می‌شد همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود و پس از سقوط نه چندان موفقیت آمیزتان به جزیره با اولین شخصیت بازی یعنی Filbo که شهرداری خودگماشته است آشنا می‌شوید و در همین حین متوجه می‌شوید که الیزابت مدتی است که ناپدید شده و شما باید او را پیدا کنید. این شاکله کلی داستان بازی است اما قطعا تمامی داستان به همین مورد ختم نمی‌شود، تعدادی از همراهان الیزابت به همراه او ناپدید شده‌اند و شما در طول روند داستان با شخصیت‌های آنان و قصه‌هایش آشنا می‌شوید و در همین سفر به دلیل پرداخت بسیار خوب به شخصیت‌های آن‌ها و عقایدشان نسبت به جزیره و موجوداتش و مشکلاتشان ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌شود که مطمئنا کمتر کسی از این بازی انتظار داشت.

اشتباه برداشت نشود، دنیای بازی همچنان احمقانه و جذاب و خنده‌دار است و کاملا مخاطب‌های کم سن و سال را راضی نگه می‌دارد با اینحال روایتگر داستانی کاملا مناسب برای افراد بزرگسال نیز است و قطعا بدون لو دادن چیزی نمی‌شود چیز بیشتری را گفت اما خود را برای یک تجربه بسیار تفکر برانگیز و جالب آماده کنید.

 

hjfgsjhkghjfjk

 

 

در همان ابتدای بازی و بعد از آشنا شدنتان با Filboی دوست داشتنی شما با هسته کلی گیم پلی بازی آشنا می‌شوید که در واقع گرفتن و به تله انداختن موجودات عجیب و دوست داشتنی و خوشمزه(!) آن است. جزیره Snaktooth بصورت بخش‌هایی جدا جدا و سندباکس مانند در اختیار بازیکن قرار گرفته است که تنوع کافی و بسیار خوبی نیز دارد. همانطور که از نمایش‌های بازی نیز متوجه شده‌اید، Bugsnax یک بازی اول شخص است و برای هسته گیم پلی که همان به تله انداختن موجودات است ( چیزی مانند بازی‌های Pokemon)شخصیت شما در طول روند بازی ابزارهای متفاوتی را حمل خواهد کرد. هر یک از این باگزنکس‌ها برای به دام انداختنشان نیازمند یک سری از وسایل و ترفندهایی هستند که کل تجربه شما حول محور همین کسب اطلاعات از نوع فعالیتشان و در نهایت چگونگی به دام انداختشان و حل معمایشان می‌چرخد. حدود 100 نوع گونه متفاوت باگزنکس در بازی وجود دارد که در اینکه تعداد زیادی از آن‌ها بسیار خلاقانه و بامزه است و عده کمی نیز تکراری بنظر می‌رسند به راحتی می‌توانند شما را برای چندین ساعت سرگرم کنند و حقیقتا بازی به خوبی توانسته است که گرفتن‌ها را اعتیاد آور و لذت بخش طراحی کند. مورد خوب دیگری که استدیو Young Horses در ساخت بازی آن را رعایت کرده همین درک پتانسیل کلی گیم پلی بازی برای یک مدت زمان مشخص و یک روند غیر قابل ملال آور شدن است. بازی در این مورد بسیار بالانس است و شاید اگر کمی طولانی‌تر می‌شد خود نیز به تله تکرار گرفتار می‌شد.

یکی از قابلیت‌های بسیار بامزه و جالب بازی، شخصی سازی شخصیت‌های فرعی بازی توسط همین موجودات است! به این صورت که ساکنین جزیره با خوردن هر یک از باگزنکس‌ها قسمتی از بدنشان تبدیل به آن غذای خورده شده می‌شود و شما می‌توانید پس از شکار موجودات مختلف آن‌ها را به خورد اعضای گروه مانند Filbo بدهید و قسمت‌های مختلف بدنشان را به دلخواه خودتان شخصی سازی کنید! از آن دسته چیزهای عجیب بازی که حقیقتا بامزه و ارضا کننده نیز است.

 

Bugsnax PS4 review 2

 

هرچند جادوی بازی تا آخر آن با شما خواهد بود اما اندک مشکلات فنی بر روی نسل قبل (PS4) باعث شده که تجربه‌اتان بی عیب و نقص نباشد، لودینگ‌های بسیار زیاد و بعضا طولانی بخصوص در هنگام جابجایی‌هایتان در جزیره و همچنین افت فریم از این دسته مشکلات فنی بازی هستند که شاید باعث شود که فکر کنید وقت زیادی برای بهینه کردن آن برای این کنسول صرف نشده است و تجربه اصلی بازی بر روی PC و PS5 خواهد بود.

گرافیک بازی برای رسم دنیای بامزه و عجیب و غریب آن بسیار راضی کننده است و با اینکه خبری از افکت‌های سنگین و انیمیشن‌های انقلابی نیست اما دقیقا مناسب فضای بازی و جو آن است. یکی دیگر از بهترین نکات بازی صداگذاری شخصیت‌های بازی است که توسط تیم بسیار خوبی از صداگذاران انجام شده است و قطعا همین مورد تاثیر بسیار زیادی بر روی داستان و ارتباط برقرار کردن مخاطب با شخصیت‌ها گذاشته است. در رابطه با موسیقی هم فکر نکنم نیازی به صحبت باشد و همان تم اصلی Bugsnax خودش به اندازه کافی گویای همه چیز است، آهنگی که امکان ندارد حالا حالاها از ذهنتان بیرون رود.

نهایت اینکه Bugsnax بدون شک یکی از سوپرایزهای بسیار دوست داشتنی و جالب امسال بود و قطعا افراد زیادی بعد از تجربه آن به ماهیت و کیفیت بسیار خوب آن پی خواهند برد، بازی که در کنار پوسته به ظاهر احمقانه و عجیب و نه چندان متعارفش داستان بسیار زیبایی را در کنارهای شخصیت‌های دوست داشتنی روایت می‌کند. به هیچ وجه خودتان را از تجربه این عنوان دریغ نکنید.

  • استودیوی سازنده: Young Horses
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 8 الی 10 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
Bugsnax بدون شک یکی از سوپرایزهای بسیار دوست داشتنی و جالب امسال بود و قطعا افراد زیادی بعد از تجربه آن به ماهیت و کیفیت بسیار خوب آن پی خواهند برد، بازی که در کنار پوسته به ظاهر احمقانه و عجیب و نه چندان متعارفش داستان بسیار زیبایی را در کنارهای شخصیت‌های دوست داشتنی روایت می‌کند. به هیچ وجه خودتان را از تجربه این عنوان دریغ نکنید.
نقاط قوت
  • داستان و روایت بسیار خوب
  • معماهای بازی چه داستانی و چه برای به دام انداختن موجودات
  • صداگذاری بسیار خوب شخصیت‌ها
  • طراحی عجیب دنیای بازی و موجوداتش
نقاط ضعف
  • مشکلات فنی متعدد مانند بارگذاری و افت فریم
  • گشت و گذار در جزیره کمی کند است
8.4/10

امتیاز شما

(7 رای )
8.2/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.