نویسنده: سینا پنج شنبه، 05 اسفند 1400
ساعت 15:37

بررسی بازی Atelier Sophie 2:The Alchemist of the Mysterious Dream

5 از 5

با وجود قدمت ربع قرنی و تعدد عناوین، شامل 23 نسخۀ اصلی و نزدیک به 50 نسخۀ فرعی، بازسازی و ...، سری Atelier در میان عموم مخاطبان بازی‌های ویدئویی چندان شناخته شده نیست و حتی در میان بازیکنان ثابت ژانر JRPG هم تا همین چند سال پیش آن طور که باید و شاید طرفداران قابل توجهی برای خود دست و پا نکرده بود. علل مختلفی برای توجیه این قدمت با وجود گمنام بودن این فرنچایز وجود دارد که احتمالاً مهمترین آن‌ها عدم عرضۀ پنج قسمت اول در خارج از ژاپن باشد که برای افرادی که چندان اهل جستجو نیستند این شائبه را ایجاد می‌کند که مجبور هستند تا این مجموعه را از میانۀ راه دنبال کنند اما سری Atelier مثل اکثر فرنچایزهای بزرگ JRPG از عناوین مستقل از هم تشکیل شده که فقط برخی ایده‌های کلیدی در میان آن‌ها مشترک است. علت دیگر هم احتمالاً به این مسئله برمی‌گردد که اکثر قهرمان‌‌های این مجموعه دختران نوجوان هستند که متأسفانه باعث دردسر در جذب مخاطب عام می‌شود.

Atelier Sophie 4

به طور کلی نسخه‌های اصلی این مجموعه در هشت زیر مجموعه قابل دسته‌بندی هستند که بین عناوین هر زیر مجموعه از نظر جهان و برخی شخصیت‌های فرعی اشتراک‌هایی وجود دارد ولی با این وجود حتی اعضای این زیر مجموعه‌ها را هم می‌توان به صورت مستقل با حداقل دردسر در فهم روایت آن‌ها تجربه کرد، البته به جز دو گانۀ Secret که سازندگان برای اولین بار با استفاده از شخصیت‌های اصلی یکسان، یک دنبالۀ مستقیم را ساختند که از قضا این دو گانه از نظر تجاری تا به امروز موفقترین زیرمجموعۀ سری Atelier به حساب می‌آید. جدیدترین اثر از این مجموعه که سوژۀ این مطلب است هم دنباله‌ای مستقیم برای هفدمین نسخۀ اصلی این فرنچایز (عرضه شده در سال 2015( به حساب می‌آید ولی با این وجود به گونه‌ای ساخته و پرداخته شده که مخاطبانی که قسمت اول را تجربه نکرده‌اند هم می‌توانند با کمترین مشکل به سراغ Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream آمده و با شخصیت‌های دوست داشتنی آن همراه شوند.    

داستان Atelier Sophie 2 از نقطه‌ای آغاز می‌شود که می‌توان آن را یک نقطه صفر تازه در نظر گرفت. سوفی تصمیم گرفته تا با ترک زادگاه خود برای اولین بار در طول زندگی‌اش، تلاش کند تا گواهینامۀ کیمیاگری خود را دریافت کند و Plachta هم در این سفر با او همراه شده تا راهی برای بازگشت به بدن واقعی خود پیدا کند. به واسطۀ یکی از رؤیاهای پلاکتا، قهرمانان داستان به سراغ درخت بزرگ و اسرارآمیزی می‌روند و در حالی که مشغول بحث در رابطه با علت ظاهر شدن این درخت در خواب پلاکتا هستند، یک گرداب جادویی ظاهر شده و این دو را به درون خود می‌کشد. سوفی در حالی که بیهوش شده در محیطی کاملاً نا‌آشنا توسط شخصیتی جدید به نام Alette پیدا می‌شود و خبری هم از پلاکتا در آن حوالی نیست.

سوفی بعد از به هوش آمدن مطلع می‌شود که دنیایی جدید به نام Erde Wiege و در شهر Roytale حضور دارد که توسط الهۀ رؤیاها، Elvira، ساخته شده و ساکنان این جهان افرادی هستند که رؤیاهای بزرگی دارند و الویرا آن‌ها به این جهان آورده تا بدون نگرانی از پیر شدن، مرگ و ... بتوانند به رؤیای خود جامۀ عمل بپوشانند. از اینجا سوفی و مخاطبان با همراهی تعدادی از ساکنان جهان تازه به قصد پیدا کردن پلاکتا به راه می‌افتند و همچنین تلاش می‎کنند تا از راز احضار او به این جهان هم پرده بردارند.

Atelier Sophie 4

در سری Atelier به طور سنتی با پرهیز از روایت‌هایی با استفاده از شرایط تیره و تار معمولِ آثار فانتزی امروزی و مسائلی مثل نجات جهان از نابودی مطلق و شکست نیروهای اهریمنی طرف هستیم و Atelier Sophie 2 هم این سنت را حفظ کرده و اتمسفری روشن‌تر را در اختیار مخاطبان گذاشته که با شخصیت‌های دوست داشتنی و حس طنزی قابل قبول، شرایط خوشایندی را پدید آورده است. با این وجود ایدۀ مرموز و نیاز قهرمان داستان به کشف حقایق خاص، باعث شده تا در همین فضای آرامش‌بخش هم مخاطب با اشتیاق کامل به دنبال کشف اسرار موجود در جهانِ غیرمنتظرۀ بازی باشد. اطلاعات تازه در فواصل مناسب در اختیار مخاطب گذاشته می‌شود تا هم حس پیشرفت خوبی در جریان روایت وجود داشته باشد و هم انگیزۀ کافی برای برداشتن قدم‌ها بعدی در گیمر ایجاد شود.  

اکثر قسمت‌های سری Atelier عناوین JRPG با سیستم مبارزات نوبتی هستند که کیمیاگری نقش مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند چون نقش‌های اصلی این مجموعه برخلاف دیگر فرنچایزهای کوچک و بزرگ هم‌ژانر، مبارزان قدرتمندی نیستند برای همین در هنگام مبارزات باید روی شخصیت‌های همراه یا توان کیمیاگری خود تکیه کنند. کیمیاگری در واقع همان سیستم ساخت ابزار و اشیاء در اکثر آثار نقش‌آفرینی است که در 99 درصد موارد به لطف حاتم بخشی این قبیل بازی‌ها در ارائۀ ابزار مورد نیاز، کاملاً بلا استفاده باقی می‌ماند اما در این سری تقریباً مهمترین بخش کار است و سیستم درجه‌بندی، دستورالعمل‌های ساخت وسایل و سیستم گیم‌پلی خاص خود را دارد.

Atelier Sophie 4

با گشت و گذار در محیط و مبارزه با دشمنان مواد خام مورد نیاز خود را به دست‌ می‌آورید و با استفاده از دستورالعمل‌هایی که می‌توانید از فروشندگان مختلف تهیه‌ کنید یا به عنوان جایزۀ انجام مأموریت‌ها دریافت کنید، به ساخت ابزار مختلف یا تعدادی از مواد خام پیچیده‌تر مشغول می‌شوید. سیستم کیمیاگری مینی‌گیمی متأثر از بازی Tetris است و با کنار هم قرار دادن متناسب‌تر مواد خام و البته استفاده از مواد هر چه با کیفیت‌تر، می‌توانید اشیاء با ارزشتری اعم از سلاح یا آیتم‌های کمکی مختلف را تولید کنید.

به طور کلی اینکه تا چه اندازه از Atelier Sophie 2 لذت می‌برید کاملاً بستگی به این دارد که تا چه اندازه با سیستم کیمیاگری و جمع‌آوری منابع ارتباط برقرار می‌کنید چون بقیۀ کار یک اثر نقش آفرینی ژاپنی کاملاً سنتی است که با سفر به اقصی نقاط جهان آن با دشمنان مختلف رو به رو شده و با استفاده از توانایی‌های شخصیت‌های در دسترس و آیتم‌های تولیدی به مبارزه با این دشمنان می‌پردازید و با انجام مأموریت‌های فرعی دوستان بیشتری در Erde Wiege پیدا می‌کنید که به شما کمک می‌کنند تا به مأموریت‌های خطرناکتر با جوایز بهتره دسترسی پیدا کنید و البته هدف اصلی روایی بازی را هم به سرانجام برسانید.

اگر به دنبال عنوانی با جزئیات بصری فراوان و طراحی نزدیک به واقعیت هستید، Atelier Sophie 2 آخرین جایی است که چنین موردی را خواهید یافت اما اگر به دنبال طراحی‌های خوش رنگ و لعاب با حس و حالی ویژه هستید، این بازی یکی از بهترین انتخاب‌های موجود در بازار است. البته اگر مسئلۀ fan service در طراحی شخصیت‌ها، فاکتوری منفی برای شما در انیمه‌ها و دیگر محصولات سرگرمی خروجیِ کشور ژاپن به حساب می‌آید، نه فقط این عنوان بلکه کل سری Atelier از دسته محصولاتی است که باید از آن‌ها پرهیز کنید. صداپیشگی فقط به زبان ژاپنی انجام گرفته اما برای اثری با این ویژگی‌ها و ظاهر، دوبلۀ انگلیسی چندان انتخاب مناسبی به نظر نمی‌رسد ولی اینکه مجبور هستیم تا یک چشم به زیر نویس و یک چشم به تصاویر داشته باشیم آن طور که باید و شاید لذت‌بخش نیست. موسیقی متن با وجود اینکه حس چندان اصیلی ندارد اما قطعات ساخته شده به خوبی به یک مجموعه موسیقی متناسب با ژانر JRPG تبدیل شده‌اند.   

Atelier Sophie 4

ساخته‌های استودیوی Gust معمولاً سطوح کیفی نامتعادلی دارند و گاهی اصرار این استودیو به حفظ برخی از ایده‌ها عملاً یک زیر مجموعۀ کامل از سری Atelier را به فنا می‌دهد اما Atelier Sophie 2 با حفظ تمام ویژگی‌های خوب قسمت اول و به کار گرفتن صحیح ایده‌های عناوینی که میان این دو قسمت منتشر شده‌اند و البته اعمال تغییرات مناسب روی تعدادی از سیستم‌های حفظ شده، به اثری سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل شده که داستان مرموز آن مخاطب را تا پایان با خود همراه می‌کند.

 

8.5
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream توسط ناشر در اختیار بازی مگ قرار گرفته است 

 

  • استودیوی سازنده: Gust
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 40 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.