نویسنده: محمد مراقی پنج شنبه، 11 مرداد 1397
ساعت 14:24

نقد و بررسی فیلم The Mercy

5 از 5

 

نقد و بررسی فیلم The Mercy

فیلم The Mercy ساخته جدید جیمز مارش، کارگردان بریتانیایی، درامی شاعرانه با یک قهرمان نمادین است که ماجرای سفر طولانی یک مرد تنها بوسیله قایقش را به تصویر می‌کشد. مردی که دنباله آرزوها و رویاهایش را در امتداد آب‌ها و اقیانوس‌های جنوبی می‌بیند و سیزده هزار مایل مسیر آبی را به تنهایی استارت می‌زند تا صرفا رویایی که به او حس خوبی می‌بخشد را به حقیقت تبدیل کند. جیمز مارش بیش از این هم دست به تولید فیلم‌های درام بیوگرافی زده بود، از همین جهت فیلم The Mercy با تاثیر خوب تجربه لازم سازندگانش همراه شده و به طور کلی فیلم خوبی از آب در آمده است. در ادامه مطلب با در بازی‌مگ همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم The Mercy بپردازیم.

the mercy reviewبه راستی انبوهی از آب‌های شور که صدها روز اطرافتان را احاطه کند و شما را بالا و پایین بکوبد، با مغز یک انسان چه کار می‌کند؟

فیلم The Mercy از آن دسته درام‌هایی است که با محوریت یک پروتاگونیست رویاپرداز آغاز می‌شود که سرش درد می‌کند برای انجام کارهایی که تا به حال کسی انجام نداده است. دونالد کراوست (با بازی کالین فرث) یک قایقران تازه‌کار است که عمده تجربه‌اش در ساخت وسایل‌های دریانوردی به حساب می‌آید. روزی در طی فستیوالی که در آن قایقرانان تازه‌کار و کهنه‌کار گرد هم آمده‌اند، کراوست سخنرانی یک دریانورد کارکشته به نام چیچستر را می‌شنود و دچار تحولاتی اساسی در وجودش می‌شود. فیلم The Mercy مملو از دیالوگ‌های امیدبخش و عمیقی است که دو سه تا از بهترین‌هایش در همین سکانس از زبان چیچستر بیان می‌شوند و جرقه اصلی رویاپردازی‌های کراوست را می‌زنند. چیچستر دریانوردی است که مدتی قبل به تنهایی و با استفاده از قایقش دور تا دور جهان را قایقرانی کرده است و حالا دریانوردان دیگر را به چالش فرا خوانده است تا آن‌ها هم شانس خود را در زیر پا گذشتن تمام آب‌های آزاد جهان امتحان کنند. کراوست شروع به ساخت قایق جدیدش می‌کند. علارغم درام‌های این‌چنینی دیگر، همسرش هیچ مخالفتی از خود نشان نمی‌دهد و سه فرزندش هم بسیار نسبت به کار بزرگی که پدرشان می‌خواهد انجام بدهد هیجان‌زده شده‌اند. از طرفی دیگر هم معاملات حامیان مالی کراوست را داریم که او را مجبور به انجام این کار و موفق شدن در آن به هر طریقی می‌کنند. در غیر این صورت باید خانه و شرکتش را در اختیار اسپانسرش بگذارد. از همین جهت علاوه بر ذوق ماجراجویانه دونالد کراوست، نیاز شدید او به پول است که به دلیل اصلی ورودش به این مسابقه بزرگ تبدیل می‌شود. در نهایت فیلم با افتتاحیه‌ای تقریبا 30 دقیقه‌ای آغاز می‌شود و کراوست دل را به دریا می‌زند تا سرنوشتش را در بین آب‌های آزاد بی‌انتها پیدا کند.

the mercy 2018گاهی رسیدن به آرزوهای بلندپروازانه‌مان مثل این است که تنها با یک قایق کوچک دل به دریا بزنیم و اقیانوس‌ها را زیر پا بگذاریم.

به راستی انبوهی از آب‌های شور که صدها روز اطرافتان را احاطه کند و شما را بالا و پایین بکوبد، با مغز یک انسان چه کار می‌کند؟ فیلم The Mercy با استفاده از اسنادی که از سفر واقعی دونالد کراوست و همکاری مخابراتی بی‌بی‌سی به جا مانده‌اند تولید شده است تا به همین سوال پاسخ داده شود. کراوست به نوعی سفر رستگاری خودش را در فیلم استارت می‌زند و در طول این مسیر تغییرات و تحولات اساسی بسیاری را در خود احساس می‌کند. او با اینکه قایقش نقص‌های زیادی دارد و هرلحظه ممکن است در میانه مسیر چپ کند، دلش را به دریا می‌زند و رویایش را دنبال می‌کند. اینگونه است که طی این ماجرا از دونالد کراوست یک قهرمان ساخته می‌شود. قهرمانی که دشمن اصلی‌اش یک اقیانوس بی‌انتها و یک هدف دست‌نیافتنی است که باید به آن برسد. فیلم The Mercy یکی از دریایی‌ترین فیلم‌های امسال است که مدام محیط‌های آبی‌رنگی را در آن مشاهده می‌کنیم که یک مرد به تنهایی برروی عرشه قایقش مشغول حل مسائلی مثل چگونه بیشتر بالا بردن سرعت قایق است. به طور کلی فیلم The Mercy جذابیت‌های زیادی برای دوست‌داران درام‌های آرامش‌بخش و شاعرانه دارد. سکانس‌های دریایی فوق‌العاده زیبایی دارد که آرامش را از طریق اصوات و رنگ‌های مکمل آبی به بیننده تزریق می‌کنند. اکثر دیالوگ‌هایش طی دقایق طولانی فکر کردن نوشته شده‌اند و مفاهیم مهمی را بیان می‌کنند که موجب تحولات اساسی در ذهن افرادی مثل خود کراوست می‌شوند. از همه مهم‌تر بازی بسیار خوب کالین فرث را داریم که در اکثر سکانس‌های فیلم به تنهایی در حال هنرنمایی است و تاثیر بسزایی هم در گیرایی سکانس‌های تک نفره و دریازده فیلم دارد. کالین فرث در ظاهر یک فرد متفکر، منطقی و روشن‌فکر کار خود را در فیلم آغاز می‌کند اما این سفر طول و دراز دریایی او را بیشتر شبیه به یک درویش عرفانی می‌کند که به جای بیابان، از اقیانوس‌های الهام می‌گیرد و گویا آب‌های آزاد اطرافش با او حرف می‌زنند.

 

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.