نویسنده: قاسم ممتاز یکشنبه، 24 شهریور 1398
ساعت 17:00

چرا در سفر هوایی دچار حالت تهوع می‌شویم؟

0 از 5

امروزه، یکی از بهترین وسایل نقلیه برای مسافرت، از نظر سرعت جابجایی و راحتی، هواپیماها هستند. اما احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که به دلایلی از قبیل ترس از پرواززدگی، از خرید بلیط هواپیما منصرف شده باشید. پرواززدگی که منجر به حالت تهوع به هنگام پرواز با هواپیما می‌شود، ممکن است برای بسیاری از مسافران، پیش بیاید. اما ریشه این مشکل کجاست و چگونه می‌شود آن را برطرف کرد؟ طبیعی است که بدن ما برای زندگی بر روی زمین طراحی شده و دور شدن از سطح آن به دلایلی همچون تغییرات فشار و رطوبت هوا می‌تواند حال‌مان را بد کند. اما تجربه حالت تهوع چیزی نیست که فقط مختص به سفرهای هوایی باشد. مشابه این حالت را ممکن است در سفر با ماشین یا در سفرهای دریایی به صورت دریازدگی هم تجربه کرده باشید. این مشکل، در حقیقت، به‌خاطر احساس حرکت مداوم به وجود می­آید و به بیماری حرکت (motion sickness) معروف است.

هرچند که این مشکل، می‌تواند برای همه به وجود بیاید ولی بعضی از افراد نسبت به حرکت حساس‌ترند و بیشتر از بقیه، احساس تهوع به هنگام حرکت با وسایل نقلیه را تجربه می‌کنند. علت آن هم به ناهماهنگی بین اطلاعات دریافت شده از گوش داخلی و بینایی ما بازمی‌گردد. گوش داخلی، نقش بسیار مهمی در تعادل دارد و مغز را نسبت به وضعیت نشسته یا ایستاده آگاه می‌کند. حال، تا وقتی که داخل یک وسیله متحرک مثل هواپیما هستیم، گوش‌مان، سیگنالی را مبنی بر اینکه بدن ما در حال حرکت است به مغز، مخابره می‌کند در حالی‌که چشمان ما چنین حسی نداشته و به مغز پیغام می­دهند که ثابت و بی‌حرکت هستیم. بنابراین وقتی حواس، در هماهنگی با هم نباشند، سیگنال‌های گیج‌کننده‌ای به مغز فرستاده شده و در نتیجه، واکنش مغز به این شرایط، دچار اختلال می‌شود؛ به‌همین دلیل، عوارضی مثل سرگیجه و تهوع بروز پیدا می‌کنند. حتی عوارض به وجود آمده می­توانند بیشتر از یک تهوع ساده بوده و به تعریق، شکم‌درد و استفراغ هم منجر شوند. البته زنان باردار و کودکان دو تا دوازده ساله، بیشتر از بقیه، با این مشکل مواجه می‌شوند. اما اگر شما هم تصمیم به خرید بلیط هواپیما دارید و از بروز حالت تهوع در طول پرواز، نگران هستید مقاله حاضر پیشنهاداتی برای پیشگیری از این مشکل به شما ارائه می­دهد.

1- مطالعه نکنید

بیشتر پزشک‌ها، توصیه می‌کنند که از مطالعه و کار کردن با موبایل و تبلت و تجهیزات مشابه در هواپیما و به‌طور کلی وسایل نقلیه در حال حرکت خودداری کنید. چون مطالعه در حال حرکت، باعث به‌هم خوردن تعادل بدن شده و مشکل بیماری حرکت و حالت تهوع ناشی از آن را تشدید می‌کند. بهتر است که یک هدفون در گوش خود گذاشته و در طول سفر، به کتاب صوتی گوش بدهید.

2- صندلی مناسب را انتخاب کنید

به هنگام خرید بلیط هواپیما دقت کنید که کدام صندلی را انتخاب می‌کنید. معمولاً صندلی‌هایی که روی بال هواپیما هستند و همین‌طور آن‌هایی که به نوک هواپیما نزدیک‌ترند نسبت به بقیه صندلی‌ها از ثبات بیشتری برخوردارند و به ثابت ماندن بدن و در نتیجه جلوگیری از حالت تهوع، کمک می‌کنند.

3- بر روی افق، تمرکز کنید

خیره شدن به یک نقطه روی خط افق به طبیعی شدن حالت مغز و ایجاد تعادل، کمک زیادی می‌کند. به‌همین دلیل بهتر است که هنگام خرید بلیط هواپیما صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید.

4- مراقب غذایی که می‌خورید باشید

نوع و مقدار غذایی که قبل از پرواز می‌خورید اهمیت زیادی در پیشگیری از حالت تهوع دارد. حجم غذایی که قبل از پرواز می‌خورید باید کم و در حدی باشد که فقط احساس گرسنگی را برطرف کند. قبل از پرواز از خوردن غذاهای چرب، شور و تند که باعث دفع آب بدن می‌شوند خودداری کنید.

5- دریچه هوا کمک­تان می‌کند

هوای تازه به برطرف شدن حالت تهوع، کمک می‌کند. پس دریچه‌های هوای بالای صندلی خود را طوری تنظیم کنید که هوای تازه و خنک به صورت­تان بخورد.

6- از دست‌بندهایا مچ‌بندهای ضد تهوع استفاده کنید

هرچند که هنوز تأثیر آن­ها اثبات نشده است ولی در کنترل حالت تهوع در بسیاری از افراد مؤثر بوده­اند. البته به جای آن می‌شود از فشار انگشت شست در محدوده سه سانتی‌متری پایین خطوط مچ دست هم به مدت چند دقیقه استفاده کرد.

7- از داروهای ضد تهوع استفاده کنید

داروهایی برای بیماری حرکت، وجود دارند که برخی از آن‌ها فقط با نسخه پزشک و برخی دیگر نیز بدون نسخه، قابل تهیه هستند. یکی از این داروهای ضد تهوع، دیمن هیدرینات است. هرچند که توصیه می‌شود قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود، مشورت کنید. بنابراین بهتر است که قبل از خرید بلیط هواپیما، سری هم به پزشک­تان بزنید.

از روش‌های دیگر جلوگیری از حالت تهوع در سفرهای هوایی می‌شود به مصرف زنجبیل، استراحت در ابتدای سفر، تنفس عمیق و آرام، ریلکس کردن و نیز تکیه دادن سر به صندلی برای ثابت ماندن آن، اشاره کرد.

موارد فوق، نمونه­ای از راهکارهای مفید برای پیشگیری و کاهش حالت تهوع و سایر علائم پرواززدگی به شمار می­آیند که با رعایت آن­ها می­توانید سفر لذت­بخش و آرامی را تجربه کرده و دیگر نگران بروز این مشکل در سفرهای هوایی خود نباشید.

قاسم ممتاز | 15/09/2019
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.