نویسنده: اشکان فرجادی چهارشنبه، 22 شهریور 1396
ساعت 15:26

نقد و بررسی بازی Sundered

5 از 5

نقد و بررسی بازی Sundered - تحولی نو در سبک سکو بازی

همه ی ما با سبک بازی های Metroidvania یا سکو بازی آشنایی داریم. این سبک از ترکیب دو مجموعه Metroid و Castlevania تشکیل شده. بازی های متروید ساختاری را در گیم پلی خودشون قرار داده اند که بازیکن را به جستجوی بیشتر در محیط پیرامون خود ترغیب می‌کنه. توپولوژی این نوع بازی ها از ابتدا از یک نوع الگو پیروری می‌کرد و در طی سال ها با بهره گیری و ادغام با سبک های مدرن ویژگی های جدیدی به اونها اضافه شد. از ابتدایی ترین بازی های معروف در سبک متروید میشه از سری Super Mario یاد کرد که بعدها با ساخته شدن بازی Castelvania به ویژه نسخه Symphony of the Night تحول چشمگیری در این ژانر به وجود اومد که پس از اون ، این سبک به Metroidvania تغییر نام پیدا کرد. یکی از بازی هایی که با بهره گیری از این سبک تونست مورد توجه منتقدین و طرفداران این سبک قرار بگیره بازی Sundered است که توسط شرکت Thunder Lotus Games در تاریخ 28 جولای سال جاری روانه بازارهای دیجیتال شد.

در اولین نگاه به نظر میاد که Sundered تکرار دوباره ای بر سبک Metroidvania با همان فرمول قدیمیست چون دقیقا به اصول و سنت اجداد خود پایبد هست. ولی در عمل چیز متفاوتی می‌بینیم. یک بازی سراسر هیجان و مملو از ترشح آدرنالین ! لبریز از حس کنجکاوی برای کشف مناطق مرموز ، سیستم مبازره ای سریع و نفس گیر و Boss Fight های نفس گیر تر همه و همه با سیستم سنتی دوبعدی متروید و بازی Castelvania ادغام شد و یکجا در قلب تپنده این بازی جای گرفت.

در شروع بازی ممکنه که هیچ ایده ای نداشته باشین که کجا باید برین یا چه کار باید بکنین ولی بازی با تقسیم بندی مناطق و سرنخ ها و قفل کردن مراحلی که هنوز قابلیت و توانایی گذروندن اونها رو ندارین کمک شایانی در راستای پیشبرد بازی بهتون می‌کنه. به عنوان مثال در یک مرحله که مملو از دره و پرتگاه های عمیق و عریض بود گیر کرده بودم ولی بعد متوجه شدم که می‌تونم با ارتقاء شخصیتم به یک قلاب مجهز بشم و به راحتی از این پرتگاه ها عبور کنم و به مناطق بعدی برم.

sundered review P6

در این بازی شما در نقش Eshe ظاهر می‌شید. آواره ای که کاری جز گشتن ویرانه ها و بقایای معابد قدیمی نداره ! اون بعد از کشف یک مکان مرموز توسط گودال عظیمی بلعیده می‌شه و سر از مکانی نامعلوم درمیاره که حالا چاره ای جز گشتن و تقلا کردن جهت پیدا کردن راهی برای خروج نداره. برای فرار از این دنیای ناشناخته شما مجبور به طی کردن مراحل نفس گیر هستید البته ناگفته نمونه که یک موجود ناشناخته به نام Shining Trapezohedron نیز به شما کمک می‌کنه که هرچه زودتر از شر اونجا راحت بشین. برای سر درآوردن از داستان بازی باید سعی کنید به هرجایی که ممکنه سر بزنین و معماهای مختلف رو حل کنین تا Shining Trapezohedron سرنخ هایی به شما در مورد تاریخچه جایی که در اون هستین و اینکه چی به سر ساکنین پیشین اون اومده در اختیارتون قرار بده. شیوه ی روایت داستان کمی دلسرد کنندست و عدم وجود احساسات در شخصیت اصلی نیز مازاد بر اون شده. Eshe به ندرت به اتفاقات پیرامونش واکنش نشون می‌ده و به سختی می‌شه فهمید که آیا اون هم مثل شما برای فرار از این مخمصه لحظه شماری می‌کنه یا نه ؟

همونطور که پیشروی می‌کنید قسمت های بیشتری از داستان دنیای بازی براتون روشن می‌شه. دنیایی که Eshe قصد فرار کردن از اون رو داره. در همین مسیر آیتم هایی جمع میکنین که می‌تونید اونها رو برای خرید جان ، زره ، سلاح و آپگرید کردن شخصیت Eshe خرج کنید و با قابلیت های جدیدتون به مناطقی که نمی‌تونستید ازشون عبور کنین برگردین و به راحتی اونها رو پشت سر بذارین. اضافه بر این پس از شکست دادن Boss و Mini-Boss ها Shining Trapezohedron پیشنهاد استفاده از آیتم ها و انرژی های تاریک رو بهتون می‌ده که خیلی وسوسه کننده اند چرا که اگه بخواید از اونها استفاده کنید قدرت های خارق العاده ای بدست میارید ولی در عوض پایان خوب بازی رو از دست می‌دید. پس انتخاب با شماست که به وسوسه ی قدرت تن بدید یا با این حستون مقابله کنین !

sundered review P4

بازی با اینکه به نحوی دو بعدی طراحی شده ولی سیستم مبارزات من رو یاد بازی Dark Souls می‌انداخت ، سخت و چالش برانگیز ولی رضایت بخش ! بعضی اوقات با گروه های زیادی از دشمنان مواجه می‌شدم که همزمان باید به حساب Mini-Boss هم می‌رسیدم ولی با کمی تمرکز و منتظر موندن برای موقع مناسب و اتکا به قابلیت ها و اسلحه هایی که در اختیار دارم ، میشه بهترین و کارسازترین ضربه رو به دشمن وارد کرد و اونها رو از پا درآورد. Boss های بازی به مراتب می‌شه گفت خیلی دشوار طراحی شدند و برای شکست دادنشون باید همانند بازی دارک سولز خودتون رو برای چند بار مردن آماده کنید! سیستم مبارزه ظریف طراحی شده و همونطور که گفتم مثل دارک سولز به نحوه واکنش شما به حملات بستگی داره. استفاده از اسلحه ها ، ضربه های هوایی و زمینی میتونن به بهترین شکل با هم ترکیب بشن تا یک کمبو جانانه رو نثار دشمناتون بکنن. اضافه بر اون با بدست آوردن Exp قابلیت هایی چون ضربات شارژی ، دوبار پریدن و ضربه هوایی رو به توانایی هاتون اضافه کنید تا مبارزات سخت و طاقت فرسا براتون هیجان انگیز تر و چالش برانگیزتر بشه.

مردن هم در این بازی خالی از لطف نیست ! بعد از اینکه شما در یک مبارزه شکست میخورید بلافاصله به نزدیکترین منطقه امن (Safe Room) منتقل می‌شین. جایی که می‌تونین از طریق میانبرهایی که برای خودتون باز کردید هرچه سریعتر به منطقه ای که در اون مردید برگردین. البته ناگفته نمونه که تنها جایی که میتونید خودتون رو با استفاده از Exp هایی که بدست آوردید Level up کنید در همین مناطق هست. همانند تمام بازی هایی که قابلیت ارتقاء دادن در اونها وجود داره ، در ساندرد هم با یک درخت که مملو از آیتم ها و امکانات مختلف هست روبرو می‌شیم. این سیستم نیاز چندانی به توضیح نداره چون مطمئنم که همه شما با اون آشنایی کافی رو دارید.

sundered review tree P3

حالا می‌رسیم به نقطه ای که باعث تمایز ساندرد از دیگر بازی های هم دسته خودش شده ، انیمشین ! در یک کلام واقعا زیباست. انیمیشن هایی که به سبک کارتون های وال دیزنی با دست طراحی و به بهترین نحو پیاده سازی شده. کاراکتر Eshe هم از این قاعده مستثنی نیست و ذره ذره حرکات و تعملات اون با محیط به زیبایی و بدون نقض رندر میشه. حتی صحنه هایی که شاهد مردن کاراکترمون هستیم هم ناخودآگاه لبخندی روی لبمون مینشونه چون میبینیم که چقدر قشنگ صحنه ی چرخش و تجزیه شدنش رو به جلوه تصویر درآوردن. دشمنان بد ذات هم ظاهری چشم نواز دارند ، ظاهری زیبا ولی باطنی خشن و تاریک. تمام اینها از اولین قسمت های بازی شما رو میخکوب میکنه و همین روند رو به خوبی ادامه می‌ده.

کنترل خوب بازی هم چاشنی خوب و مناسبی از کار در آمده و سرعت پاسخ دهی بازی به فرامین کنترلی شما سریع و به موقع انجام می‌شه. بهتون قول میدم که به محض اینکه قابلیت دوبار پریدن رو برای کاراکترتون باز کنید می‌فهمید که این بازی بهترین سبک سکوبازی هستش که تاحالا تجربه کردین !

sundered review P1

 همانند تمام بازی ها ، Sundered هم از قاعده داشتن ایرادات فنی و تکنیکی مستثنی نیست. رایج ترین مشکل هم مربوط به گیم پلی بازی می‌شد. بعضی اوقات بازی هنگ میکرد و بعد از چند لحظه همه چیز به هم می‌ریخت یا هنگام مبارزات یا پریدن از روی سکوها موانعی سر راهم قرار می‌گرفت که قابل دیدن نبود. گاهی هم زیرنویس مربوط به دیالوگ های بازی روی صفحه باقی می‌موند. شاید اینها به نظر مشکلات زیاد جدی بشمار نیایند ولی گاهاً می‌تونن ضد حال بدی باشن و هیجان و جذابیت بازی رو  چند پله عقب ببرند. همونطور که قبل تر هم گفتم در مقابل کنترل و انیمیشن فوق العاده بازی اونقدر روی داستان و پیشبردش ضعیف کار شده که هیچ وقت پیش نمیاد که حین بازی این سوال براتون پیش بیاد که : " اصلا برای چی دارم این کارها رو انجام می‌دم؟"

نتیجه تلاش تیم Thunder Lotus Games تونسته یک بازی عجیب و شگفت انگیز رو در سبک Metroidvania خلق کنه که مورد توجه هم منتقدین و هم طرفداران زیاد این سبک قرار بگیره. انیمیشن متحیر کننده بازی لیاقت دریافت تمام جایزه هارو داره. مبارزات دقیق و زیبا به همراه اکتشافات هیجان انگیز هم که در نوع خودش  من رو میخکوب بازی کرد. البته گاهی اوقات سختی بیش از اندازه بازی منجر به کمی خسته کننده شدن اون می‌شه ولی به راحتی می‌شه ازش چشم پوشی کرد که البته اگه تجربه بازی دارک سولز رو داشته باشید ، دیگه احتیاجی به تحمل کردن سختی بازی ندارید چون قبلا در این مورد آب دیده شده اید پس در نتیجه با خیال راحت می‌تونید ساعت ها از بازی لذت ببرین.

 

  • استودیوی سازنده: Thunder Lotus Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4 - Windows - Mac - Linux
گرافیک
10
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
10
سال هاست که بازی های سکو بازی مهمان کنسول های خانگی و آرکید بوده اند و هستند. بازی هایی که در عین پایبندی به یک الگو و الگوریتم خاص و ثابت سعی کرده اند که لحظات متفاوت توام با لذت و هیجان رو برای طرفداران خودشون رقم بزنند. اگه بخوایم به چند بازی موفق در این ژانر اشاره کنیم به عقیده من بازی Sundered پتانسیل این رو داره که نفر اول این لیست بلند بالا باشه. انیمیشن عالی به همراه مبارزات سخت ، نفس گیر و در عین حال هیجان انگیز همه و همه در کنار هم تونستند یکی از بهترین آثار Metroidvania رو خلق کنند تا عطش طرفداران این سبک رو برای مدتی حسابی سیرآب کنه.
نقاط قوت
  • مبارزات پر تنش که قابلیت های بازیکن رو در همه حالت به چالش می‌کشه
  • انیمیشن دست ساز فوق العاده زیبا
  • تنوع در طراحی مناطق بازی به خوبی رعایت شده
نقاط ضعف
  • عدم شفافیت در روایت داستان
  • وجود مشکلات تکنیکی متعدد
9.3/10

امتیاز شما

(3 رای )
8.4/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.