نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1397
ساعت 08:00

نیتندو سوییچ هک شد و کار خاصی نیز از نینتندو ساخته نیست مطلب ویژه

4.67 از 5

کنسول Nintendo Switch به خاطر یک ضعف سخت‌افزاری جدی مورد هک واقع شده است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ اخیرا کنسول هیبریدی نیتندو سوییچ به دلیل نفوذ سخت‌افزاری مورد هک واقع شده، و این ممکن است مشکل بزرگی پیش روی نینتندو باشد. نینتدو سوییچ که اولین بار در سال گذشته عرضه گردید، تبدیل به یک انقلاب در نینتندو شد و با فروش قدرتمندی که داشت، به این کمپانی کمک کرد تا تراژدی سختی که با کنسول Wii U تجربه کرد را به دست فراموشی بسپارد. در واقع باید گفت فروش کنسول سوییچ، همین حالا نیز از «وی یو» پیشی گرفته است.

بخشی از این موفقیت، حاصل خلاقیت نینتندو بود که از دید طراحی به یک تعادل دست پیدا کرد؛ نینتندو سوییچ یک کنسول انعطاف‌پذیر هم به عنوان یک دستگاه بازی قابل‌حمل بوده، و هم به عنوان یک کنسول بازی خانگی و استاندارد قابل استفاده است. به این ترتیب بازیکنان می‌توانند در هر شرایطی از این کنسول بازی استفاده کنند. مهم‌تر از این موضوع، موفقیت نینتندو در ساختن یک لاین‌آپ بازی بسیار قدرتمند برای این کنسول است؛ با توجه به انبوه بازی‌های با کیفیتی که برای این کنسول عرضه شده‌اند، شاید جای تعجبی نداشته باشد که سوییچ به رکورد «سریع‌ترین فروش کنسول در تاریخ آمریکا» دست پیدا کند.

با این وجود، گرچه نینتندو از نظر سخت‌افزاری انتخاب‌ها و طراحی قابل قبولی داشته است، ولی اینجا یک مشکل وجود دارد که شرکت از آن بی‌اطلاع بود. در واقع حالا مشخص شده که این کنسول، از نظر سخت‌افزاری به هک شدن و گرفتن دسترسی آسیب‌پذیر است. این وضعیت وقتی بدتر می‌شود، که متوجه شویم شرکت کار موثر چندانی نیز در قبال آن نمی‌تواند انجام دهد. دلیل این موضوع، این است که هک شدن کنسول به یک ایراد نرم‌افزاری خلاصه نمی‌شود و هکرها در این مورد، با ضعف کشف شده در پردازشگر Nvidia Tegra X1 دستگاه موفق به هک کردن کنسول شده‌اند.

با توجه به ماهیت این نفوذ، نینتندو صرفا با ارائه یک پچ نرم‌افزاری ساده قادر به حل مشکل نیست، و به این ترتیب این کنسول در آینده برای هر نوع دستکاری آسیب‌پذیر است. برخی از این سوءاستفاده‌ها، مثل اجرای لینوکس در سوییچ، مشکل خیلی بزرگی برای نینتندو نیست. ولی دیگر آسیب‌پذیری‌ها، به خصوص درباره بحث استفاده غیرمجاز برنامه‌ها و بازی‌ها در این کنسول، می‌تواند به مشکلی جدی برای نینتندو تبدیل شود.

قدم بعدی که نینتندو برای رفع این مشکل باید بردارد بسیار سخت است، چون تنها راه واقعی برای از بین بردن این آسیب‌پذیری، تغییر دادن پردازشگر دستگاه است. با در نظر گرفتن میزان فروش سال اول، و اخبار منتشر شده که نینتندو روند تولید کنسول را در سال ۲۰۱۸ سرعت بخشیده است، باید گفت شانس چندان زیادی برای حل این مشکل، حداقل در این دوره زمانی وجود ندارد. درحال حاضر نینتندو می‌تواند با عرضه پچ‌های نرم افزاری، سیستم عامل دستگاه را نسبت به نفوذ مقاوم‌تر کند. یک راه‌حل دیگر که نینتندو به احتمال زیاد در پیش بگیرد، طراحی سیستمی آنلاین برای شناسایی دستگاه‌های هک شده و بستن دسترسی آن‌ها به شبکه باشد، که در گذشته به عنوان راهکار برای کنسول‌های هک شده تجربه شده است.

راه‌حل پایدارتر نیز همان‌طور که اشاره شد، تعویض پردازشگر دستگاه است که ابدا چه حالا و چه در آینده، کار ساده‌ای برای نینتندو نیست. این همچنین فقط به بحث اینکه یک دستگاه مورد هک واقع شده خلاصه نمی‌شود، و دستگاه‌های مختلفی از جمله گوشی‌های گوگل نیز از این بابت آسیب دیده‌اند؛ بلکه این موضوع به اعتبار یک شرکت که به خاطر کیفیت کارهای خود شناخته می‌شود نیز مربوط است و دوست ندارند با چنین آسیب‌پذیری‌هایی مواجه باشند.

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 24
    تشکر: 0
    تشکرشده: 18
    کنسول‌های بازی:

    حالا دوستان از این حرف ها بگذریم سخن دستگاه هک شده که می شه همه بازی هاش رو تجربه کرد خیلی خوش تر است. دست دوستان هکرمون گرم بالاخره یه هنری بعد از این همه سال از خودشون نشون دادن. چون واقعا برای ما ایرانی ها با این وضعیت دلار مگه تو خواب می دیدیم که بشه اون همه بازی رو تجربه کرد. دست آقای زارع رفیع هم درد نکنه خبر خوشی دادن. ممنون

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 38
    تشکر: 31
    تشکرشده: 29
    کنسول‌های بازی:

    کلا هیچ شرکتی دوست نداره چنین مشکلی براش پیش بیاد؛ خصوصا شرکت‌هایی مثل نینتندو یا گوگل که به کیفیت کارهاشون بهای زیادی می‌دن.
    باید منتظر صحبت‌های احتمالی ان‌ویدیا و نینتندو در این زمینه بود

    ‏مهمان و ‏مهمان و ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 31
    تشکر: 19
    تشکرشده: 45
    کنسول‌های بازی:

    خیر هنوز این هک به مرحله اجرای بازی ها نرسیده
    و اعتباری که خدشه دار میشه کاملاً متمرکز بر انویدیا خواهد بود(چون گافی که تو سخت افزار پیدا کردن مختص پردازنده Tegra X1 بوده)

    ‏SirGhas و ‏yaamato از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 136
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:

    الان هکش پابلیک شده ؟ یعنی روشی برای اجرای بازی کپی روی دستگاه منتشر شده ؟ قسمتی که به گوشی های گوگل اشاره کردید و اعتباری که ممکنه خدشه دار بشه، منظورتون نینتندو بود یا nvidia ؟

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط reza maleki ویرایش شد
    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.