قبل از اینکه نقد بازی رو شروع کنم باید دو نکته رو بنویسم
اول اینکه ببخشید یکم سر نوشتن نقد تأخیر داشتم و دوم و اینکه شمایی که منتظر +LT بودین، صبوریتون به هدر نرفته و به جا بود!.
خلاصهای از داستان بازی:
داستان بازی دقیقا از اونجایی شروع میشه که وقایع Assassin's Creed II تموم شد، و اگه یادتون بیاد وقایع عجیبی زیر واتیکان برای اتزیو و دزموند رخ داد و تیم بازمانده اسسینها سوار بر Van دزموند رو باز به دستگاه انیموس وصل کردن، وقتی اتزیو از رم بر میگرده به ویلا Monteriggioni خیلی از همیارانش از تصمیم او به نکشتن رودریگو برجیا ناراحت میشن ، بعد از کمی احوال پرسی و سرک کشیدن به ویلا اتزیو آماده ی استراحت میشه ( دوستان عزیز وقتی به اینجای بازی رسیدین اگه فرد کم سنّ و سال زیر ۱۶، ۱۸ سال توی اتاق یا محیط هست بگین یک ۵ دقیقه بره بیرون بعد برگرده، توضیح بیشتری نمیدم خودتون متوجه میشین )که ناگهان چزاره برجیا با در دست داشتن سیب طلایی و ارتشی عظیم به ویلا حمل میکنه و کلّ ساختمونها و آپگردهای نازنین رو نابود میکنه! حتی زره الطیر و شمشیرش ! و همین طور عموی اتزیو رو در جلوی چشمهاش میکشه.
اتزیو و خانوادش به سمت رم عقب نشینی میکنن و حالا شما باید کم کم با به دست آوردن پشتیبانی مردم و بازسازی شهر کنترل منطقه رو از برجیا بگیرین تا خاطرات نهفته در د.ن.ا. دزمومند نیز یواش یواش روشن بشن.
چیز اولی که توجه آدم رو جلب میکنه بالا رفتن ریزه کاری گرفیکی بازی هستش، چیزهایی مثل آبهای جم شده در فرورفتگیهای سنگفرش شهر، گلبرگها و قاصدکهای معلق در هوا در محیطهای خارج از شهر و همچنین پارچه و دوخت های متفاوت پوشاک افراد و ... که کاملا نفس جدیدی در بازی دمیده .
شاید خیلیهاتون فکر کنین که چون داستان اصلی این عنوان در رم سپری میشه نسبت به عنوان قبلیش محیط کوچیکتری داره اما سخت در اشتباهین چون شهر رم در این عنوان واقعا پهناور هستش و از ۳ مجموع شهر قبلی حتی بزرگتره، طوری که در بعضی مواقع شما واقعا احتیاج به اسب دارین تا از یک سوی شهر به سوی دیگرش برین، معماری ساختمونها هم واقعا بی نظیره ، خصوصا در بناهای تاریخی اون مانند کلسیوم و کلیسای پانتون.
بازی از هر لحاظی صیغل خورده و جذابتر شده، یکی از این مورد انواع مأموریتهای داستان اصلی هستش که از حالت یکنواختی کاملا خارج شده مثلا : در یکی از ماموریت ها فردی رو از زندان آزاد میکنین یا سوار بر ماشینهای جنگی لئوناردو داوینچی میشین(تانک، توپ ضد ناو، تیربار، بمب افکن) ، جنبه ی Stealth بازی کمی بلا رفته چون در بعضی مأموریتها گاردها به هیچ عنوان شما رو نباید پیدا کنن.
از لحاظ Free roam نیز بازی از دو لحاظ خیلی جذابتر شده، اول اینکه شما برای بازسازی شهر باید یک سری برجها رو آتش بزنین تا مغازهها و املاک اون منطقه برای آیپگرید و خرید باز بشن، برای اینکار ابتدا باید کاپیتان برجیا اون برجک رو بکشین و بعد از برج بالا برین و طی یک سکانس خیلی سینمایی اون رو آتش بزنین تا نفوذ خانواده برجیا از این مکان برداشته بشه همین Free roam کردن و باز سازی شهر ساعتها وقتتون رو میگیره، بازسازی شهر نسبت به آپگیرد کردن ویلا Monteriggioni در عنوان قبلی قشنگتر شده و اثر بیشتری بر محیط اطرافش میذاره.
با خرید هر مغازه و ملک در آمد و پشتیبانی مردم از شما بیشتر میشه . چرخه شب و روز نیز پیشرفتهتر شده چون کلّ محیط تحت تأثیر قرار میگیره ، از صدای پرندها گرفته تا تعداد مردم..
دوم اینکه بعد از گذشت نیمی از بازی شما میتونین با نجات بعضی افراد از دست گاردهای برجیا اونها رو به عنوان اسسینی تازه کار استخدام کنین و اون یا گروه ی از اونها رو به مأموریت بفرستین تا هم خبره تر بشن هم براتون پول دربیارن ، البته وقتی در حال انجام مأموریت نیستن شما میتونین بهشون در خیابونها دستور کشتن افراد یا پشتیبانی بدین (عنوان Brotherhood از همین قسمت می یاد).
تنها مشکلی که من شخصأ با این بازی داشتم مبارزه های اون بود، چون کنترلهاش بیش از اندازه روانٔ و آسان شدن ، بدل گرفتن ضربات واقعا مثل آب خوردن شده، ولی خوب در عوض کلی سلاح و کمبو خشن و جدید موجود هستن که گیمر دوست داره همشون رو امتحان کنه، یکی از اینها توانایی خریدن سلاحهای سنگین هستش مانند شمشیر دو دستی و تبر، دارتهای زهری و کلی خنجر که هرکدوم یک ضربه خاص هم دارن، (بالأخره شما زوبین هم میتونین بخرین) برای به دست آوردن بعضی اجناس کم یاب از مغازهها باید یک سری گنج کمیاب رو بهشون بفروشین تا در مغازه برای خرید آزاد بشن،
بجای پیدا کردن زره الطیر شما میتونین زره رمویولس رو پیدا کنین که ابتدا باید ۶ کلیدش رو پیدا کنین تا گنجینش باز بشه، هر کلید نیز مأموریت خاص خودش رو داره که با طرفداران رمویولس ( بنیانگذار افسانه ای رم که بوسیله شیر و نگهداری یک گرگ بزرگ شده بود) مواجه میشین.
با دوست قدیمیتون لئوناردو داوینچی نیز باز ملاقات میکنین و غیر از وسایل قبلیتون چند وسیله دیگه هم براتون می سازه ، یکی همون دارتهای زهری هست و دیگری چتر نجات که اجازه میده یواش یواش از جاهای بلند پایین بیاین.
با معماهای نفره ۱۶ هم نیز باز مواجه میشین که کمی شکلشون عوض شده، کمی هم نیز مشکتر شدن، بالا رفتن از برجها نیز کمی سخت تر شده و هر برج مسیر خاصی داره, و اینکه بالاخره هر موقع که بخواهید میتونین از Animus خارج بشین و در ویلا بگردین!
نظرات