نویسنده: سینا پنج شنبه، 18 مهر 1398
ساعت 19:37

نقد و بررسی بازی Pilgrims

4.17 از 5

برای هر گیمری، در طول هر سال و حتی هر نسل معمولاً کم پیش می‌آید که با اثری رو به رو شود که نتواند ایراد خاصی از آن بگیرد و از لحظه لحظه آن لذت ببرد. ساخته‌های مختلف استودیوی Amanita Design معمولا از چنین خصوصیتی برخوردار هستند و شاید تنها ایرادی که معمولاً به آن‌ها وارد می‌شود، به کوتاهی تجربه آن‌ها مربوط می‌شود. محصول جدید این استودیو یعنی بازی Pilgrims که چند روز پیش به شکلی غیرمنتظره و بی سر و صدا منتشر شد، خوشبختانه همه عواملی که به دیگر عناوین آن‌ها شخصیت ویژه‌ای می‌بخشد را داراست و یک تجربه کوتاه و شیرین دیگر را در اختیار ما قرار می‌دهد.

Pilgrims 5

روایت داستان به شکلی غیرکلامی و مینیمال انجام می‌گیرد. در قدم اول با مرد خانه به دوشی آشنا می‌شنویم که قصد عبور از رودخانه را دارد اما صاحب قایقی که می‌تواند این امر را برای مرد خانه به دوش محقق سازد به جای پول و اجناس قیمتی، تقاضا دارد که پرنده گمشده او را پیدا کرده تا در قبال این خدمت، با قایق خود خانه به دوش را از رودخانه عبور دهد. از اینجا بازیکن با خانه به دوش همراه می‌شود تا در نقشه خاص Pilgrims با شخصیت‌های رنگارنگ دیگر داد و ستد‌های مختلفی انجام دهد تا در نهایت پرنده گمشده را پیدا کند.

همانطور که گفتم روایت به صورت غیرکلامی انجام می‌گیرد؛ زمانی که خانه به دوش با شخصیت جدیدی رو به رو می‌شود، حباب‌های دیالوگ به شکلی تصویری به مخاطب می‌رساند که برای پیشبرد کار به چه آیتمی نیاز است. در طول مسیر، برخی از شخصیت‌هایی که با آن‌ها رو به رو می‌شویم هم با خانه به دوش همراه می‌شوند و پیشروی در داستان و حل معماها تبدیل به یک کار تیمی می‌شود. ترکیب شخصیت‌ها هم با توجه به ویژگی‌های خاص هر کدام، باعث شده تا لحظات کمدی بامزه‌ای در هر سکانس با حضور شخصیت‌های مختلف فراهم شود.

Pilgrims 5

گیم‌پلی به صورت تلفیقی از عناوین کارتی و رمان‌های بصری است. با کلیک کردن روی یکی از محیط‌های مختلف، پنل روایت آن محیط باز می‌شود. شخصیت‌ها و آیتم‌هایی که بازیکن جمع‌آوری می‌کند مانند مجموعه‌ای از کارت‌ها پایین هر پنل قرار می‌گیرند و بازی کردن کارت هر فرد و هر آیتم با آن فرد می‌تواند نتیجه متفاوتی نسبت به بازی کردن کارت همان آیتم با فرد دیگر داشته باشد، مثلاً خانه به دوش معمولا سعی می‌کند تا با صحبت و مذاکره اهداف خود را پیش ببرد اما یکی دیگر از شخصیت‌ها که او را «مرد تنومند» نامگذاری می‌کنیم، معمولا سعی می‌کند صحبت کردن را به مشت‌های خودش بسپارد. دسترسی به چند شخصیت و آیتم برای حل برخی موقعیت‌ها که فراتر از در اختیار قرار دادن یک آیتم و دریافت آیتمی دیگر در قبال آن است باعث شده تا مخاطب بتواند با ترکیب‌های مختلفی از کارت‌ها، موقعیت‌های بامزه‌ای را خلق کند که لزوماً این موقعیت‌ها کار را پیش نمی‌برند اما جذابیت بالایی برای تماشا کردن دارند.

معماهای اصلی معمولاً بیش از یک راه حل دارند که این عامل باعث می‌شود تا ارزش تکرارپذیری بازی نسبتاً بالا باشد، لازم به ذکر است که هر دور تجربه کامل Pilgrims حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد و با توجه به وجود امکان فست فوروارد برای تک تک سکانس‌ها و اعمال قابل انجام، سازندگان اصلا تلاش نکرده‌اند تا با اجبار بازیکن به تماشای لحظات تکراری، مدت زمان تجربه کار را طولانی‌تر کنند. برای انجام تمامی امور مختلف به چیزی حدود دو ساعت زمان نیاز دارید که وجود بخش Achievements در بین منوهای داخلی بازی باعث می‌شود تا سردرگمی چندانی برای انجام تمامی امور نداشته باشید اما توصیه می‌کنم که کارهای مختلف را با تجربه شخصی کشف کنید چون لذت بسیار بیشتری در این کار وجود دارد.  

Pilgrims 5

طراحی هنری کار کم نظیر است و به جرأت می‌توان گفت که چیزی مشابه آن حداقل در قالب بازی‌های ویدئویی تا به امروز ارائه نشده است. در کنار خاص بودن طراحی‌ها، انیمیشن‌های به کار رفته برای شخصیت‌ها هم از دقت و کیفیت بالایی برخوردار هستند که کارهای بامزه شخصیت‌ها را به بهترین شکل به تصویر می‌کشند. پنل‌های داستانی هم، نقاشی‌های ثابت و ایستایی نیستند و در هر کدام ویژگی‌های خاصی مثل پروانه‌ای که روی یک گل نشسته و می‌توان با کلیک کردن آن را جا به جا کرد و مواردی از این قبیل قرار داده شده است.

در بخش موسیقی متن تلاش شده تا هر بخش از نقشه تم اصلی خاص خودش را داشته باشد و تقریبا تمامی قطعاتی که شنیده می‌شود حس بازیگوش و شاد خاصی در خود دارند. با توجه به روایت غیرکلامی داستان، صداگذاری به شکل معمول انجام نگرفته، با این وجود شخصیت‌ها با زبانی یعجوج معجوج به همراه تعدادی کلمات به زبان انگلیسی و چِکی در میان زبان خاص خودشان صحبت می‌کنند و همین صداگذاری به گونه‌ای انجام گرفته که به نظر می‌رسد جای هر کدام از شخصیت‌ها، فرد متفاوتی تولید صدا کرده که این مسئله در کنار خاص کردن هر شخصیت، باز هم به بامزگی کلیت کار کمک کرده است.

Pilgrims 5

Pilgrims باز هم نشان داد که Amanita Design تبحر ویژه‌ای در ساخت عناوین خاص ماجرایی با یک سبک و سیاق بصری ویژه را دارد، شاید قیمت 5 دلاری برای یک تجربه دو ساعته زیاد به نظر برسد اما از لحظه لحظه کار حس ویژه‌ای متصاعد می‌شود که بدون شک نمونه آن را در هیچ عنوان دیگری نخواهید دید.

  • استودیوی سازنده: Amanita Design
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
10
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
10
Pilgrims باز هم نشان داد که Amanita Design تبحر ویژه‌ای در ساخت عناوین خاص ماجرایی با یک سبک و سیاق بصری ویژه را دارد، شاید قیمت 5 دلاری برای یک تجربه دو ساعته زیاد به نظر برسد اما از لحظه لحظه کار حس ویژه‌ای متصاعد می‌شود که بدون شک نمونه آن را در هیچ عنوان دیگری نخواهید دید.
نقاط قوت
  • طراحی بصری فوق‌العاده
  • حس طنز جذاب
  • ترکیب خوبی که در گیم‌پلی اتفاق افتاده است
نقاط ضعف
  • کوتاهی مدت زمان بازی
8.8/10

امتیاز شما

(12 رای )
9.4/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.