نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 10 آذر 1394
ساعت 21:26

سونی قدرت پردازش بیشتری را برای سازندگان بازی PS4 فراهم کرد

4.75 از 5

سخت افزار PS4 به گونه ای طراحی شده است که سهم بیشتری از پردازش محتوا بر عهده ی Gpu دستگاه میباشد . به عبارت ساده تر با توجه به اینکه اولین هدف تولید یک کنسول بازی اجرای بازی با بیشتری توان گرافیکیست، سهم Gpu در روند پردازش محتوا در PS4 بیشتر از Cpu در این کنسول است . و دقیقا همین بخش باعث شده بود که Xbox One نسبت به PS4 مزایائی داشته باشد .

 

همانطور که میدانید 2 هسته از 8 هسته ی مرکزی پردازشگر کنسول های PS4 و Xbox One برای سیستم عامل رزرو شده اند . ابتدای سال جاری میلادی مایکروسافت توانست بخشی از فضای پردازش هسته ی هفتم پردازنده ی Xbox One را از طریق بهینه سازی نرم افزاری سیستم عامل برای طراحان بازی آزاد کند . ویژگی ارزشمندی که حالا سونی نیز دست به انجام آن زده است .
این اطلاعات جمعه شب گذشته در انجمن های وبسایت Beyond 3D منتشر شده است . در Changelog مربوط به FMOD به این فرایند اشاره شده است ( FMOD را میتوان یک موتور پردازش صدا برای ساخت موزیک های پویا و همچنین افکت های صوتی در بازی های رایانه ای دانست )

PS4 - Added FMOD_THREAD_CORE6 to allow access to the newly unlocked 7th core

اینکه تنها یک منبع در اینباره صحبت کرده است از اعتبار منبع مذکور نمیکاهد با این وجود برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره کمی تحقیق نمودیم و به این نتیجه رسیدیم که هسته ی ششم پردازنده بطور کامل آنلاک شده است بنحوی که امکان دسترسی به هسته ی هفتم را نیز محیا میکند . اما در اینجا 2 موضوع مطرح است .
اول اینکه به احتمال زیاد بازی های گذشته امکان استفاده از این ظرفیت پردازش آزاد شده را نخواهند داشت مگر اینکه سازندگان بازی آپدیت جدیدی برای بازی خود عرضه نموده و این امکان را برای بازی محیا سازند و مورد دوم اینکه مشخص نیست سازندگان بازی به چه میزان از توان پردازش این هسته ی آزاد شده برای استفاده در بازی های خود دسترسی دارند . زمانی که مایکروسافت امکان دسترسی به هفتمین هسته را محیا ساخت ، مقدار سرعت پردازش در دسترس هسته ی هفتم به نسبت فعالیتی که سیستم عامل کنسول درگیر آن بود تغییر میکرد . به عنوان مثال در زمانی که دستگاه از طریق فرامین صوتی عمل میکرد ( یکی از سنگین ترین کارهای سیستم عامل پردازش فرامین صوتی میباشد ) 50 درصد از ظرفیت پردازنده ی آزاد شده مورد مصرف سیستم عامل دستگاه قرار میگرفت . البته در حال حاضر بطور یقین نمیتوان گفت که PS4 نیز از سیستم مشابهی پیروی میکند اما منبعی معتبر در این باره گفته است ، سیستمی که برای رفع خطا و همچنین آنالیز روند پردازش PS4 مورد استفاده قرار میگیرد ( Razor ) مورد مصرف این هسته ی آزاد شده ی جدید را برای سیستم عامل دستگاه و پردازش بازی تعیین کرده است .
به هر حال این خبری خوشحال کننده برای سازندگان بازی به حساب می آید چرا که میتوانند از این توان پردازش بیشتر بر روی CPU در ساخت بازیهایشان سود ببرند .
در ابتدای نسل Mark Cerny طراح ارشد PS4 در رابطه با قابلیت های جالب PS4 صحبت هائی نمود . یکی از مواردی که وی بدان اشاره کرد در رابطه با این موضوع بود که ما نمیخواهیم محصولی تولید کنیم که در بخشی از زمان گیر کرده است و با پیشرفت تکنولوژی که سرعتی سرسام آور دارد بخاطر قدیمی شدن از دور خارج شود . برنامه بلند مدت سونی برای PS4 این نیاز را محیا میکرد تا سخت افزار ما توانائی بالاتر از تکنولوژی زمان خود داشته باشد لذا PS4 توانائی هائی دارد که برای آینده ذخیره شده اند .
مطمئنا این آزاد سازی توان پردازشگر دستگاه نمونه ای از تکنولوژی ذخیره شده ی PS4 است که Cerny در رابطه با آن صحبت کرده بود .

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    تا جایی یادم میاد هسته های 7 و 8 وظیفه پردازش کارهای پشت صحنه مثل ضبط ویدیوی بازی، دانلود، چت و ... رو داشتن. واسه همین اگه شایعه اجازه دادن به بازی ها برای استفاده از هسته هفتم هم درست باشه فکر نکنم این کار واسه هسته هشتم عملا ممکن باشه...
    البته از برنامه نویس ها همه چی بر میاد :grin:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    همین خرد خرد آزاد کردن ظرفیت پردازشی بهشون برای ساخت کنسول نسل بعد زمان بیشتری میده. هسته هشتم هم احتمالا نزدیک زمان عرضه نسل بعدی آزاد میشه :grin:

    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: farid
    همین خرد خرد آزاد کردن ظرفیت پردازشی بهشون برای ساخت کنسول نسل بعد زمان بیشتری میده. هسته هشتم هم احتمالا نزدیک زمان عرضه نسل بعدی آزاد میشه :grin:

    به نکته ی ظریفی اشاره کردید . عالی بود .
    اینکه بعد از 2 سال از عرضه ی کنسول یکی از هسته های رزرو به کار گرفته بشه و با توجه به نکته ای که اشاره شد میتونه این استنباط رو به همراه داشته باشه که ممکنه عمر PS4 چیزی در حدود 5 یا 6 سال باشه .

    ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    به احتمال زیاد این کار باعث روون تر اجرا شدن بازی ها بشه ولی بعید می دونم اثرش چندان محسوس باشه...
    نکته بعدی هم اینکه شخصا امیدوارم این کار موجب داغ شدن بیش از پیش کنسول نشه، ما همین جوری با فن تراکتور مانند ps4 مشکل داریم...

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.