نویسنده: ایلیا رضوی جمعه، 19 شهریور 1395
ساعت 14:20

نقد و بررسی Attack on Titan

4.4 از 5

انیمه ی جذاب ،تا حدودی ترسناک و بسیار تاثیر گذار Attack on Titan مدت زمان زیادی است که شهرت جهانی یافته است. در سال 2009 بود که با عرضه ی کمیک Attack on Titan ، این عنوان توانست مخاطبان بسیاری در سرار کره ی زمین پیدا کند که قشر قابل توجهی از این مخاطبان را گیمر های بازی های رایانه ای تشکیل میدادند .با وجود چنین جامعه ی آماری ،چندین بازی ویدیویی با اقتباس از Attack on Titan ساخته شد که استقبال مردم از آنها بسیار متفاوت بود. آخرین نسخه این داستان، با نام Humanity in Chains که توسط کمپانی Spike Chunsoft در سال 2014 برای 3DS عرضه شد،متاسفانه نتوانست انتظارات را برآورده کند و در مجموع با ارائه ی یک بازی اکشن ناموفق؛ کلیشه ای و تکراری با شخصیت پردازی ضعیف و داستانی سطحی ، به سرعت کنار گذاشته شد. اما، کمپانی Koei Tecmo با تعهد و اهمیت به المان های اصلی Attack on Titan ، توانست محتوائی را تولید کند که وفادار به انیمه است و خط داستانی هر 4 قهرمان داستان را پوشش میدهد . قهرمانانی که بر اساس توانائیهایشان باید ماموریت های منحصر بفرد خودشان را انجام دهند. اگر‌چه متاسفانه در "نبرد با تایتان"، مبارز‌ه ها تنوع رزمی چندانی ندارند و از لحاظ تکنیکی حتی گاهی ضعیف قلمداد میشوند، با اینحال پیش می آید که بعضی مبارزات حال و هوای حماسی پیدا میکنند، بنحوی که در نهایت حسی پیچیده از هیجان و لذت از پیروزی وجودتان را فرا میگیرد.Attck on titan review p1 bazimag
Attack on Titan وقایع موجود در انیمه را به تصویر می‌کشد، پس از آن روایتی از گذشته دارد و سپس فصل یک به پایان می‌رسد که نشان می‌دهد احتمالا میتوانیم به ادامه ی بازی در فصل دوم امیدوار باشیم. هر فصل از چندین ماموریت تشکیل شده است که باید بر اساس نقشه پیش بروید و اهداف خاصی را دنبال کنید. ماموریت شما ممکن است شامل نفوذ کردن به قلمرو تایتان ها، حفاظت از یک محل مشخص روی نقشه و یا اسکورت سربازان از نقطه A به B باشد که با عبور از مراحل مختلف به مراتب پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد شد. پس از پشت سر گذاشتن نیمی از بازی به ناچار باید ماموریت‌های جانبی بسیار جزیی و کوچک زیادی انجام دهید که مربوط به حوادث گذشته در فصل اول هستند. این اجبار روند بازی را کند و یکنواخت میکند؛ اما در هر صورت انجام همین ماموریت های فرعی بستر مناسب برای انجام ماموریت های اصلی را برای شما محیا میسازد .

در بازی Attack on Titan اغلب زمان‌ها مثل مردعنکبوتی در حال گذشتن از شهر‌ها و جنگل‌ها هستید و با استفاده از ابزار ویژه‌ای بنام Three Dimensional Maneuver Gear به اختصار ( TDMG ) این کار را انجام می‌دهید. این وسیله به گونه‌ای طراحی شده که با استفاده از آن می‌توانید از ارتفاعات بلند عبور کرده و در هوا پرواز کنید تا توانایی نبرد با تیتان‌ها را داشته باشید.
برای حمله به تیتان‌ها باید با TDMG به سمت تایتان رفته و خود را روی بدن هیولا قفل کنید، سپس از نهایت سرعت ماشین پرنده‌تان استفاده کرده و تا آنجا که می‌توانید با سرعت و قدرت زیاد به Titan ضربه بزنید. هرچه شتاب بیشتری داشته باشید آسیبی که به تیتان وارد می‌کنید عمیق‌تر است بنحوی که میتوانید با این ضربات پا یا بازوی تیتان را قطع کنید. اگر بتوانید تیتان را به زمین بیاندازید یا پشت سر هیولا قرار بگیرید، میتوانید با ضربه ای کاری به پشت گردن ، تایتان را از پای در آوردید. البته استفاده از این تکنیک و هماهنگ شدن با ماشین پرنده در هنگام نبرد کمی زمان می‌برد اما سرانجام نحوه درست کنترل TDMG را می‌آموزید.
"حمله به تایتان‌" هیجان خاص خود را دارد. عبور از بین ساختمان‌‌ها و نبرد با حریف از پشت سر لذت‌بخش است، مخصوصا اگر یکی پس از دیگری تایتان‌ها را نابود کنید و هر لحظه به هدف خود نزدیک و نزدیک‌تر شوید. در این هنگام است که مفهوم آزادی و قدرت مطلق را تجربه می‌کنید و بی‌شک احساس خواهید کرد که برای نابود کردن تیتان‌ها زاده شده‌اید.

Attck on titan review p2 bazimag

یک روز جدید، با استراتژی‌های تکراری

بجز TDMG که ابزار اصلی شماست ، تجهیزات دیگری نیز در هنگام مبارزه دارید، مثلا گلوله‌‌های آتشین یا بمب‌های دودی. روند بازی ایجاب میکند که بطور معمول در حال جنگیدن با تیتان‌ها و قطع عضو آنها باشید. با این حال ماموریت‌ها تنوع ساختاری چندانی نداشته و تقریبا اکثر ماموریت‌ها روال همیشگی خود را دارند. یک ساختار مشخص در اکثر مراحل وجود دارد: دفاع از نقطه خاصی از منطقه موجود در نقشه، کشاندن همه‌ی دشمنان به منطقه‌ی دیگری از نقشه و اینکه تا آنجایی که می‌توانید دشمنان را نابود کنید تا بالاخره عقب نشینی کنند. زمانی که تمامی اهداف موردنظر را طبق نقشه انجام دهید یک Boss Battle انتظارتان را میکشد. اگرچه که Boss ها هم چندان تفاوتی با هیولاهای کوچک دیگر ندارند و کشتن آنها کار چندان دشواری نیست. انواع مختلف حریفان‌تان، تیتان کوچک یا بزرگ، درنده یا مسلح، تقریبا همه با یک استراتژی مشابه کشته می‌شوند. حتی در مراحل دشوار هم نحوه کشتن آنها با مراحل ابتدایی تفاوتی ندارد و نبرد با تیتان شما را با خطر جدی و بزرگی روبرو نمی‌کند.
طراحی ماموریت‌ها در هنگام بازی چندنفره هم ساختار یکسانی دارد. در حالت Co-Op می‌توانید با سه بازیکن دیگر ماموریت‌ها را انجام دهید. کشتن تیتان نیازی به یک همکاری گروهی ندارد؛ براحتی می‌توانید به منطقه دیگری روی نقشه بروید و بسرعت دشمن را نابود کنید، در نتیجه کار گروهی دراین بازی مزیت چندانی ندارد. بازی گروهی همان هیجان و لذت بازی تک نفره را داشته و در حالت چندنفره تنها چند شخصیت اضافه شده‌اند که اگر در هنگام مبارزه گوشه‌ای بایستند و نظاره‌گر باشند در روند پیشبرد بازی تغییری ایجاد نمیشود .

گیم پلی بازی "حمله به تایتان"

مکالمات بازیکنان و صحنه‌‌هایی که در بین بازی به نمایش گذاشته میشود جذابیت و هیجان خاصی ندارند، اما جلوه های بصری بازی بسیار عالی است و چنان به نظر می رسد که کارکترهای انیمیشن روح و شخصیتی زنده و پویا دارند. در مورد تایتانها هم این مطلب صدق می‌کند. بدن برهنه تایتان ها رقت‌انگیز است و این تاثیر زمانی بیشتر میشود که مجبور باشید برای مبارزه با یک تایتان از فاصله ی بسیار نزدیک به هیولا حمله کنید.

در "حمله به تایتان" باید تجهیزات خود را آپگرید کنید، اینکار باعث میشود قدرت شما در هنگام حمله بیشتر شده یا زمان طولانی‌تری برای نبرد هوایی داشته باشید؛ حتی برای بعضی از ماموریت ها میتوانید اسب بخرید. میتوانید برای کنترل هوایی بهتر کپسول‌های گاز خود را به روز کنید و با ارتقای تیغهها توانایی TDMG را افزایش دهید. اما به نظر می‌رسد بدون توسل به این امکانات هم بتوانید در یک مبارزه طولانی شرکت کنید. از سوی دیگر انجام برخی ماموریتها چندان ضروری بهنظر نمیرسد. بعد از پشت سر گذاشتن چند مرحله از بازی می‌توانید شخصیت خود را مشخص کنید. چندین کاراکتر متفاوت در این بازی وجود دارد: Levi بسیار قدرتمند است، Mikasa سرعت بالائی دارد، و Eren که می‌تواند شکل تیتان شود؛ هر کدام از این شخصیت ها طرفداران خود را در انیمه و مانگا دارند و بازی در نقش آنها برای طرفداران Attack on Titan بسیار هیجان انگیز خواهد بود.
در هنگام درگیری با تیتانها – که در برخی موارد واقعا احمقانه عمل میکنند – بلطف Vibration کنترلر ،لرزشی را احساس خواهید کرد، طوری که انگار صدای شکستن استخوانهایشان را حس میکنید. گاهی اوقات ناگزیرید که رو در رو مقابل تیتان قرار بگیرید، از چنگال آنها بگریزید و از زیر پاهایشان به آنها حمله کرده و بدنشان را تکه تکه کنید. حمله به این موجودات از نزدیک کمی وحشتآور است . حس مبارزه در دنیای حقیق در موقعیت هائی از این دست باعث میشود هیجان و جذابیت بازی برای شما دوچندان شود.

 Attck on titan review p3 bazimag

اگرچه در کل Attack on Titan استراتژی خاصی ندارد و بازی ساده ای بنظر میرسد، اما با این وجود جزو جذابترین بازیهای ویدیویی در بین جوانان و نوجوانان علاقه مند به مانگا و انیمه ی Attack on Titan قرار میگیرد که شهرتی جهانی یافته است. مبارزه با تایتان در حالی که میان زمین و هوا معلق هستید با Three Dimensional Maneuver Gear تجربه بسیار لذتبخشی به همراه دارد، خصوصا هنگامی که در نبرد با تایتان با ایجاد لرزشهای کنترلر هیجان بیشتری را احساس میکنید. این لرزشِ ناخواسته و پروازهای آزادانه، "مبارزه با تایتان" را به چالشی سرگرم‌کننده تبدیل کرده است.

 

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
7.5
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
5.0
برای لذت بردن از Attack on Titans باید به انیمه های ژاپنی علاقه داشته باشید و حتما انیمه ی سریالی Attack on Titan را تماشا کرده باشید . بازی در قالب یک عنوان اکشن حماسی یا اکشن ماجراجوئی ممکن است توان رقابت با عناوین AAA را نداشته باشد اما با اتکا به انبوه طرفداران خود مطمئنا توانائی دیده شدن را خواهد داشت . اکشن بازی به تنهائی جذابیت زیادی ندارد. استفاده از TDMG در مبارزات مشکل است و دشمنان هم طراحی جذابی ندارند اما همین موارد که ممکن است از نظر یک گیمر عادی ضعف به حساب بیایند برای طرفداران Attack on Titan جذاب و ارزشمند خواهند بود . بازی در هدف گذاری خود مخاطبانش را نه از جامعه ی گیمر های عادی بلکه از جامعه ی انبوه طرفداران انیمه و مانگا Attack on Titans انتخاب کرده است .
نقاط قوت
  • گرافیک هنری دوست داشتنی بخصوص در کات سین ها
  • وفاداری قابل تحسین بازی به داستان اصلی و انیمه
نقاط ضعف
  • روند بازی به سرعت تکراری میشود
  • کنترل کارکترها بخصوص در حمله های هوائی با استفاده از TDMG سخت است
7.2/10

امتیاز شما

(110 رای )
6.5/10
متوسط
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.