نویسنده: محمد مراقی جمعه، 08 دی 1396
ساعت 19:13

نگاهی به بهترین دوران سینمایی بتمن

5 از 5

 ما در دورانی زندگی می‌کنیم که سینما پر شده از فیلم‌های ابرقهرمانی‌ای که اکثرا مسیر اشتباهی را در پیش می‌گیرند. فیلم‌هایی که این روزها با بیشترین بودجه‌های ممکن تولید می‌شوند، مملو از جلوه‌های بصری ویژه‌اند و به جای به نمایش گذاشتن یک قهرمان تمام عیار، معمولا حول محور انفجارهای عظیم و اکشن‌های تکراری می‌چرخند. اما در این بین چشممان به یک سه‌گانه خاص می‌افتد که بر خلاف جهت معمول فیلم‌های ابرقهرمانی حرکت می‌کند و یک قهرمان واقعی را به تصویر می‌کشد. یکی از پرطرفدارترین سه‌گانه‌های ابرقهرمانی که نه جلوه‌های ویژه آنچنانی دارد و نه با بودجه‌های کلان تولید شده‌ اما در به نمایش گذاشتن یک قهرمان تمام عیار بسیار موفق عمل کرده است. فیلم‌های Batman Begins، The Dark Knight و The Dark Knight: Rises که به ترتیب در سال‌های 2005، 2008 و 2012 میلادی منتشر شده‌اند، این سه‌گانه عالی را تشکیل می‌دهند که در ادامه به چرایی خاص بودن‌شان می‌پردازیم. با بازی‌مگ همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به سه‌گانه فیلم‌های بتمن ساخته شده توسط کریستوفر نولان.

the dark knight trilogy fan art

یک فن‌آرت بسیار زیبا از سه‌گانه شوالیه تاریکی

پیشینه بتمن در دنیای سینما

به طور کلی فیلم‌های سینمایی مربوط به ابرقهرمان محبوب دی‌سی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد؛ دسته اول فیلم‌های کلاسیک سال‌های 1966 تا 1997 هستند که شامل پنج فیلم به نام‌های Batman (به کارگردانی لسلی اچ مارتینسون)، Batman (به کارگردانی تیم برتون)، Batman Returns (به کارگردانی تیم برتون)، Batman Forever (به کارگردانی جوئل شوماخر) و Batman and Robin (به کارگردانی جوئل شوماخر) می‌شوند. دسته دوم مربوط به سه‌گانه‌ای می‌شود که کریستوفر نولان آن‌ها را کارگردانی کرده است. فیلم‌های Batman Begins (2005)، The Dark Knight (2008) و The Dark Knight: Rises (2012) تشکیل‌ دهنده این سه‌گانه بسیار موفق‌اند که خیلی‌ها آن را بهترین اقتباس سینمایی از کمیک‌های بتمن می‌نامند. در پایان هم سومین دسته از فیلم‌های بتمن، مربوط به دنیای توسعه یافته دی‌سی می‌شود. جایی که پای بتمن به سینمای مدرن کشیده می‌شود و آن را غرق در تصویرسازی‌های گران‌قیمت و CGI می‌بینیم. هنوز تا به امروز هیچ فیلم مستقلی از شخصیت بتمن توسط دنیای توسعه یافته دی‌سی اکران نشده است؛ اما وعده انتشار آن در آینده به طرفداران داده شده. بتمن جدیدی که بن افلک ایفای نقشش را برعهده گرفته، تا امروز در سه فیلم مختلف حضور داشته است که شامل Batman vs Superman: Dawn of Justice (2016)، Suicide Squad (2016) و Justice League (2017) می‌شود.

Batman

تمام بتمن‌های تلوزیون و سینما تا قبل از بن افلک. کریستین بیل در صدر

بهترین بتمن دنیای سینما کیست؟

خیلی‌ها معتقدند که بهترین بتمن به نمایش گذاشته شده در دنیای سینما که نزدیکترین نمونه به بتمن درون کمیک‌ها به حساب می‌آید، بتمن بن افلک است که در فیلم‌های اخیر دنیای توسعه‌یافته دی‌سی حضور داشته است. دلیلش هم واضح است؛ در این فیلم‌ها نزدیکترین نمونه سینمایی بتمن به بتمن درون کمیک‌ها را می‌بینیم. ابرقهرمانی که هیچ موهبت آسمانی و قدرت فراطبیعی ندارد اما به‌قدری ثروتمند است که بتواند به کمک آن به یک قهرمان تمام عیار تبدیل شود. از ماشین جنگی انحصاری و جت شخصی‌اش گرفته تا طیف گسترده‌ای از وسایل پیشرفته برای استفاده در مبارزات و جابجایی سریعتر. در فیلم‌های دنیای توسعه یافته دی‌سی شاهد قهرمان بسیار خوبی هستیم که وقتی در قالب همان خفاش باابهت شب‌های گاتهام حاضر می‌شود، صدایش کلفت‌تر می‌شود و از سر و رویش تکنولوژی‌های پیشرفته و گران‌قیمت می‌بارند. بتمن بن افلک، بهترین بتمنی است که تا به امروز در سینما دیده‌ایم. اما این موضوع لزوما به معنای بهترین بروس وین سینما نیست.

ben affleck batman

اگر هدف ابرقهرمانی باشد که موهبت آسمانی‌اش ثروتش است، بتمن بن افلک تا امروز بهترین است

بی شک بهترین شخصیت‌پردازی سینمایی از بروس وین مربوط به سه‌گانه شوالیه تاریکی ساخته شده توسط کریستوفر نولان می‌شود. مردی مجرد و ثروتمند که مدام به خوش‌گذرانی و مهمانی گرفتن می‌پردازد و گاهی هم کارهای خیرخواهانه انجام می‌دهد. کریستین بیل، بازیگری بود که نقش بتمن و بروس وین را در سه‌گانه شوالیه تاریکی برعهده داشت. بروس وینی ثروتمند که تمام تلاشش را می‌کند تا مبادا کسی به یکی بودن دو شخصیت بتمن و بروس وین شک کند. از همین رو مدام به عیش و نوش و خوشگذرانی با دخترهای جوان می‌پردازد و در بیشتر اوقات بدون نوشیدن قطره‌ای الکل، خود را بسیار مست جلوه می‌دهد. اما در واقعیت بتمن، شخصیت حقیقی بروس وین را به نمایش می‌گذارد. قهرمانی که هیچ علاقه‌ای به خوشگذرانی ندارد و اصلا نمی‌خواهد به هوشیاری‌اش آسیب وارد کند. به طور کلی اگر بخواهیم بهترین بتمن دنیای سینما را انتخاب کنیم، قطعا بتمن بن افلک انتخاب بسیار خوبی است. هرچند متاسفانه به لطف ضعف‌های همیشگی موجود در دنیای سینمایی دی‌سی، او را در فیلم‌های ناموفقی مشاهده می‌کنیم که هیچ فرصتی برای درخشش به آن نمی‌دهند. اما به عنوان بهترین بروس وین دنیای سینما، بروس وین کریستین بیل بهترین نمونه ممکن است که تا به امروز در سینما دیده‌ایم. ترکیب بتمن بن افلک و بروس وین کریستین بیل قطعا نتیجه بسیار خوبی را حاصل می‌شود که تاثیر مثبتی در شخصیت‌پردازی این قهرمان محبوب در دنیای سینما می‌گذارد.

batman begins

فیلم Batman Begins به‌ نوعی احیاکننده بتمن در سینما بود

فیلم Batman Begins

سال 2003 بود که کریستوفر نولان و دیوید اس. گویر (نویسنده این فیلم) تصمیم گرفتند به بتمن در سینما جانی دوباره ببخشند و آن را به طور کامل ریبوت کنند. در نتیجه فیلم Batman Begins، اولین محصول ابرقهرمانانه کریستوفر نولان در ژوئن سال 2005 میلادی به اکران رسید. نولان با ساخت این فیلم روح تازه‌ای به شخصیت بتمن در دنیای سینما داد و چهره‌ای جدی‌تر را از آن به نمایش گذاشت. به طوری که تا اندازه ممکن استفاده از جلوه‌های بصری ویژه در پروسه ساخت فیلم Batman Begins کاهش یافت و از طرفی هم کارگردان جدید، کریستوفر نولان، می‌خواست یک فیلم ابرقهرمانی باورپذیر و منطقی بسازد همینطور می‌خواست در فیلم به اندازه بتمن، به بروس وین هم اهمیت بدهد و به نوعی یک چهره سینمایی ویژه را از او به تصویر کشید. به طور کلی تمام این اتفاقات در کنار کارگردانی کریستوفر نولان و فیلمنامه مثال‌زدنی دیوید اس. گویر، یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما را به ارمغان آوردند. فیلم Batman Begins از سه کمیک مربوط به شخصیت بتمن به نام‌های The Man Who Falls، Batman: Year One و Batman: The Long Halloween اقتباس شده است و به طور کلی اولین سال‌های تبدیل شدن بروس وین به بتمن را نشان می‌دهد.

Batman Begins 2005

بروس وین درحال تمرین در انجمن سایه‌ها. با مربی‌گری راس‌الغول!

نولان در این فیلم، بروس وین را آنطور که می‌خواهد از کودکی پی‌ریزی می‌کند و سپس با فلش‌فورواردی 14ساله، ماجرای این مرد کنجکاو و جویای افتخار را روایت می‌کند. داستان فیلم مربوط به کشمکش‌های بروس با قاتل پدر و مادرش می‌شود و پس از آشنایی‌اش با کارمین فالکون، با انجمن سایه‌ها و رهبرشان یعنی راس‌الغول ملاقات می‌کند. پس از تمرین‌های سخت و فراوان در راستای پیوستن بروس به انجمن سایه‌ها، متوجه هدف شرورانه راس‌الغول که نابودی شهر گاتهام است می‌شود و سپس شروع به مبارزه با وی می‌کند. فیلم Batman Begins با بودجه 150میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران توانست بیش از 374میلیون دلار در گیشه جهانی بفروشد. این فیلم از سوی منتقدین و همچنین طرفداران بتمن مورد استقبال قرار گرفت و شروع بسیار خوبی برای این سه‌گانه به یاد ماندنی بود.

The Dark knight wallpaper

با اینکه در فیلم The Dark Knight جوکر در مرکز توجهات قرار گرفته بود، بتمن هم به پختگی خیلی خوبی رسیده بود که جذابیت خاصی را نشان مخاطبان می‌داد

The Dark Knight دوران اوج بتمن در دنیای سینما

و اما فیلم The Dark Knight در ادامه فیلم Batman Begins در ژوئیه سال 2008 میلادی اکران شد و ادامه حوادث بتمن و کشمکش‌های جذاب آن با جوکر را روایت می‌کرد. حضور شخصیت جوکر در این فیلم، قابل توجه‌ترین نکته مربوط به فیلم The Dark Knight است. به طوری که خیلی‌ها او را شخصیت اصلی این فیلم به حساب می‌آورند و بتمن را به عنوان اولین نقش مکمل مرد در فیلم می‌دانند! ترکیب افسانه‌ای کریستوفر نولان و بازی هیث لجر در نقش جوکر، به قدری خاطره‌انگیز و دیوانه‌کننده بود که حتی ولخرجی‌های کلان دنیای توسعه یافته دی‌سی هم نتوانست آن را تکرار کند. درست چهار ماه پیش از اکران فیلم در ژوئیه سال 2008 و هنگامی که پروسه فیلمبرداری فیلم به پایان رسیده بود، هیث لجر، بازیگر نقش جوکر به علت مصرف ترکیبی چندین دارو درگذشت. این اتفاق موجب جنجالی شدن فیلم The Dark Knight شد و توجه همه را به سمت آن جلب کرد. از طرفی هم انتظارات از شخصیت جوکر در این فیلم بالا رفته بود و همه‌چیز به ساخته جدید کریستوفر نولان بستگی داشت. در نهایت فیلم The Dark Knight منتشر شد و یک غوغای تمام عیار به پا کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، جوکر در کانون توجه این فیلم قرار گرفت و بازی‌ بسیار خطرناک و دیوانه‌واری را با بتمن آغاز می‌کند.

the dark knight joker

بدون شرح!

بازی هیث لجر در نقش جوکر، نه‌تنها به یاد ماندنی‌ترین نقش‌آفرینی فیلم The Dark Knight شد، بلکه به عنوان یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما هم از آن یاد می‌شود. هیث لجر با بازی در نقش جوکر و سپس درگذشتنش در چند ماه قبل از اکران فیلم، به یادواره‌ای ارزشمند و جاودانه تبدیل شد که تا سال‌های سال از آن تحسین به عمل آمده و خواهد آمد. فیلم The Dark Knight که با اقتباس از سری کمیک‌های The Killing Joke و همچنین The Long Halloween ساخته شده بود، نامزد دریافت 8 جایزه اسکار شد و در نهایت جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین نقش مکمل مرد (جوکر) را برد. غیبت هیث لجر و بغض دیوانه‌کننده حضار در همایش اسکار سال 2008 به یکی از خاطره‌انگیزترین اتفاقات تاریخ سینما تبدیل شد و ارزش بسیار زیاد شخصیت جوکر را به همه ثابت کرد. علی‌رغم فیلم Batman Begins که در گیشه جهانی موفق به فروش تنها 374میلیون دلار شده بود، فیلم The Dark Knight در گیشه جهانی توانست بیش از 1میلیارد دلار به فروش برساند. این فیلم نه تنها از نظر خیلی از منتقدین و طرفداران، بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما است، بلکه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی تاریخ هالیوود نیز از آن یاد می‌شود. کریستوفر نولان با فیلم The Dark Knight نقطه اوج سه‌گانه طلایی‌اش را به تصویر کشید و سپس به سراغ فیلم بعدی رفت. جایی که قرار بود در آن بتمن به یکی از بزرگترین چالش‌های عمرش برخورد کند و خودش را از دوباره پی‌ریزی کند.

Christian Bale The Dark Knight Rises

فیلم The Dark Knight Rises بهترین پایانی بود که می‌شد برای این سه‌گانه افسانه‌ای ساخت. ممنونیم نولان

فیلم The Dark Knight Rises بهترین پایان ممکن برای سه‌گانه نولان!

در ادامه فیلم بسیار موفق The Dark Knight، فیلم The Dark Knight Rises توسط کریستوفر نولان اکران شد و بهترین پایان ممکن برای این سه‌گانه افسانه‌ای را رقم زد. همانطور که گفته شد، بتمن در این فیلم با یکی از بزرگترین چالش‌های عمرش که مردی شرور به نام «بین (با بازی تام هاردی)» است، مواجه می‌شود. بین یک تروریست قدرتمند است که تصمیم به نابودی شهر گاتهام می‌گیرد. داستان فیلم The Dark Knight پس از گذشت هشت سال از حوادث فیلم قبلی جریان دارند. فرمول تاثیرگذار «هاروی دنت» مثمر ثمر واقع شده است و شهر گاتهام را از هرگونه جرم و جنایت پاک کرده. از طرفی هم همانطور که در صورت عدم وجود جرم و جنایت در شهر انتظار می‌رود، بتمن در این هشت سال غایب بوده است و هیچوقت در شهر ظاهر نشده. او به عنوان بروس وین هم به فردی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل شده است که در این مدت طولانی، هیچکس به جز آلفرد (خدمتکار خانوادگی بروس وین که وظیفه بزرگ کردن او را پس از مرگ پدر و مادرش برعهده گرفت) با او ملاقات نمی‌کرد. در نتیجه ورود تهدید بزرگی مثل بین به شهر، باری دیگر گاتهام بتمن را فرا می‌خواند. برخلاف انتظار تمام طرفداران، بتمن در اولین روبه‌رویی‌اش با بین شکست می‌خورد و یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های این سه‌گانه را استارت می‌زند. بتمن درحالی که کمرش آسیب بسیار شدیدی دیده، توسط بین به یک زندان دورافتاده که فرار کردن از آن حتی برای فردی مانند بتمن غیرممکن است، تبعید می‌شود.

the dark knight rises bane

مقابله تام هاردی با کریستین بیل، یکی از جذابیت های خاص این فیلم بود که اکشن‌هایش را داغ‌تر از همیشه می‌کرد

حالا این بتمن است که با کمک یک پیرمرد در این زندان، الهامات تاثیرگذاری را دریافت می‌کند و درصدد فرار کردن از این زندان بر می‌آید. با اینکه تصمیم‌گیری بین سه فیلم بسیار موفق موجود در این سه‌گانه بسیار سخت است، اما فیلم The Dark Knight Rises بهترین خط داستانی در سه‌گانه ابرقهرمانی کریستوفر نولان را دارد. داستانی که طی آن بتمن دچار یک انقلاب درونی می‌شود و گویا باری دیگر همه‌چیز را از ابتدا آغاز می‌کند. در پایان هم دچار یک وداع مرموز می‌شود و همه‌چیز را کاملا مانند یک قهرمان تمام عیار به پایان می‌رساند. فیلم The Dark Knight Rises که در ژوئیه سال 2012 میلادی منتشر شده بود، نسبت به دو فیلم قبلی از جلوه‌های ویژه بیشتری برخوردار بود و اکشن‌های وسیع‌تری را به نمایش می‌گذاشت. از طرفی هم هر دو بازیگر نقش‌های بتمن و بین، یعنی به ترتیب کریستین بیل و تام هاردی، عملکرد بسیار خوبی را از خود به جا گذاشتند و نتیجه همانطور که گفته شد، بهترین پایان ممکن برای این سه‌گانه افسانه‌ای بود. فیلم The Dark Knight Rises که با بودجه بسیار زیاد 230میلیون دلاری‌اش تولید شده بود توانست در گیشه جهانی بیش از 1میلیارد دلار به فروش برساند و در کنار فیلم The Dark Knight به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینما تبدیل شد.

Dark Knight Trilogy

The Dark Knight Trilogy

به طور کلی شخصیت بتمن، یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای صنعت سرگرمی است که طرفداران بی‌شماری در عرصه‌های مختلف نظیر کمیک، سینما و همچنین بازی‌های ویدیویی دارد. با اینکه تا به امروز 11 فیلم با حضور این ابرقهرمان خفاشی‌شکل منتشر شده‌اند، سه‌گانه کریستوفر نولان را می‌توان بهترین دوران سینمایی بتمن به حساب آورد. جایی که هر دو کاراکتر بتمن و بروس وین به یک اندازه با اهمیت جلوه داده شدند و زمینه لازم برای درخشش هر یک از آنان فراهم بود. آنتاگونیست‌های جذاب و عمیقی مثل جوکر و بین و همچنین دوستانی مثل آلفرد و جیم گوردون برای بتمن در این سه‌گانه، از جمله نقاط قوت این سه فیلم موفق‌ به شمار می‌آیند. سه‌گانه بتمن ساخته شده توسط کریستوفر نولان موفق شد در گیشه جهانی به طور کلی بیش از 2میلیارد و 500میلیون دلار به فروش برساند و یکی از پرفروش‌ترین فرنچایزهای سینمایی کمیک‌محور را تشکیل داد. کریستوفر نولان هم همزمان با ساخت فیلم‌هایی مثل The Prestige و Inception در کنار این سه‌گانه، اعتبار بسیار زیادی برای خود دست و پا کرد و توانست به یکی از بهترین کاگردانان سینمای هالیوود تبدیل شود. به طوری که امروزه حضور نامش به عنوان کارگردان یک فیلم سینمایی، خود دلیلی برای ارزشمندی و موفقیت آن فیلم شده است. حالا که ساخت فیلم‌های مربوط به کمیک‌های دی‌سی که شامل شخصیت بتمن هم می‌شود، به دست دنیای توسعه یافته دی‌سی افتاده؛ هنوزم که هنوز است، فیلمی به موفقیت سه‌گانه کریستوفر نولان ساخته نشده. امیدواریم در آینده دی‌سی بتواند با فیلم مستقل Batman به همه ثابت کند که می‌تواند بهترین خالق ممکن برای شخصیت بتمن در دنیای سینما باشد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.