همانطور که میدانید 2 هسته از 8 هسته ی مرکزی پردازشگر کنسول های PS4 و Xbox One برای سیستم عامل رزرو شده اند . ابتدای سال جاری میلادی مایکروسافت توانست بخشی از فضای پردازش هسته ی هفتم پردازنده ی Xbox One را از طریق بهینه سازی نرم افزاری سیستم عامل برای طراحان بازی آزاد کند . ویژگی ارزشمندی که حالا سونی نیز دست به انجام آن زده است .
این اطلاعات جمعه شب گذشته در انجمن های وبسایت Beyond 3D منتشر شده است . در Changelog مربوط به FMOD به این فرایند اشاره شده است ( FMOD را میتوان یک موتور پردازش صدا برای ساخت موزیک های پویا و همچنین افکت های صوتی در بازی های رایانه ای دانست )
PS4 - Added FMOD_THREAD_CORE6 to allow access to the newly unlocked 7th core
اینکه تنها یک منبع در اینباره صحبت کرده است از اعتبار منبع مذکور نمیکاهد با این وجود برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره کمی تحقیق نمودیم و به این نتیجه رسیدیم که هسته ی ششم پردازنده بطور کامل آنلاک شده است بنحوی که امکان دسترسی به هسته ی هفتم را نیز محیا میکند . اما در اینجا 2 موضوع مطرح است .
اول اینکه به احتمال زیاد بازی های گذشته امکان استفاده از این ظرفیت پردازش آزاد شده را نخواهند داشت مگر اینکه سازندگان بازی آپدیت جدیدی برای بازی خود عرضه نموده و این امکان را برای بازی محیا سازند و مورد دوم اینکه مشخص نیست سازندگان بازی به چه میزان از توان پردازش این هسته ی آزاد شده برای استفاده در بازی های خود دسترسی دارند . زمانی که مایکروسافت امکان دسترسی به هفتمین هسته را محیا ساخت ، مقدار سرعت پردازش در دسترس هسته ی هفتم به نسبت فعالیتی که سیستم عامل کنسول درگیر آن بود تغییر میکرد . به عنوان مثال در زمانی که دستگاه از طریق فرامین صوتی عمل میکرد ( یکی از سنگین ترین کارهای سیستم عامل پردازش فرامین صوتی میباشد ) 50 درصد از ظرفیت پردازنده ی آزاد شده مورد مصرف سیستم عامل دستگاه قرار میگرفت . البته در حال حاضر بطور یقین نمیتوان گفت که PS4 نیز از سیستم مشابهی پیروی میکند اما منبعی معتبر در این باره گفته است ، سیستمی که برای رفع خطا و همچنین آنالیز روند پردازش PS4 مورد استفاده قرار میگیرد ( Razor ) مورد مصرف این هسته ی آزاد شده ی جدید را برای سیستم عامل دستگاه و پردازش بازی تعیین کرده است .
به هر حال این خبری خوشحال کننده برای سازندگان بازی به حساب می آید چرا که میتوانند از این توان پردازش بیشتر بر روی CPU در ساخت بازیهایشان سود ببرند .
در ابتدای نسل Mark Cerny طراح ارشد PS4 در رابطه با قابلیت های جالب PS4 صحبت هائی نمود . یکی از مواردی که وی بدان اشاره کرد در رابطه با این موضوع بود که ما نمیخواهیم محصولی تولید کنیم که در بخشی از زمان گیر کرده است و با پیشرفت تکنولوژی که سرعتی سرسام آور دارد بخاطر قدیمی شدن از دور خارج شود . برنامه بلند مدت سونی برای PS4 این نیاز را محیا میکرد تا سخت افزار ما توانائی بالاتر از تکنولوژی زمان خود داشته باشد لذا PS4 توانائی هائی دارد که برای آینده ذخیره شده اند .
مطمئنا این آزاد سازی توان پردازشگر دستگاه نمونه ای از تکنولوژی ذخیره شده ی PS4 است که Cerny در رابطه با آن صحبت کرده بود .
نظرات (4)