نویسنده: FariD یکشنبه، 06 دی 1394
ساعت 00:05

رییس سابق Fox Engine از تجربه همکاری با هیدئو کوجیما می گوید

5 از 5

در طول یک کنفرانس که در پاریس برگزار شد، آقای جولین مرسرون، مدیر فناوری های جهانی Bandai Namco، که قبلا مسئولیت مدیر فنی در شرکت کونامی را به عهده داشت، از تجربه همکاری با هیدئو کوجیما صحبت کرد.این دو نفر نخستین بار در سال 2001 در کنفرانس توسعه دهندگان بازی (GDC) یکدیگر را ملاقات کردند و در آنجا بود که کوجیما به مرسرون در مورد مشکلاتی که با برنامه نویسان دارد صحبت می کند. مرسرون، که در آن موقع در یوبی سافت مشغول به کار بود، به این پدر محبوب Metal Gear Solid می گوید که آن ها در شرکت فرانسوی یوبی سافت تلاش می کنند تا حد ممکن انعطاف پذیر باشند تا بدین ترتیب امکان رشد و نمو خلاقیت ها فراهم باشد.
همانجا بود که کوجیما به مرسرون پیشنهاد همکاری داد، اما زمان مناسبی برای این پیشنهاد نبود چرا که سر مرسرون در یوبی سافت حسابی شلوغ بود. با این وجود او از کوجیما دعوت می کند که یکدیگر را در استودیوی شرکت متبوعش در مونترال ملاقات کنند. کوجیما هم به قدری عاشق و شیفته سری Assassin's Creed بود که دوست داشت از جامه منحصر به فرد Altair در بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots استفاده کند.
کوجیما پس از آن نیز از مرسرون می خواهد که به او بپیوندد، اما این پیشنهاد مجدداً زمانی مطرح می شود که مرسرون به استخدام شرکت Eidos در آمده بود و به همین خاطر باز هم این ایده با شکست مواجه می شود.
این دو مجدداً در کنفرانس GDC 2013 یکدیگر را ملاقات می کنند. در آن زمان کوجیما به مشکلاتی با Ground Zeroes برخورد کرده بود. از طرف دیگر مرسرون نیز از پیش به همراه Eidos در حال کار بر روی کنسول PS4 و موتور Luminous بود. او به کوجیما می گوید که احتمالا می تواند از ماه اکتبر همکاری را شروع کند، چرا که تا آن زمان تقریباً کارش با Eidos به اتمام خواهد رسید.
سپس مرسرون سراغ یوچی وادا، مدیر عامل وقت Square Enix، می رود و از او می خواهد که با شرکت های دیگر کار کند. پس از بحث فراوان، آقای وادا بالاخره موافقت می کند. در نتیجه آن، مرسرون در اکتبر 2013 به تیم کوجیما می پیوندد. در یکی از روزها، آقای کن ایچیرو ایمازومی تهیه کننده به مرسرون می گوید که وادا قصد برگزاری یک شام کاری را با آن ها دارد و در این لحظه مرسرون از ترس این که مبادا در کسب اجازه آقای وادا دچار بدفهمی شده باشد مضطرب می شود. این اتفاق می توانست خیلی مصیبت بار و فاجعه آمیز باشد.
اما موضوع شام کاری آن ها این نبود. آقای وادا در طول این شام به کوجیما می گوید که «لطفاً خیلی مواظب جولین [مرسرون] باش!». آن ها حتی با هم عکس یادگاری گرفتند. این لحظه خاطره انگیزی بود.

Merceron

مرسرون واقعاً نمی دانست که از هیدئو کوجیما انتظار چه کاری داشته باشد چرا که او را فقط به عنوان یک دوست می شناخت. از آنجا که او روابط عمومی و بازاریابی زیادی انجام داده بود، مرسرون فکر می کرد که کوجیما شبیه یک رییس پوشالی باشد که چندین زیردست دارد که همه کارها، نظیر طراحی بازی و طراحی داستان، را برای او انجام می دهند.
وقتی که همکاری آن ها شروع شد، مرسرون کاملاً شگفت زده شده بود. حقیقت این بود که کوجیما خودش همه کارها را انجام می داد! او بازاریابی می کند، «از الف تا ی» مدیریت خلاقانه در بازی P.T را خودش به عهده داشت، و به طور مشابه در Metal Gear بر روی طراحی بازی و داستان کار کرد. چیزی که خیلی ها نمی دانند این است که پس از اتمام Metal Gear Solid 4 و شروع کار با Fox Engine، کوجیما در بین طراحان این فناوری بود. او به معنای واقعی کلمه هواخواه فناوری است و می خواهد موتوری بسازد که بیانگر خودش باشد و به او اجازه بدهد تجاربی که آرزوی ساخت آن ها را دارد تحویل دهد.
مرسرون اول فکر می کرد که مجبور است به صورت خیلی مبتدیانه با کوجیما صحبت کند، اما بعدا فهمید که وضع اصلا اینطور نیست. کوجیما در همه چیز ورای انتظارات قرار داشت: در ایده هایی که در سر می پروراند، در تعصب به کار، در علم به فناوری و حتی بیش از همه این ها، در تسلط به چشم انداز. طبق گفته مرسرون، او هرگز هیچ کس دیگری را پیدا نکرده که 
حتی قبل از این که بازی اش را ببیند، دقیقاً بداند که آن بازی چطور به نظر خواهد آمد.

FariD | اخبار | 26/12/2015
برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.