نویسنده: نریمان عبدی شنبه، 30 دی 1396
ساعت 21:08

می‌خواهم بازی کنم | نقد و بررسی فیلم Jigsaw

4.5 از 5

بازگشت جیگ‌ساو (جیگساو - Jigsaw) پس از هفت سال

باز هم یک اثر متوسط

وقتی 14 سال پیش یعنی در سال 2004 میلادی اولین نسخه از فیلم «اره» (SAW) به کارگردانی «جیمز وان» (James Wan) بر روی پرده‌های نقره‌ای به نمایش درآمد، به سرعت طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد. این موضوع باعث شد در عرض شش سال، کمپانی «لاینزگیت» (Lionsgate) که وظیفه انتشار این فیلم را بر عهده داشت، هفت نسخه دیگر از آن را ساخته و اکران نماید، حتی دو بازی ویدیویی در سال‌های 2009 (بازی Saw - اره) و 2010 با اقتباس از روی این مجموعه ساخته شد. این روند انتشار سالانه فرنچایز اره تا سال 2010 که نسخه هشتم این فیلم منتشر شد ادامه داشت و ناگهان ماشین اره سازی لاینزگیت در این سال متوقف شد!

مجموعه اره همیشه با یک مشکل بزرگ مواجه بود! علی‌رغم اینکه طرفداران بسیاری داشت، هیچ‌گاه نتوانست مورد استقبال منتقدین سینما قرار بگیرد و هیچ‌کدام از نسخه‌ها نتوانستند اکثریت منتقدین را راضی نگه دارند. همین موضوع باعث شد که ناشر فیلم‌های اره بعد از آن افتضاحی که برای نسخه هشتم این مجموعه به وجود آمد تصمیم به توقف تولید آن گرفته و از خیر فروش اره به مردم بگذرد. هفت سال گذشت و دوباره دست‌اندرکاران لاینزگیت تصمیم به ساخته نسخه دیگری از مجموعه اره گرفتند. فیلمی که این بار نام مشهورترین قاتل سریالی فرنچایز اره، جیگ‌ساو (جیگساو - Jigsaw) را بر دوش می‌کشد.

نقد و بررسی فیلم Jigsaw

جیگ‌ساو و یک تله مرگبار مملو از گندم!

فیلم‌های اره همگی فیلم‌های متوسطی هستند؛ نه آن‌قدر بد هستند که از آن نفرت داشته باشید و نه آن‌قدر خوب که تا مدت‌ها در ذهنتان نقش ببندد. معمولاً برای بار اول که فیلم را می‌بینید از تماشای آن لذت خواهید برد؛ ولی بعد که به سکانس‌های فیلم فکر کرده و آن‌ها را برای خودتان تحلیل می‌کنید، آن‌وقت است که متوجه می‌شوید این فیلم‌ها چقدر مشکل دارند. فیلم Jigsaw هم از این قاعده مستثنا نیست و مانند دیگر آثار این مجموعه تنها یک فیلم متوسط با مشکلات فراوان است.

کارگردان Jigsaw برادران دوقلوی اسپیریگ هستند. این دو برادر پیش از این در کارنامه خود فیلم موفق «تقدیر» (Predestination) را داشته و جوایز متعددی را به خاطر این فیلم دریافت کرده‌اند. با این وجود این دو کارگردان در ساخت Jigsaw چندان موفق نیستند و باز هم یک اثر متوسط را مانند دیگر آثار این فرنچایز ساخته‌اند. کارگردان می‌خواهد به مخاطب کلک بزند، او را به مسیری که می‌خواهد هدایت کند تا راز و رمز فیلم مشخص نشود و تماشاگر در انتهای فیلم، مانند تمام فیلم‌های اره، شگفت‌زده شده و همین باعث هیجانی خوشایند در او شود. برادران اسپیریگ اصلاً در این بخش موفق نیستند و این مسیر را طوری هدایت می‌کنند که تماشاگر نه تنها هیجان‌زده نخواهد شد بلکه با این سؤال روبرو می‌شود که آیا کارگردان او را دست انداخته است؟ البته این موضوع تنها به کارگردانی فیلم برنمی‌گردد و به دلیل داستان پر اشکال این فیلم است.

می‌خواهم انتقام بگیرم - داستان فیلم جیگساو

داستان اره در مورد تنبیه است. تنبیه افرادی که آنچه را در زندگی خود دارند نمی‌بینند و با خودخواهی تمام، به خود و دیگران آسیب می‌زنند. در مرکز این داستان‌ها یک قاتل سریالی مخوف به نام جیگ‌ساو قرار دارد که با طراحی یک بازی مرگبار به قربانیان گناهکار خود این فرصت را می‌دهد تا با انتخابی صحیح از مرگ نجات پیدا کنند. بازی‌های جیگ‌ساو برای سرگرمی نیست! او نمی‌خواهد با کسی تسویه‌حساب شخصی کند. او تنها می‌خواهد با شیوه خودش به افراد گناهکار بفهماند مسیری که تا کنون پیموده‌اند، اشتباه بوده و به افراد زیادی آسیب زده اند؛ اما داستان فیلم Jigsaw کاملاً شخصی است. سراسر کینه و نفرت و انتقام است. اصلاً به جز کشت و کشتارش ربطی به ماجرای اره ندارد. قاتل این فیلم فقط می‌خواهد بکشد که بتواند انتقام خودش را بگیرد.

این بخش حاوی اسپویلر مربوط به داستان فیلم است

برای مخفی کردن محتوای اسپویلر کلیک کنید

داستان Jigsaw در انتهای آن مشخص می‌شود. تمام آنچه تماشاگر دیده است تنها خاطراتی از سال‌های دور است و یک قاتل مقلد به خاطر انتقام از یک نفر، چند نفر دیگر که اصلاً معلوم نیست چه کسانی بوده و داستان زندگی آن‌ها چیست را می‌کشد.

همان‌قدر که شما از شنیدن این داستان هیجان‌زده شده‌اید، من از دیدن فیلم Jigsaw به هیجان آمده‌ام! شخصیت‌پردازی ضعیف از دیگر اشکالاتی است که در روایت Jigsaw دیده می‌شود و به جرات می‌توانم بگویم اگر کاراکتر محبوب Jigsaw در فیلم حضور نداشت، این نسخه جدید عملاً فاقد شخصیت درست و حسابی و تأثیرگذار بود.

نقد و بررسی فیلم Jigsaw

چند قطعه پازل‌ خون آلود باقی مانده است؟

وقتی شخصیت‌پردازی فیلمی افتضاح باشد و کارگردانی ضعیفی هم داشته باشد، دیگر نباید انتظار داشته باشید که بازی‌های جذابی از بازیگران آن شاهد باشیم. فیلم فقط یک Jigsaw دارد و دیگر هیچ! اما در بخش موسیقی باز هم شاهد یک اثر موسیقیایی خوب مانند دیگر نسخه‌ها هستیم. موزیک هیجانی به خصوص در انتهای فیلم به خوبی امضای فرنچایز را پای خود دارد. از موسیقی که بگذریم، فیلم Jigsaw از نظر بصری چیزی برای گفتن ندارد. با اینکه نسخه فول HD و بلوری فیلم را دیدم ولی به نظر نمی‌رسد که فیلم در سال 2017 ساخته شده باشد و از نظر جلوه ویژه و تصویربرداری چندان تفاوتی با نسخه اول نداشته و حتی در سطح پایین‌تری قرار گرفته بود!

با تمام اشکالاتی که فیلم Jigsaw دارد اما اگر می‌خواهید آخر هفته یک فیلم سرگرم‌کننده ترسناک و یک نسخه از فرنچایز اره را تماشا کنید حتماً این فیلم را تهیه کرده و از تماشای آن لذت ببرید. همان‌طور هم که در ابتدای متن اشاره شد، فرنچایز اره همیشه مخاطب را جذب کرده ولی مورد پسند منتقد قرار نمی‌گیرد و این نسخه هم از این قاعده مستثنا نیست. ولی مطمئن باشید از دیدن بازی‌های Jigsaw در این فیلم هم لذت خواهید برد.

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    بنظر من جیگساو برای طرفدارانش ساخته میشه. برای اونهایی که به معماها و تله های فیلم بیشتر از داستان و شخصیت پردازی اهمیت میدن. اولین فیلم اره، عالی بود. داستان نو، تله های فوق العاده و پایانی در حد انفجار ولی بعد از اون سری اره وارد سیر نزولی شد. هر نسخه نسبت به نسخه ی قبلی بدتر شد تا اینکه در آخرین شماره قبل از جیگ ساو به زباله تبدیل شد. اما جیگساو یک جهش مثبت بسیار خوب در روند تولید نسخه های فیلمی بود که به سمت نابودی میرفت. با انتقادهایی که نسبت به فیلم داشتید کاملا موافقم اما معتقدم شاید این فیلم بتونه شروع دوباره ای برای سری اره باشه.

    ‏مهمان و ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.