نویسنده: سعید سلیمی چهارشنبه، 07 مهر 1389
ساعت 10:52

نقد و بررسی NBA 2k11



تعداد بازدید: 4135
5 از 5

سال گذشته NBA 2K قوي و عالي بود و در آن شكي نيست . گيم پلي آشنا ، انيميشن هاي جذاب و در كل همه چيز يك بازي زيبا را به نام Nba 2k10 به وجود آوردند . در اين نسخه مشكلات نسخه ي گذشته بر طرف شده است و انيميشن هاي بازي بيشتر به سمت واقعيت پيش رفته است . منظور اين كه حركاتي كه در بازي هاي واقعي نيز قابل اجرا است در اولويت قرار گرفته اند و ديگر از حركات خارق العاده غير واقعي خبري نيست -- . امسال انيميشن هاي بازي قابل تغيير ميباشند و ميتوان جلوي بازيكن را گرفت يا مسير آن را تغيير داد . مثلا ميخواهيد حركت layup بزنيد و ميبينيد كه يك بازيكن سنتر بلند قامت جلوي شما ايستاده است . در اين صورت با فشار دادن دكمه ي شوت مسير خود را تغيير داده و امتياز ميگيريد . تفاوت اين حركت با نسخه هاي قبل وجود انيميشني جديد بعد از تغيير مسير ميباشد . البته انيميشن هاي قطع توپ بازيكنان فقط به بلاك كردن و قطع شوت محدود نميشود . قطع دريبل ها نيز در اين نسخه آسان تر شده است . ابتدا به سراغ مكانيزم دريبل برويم . در نسخه ي قبل با گرفتن LT و RT در روي دسته ي بازي و يا فقط LT مي توانستيد تركيبي از دريبل هاي مختلف داشته باشد . امسال نيز همين رويه پيش رفته است و بيشتر دريبل ها با LT انجام ميشود اما امسال بايد بيشتر در دريبل ها دقت كنيد .به عنوان مثال زماني كه توپ در دست راست شما ميباشد و به سمت راست حركت كنيد بازيكن به انجام يك crossover وانمود ميكند . حال اگر شما در همين لحظه LS را به سمت چپ حركت دهيد شاهد يك انيميشن crossover كامل توسط بازيكن هستيد . (كه واقعا نظير ندارد) البته كه حالت هاي ديگري نيز از crossover را ميتوان انجام داد . مثلا شما با حركت LS به عقب بعد از همان كار قبلي ميتوانيد يك double crossover انجام دهيد . حركت Spin moves حركت چرخشي در نسخه ي قبل انتظارات را فراهم نكرد ولي در NBA2K11 ستارگان NBA  ميتوانند خيلي بهتر اين حركت را انجام دهند.

بررسي بازي :

نسخه ی قبل سری NBA 2K واقعا بی نظیر بود. گیم پلی ای جذاب و لذت بخش که به آن عادت کرده ایم ، گرافیکی با انیمیشن روان و آشنا و در کل همه ی چیزهایی که یک بازی بی نظیر به آن نیاز دارد را در 2K10  دیدیم. هنوز هم وقتی پای این بازی می نشینم و از چپ و راست دانک می زنم ، احساس می کنم اولین باری است که NBA 2K10 را بازی کرده ام و هر بار با شگفتی خاصی با تیم مورد علاقه ام، Lakers ، بازی می کنم . با خوشحالی باید بگویم نسخه ی جدید نیز هنوز کاملا شگفت انگیز به نظر می رسد و البته برخی از اشکالات اساسی بازی نیز رفع شده اند . یکی از مشکلات اعصاب خورد کن بازی این بود که نمی توانستید جلوی برخی از حرکات بازیکنان را بگیرید . برای مثال هنگامی که بازیکنی برای دانک زدن به هوا بلند می شد ، تقریبا نمی شد او را بلاک کرد . به عبارت دیگر شما نمی توانستید مانع از اجرای انیمیشن از پیش طراحی شده ی حرکت بازیکن باشید . خوشبختانه این جور چیزها دیگر از بازی حذف شده اند و  NBA 2K11اندکی از آن حالت سینمایی خود فاصله گرفته و به یک بازی NBA واقعی بسیار نزدیک تر شده است .

به جرات می توانم بگویم تمامی انیمیشن ها قابل شکسته شدن هستند و همه ی حرکات از پیش تعیین شده را می توان تغییر داد . شاید بگویید در نسخه ی قبل نیز چنین چیزی امکان پذیر بود ، درست است چنین چیزی بود اما یک تفاوت اساسی وجود دارد . در این نسخه با تغییر لی آپ یا دانک خود، شاهد اجرای حرکتی جدید هستیم و یا بهتر بگویم این تغییر حرکت کاملا در کنترل شماست. همانطور که می دانید در NBA 2K می توانید با RS نیز شوت کنید. این قابلیت در این نسخه کاملا پیشرفته تر شده است. برای مثال هنگامی که در حال دانک زدن هستید با تکان دادن RS می توانید دانک خود را عوض کنید و یا اینکه اگر بازیکنی جلوی شماست با زور دانک خود را به سبد نزدیک کنید و از همه جالب تر در 2K11 می توانید بعد از دانک، خودتان گرفتن یا نگرفتن حلقه را کنترل کنید . البته در برخوردهای هوایی و این تغییر شوت ها نیز باز هم انیمیشن وجود دارد، کنترل شما بر حرکات بازیکن در این نسخه کاملا بیشتر شده است . البته انیمیشن هایی که می توان آن ها را قطع کرد فقط به Lay Up یا دانک محدود نمی شود بلکه دریبل های بازیکنان نیز بسیار ساده تر از قبل قابل قطع شدن و یا در اصطلاح بسکتبالی  steal کردن هستند.

حتما با حرکات چرخشی  (Spin Move) آشنایی دارید ولی در اکثر اوقات آنطور که در بازی های واقعی NBA دیده اید نمی توانید آن ها را اجرا کنید . همیشه برای من سوال بوده که Kobe Bryant چگونه این حرکات چرخشی کوچک را به یک Jump Shot عالی تبدیل می کند اما در بازی من هیچ وقت نمی توانم چنین کاری را انجام دهم . (البته در واقعيت هم نمي تونم!)  در NBA 2K11 همه ی این حرکات قابل اجرا هستند و ستاره های بازی نیز این حرکات را بسیار بهتر انجام می دهند . در این نسخه کوبی و همه ی ستارگان دیگر NBA می توانند دریبل های  size-up و انواع دیگر دریبل ها مخصوص و آزار دهنده ی خود را اجرا کنند و البته همه ی اینها به سادگی با نگه داشتن LT قابل انجام است . اگرLT و RT را هم زمان نگه دارید ،بازیکن در هر کجای زمین که باشید حالت Post-Up می گیرد. مکانیک دریبلینگ بازی تغییرات کاملا عظیمی داشته است و فراتر از چیزهایی است که به آن اشاره کردم .

علاوه بر دریبلینگ که تیم سازنده به وضوح تمرکز ویژه ای بر روی آن داشته است ، سیستم پاس دادن نیز دچار تغییراتی شده است . سال گذشته در NBA Live 10 شاهد سیستم پاس کاری دستی ( Manual) بودیم و امسال نیز این سیستم به NBA 2K11 آورده شده است.

Play Calling یا همان تاکتیک های تیمی ای که در بازی می توانید اجرا کنید، یکی از بخش های متحول شده است . با این تغییرات بوجود آمده هر کس به راحتی می تواند آن ها را به کار گیرد. با فشردن  LB بر سر بازیکنان علامت هایی نشان داده می شود ( همانطور که می دانید برای علامت گذاری از دکمه های کنترلر استفاده شده است ) که با فشردن هر یک لیستی از کارهایی که آن بازیکن می تواند انجام دهد به سادگی پیش روی شما قرار می گیرد. هم چنین می توانید با فشردن دکمه ی RB کنترل بازیکن مورد نظر را در دست بگیرید و به سرعت به سمت حلقه هجوم بیاورید و در لحظه ی مناسب با دادن پاس فرصتی مناسب برای امتیاز گرفتن خلق کنید.

باید اشاره کنم در نسخه ی جدید Cut هايي (برش هايي) که به سمت حلقه انجام می شود با یک حس ضرورت خاصی همراه هستند و اگر بازیکنی که به تنهایی به سمت حلقه می رود را نبینید، فرصت های زیادی را از دست می دهید و حتی ممکن است به همین دلیل بازی را ببازید . از دیگر چیزهای جدیدی که به بازی اضافه شده است ، گول زدن در هنگام پاس دادن یا همان fake pass  است . برای این کار کافی است دکمه ی B را فشار دهید ( در PS3  دکمه ی دایره) . به این ترتیب می توانید با گول زدن مدافع رو به رو او را به سمت توپ هدایت کنید و مسیر پیش روی خود را باز کنید . در NBA 2K11 هر تیم نزدیک به 30 حرکت واقعی و اختصاصی دارد که 2K  آن ها را با استفاده از 1000 مربی واقعی بسکتبال که بازی های NBA را با دقت بسیاری دنبال می کنند ، طراحی کرده است.

2K Sports توجه خاصی به نحوه ی حرکت و استایل بازیکن ها داشته است و علاوه بر اینكه سعی داشته استایل حرکت و بازی آن ها را طبیعی تر کند، بر روی ریتم حرکت آن ها نیز تاکید خاصی داشته است به گونه ای که بازیکنان مانند یک روبات بی احساس فقط حرکت نمی کنند بلکه بسته به شرایط بازی حرکات آن ها نیز تغییر می کند.

گرافیک NBA 2K11 نیز مانند نسخه های قبل بی نظیر است و به جرات می توانم بگویم چهره ی بازیکنان دقیقا کپی واقعیت آن ها است. هم چنین تماشاگران و cheerleader ها نیز از لحاظ بصری بسیار بهتر شده اند.

اما اما اما ! نكته اصلي بازي حضور ستاره ي تاريخ بسكتبال Michael Jordan در 2K11 است.

این اولین بار است که جردن در یک بازی کامپیوتری حضور دارد و می توان گفت این موضوع یک برگ برنده برای NBA 2K11 است .عکس مایکل جردن بر روی باکس آرت بازی وجود دارد اما حضور او به اینجا ختم نمی شود . در بازی بخشی به نام Jordan Challenge وجود دارد که در آن بخش هایی از به یاد ماندنی ترین لحاظات دوران حرفه ای مایکل جردن را باید بازسازی کنید . تا به حال 10 مورد از این challenge ها معرفی شده است . هم چنین در بازی امسال علاوه بر تیم های All-Star کلاسیک ، تیم های برتر دهه ی 80 و 90 میلادی نیز در بازی وجود خواهد داشت.

2K Sports برای ارتقا گزارش بازی های خود با TNT ( یکی از بزرگترین شبکه های پخش کننده ی NBA قرار داد امضا کرده است . علاوه بر این ها قبل از بازی صحنه هایی از بازیکنان در حال خارج شدن از اتوبوس ، در رختکن و هم چنین در راهروی زمین مسابقه می بینیم ( همانند پوشش شبکه ی TNT از مسابقات NBA ) .

با یکی از بزرگترین تجربه های شبیه سازی بسکتبال حرفه ای رو به رو هستیم که نسبت به نسخه ی قبل پیشرفت های زیادی در همه ی زمینه ها داشته است . NBA 2K11 یکی از بهترین بازی های ورزشی سال 2011 است که احتمال بردن جایزه ی بهترین بازی ورزشی سال را دور از دسترس نمی بیند . لذت تجربه ي اين بازي هرگز قابل چشم پوشي نيست هرگز از دستش نديد!!!

آخرین ویرایش در 06 شهریور 1395، 21:39
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
داستان
6.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
کنترل
9.0
نقاط قوت
  • کنترل عالی
  • صداگذاری بسیار خوب
نقاط ضعف
  • بازی برای تازه کاران در ابتدا کمی گیج کننده است
8.5/10

امتیاز شما

(2 رای )
8.2/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.