نویسنده: محمدجواد فرج الهی دوشنبه، 27 آذر 1396
ساعت 08:37

نقد و بررسی بازی Mario Kart 8 Deluxe

4.5 از 5

نقد و بررسی بازی Mario Kart 8 Deluxe

سلام خدمت کاربران محترم بازی مگ؛ با نقد و بررسی Mario Kart 8 Deluxe خدمت شما هستیم. البته می‌دانیم که کمی تاخیر داشته‌ایم! (فقط کمی!) درهر صورت عذر ما را بپذیرید و از نقد و بررسی بازی لذت ببرید.

برای آن‌ها که نمی‌دانند ماریو کارت چیست، باید بگویم که Mario Kart 8 یک بازی ریسینگ و انحصاری کنسول‌ WiiU بوده است که چند ماه قبل ریمستر آن برای کنسول نینتندو سوییچ و با نام Mario Kart 8 Deluxe عرضه شد. این بازی حال و هوایی مشابه Crash Team Racing دارد و شما در طول بازی می‌توانید از آیتم استفاده کنید و کمی هم به شانس وابسته است. این بازی اصالتا چندنفره بوده و برای جمع‌های خانوادگی یا دوستانه ساخته شده و بسیار شاد و مفرح است.

خب برای نقد بگذارید از بزرگترین نقطه قوت بازی یعنی کنترل آن شروع کنم. ماریو کارت از کنترل فوق‌العاده‌ای برخوردار است و هندلینگ بسیار مناسبی دارد. به گونه‌ای که هم افراد حرفه‌ای و هم تازه‌کارها می‌توانند از آن لذت ببرند. از طرفی یک نوع سیستم هدایت خودکار در بازی وجود دارد که شما هیچگاه از مسیر بازی منحرف نمی‌شوید و بازی بطور خودکار شما را در یک مسیر مشخص هدایت می‌کند. این سیستم هدایت خودکار به صورتی طراحی شده‌است که بازی کاملا اتوماتیک نمی‌شود، بلکه به افراد ضعیف‌تر کمک می‌کند تا از مسابقه جا نمانند و اختلاف میان حرفه‌ای‌ها و تازه‌کار ها کمتر شود. همچنین در بازی تکنیک‌ها و ترفندهای رانندگی مختلفی وجود دارد که به مرور زمان آن‌ها را یاد خواهید گرفت و همین تکنیک‌ها هستند مهارت رانندگی افراد حرفه‌ای و تازه‌کار را متفاوت می‌سازند. در کل به لطف سیستم هدایت خودکار و هندلینگ بسیار خوب و وجود تاکتیک‌های رانندگی متعدد، کنترل ماشین‌ها یک نقطه قوت برای بازی محسوب می‌شود و آن را بسیار سرگرم کننده و بالانس کرده ‌است.

Mario Kart 8 Deluxe هم مانند اغلب بازی‌های ریسینگ از بخش داستانی برخودار نیست و شما تنها باید به مسابقه تک‌نفره یا چندنفره، آن هم‌ بدون تورنمنت‌های آفلاین و رویداد خاص بپردازید. در اینجا به سازندگان بازی دو ایراد وارد است؛ چراکه آن‌ها میتوانستند از پتانسیل شخصیت‌های موجود در بازی استفاده کنند و یک بخش داستانی مهیج و زیبا ارائه دهند. حتی تصور اینکه شخصیت‌هایی مثل لینک و ماریو در یک داستان به ایفای نقش می پردازند، به خودی خود جذاب است ولی متاسفانه سازندگان از آن چشم پوشیده‌اند. ایراد بعدی بازی آن است که شما در حالت تک نفره فقط ماشین و زمین مسابقه را انتخاب میکنید و وارد بازی می‌شوید. دیگر خبری از تورنمنت  و رویداد نیست. این امر به بخش تک نفره بازی لطمه جدی وارد کرده است، طوری که بعد از مدتی حوصله‌سربر می‌شود. 

از طرفی با وجود آنکه سیستم شخصی‌سازی خودروها در بازی وجود دارد ولی این شخصی‌سازی بسیار محدود است و می‌توانست شامل شخصی‌سازی بخش‌های دیگر از جمله موتور بشود ولی اینجا هم کم کاری شده است.

ایراد بعدی بازی این است که شما بعد از هر مسابقه تعدادی سکه بدست می آورید؛ اما نمی‌توانید آن‌ها را خرج کنید و امکان هیچگونه ارتقا در بازی نیست. فقط وقتی سکه‌های تان به حد معینی برسد، یک ماشین یا لاستیک یا کایت جدید دریافت می‌کنید و همینو بس! این عدم امکان ارتقا و خرید آیتم باز هم به بازی صدمه زده و آن را تا حدودی یکنواخت کرده است.

در عوض تعداد خودروها و تعداد پیست‌های مسابقه در حد خوبی قرار دارد و تنوع زیاد جاده‌ها که هر کدام حال و هوایی کاملا متفاوتی دارند، باعث شده تا مقداری از ضعف یکنواختی بخش تک‌نفره کاسته شود و بخواهید که مدام مسیرهای جدید را امتحان کنید.

در ادامه می‌توانید طی یک ویدئوی کوتاه تمامی شخصیت‌ها و مسیرهای بازی را ببینید:

از بخش ضعیف تک‌نفره که بگذریم، به بخش چندنفره قدرتمند آن می‌رسیم. شما می‌توانید بازی را همراه با یک دوست در کنارتان به صورت Split Screen انجام دهید یا به صورت آنلاین با دیگران در سرتاسر دنیا به رقابت بپردازید و یا با دوستانتان هر دو با هم با سایر بازیکنان آنلاین بازی کنید! اینجاست که تنوع بالای پیست‌ها و ایتم‌ها به کارتان می‌آید و شدت و هیجان مسابقات را چند برابر می‌کند. ممکن است شما از اول بازی تا لحظه آخر و در چند قدمی خط پایان نفر اول باشید، ولی یک نفر به شما چیزی پرتاب کند و دخل‌تان را در بیاورد و شاید به یکباره از رتبه اول به رتبه دوازدهم سقوط ‌کنید و حسابی اعصاب‌تان خورد شود! برعکس این قضیه هم صادق است. شاید در تمام طول مسابقه نفر آخر باشید ولی در چند لحظه آخر شانس یارتان باشد و با دریافت ایتم‌های خوب و کمی خوش شانسی نفر اول مسابقه شوید! البته منظورم این نیست که شانس در بخش چند نفره بازی حرف اول را می‌زند، نه، بلعکس مهارت شما عامل مهمتری است ولی این شانس باعث شده تا افراد ضعیف‌تر هم حرفی برای گفتن داشته باشند و از طرفی شدت هیجان مسابقات چند برابر ‌شود.

 

مدهای بخش تک‌نفره و چندنفره بازی به شرح زیر هستند:

Grand Prix

ساده‌ترین بخش بازی بوده و برای تازه‌واردها که می‌خواهند بازی را شروع کنند، مناسب است. شما در این بخش با سایر بازیکنان و یا هوش مصنوعی وارد رقابت می‌شوید و برای کسب مقام اول تلاش می‌کنید. اگر در حالت تک‌نفره وارد این بخش شوید، شامل 5 درجه سختی است که 50cc و 100cc و 150cc و 200cc و Mirror نام دارند. حالت آخر به این شکل است که مسیر مسابقه برعکس می‌شود و مثلا پیچ‌هایی که قبلا به طرف راست بوده‌اند، این پیچ‌ها به طرف چپ تغییر جهت داده‌اند!

Time Trials

این مد فقط در حالت تک‌نفره در دسترس بوده و شامل رکوردزنی است. شما در این بخش باید مسیرمسابقه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام کنید و رکورد جدید بزنید. برای آنکه این بخش رقابتی‌تر شود، می‌توانید از رکوردهای یک بازیکن دیگر استفاده کنید و در طول مسابقه خود را با او بسجنید.

VS Race

این بخش شباهت زیادی به Grand Prix دارد و تنها تفاوتش این است که شما می‌توانید مسیر مسابقه و شدت سختی و تمام قوانین بازی را به دلخواه خود تغییر دهید. به نوعی همان کاستوم گیم خودمان است!

Battle

این مد بر اساس تقابل و مبارزه بازیکنان با یکدیگر ساخته شده و شامل 5 بخش زیر است:

Balloon Battle

در این حالت همه‌ی بازیکنان ،از جمله خودتان، پنج بادکنک دارند و شما باید بادکنک دیگران را با آیتم‌هایی که دریافت می‌کنید، از بین ببرید و از طرفی مراقب باشید که بادکنک‌های خودتان از بین نرود. این حالت را به دو صورت می‌توانید بازی کنید؛ تیمی یا به شکل قانون جنگل که همه بریزند سر و کله‌ی یکدیگر!

Nintendo Switch Mario Kart 8 Deluxe Item Icons

تمام ایتم‌های موجود در بازی که می‌توانید در دو حالت بتل مد و ریسینگ از آن‌ها استفاده کنید.

Renegade Roundup

این حالت مثل دزد و پلیس خودمان است. یک گروه که گل شکاری دارند، باید گروه دیگر را بگیرند و اگر موفق شوند همه را از بین ببرند، برنده می‌شوند و در مقابل حتی اگر یک نفر از گروه Renegade باقی بماند، آن‌ها برنده می‌شوند.

Bob-omb Blast

در این مد، تمام بازیکنان بمب دریافت می‌کنند و باید این بمب‌ها را به سر و کله یکدیگر بزنند و هرکس و یا هر تیمی که افراد بیشتری را نابود کند، برنده است.

Coin Runners

در این حالت تمام بازیکنان با یکدیگر برای جمع آوری سکه وارد رقابت می‌شوند و هرکس که در مدت زمان تعیین شده سکه بیشتری جمع کند، برنده می‌شود.

Shine Thief

در این بخش نیز یک خورشید در یک قسمت از زمین مسابقه قرار دارد و بازیکنان می‌بایست آن را بدزدند و بعد اگر خورشید به دست‌شان رسید، باید از دیگر بازیکن‌ها فرار کنند که خورشید را از او ندزدند. بعد از پایان زمان تعیین شده، خورشید در دست هر کسی که باشد، او برنده می‌شود.

از مدهای مختلف بازی که بگذریم، می‌رسیم به گرافیک بازی. گرافیک بازی بسیار خوب و زیبا طراحی شده است؛ چه در حالت هندل و چه زمانی که کنسول را داخل داک قرار می‌هید. در هر دو حالت بازی جلوه‌های فوق‌العاده‌ای دارد و رنگبندی و طراحی محیط آن بسیار شاد و مفرح و متناسب با فضای کلی بازی است. همچینن در گوشه و کنار زمین‌های مسابقه جزییات زیادی وجود دارد که شما با دیدن آن‌ها به وجد خواهید آمد. از لحاظ فنی نیز بازی تقریبا بدون باگ و مشکل فنی ظاهر شده است. این عنوان به صورت 60 فریم بر ثانیه بدون هیچگونه افتی اجرا می‌شود و حتی در شلوغ ترین مکان‌ها نیز افت فریمی وجود ندارد. شاید تنها ایرادی که بتوان به گرافیک بازی گرفت، عدم وجود آب و هوای متنوع در بازی است. در کل گرافیک هنری و فنی فوق‌العاده بازی آن هم بروی یک کنسول دستی، برای نینتندو یک دستاورد بزرگ است و باید آن‌ها را تحسین کرد.

در بخش صداپیشگی با وجود آنکه شخصیت‌ها در بازی دیالوگی ندارند اما یک سری اداها و صدای‌های شنیدنی از خود در می‌آورند که بسیار جالب و شنیدنی هستند و هر شخصیتی صدای منحصر به فرد خودش را دارد و کاری می‌کنند تا شما عاشق‌شان بشوید. موسیقی‌های بازی نیز در سطح نسبتا خوبی قرار دارد و متناسب با هیجان بازی است؛ ولی انتظار تنوع بالایی را از آن نداشته باشید و شاید گاهی موسیقی بازی برایتان تکراری شود.

در پایان باید گفت: همانطور که می‌دانید امسال، سال عناوین ریسینگ بود و تقریبا هر پلتفرمی ریسینگ انحصاری خود را داشت و Mario Kart 8 Deluxe هم انحصاری نینتندو و یکی از بهترین ریسینگ های امسال بود. بازی با آنکه بخش تک نفره ضعیفی دارد ولی همچنان سرگرم کننده است و با فضای شاد و مفرح خود، تجربه‌ای لذت بخش به شما خواهد بخشید.

 

  • پلتفرم تحت بررسی: Nintendo Switch
گرافیک
9.5
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.5
ارزش تجربه
10
ماریو کارت مناسب کسانی که می‌خواهند به تنهایی و افلاین بازی کنند، نیست. چراکه بخش تک نفره ضعیفی دارد ولی در عوض یکی از بهترین بازی‌های خانوادگی و دوستانه است و مسابقات چندنفره آن به شدت هیجان انگیز و لذت بخش هستند. اگر کنسول نینتندو دارید، بهترین بازی چند نفره‌ای که می‌توانید برای آن تهیه کنید، ماریو کارت است.
نقاط قوت
  • بخش ‌چندنفره رقابتی و بسیار هیجان‌انگیز
  • سیستم هندلینگ قدرتمند و کارآمد
  • تنوع بالای جاده‌های مسابقه و خودروها و شخصیت‌ها
نقاط ضعف
  • بخش تک‌نفره ضعیف
  • عدم امکان ارتقا خودروها
6.7/10

امتیاز شما

(7 رای )
9.0/10
عالی
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.