نویسنده: محمد مراقی شنبه، 05 خرداد 1397
ساعت 01:58

نقد و بررسی بازی Omensight

1.5 از 5

در دنیای بازی‌های ویدیویی فقط این بازی‌های AAA نیستند که اغلب به عنوان بهترین‌ها انتخاب می‌شوند؛ بلکه هستند عناوین مستقل و کوچکی که به استفاده از یک فرمول کاملا جدید می‌پردازند و از قضا فرمولشان هم حسابی جواب می‌دهد و موفقیت‌های زیادی برای خود دست و پا می‌کنند. استدیوی Spearhead Games یکی از همین استدیوهای موفق است که به تازگی بازی جدیدش را تحت عنوان Omensight با سبک اکشن ماجراجویی، روی شبکه‌های پلی‌استیشن و استیم منتشر کرده است. بازی Omensight مجموعه‌ای از چندین روش جدید برای پیشبرد یک بازی محسوب می‌شود که اغلب در جمع‌بندی آن‌ها موفق می‌شود و گاهی هم در لابه‌لای المان‌های مختلف و البته پرتعدادش، نقص‌هایی هم به چشم می‌خورند. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی بازی Omensight بپردازیم.

omensight reviewتمام مراحل Omensight به اندازه همین تصویر، رنگارنگ و جذاب‌اند.

بازی Omensight آخرالزمان زودرسی را به تصویر می‌کشد که در آن جوامع گوناگون و گونه‌های جانوری مختلف به جان یکدیگر افتاده‌اند و زمین و زمان را به آتش کشانده‌اند. شخصیت اصلی بازی که هاربینگر نام دارد، منجی این جهان رو به مرگ که اورالیا نام دارد به حساب می‌آید و تمام تلاشش را می‌کند تا جوانب مختلف به وجود آمدن این هرج و مرج جهانی را از زوایای مختلف بررسی کند و به مقابله با تهدیدات اساسی بپردازد. هاربینگر 24 ساعت پایانی عمر این جهان رو به مرگ را به صورت مکرر تجربه می‌کند و هر بار نگاهی به بخش‌های جدیدی از این هرج و مرج عظیم می‌اندازد و به کمک گونه‌های مختلف رو به نابودی می‌رود. داستان بازی Omensight به عنوان بستری برای به وجود آوردن یک گیم‌پلی اکشن و پلتفرمر کاملا مناسب است و بعضی وقت‌ها هم جذابیت‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهد که در کمتر بازی‌ای نمونه‌اش را تجربه کرده‌ایم.

گیم‌پلی بازی Omensight ترکیبی از جابجایی‌های محیطی (پلتفرمر) با مبارزات هک اند اسلش است که با اینکه تجربه خوشایندی را به ارمغان می‌آورد، ایرادهایی هم دارد. برای مثال گیم‌پلی بازی حین مبارزات بسیار دلچسب و لذت‌بخش است و کنترل سرعتی شخصیت اصلی و بهره بردن از قدرت‌های مختلف کاراکترهای متفاوت در طول بازی، تنوع رضایت‌بخشی به گیم‌پلی بخشیده‌ است که Omensight را به یک تجربه موفق در این زمینه تبدیل می‌کند. اما کنترل شخصیت اصلی بازی حین جابه‌جایی بین محیط‌های مختلف و عبور از موانع، ایرادات متعددی را از خود بروز می‌دهد که عبور از برخی محیط‌ها را دشوار کرده است. سیستم کنترل شخصیت اصلی بازی، از جمله ایرادات دخیل در این امر است و باید در چگونگی به انجام رساندن آن، تجدید نظر شود.

omensight storyدنیا به پایان رسیده بود، اما هنوز روزنه امیدی هم بود. هاربینگر...

به طور کلی گیم‌پلی بازی Omensight را می‌توان قابل قبول توصیف کرد. مبارزات بازی آنقدر محتوای پرتنوع و گوناگون دارند که به اندازه کافی بازیباز را سرگرم کنند و لذت‌بخش ظاهر شوند. هاربینگر می‌تواند حین مبارزات به همکاری با دیگر شخصیت‌های درون بازی بپردازد و ضربات ترکیبی زیبایی را خلق کند. از طرفی هم در طول بازی قدرت‌های زیادی به قابلیت‌های هاربینگر افزوده می‌شوند که می‌توانید با ترکیب مناسب و شیوه صحیح استفاده از آن‌ها، کمبوهای بسیار هیجان‌انگیزی را خلق کنید که کوبیدنشان روی سر دشمنان حسابی لذت‌بخش خواهد بود. از طرفی دیگر هم سازندگان بازی سعی کرده‌اند تاحدودی المان‌های نقش‌آفرینی و RPG را هم به بازی خود اضافه کنند که متاسفانه در آن موفق نبوده‌اند. هرازچندگاهی در بازی شاهد به نمایش درآمدن منویی هستیم که در آن به ارتقای قابلیت‌های گوناگونی در رابطه با شخصیت اصلی و ویژگی‌هایش می‌پردازیم. شاید وجود چنین سیستمی در یک بازی مستقل شبیه به Omensight به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته شود؛ اما اشتباه سازندگان در این بخش هنگامی مشخص می‌شود که با تعداد بسیار کم گزینه‌های قابل ارتقا و شخصی‌سازی مواجه می‌شویم که عملا یک سیستم ارتقای ناکارآمد را به وجود آورده‌اند که بودن یا نبودنش فرقی به حال بازی نمی‌کند.

بعد از بررسی مواردی از قبیل داستان و گیم‌پلی که حقیقتا Omensight عملکرد نسبتا قابل قبولی در آن‌ها از خود نشان داده است، به سراغ محتوای صوتی و تصویری بازی می‌رویم که در این زمینه هم Omensight رضایت‌بخش ظاهر می‌شود. گرافیک بازی به نمایش گذارنده چندین محیط زیبا است که با کنترانست عمیق و طراحی‌های هنری پرجزئیاتش حسابی جذاب به نظر می‌رسد. در طراحی‌های گرافیکی بازی Omensight شاهد تکنیک‌های هنری رایجی هستیم که ظاهر بازی را چشم‌نواز و البته بسیار رنگارنگ کرده‌اند. از طرفی هم از همان لحظات ابتدایی به اجرا درآوردن بازی که وارد منوی اصلی آن می‌شوید، شاهد موسیقی‌های متن زیبایی هستیم که در کنار محتوای تصویری، جذابیت‌های ظاهری Omensight را دوچندان کرده‌اند و هویت هنری خاصی به آن بخشیده‌اند. به طور کلی Omensight در زمینه گرافیک و موسیقی موفق ظاهر می‌شود و وظیفه‌اش را در قبال حداقل‌ها به انجام می‌رساند.

sc omensight actionبازی Omensight از نظر تنوع طراحی محیط‌ها هم به اندازه مطلوب غنی است و از این بابت هیچگاه تکراری نمی‌شود.

Omensight با وجود معدود ایرادهای مهمی که در بخش کنترل شخصیتش دارد، بازی خلاقانه و زیبایی است که باید به سازندگانش بابت ساخت آن خسته نباشید گفت. سازندگان بازی حین تولید آن برروی موتور بازیسازی جدیدی مانند Unreal Engine 4، به هیچ وجه بلندپروازی نکرده‌اند و پروژه مستقل خود را با وجود تمام محدودیت‌هایش، به اثری خلاقانه و باارزش تبدیل کرده‌اند که با اینکه اصلا از مرز حداقل‌هایش عبور نمی‌کند، تجربیات متفاوتی را به ارمغان می‌آورد که اغلب برای اولین بار در Omensight آن‌ها را مشاهده کرده‌ایم.

  • استودیوی سازنده: Spearhead Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
6.0
بازی Omensight عنوانی کوچک و مستقل است که تاحدودی فراتر از سطح انتظاراتتان ظاهر می‌شود و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. هرچند بهبود بعضی از ایرادات بازی در زمینه کنترل، سبب می‌شد شاهد بازی به مراتب بهتری باشیم که نمی‌شد هیچ ایرادی از آن گرفت.
نقاط قوت
  • داستانی اسرارآمیز با روایتی جالب
  • گرافیک هنری دیدنی بازی در کنار تنوع محیطی مطلوب
  • موسیقی‌های متن شنیدنی
نقاط ضعف
  • نواقص متعددی در کنترل شخصیت اصلی بویژه در هنگام جابجایی در محیط و عبور از موانع
7.0/10

امتیاز شما

(2 رای )
7.8/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.