نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 12 آذر 1397
ساعت 13:45

سه دلیل احتمالی سونی برای غیبت در E3 2019

3 از 5

اعلام رسمی عدم حضور کمپانی محبوب سونی در رویداد بزرگ و مورد انتظار E3 2019، بازخوردهای بسیار منفی و ناامید کننده‌ای از سوی طرفداران این غول ژاپنی صنعت گیم به دنبال داشت. سونی برای سال‌ها، نمایش‌های خیره‌کننده و بسیار هیجان‌انگیزی را در E3 سال‌های قبل برگذار کرده بود. نمایش‌هایی که هرسال با یک لاین‌آپ غنی و پر از بازی‌های کوچک و بزرگ همراه می‌شد و این اواخر آنقدر تعداد بازدید کنندگان و متقاضیان کنفرانس‌های مطبوعاتی سونی زیاد شده بودند که این شرکت، مخارج گسترده‌تری را برای تبلیغات بازی‌هایش و برگذاری کنفرانس‌های باشکوه هزینه می‌کرد. از ارکسترهای مشهور و حرفه‌ای که موسیقی متن بازی‌ها را به صورت زنده در سالن کنفرانس‌ها به اجرا در می‌آوردند گرفته، تا طراحی و ایجاد اتاق‌ها و سالن‌هایی با تم بازی‌های این شرکت برای جلب بیشتر توجه بازیکنان و طرفدارانش. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی دلایل احتمالی لغو کنفرانس سونی در رویداد بزرگ و مورد انتظار E3 2019 بپردازیم.

Sony E3 2018سونی در E3 2018 توانست با تمرکز بر روی تنها چهار بازی انحصاری، یکی از خاطره‌انگیزترین کنفرانس‌هایش برگذار کند.

آن‌ها چیزی برای به نمایش گذاشتن ندارند

سونی در E3 2018، چهار بازی بزرگ انحصاری‌اش را در چهار تم متفاوت به نمایش در آورد و با تمرکزی ویژه بر روی آن‌ها و همچنین به نمایش در آوردن تریلرهایی از بازی‌های محبوب مولتی پلتفرم، یکی از باشکوه‌ترین کنفرانس‌هایش را برگذار کرد. کنفرانسی که با تایید رسمی نمایش تنها چهار عنوان انحصاری، حسابی باعث ناامیدی طرفداران شده بود، با شکوه و جلال خاصی به اجرا در آمد و تمامی آن طرفداران ناامید را، کاملا راضی و خوشحال روانه خانه‌هایشان کرد. مدتی بعد در همان سال، سونی رویداد پلی‌استیشن (PSX) را هم لغو کرد و در قالب اعلامیه‌ای به طور رسمی قبول کرد که محتوای کافی برای برگذاری یک رویداد کامل و مطلوب طرفداران را در چنته ندارد. عدم برگذاری PSX یا همان رویداد پلی‌استیشن، خبری بسیار ناامید کننده برای طرفداران سونی و پلی‌استیشن بود. PSX در سال‌های اخیرش به یکی از رویدادهای مهم و محبوب طرفداران تبدیل شده بود و سونی به خوبی در طول دو روز این رویداد، با طرفداران و مخاطبین کنسول‌ها و بازی‌هایش تعامل برقرار می‌کرد و همچین همکاری و تلاشی برای جلب رضایت طرفدارانش، حسابی امیدوار کننده بود و بیش از هر زمان دیگری، موجب پیشرفت صنعت سرگرمی‌های تعاملی سونی می‌شد. پس چه انتظاری باید از سونی در سال بعدش می‌داشتیم؟ اینکه سونی تمام این کمکاری‌هایش در سال 2018 را پشت سر می‌گذارد و با سورپرایزهای عظیم و لاین‌آپی انفجاری سال 2019 را دنبال می‌کند؟ احتمالا همچین چیزی امکان‌پذیر نبود؛ زیرا برخی از مهم‌ترین استودیوهای فرست پارتی سونی نظیر گوریلا گیمز، سانتا مونیکا و پلیفونی دیجیتال (استدیوی سازنده سری ریسینگ Gran Turismo)، بازی‌هایشان را به تازگی عرضه کرده بودند و منطقی نبود که سریعا پس از یک سال، از پروژه‌های جدیدشان رونمایی کنند. یا اینکه صرفا به نمایش مجدد بازی‌های موردانتظاری که در راه دارد بپردازد. مثل عناوین محبوبی نظیر The Last of Us Part II، Ghost of Tsushima یا Death Stranding.

اما اگر بخواهیم رو راست باشیم؛ با اینکه به نظر می‌رسد سونی تمام مهماتش را برای این نسل به اتمام رسانده و باید باری دیگر خود را برای لاین‌آپی دیگر – و شاید برای لاین‌آپ کنسول بعدی‌اش – آماده کند، هیچ یک از این استدلال‌ها برای توجیح غیبت سونی در E3 2019 قانع کننده نیستند. سونی هنوز همکاری‌های بسیار خوبی با خیلی از استودیوهای خارجی (استدیوهایی که بازی‌های مولتی پلتفرم تولید و نسخه‌ای از آن را برای کنسول‌های سونی عرضه می‌کنند) دارد و اگر اولویت با برگذاری کنفرانس در رویداد بزرگ E3 به هر قیمتی باشد، به راحتی می‌تواند نمایشی هیجان‌انگیز و پر از بازی را برای امسال تدارک ببیند. برای مثال مایکروسافت را در نظر بگیرید که چگونه در E3 2018 با اینکه عناوین  AAA و درجه یک انحصاری بسیار کمی داشت، با استفاده از بازی‌های مولتی پلتفرم و همکاری‌های گسترده‌اش با استودیوهای خارجی، کنفرانسی بسیار مهیج و دیدنی برگذار کرد که عده بسیاری آن را بهترین کنفرانس مطبوعاتی در E3 2018 می‌دانستند.

playstation experienceبا اینکه مطمئنا سونی طرفدارانش را تریلرهای جدید بازی‌های موردانتظارش بی‌نسیب نخواهد گذاشت، در E3 2019 حسابی جای خالی‌اش احساس خواهد شد.

سونی فعالیتش را به صورت مستقل ادامه خواهد داد و می‌خواهد رویداد اختصاصی خودش را برگذار کند

تحلیلگران صنعت بازی‌های ویدئویی، مدت زیادی است که معتقدند دوره کنفرانس‌های مطبوعاتی نظیر نمونه‌های بزرگی که در E3 برگذار می‌شوند، به اتمام رسیده است و برای این ادعای خود هم دلایل قانع کننده‌ بسیاری دارند. مهم‌ترین علت به پایان رسیدن دوران اوج کنفرانس‌های مطبوعاتی و شکست احتمالی رویداد بزرگ و پرطرفداری مثل E3، پیشرفت جوامع مجازی و ابداع روش‌هایی نوین در برقراری ارتباط و جا به جایی اطلاعات است. امروزه در دوره‌ای به سر می‌بریم که شبکه‌های رسانه جمعی بزرگی مثل یوتیوب، توییچ و خیلی دیگر از وبسایت‌ها و بسترهای اینترنتی از این قبیل، پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند و شرایطی را ایجاد کرده‌اند که بازیسازان به راحتی می‌توانند با بازیبازان ارتباط مستقیم برقرار کنند. پس وقتی می‌توان نمایش و اطلاعات بازی‌های در دست ساخت را یا از طریق اینترنت، یا به روش‌های دیگر به طور مستقیم از طرف توسعه دهندگان بازی‌ها به دست بازیبازان و مشتریان این عرصه رساند، چه دلیلی وجود دارد که در قالب کنفرانس‌های مطبوعاتی، ابتدا آن‌ها را به دست خبرنگاران برسانند و سپس خبرنگاران، اخبار و نمایش‌های بازی‌های در دست توسعه را به بازیبازان و مخاطبین اصلی این بازی‌ها برسانند؟ این سوالی بود که سال‌ها پیش نینتندو از خودش پرسید و رویدادهای آنلاین Nintendo Direct را برای به نمایش گذاشتن بازی‌های جدیدش راه اندازی کرد. روشی که مدت زیادی است به قلق اصلی بازاریابی و تبلیغات نینتندو تبدیل شده و بهره‌های بسیاری هم از انجام این روش برده است و حالا رفته رفته دیگر کمپانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کاش از همان ابتدا روشی مانند Nintendo Direct را برای به نمایش گذاشتن بازی‌هایشان در پیش می‌گرفتند.

سال قبل، E3 دچار تغییر و تحولات بسیار گسترده‌ای شده بود. در رابطه با سونی که می‌دانید چگونه از همان ابتدا برنامه تبلیغاتی‌اش برای E3 2018 را فاش کرد و تنها چهار بازی انحصاری مهم را به نمایش در آورد. از طرفی دیگر کمپانی EA هم تغییرات اساسی مهمی را در روش برگذاری کنفرانسش اعمال کرد. شرکتی که پیش از این در سال‌های قبل، از جمله شلوغ‌ترین کنفرانس‌های مطبوعاتی رویداد E3 را در سالن‌های بسیار بزرگ برگذار می‌کرد، تصمیم گرفت که در E3 2018 در تاریخی پیش از شروع رسمی این رویداد، به صورت آنلاین و در قالب پنل استریمی به نام EA Play 2018، کنفرانسش را برگذار کرد و به نمایش بازی‌هایش پرداخت. از طرفی دیگر هم مایکروسافت با اینکه کنفرانسی مطبوعاتی و بسیار طولانی داشت، در سالنی خارج از محل برگذاری رویداد E3 کار خود را انجام داد و کنفرانسی موفق و کاملا طبق سلیقه خودش به راه انداخت.

بنابراین احتمالش وجود دارد که سونی تصمیم گرفته باشد مراسمی شبیه به کنفرانس‌هایی که در E3 برگذار می‌کرد، در زمان و مکانی انتخاب شده توسط خودش برگذار کند. آیا این روش هوشمندانه سونی برای جلب حداکثر توجه بازیکنان به اطلاعات و نمایش‌هایی است که می‌خواهد از بازی‌هایش منتشر کند؟ زیرا اگر خارج از رویداد E3 2019 اقدام به برگذاری مراسم مخصوص خود کند، اخبار مربوط به بازی‌هایش در سیل عظیم اخبار مربوط به E3 غرق نمی‌شوند و سرحد توجه مورد نیاز را به خود جلب می‌کنند. برگذاری مراسمی مستقل به این شکل، محتمل‌ترین گزینه برای جبران غیبت سونی در E3 2019 است. زیرا سونی اخیرا در بیانیه‌های متعددی به پیشرفت‌های بسیار زیاد این صنعت اشاره کرده است و به گفته خودش به دنبال استفاده از روش‌های جدیدتر و آشنا‌تری در برقراری ارتباط با مخاطبینش است. شاید سونی به دنبال استفاده از لغت «آشنا» اشاره‌ای داشته است به جایگزین شدن رویداد PSX به جای E3. یا شاید هم می‌خواهد از روش نینتندو در کنفرانس‌های Nintendo Direct الگوبرداری کند و به صورت آنلاین تعدادی از تریلرهای بازی‌های مورد انتظارش را به طور مستقیم با عموم به اشتراک بگذارد.

sony ps4 execlusivesاین بازی‌ها تماما برای PS4 یا منتشر شده‌اند یا منتشر خواهند شد. اما معلوم نیست کدام یک از آن‌ها به میزبانی PS5 پا به نسل نهم کنسول‌ها خواهند گذاشت.

عرضه کنسول PS5 در رویداد مستقل سونی که سال بعد برگذار می‌شود

عرضه کنسول PS5 یکی از جالب توجه‌ترین احتمالاتی است که طرفداران سونی تا حد زیادی نسبت به آن هیجان‌زده شده‌اند و البته همچنان هیچ خبر رسمی و معتبری مبنی بر تاریخ قطعی رونمایی یا عرضه این کنسول، اعلام نشده است. با اینکه هنوز رونمایی از کنسول بعدی شرکت سونی به عمل نیامده است، تاحدودی از در دست تولید بودن آن اطمینان داریم. چند هفته پیش، سونی رسما تایید کرد که سخت افزار جدیدش در دست توسعه قرار دارد و به زودی ممکن است اطلاعاتی در رابطه با آن را با طرفداران و مخاطبین خود در میان بگذارد. همین موضوع باعث شده تا بفهمیم کنسول PS4 کم کم به پایان عمر خود نزدیک شده است و شاید تعداد کم عناوین بزرگ در لاین آپ انحصاری‌های سونی در نسل هفتم است که سبب عدم برگذاری رویدادها و کنفرانس‌های مختلف از سوی سونی شده است. مدتی پیش، کنسول PS4 پنجمین سالگرد عرضه خود را جشن گرفت و اگر سونی بخواهد طبق فرمول ثابتش در عرضه کنسول‌های PS1، PS2 و PS3 عمل کند، باید منتظر عرضه کنسول PS5 در سال 2019 باشیم. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بحران‌های اقتصادی سونی در دهه 2000 باعث شد که عمر PS3 از حالت معمول کنسول‌های قبلی‌اش طولانی‌تر شود. اما دلیلی برای وقوع این اتفاق برای کنسول PS4 وجود ندارد و عمر شش ساله برای این کنسول نسل هشتمی، کافی باشد.

اینطور که پیداست، لیست عناوین انحصاری و ساخته شده توسط استودیوهای فرست پارتی PS4 درحال نزدیک شدن به آخرین بازی‌های خودش است و بعید به نظر می‌رسد استودیوهایی که در دو سال اخیر بازی‌هایشان را برای PS4 عرضه کرده‌اند، پروژه در دست تولید دیگری برای این کنسول داشته باشند. احتمالش زیاد است که عنوان The Last of Us Part II همانند اولین نسخه‌اش که جزو آخرین انحصاری‌های مهم کنسول PS3 بود، آخرین برگ از انحصاری‌های مهم کنسول PS4 باشد. همچنین هیچ اطمینانی وجود ندارد که عنوانی نظیر Death Stranding که هنوز هیچ دورنمایی برای تاریخ عرضه‌اش در نظر گرفته نشده است، در واقع برای عرضه برروی کنسول PS5 برنامه ریزی نشده باشد. به احتمال خیلی زیاد، سونی در طول سال 2019 اعتماد طرفدارانش را با انتشار تریلرهایی از پروژه‌های بعدی‌اش جلب کند و سپس طی رویدادی اختصاص یافته به رونمایی PS5، کنسول نسل بعدی‌اش را برای عرضه در تعطیلات پایان سال برنامه‌ریزی کرده باشد. این یعنی سال 2019 همانند سال 2013 که اختتامیه‌ای بر دوران طلایی کنسول PS3 بود، فرصتی خواهد بود برای جمع بندی عناوین کنسول PS4 و دورخیز سونی برای تبلیغات و شروع پروسه جدی تولید بازی‌ها و تبلیغاتشان برای PS5.

PS5 Concept Artاین تصویر مطعلق به ظاهر قطعی کنسول PS5 نیست و تنها حکم یک تصویر مفهومی ساده در حد شایعه را دارد.

احتمال کدام مورد بیشتر از همه است؟

حدس من این است که سونی در سال 2019، رویدادی اختصاصی در رابطه با رونمایی از کنسول PS5 را برگذار می‌کند و در این مراسم شاهد تایید انتشار یک یا دو عنوان از بازی‌های اخیر یا پیش روی کنسول PS4 برای PS5 خواهیم بود. همچنین به احتمال بسیار زیاد، کنسول PS5 قادر به اجرای بازی‌های PS4 نیز خواهد بود. به طوری که طرفداران می‌توانند باری دیگر بازی‌های PS4 خود را به صورت 4K و با گرافیک به مراتب بهتری برروی PS5 تجربه کنند. مطمئنا این روش کار، می‌تواند ایده بسیار هوشمندانه‌ای برای پیشی گرفتن سونی از رقبایش باید. البته نباید فراموش کرد که با ورود نسل بعدی کنسول‌های بازی، رقابت بین سه غول اصلی این صنعت، جذاب‌تر از همیشه خواهد بود. زیرا از طرفی نینتندو با عرضه کنسول Nintendo Switch توانست موفقیت بسیار زیادی را به دست آورد و چه در زمینه فروش و چه در زمینه محبوبیت، عملکرد بسیار چشمگیری در طول دو سال اخیر داشت. از سویی دیگر، مایکروسافت تمرکز ویژه‌ای روی توسعه صنعت بازیسازی خود کرده؛ به طوری که علاوه بر راه اندازی سیستم استریم پر از پتانسیلش و عملکرد قابل توجهی که در E3 2018 داشت، در طول امسال استودیوهای بازیسازی بسیاری را تصاحب یا تاسیس کرد و مطمئنا برنامه ویژه‌ای برای رونمایی از یک لاین آپ ویژه و مملو از بازی‌های انحصاری درجه یک خواهد داشت. همچنین شایعاتی مبنی به کنسول جدید مایکروسافت به گوش می‌رسند که می‌گویند مایکروسافت، یک Xbox جدید تحت عنوان Scarlet را در دستور کار خود قرار داده است که بر پایه تکنولوژی استریم آنلاین کار خواهد کرد و دیگر نیازی به تهیه فیزیکی یا دانلود دیجیتالی بازی‌ها نخواهد بود. بلکه تمامی بازی‌هایش با استفاده از یک ابرسیستم ابری بزرگ برروی کنسول‌ استریم خواهند شد و همین موضوع موجب یک جهش گرافیکی عظیم در نسل بعدی کنسول‌ها خواهد بود و باید ببینیم سونی برای تقابل به مثل در مقابل این عملکرد مایکروسافت، چه استراتژی‌ای را در پیش خواهد گرفت. در هر صورت، مطمئنا پشتیبانی از سرویس‌های استریم آنلاین و قابلیتی برای اجرای بازی‌های کنسول‌های قبلی، از جمله قابلیت‌های حیاتی و بسیار مهمی است که سونی باید از آن‌ها در توسعه کنسول PS5 بهره ببرد. حتی اگر PS5 قرار است یک کنسول سنتی و ملزم به استفاده از دیسک‌های نوری باشد، باید با توجه به اقدامات و خدماتی که مایکروسافت درحال ارائه به کاربران Xbox است، روش کاری خود را به‌روزرسانی کند و حتی با اتکا به یک کنسول سنتی جدید، در رقابت با کنسول‌های تحت شبکه مایکروسافت، حرفی برای گفتن داشته باشد.

playstation 4 console sonyدر میان تمام این شایعات و احتمالات، تنها چیزی که بدون شک از آن مطمئنیم، نزدیک شدن PS4 به خط پایان مسیرِ پر از افتخارش است.

در هر صورت تنها راهی که پیش روی ما طرفداران سونی و پلی‌استیشن وجود دارد، این است که منتظر بمانیم و ببینیم سونی در طول سال 2019 چه اقداماتی انجام خواهد داد و استراتژی‌هایش به چه شکلی بوده‌اند که تصمیم به غیبت در رویداد بزرگ و مهمی چون E3 گرفته است. بدون شک تنها چیزی که قطعی است، این است که سونی برای برنامه‌های بسیار ویژه و بزرگتری نیاز به مدت زمان بیشتر دارد. این کمپانی بزرگ ژاپنی پیش از این‌ها، امتحان خود را در مقابل طرفدارانش پس داده و به خوبی با شیوه راه‌اندازی بهترین بستر ممکن برای تجربه بازی‌ها آشنا است. پس هیچ یک از این کمکاری‌ها نه تنها نشانه ضعف سونی نیستند، بلکه نوید عناوین بسیار بزرگتر در آینده‌ای نزدیک را به طرفداران می‌دهند. تنها چیزی که در این میان به طور قطعی به وقوع می‌پیوندد، عدم حضور سونی در رویداد بزرگ E3 2019 خواهد بود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.