نویسنده: دانیال عباسی سه شنبه، 30 آبان 1402
ساعت 12:51

نقد و بررسی بازی NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS

4 از 5

از زمان GameCube و دوران درخشان نسل ششم تا اکنون، سری بازی‌های Naruto همراه گیمرها بوده است. عناوین ویدیوگیمی مختلفی از این اثر بسیار محبوب آقای ماساشی کیشیموتو عرضه شده اما از زمانی که شرکت بندای نامکو و استودیو CyberConnect2 مشغول به انتشار و توسعه بازی از این IP بزرگ و قدرتمند شدند، وضعیت بهتری در عملکرد سری بازی‌های این انیمه ایجاد شد. پس از درخشش کم و بیش سری Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm، استودیو CyberConnect2 برای بازی جدید ناروتو، این مجموعه را با جهان بوروتو (پسر ناروتو) ترکیب کرده است. این ترکیب با اینکه کامل‌ترین عنوان داستانی IP ناروتو و بوروتو را به وجود آورده اما از مشکلات مختلفی رنج می‌برد. در ادامه‌ی این نقد و بررسی، همراه بازی مگ باشید.

a7af22b9 fc82 4a29 bcf1 dfdd1c838ea6

بخش History، خلاصه اتفاقات مهم داستان انیمه ناروتو و ناروتو شیپودن را در قالب 8 چپتر ارائه می‌دهد. این بخش به صورت مجزا اجازه می‌دهد که هر چپتر را جدا تجربه کنید. در واقع برای لذت از رخدادهای مورد علاقه خود درون انیمه، می‌توانید مستقیم به سراغ چپتری که آن موضوع را پوشش داده است، بروید. وجود این مورد باعث شده که تجربه این بخش جذاب‌تر باشد؛ چون طبیعتا اگر تمامی 720 قسمت انیمه را دیده باشید، برخی از اتفاق‌های داستان را بیشتر از سایر موارد دیگر، دوست دارید. به همین خاطر، بخش History با اجازه دادن تجربه هر چپتر به صورت دلخواه، کار مناسبی انجام داده است. با این حال، نحوه‌ی روایت هر چپتر چنگی به دل نمی‌زند. هر چپتر با روند سریع و نادرستی روایت می‌شود. این روند همچنین باعث شده تجربه‌‌ی بخش History کوتاه باشد. مدل روایت داستان هر چپتر نیز با کات سین، دیالوگ و عکس‌هایی از انیمه شکل گرفته است. این نحوه‌ی روایت، مورد جدیدی در مجموعه بازی‌های ناروتو به شمار نمی‌رود. در واقع سازندگان مجددا برای روایت بخش داستانی عنوان جدید ناروتو، از فرمول قبلی خود استفاده کرده‌اند. این کار باعث شده تجربه این بخش مخصوصا برای افرادی که انیمه را تماشا کرده‌اند، جذابیتی نداشته باشد. البته داستان به خوبی وفاداری خود را به انیمه ثابت می‌کند اما به دلیل نبود مورد تازه‌ای در بطن مدل روایت آن، درخشان عمل نمی‌کند. سطح دیالوگ نویسی شخصیت‌ها و صداگذاری آن‌ها در این بخش قابل قبول بوده ولی کیفیت کات سین‌ها خیلی خوب نیست. متاسفانه کات سین‌ها از کیفیت نسل نهمی برخوردار نیستند و جذابیت کمی در نمایش آن‌ها درون هر چپتر، حس می‌شود. در کل سازندگان به بخش History کم لطفی کرده‌اند. آن‌ها می‌توانستند از مجموع اتفاقات مهم انیمه ناروتو و ناروتو شیپودن، یک بخش جذاب و یکپارچه‌تر ایجاد کنند.

0a11a6b7 3c90 4f71 b50e a5264cdf9309

بخش داستان ویژه، به شخصیت بوروتو و دوره زمانی جهان آن می‌پردازد. این بخش با نمایش داستانی جدید اما وفادار به شخصیت‌های انیمه بوروتو، در بازی به نمایش گذاشته شده است. متاسفانه این بخش هم مثل History، تجربه‌ی بی‌نقصی را از خود ارائه نداده است. داستانی که در این بخش نشان داده می‌شود، جذابیتی ندارد. با وجود حضور اکثر شخصیت‌های انیمه بوروتو، ماجرایی که در بخش داستان ویژه روایت می‌شود، درگیرکننده نیست. مشکلات و موارد خوب History در این بخش نیز دیده می‌شود. البته مدت زمان تجربه‌ی داستان ویژه کمی بیشتر از History بوده است. در کل عملکرد بخش داستان ویژه در سطح قابل قبولی قرار ندارد. جذاب نبودن و وجود مشکلات مشابه این بخش با History باعث شده که پکیج کامل داستان بازی، چنگی به دل نزند.

b44104ad 10f2 4a6a 86e8 e663d6bd3528

گیم‌پلی بازی به خوبی مانند دیگر عناوین چند سال قبل این انیمه، جذاب و درگیرکننده است. روان بودن گیم‌پلی، تجربه‌ی لذت بخشی از سبک مبارزه‌ای آن ایجاد کرده اما نوآوری جدیدی در خصوص‌اش شکل نگرفته است. در واقع، گیم‌پلی تشابه تقریبا زیادی به سری Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm دارد. همین موضوع باعث شده که گیم‌پلی بازی، به صورت کامل درخشش خودش را به نمایش نگذارد. به خاطر استفاده از فرمول عناوین قبلی ناروتو در ایجاد گیم‌پلی این نسخه، یک مشکل دیگر هم به چشم می‌آید. تنوع کمبوهای شخصیت‌ها، مناسب نیست. در واقع تعداد کمبوها و نحوه‌ی پیاده کردن آن‌ها به دلیل متنوع نبودن، حس تکراری شدن را در گیم‌پلی به مرور به وجود می‌آورند. با این حال، این حس به گونه‌ای نبوده که دیگر به سراغ مبارزات نروید. در کل گیم‌پلی راضی‌کننده بوده اما عملکرد کامل و فوق‌العاده‌ای نداشته است. همچنین دوربین سوم شخص بازی در حین مبارزه خوب عمل می‌کند. آموزش گیم‌پلی نیز بسیار مناسب، کلیت خودش را به تصویر می‌کشد و به خوبی مسیر یادگیری را ایجاد می‌کند.

1e64b606 2815 4267 a49a a21723ec3fb5

بخش Free Battle، بهترین و جذاب‌ترین بخش بازی است. تجربه تک نفره و چند نفره آن، بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده بوده. علت این مورد مثبت هم وجود مودها و شخصیت‌های مختلف انیمه است. هر مود این بخش یک سطح چالش‌برانگیز بودن متفاوتی را به تصویر می‌کشد. تنوع شخصیت‌ها نیز باعث شده که هیجان همه‌ی مودهای مبارزه را به شکل مناسبی تجربه کنید. همچنین عملکرد هوش‌های مصنوعی در این بخش خیلی خوب است. مناسب بودن نحوه کارایی هوش‌های مصنوعی، لذت انجام مبارزات به صورت تک نفره در این بخش را بیشتر کرده است.

78f3f7c4 2a2d 40f2 a969 02d5c3703dff 1

یکی از بخش‌های مهم بازی که عملکرد ضعیفی را از خودش به نمایش گذاشته، Online Battle است. این بخش شامل مجموعه‌ای از مشکلات ریز و درشت است. ناپایدار بودن سرورها، بزرگترین ایراد آن به شمار می‌رود. این مشکل تجربه این بخش را آزاردهنده کرده است. در واقع هنگام مبارزه، اتصال قطع می‌شود و نبرد بدون برنده به اتمام می‌رسد. در کنار این ایراد، سیستم Matchmaking نیز خیلی بد عمل می‌کند. با وجود اینترنت مناسب، وضعیت وصل شدن و ورود به مبارزه‌ها بسیار ضعیف است. به عبارتی دیگر، برای انجام نبرد آنلاین باید انتظار زیادی بکشید. بعد از وصل شدن هم به احتمال خیلی زیاد به خاطر ناپایدار بودن سرورها، حین مبارزه اتصال قطع می‌شود. این مشکلات اذیت‌کننده، خیلی به تجربه بخش Online Battle آسیب زده است. خود این بخش نیز خیلی کوچک بوده و در حد و اندازه یک بخش مجزا نیست. درون Online Battle فقط Ranked Match (مسابقه رنک) و Casual Match (مسابقه معمولی) وجود دارد. این مورد در کنار مشکلات فنی‌، عملکرد خیلی بدی را از این بخش به نمایش گذاشته است. امیدوارم وضعیت فنی این بخش با انتشار به‌روزرسانی‌ها بهتر شود.

376e9622 9dd8 4587 bd36 72621dde97ce

بخش جانبی و جالب Collection، در بالا بردن جذابیت ظاهر مبارزات، تاثیر بسزایی داشته است. پس از به دست آوردن سکه از پایان نبردها، با آن‌ها در این بخش برای هر شخصیت می‌توانید لباس، اکسسوری و غیره تهیه کنید. تنوع موارد مختلف بخش Collection و قیمت مناسب هر آیتم نسبت به سکه دریافتی از مبارزه‌ها، خیلی مناسب است. همچنین تعداد بالای آیتم‌ها و جذابیت آن‌ها باعث شده که ارزش سکه‌ها، در مسیر درستی باشد.

144411ac e96a 4e78 8d5c 7b6f88872a2f

رابط کاربری بازی با اینکه تفاوتی زیادی با عناوین مجموعه Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm ندارد اما جزئیات و کارآمدی خودش را به خوبی به نمایش می‌گذارد. شمایل رابط کاربری دقیقا در خور بازی بوده و با کلیت موارد درون آن، مطابقت پیدا کرده است. عملکرد فنی این عنوان هم کم و بیش خوب است. نرخ فریم 60 و رزولوشن 1080 عملکرد راضی‌کننده‌ای را از بخش فنی نشان می‌دهد. البته رزولوشن به دلیل نسل نهمی بودن بازی، می‌توانسته در حد بالاتری ظاهر شود. مشکل فنی خاصی مثل باگ و افت فریم در بطن گیم‌پلی وجود ندارد. به همین خاطر، در تجربه مبارزات هیچ ایراد فنی خاصی دیده نمی‌شود. موسیقی نیز همانند خود انیمه، به شدت گوش نواز است. اگر سری انیمه را تماشا کرده باشید، خیلی با موسیقی ارتباط برقرار می‌کنید.

  • استودیوی سازنده: CyberConnect2
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 5 تا 8 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox Series S
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.5
ارزش تجربه
6.0
اگرچه بازی NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS به نسبت تمامی عناوین ساخته شده از انیمه ناروتو، پکیج داستانی کامل‌تری را به نمایش می‌گذارد اما تجربه لذت بخش و جذابی را از بخش‌های داستانی خود ارائه نمی‌دهد. این عنوان نتوانسته یک عملکرد درخشان و مناسب از همه‌ی موارد پیرامون خود نشان دهد و مسیر موفقیت مجموعه بازی‌های ناروتو و بوروتو را به خوبی ادامه دهد. با این حال، تجربه گیم‌پلی بازی کم و بیش سرگرم‌کننده است و برای ساعاتی، شما را به خود جذب می‌کند.
نقاط قوت
  • سرگرم‌کننده بودن بخش Free Battle
  • بخش مناسب Collection
  • عملکرد فنی مناسب
  • رابط کاربری جذاب
نقاط ضعف
  • عدم جذابیت بخش History و داستان ویژه
  • مشکلات مختلف بخش آنلاین
  • نبود مکانیزم‌های جدید در گیم‌پلی
  • کمبوها می‌توانست بیشتر باشد
7.4/10

امتیاز شما

(5 رای )
6.9/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.