نویسنده: سینا چهارشنبه، 17 مهر 1398
ساعت 16:10

نقد و بررسی بازی Court of Ashes

زمستان نمی‌آید!

5 از 5

پادشاهان قدیمی که در زمانی غیرمنتظره جان خود را از دست داده‌اند معمولاً مرگ آن‌ها در دو حالت اتفاق افتاده، یا در صحنه یک نبرد بی دلیل کشته شده‌اند و یا توسط رقبا به شکلی مانند مسمومیت یا ترور به قتل رسیده‌اند. بازی Court of Ashes، ساخته Cratel Studios داستان یکی از همین پادشاهان را روایت می‌کند، در واقع داستان تلاش یک قلمرو پادشاهی نوپا و متشکل از شورشیان سابق برای بقا بعد از مرگ پادشاه پایه‌گذار آن را روایت می‌کند. در فضایی که سریال محبوب Game of Thrones به پایان رسیده، تجربه عنوانی داستان محور که کشمکش یک شورای سلطنتی برای رسیدن به تاج و تخت را به تصویر می‌کشد، می‌تواند تجربه جالبی باشد.

Court of Ashes 5

داستان در اتاقی تاریک که فقط سایه‌ای از شخصیت‌های متکلم برای بازیکن مشخص است شروع می‌شود. پادشاه Cassiam که چند سال قبل با همراهی تعدادی از اشراف، صنعتگران، کارگران و فرماندهان بر علیه ظلم حکومت مرکزی Vitera شوریده بود و در جنگی نابرابر توانسته بود تا نیروهای امپراطوری را شکست دهد و با متحد کردن چند ناحیه همسایه، کشور جدیدی را تشکیل دهد، به وسیله قاتلی که هویت و هدف او مشخص نیست مسموم شده و به قتل رسیده است. طبق قواعد کشور تازه تاسیس Cassiamus، در زمان چنین رویداد ناگواری شورای سلطنتی مأمور محافظت از تاج و تخت است تا ولیعهد تاجگذاری کند اما مشکل بزرگ اینجاست که پادشاه «کاسیام» فرزندی از خود بر جای نگذاشته و حالا برای انتخاب فرمانروای بعدی باید به سراغ گزینه بعدی رفت: انتخاب یکی از اعضای شورای سلطنتی بر اساس رأی اکثریت اعضا. در این بحبوحه به نظر می‌رسد که امپراطوری «ویترا» فرصت را برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته در زمان شورش مغتنم شمرده و آماده حمله همه جانبه‌ای شده است. 

شورای سلطنتی از 5 عضو تشکیل شده است: Regina، رئیس هیئت وزرا و از اشراف‌زادگان سابق ویترا که در زمان شروع شورش کاسیام در دربار ویترا مشغول خدمت و آموزش دیپلماسی بوده اما زمانی که ظلم و ستم امپراطوری را مشاهده می‌کند به شورشیان ملحق شده و توانایی‌های او در دیپلماسی کمک بزرگی به موفقیت شورشیان می‌کند. نفر بعد Armis، تاجری خودساخته است که تبحر او در امور مالی و تجارت سبب شده تا به مقام خزانه‌دار سلطنتی دست یابد. عضو بعد Bruno، ژنرال و فرمانده ارتش «کاسیاموس» است که از قهرمانان بزرگ دوران شورش به حساب می‌آید که سن و سال او باعث شده تا تجربه قابل توجهی در امور مختلف داشته باشد، هر چند حوصله اتیکت خاص دربار را ندارد. پست ریاست سندیکای کیمیاگران در اختیار Brida قرار دارد که توسط رئیس قبلی که از قهرمانان دوره شورش بوده بر سر این پست گمارده شده است، زنی باهوش و قوی که حوصله راهکارهای وقت‌گیر و بحث‌های حوصله سربر را ندارد. نفر پایانی کشیش جوانی به نام Janpier است که نماینده کلیسای روشنایی است و محبوبیت بسیار زیادی در میان دهقانان و عوام دارد اما رویکرد ساده انگارانه او به اکثر مسائل باعث برخی بحث‌های بی‌فایده در شورای سلطنتی می‌شود.

Court of Ashes 5

بازیکن در ابتدای راه یکی از این افراد را انتخاب می‌کند که هدف نهایی این افراد رسیدن به تاج و تخت است و بازیکن باید به گونه‌ای عمل کند که رابطه فرد تحت کنترلش با افراد دیگر به گونه‌ای باشد که در زمان مشخص شدن پادشاه بعدی، آرای کافی برای رسیدن به این مقام به فرد تحت کنترل او تعلق بگیرد. این مسئله در ظاهر و با توجه به توضیحاتی که در مورد ویژگی‌های هر کدام از این شخصیت‌ها داده شد، به نظر کار ساده‌ای نمی‌آید چون ویژگی‌های شخصیتی برخی در تضاد با دیگری است اما سیستم گیم‌پلی به گونه‌ای است که اگر وقت کافی برای رسیدگی به امور مختلف در نظر بگیرید، رسیدن به پادشاهی کار سختی نیست. جذابیت اصلی Court of Ashes در اینجاست که در حالی که تمامی این شخصیت‌ها در موقعیت‌های یکسانی برای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند اما خُلقیات هر کدام از این اشخاص باعث می‌شود تا تجربه هر باره کار، حرف متفاوتی برای بازیکن داشته باشد. این مسئله به خصوص در تقابل‌های دو به دوی شخصیت‌ها به شکل بهتری خود را نشان می‌دهد. در مجموع شاید با داستانی نو، پیچیده و تاریک با توجه به سوژه اصلی طرف نباشیم اما شخصیت‌های تحت کنترل باعث شده‌اند تا بخش روایی از جذابیت قابل توجهی برخوردار باشد. تنها مشکل بخش روایی در حرافی بیش از اندازه برخی از شخصیت‌هاست که گاهی ممکن است به علت سر رفتن حوصله، دیالوگ‌های خوب آن‌ها را هم رد کنیم.

Court of Ashes 5

کسی در رمان‌های بصری به دنبال گیم‌پلی نیست اما حداقل‌هایی از یک گیم‌پلی استراتژیک در Court of Ashes دیده می‌شود که باعث شده تا تکرار چندباره آن تبدیل به تجربه‌ای ملال‌آور نشود. 5 منبع اصلی برای انجام امور در اختیار بازیکن قرار دارد که شامل قدرت نفوذ، ابزار، غذا، پول و توان نظامی می‌شود. تصمیم‌گیری‌هایی که در هر روز با آن‌ها رو به رو می‌شویم برای به ثمر رسیدن نیاز به مقدار خاصی از هر کدام از این منابع دارند، که تصمیمات مناسب می‌توانند در رسیدن سریعتر به میزان بیشتری از این منابع کمک کنند. در کنار تصمیم‌گیری‌های اصلی، مراجعه به اعضای دیگر شورای سلطنتی هم بخشی از گیم‌پلی است که در خلال این مراجعات است که می‌توان آن‌ها را با شخصیت تحت کنترل همراه کرد. نکته مهم بخش گیم‌پلی در اینجاست که در هر روز فقط و فقط سه کار مختلف را می‌توان انجام داد در حالی که در اکثر روزها با سه تصمیم مهم رو به رو هستیم و دیگر اعضا شورا هم چهار نفرند. اینجاست که شم حکومتداری بازیکن باید خود را نشان دهد تا در کنار گرفتن تصمیماتی که به کشور کمک می‌کند، بتواند رضایت دیگر اعضا را هم به خود جلب کند.

طراحی شخصیت‌ها و اتاق هر کدام از آن‌ها به همراه نقشه اتاق جنگ، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که باعث شده تا خواندن دیالوگ‌های طولانی حداقل با تصاویر جذابی همراه باشد تا حتی در صورت طولانی شدن برخی مکالمات، توجه مخاطب از روایت داستان زیاد پرت نشود. خبری از صداگذاری نیست که از یک عنوان مستقل در این ابعاد انتظار چندانی هم در این زمینه وجود نداشت اما به دلیل ضعف در موسیقی متن این مسئله بیشتر به چشم آمده است. موسیقی متن به چند قطعه تکراری و معمولی محدود شده که کمک چندانی به نگاه داشتن مخاطب پای کار نمی‌کند. 

Court of Ashes 5

اگر از کسانی هستید که به سریال Game of Thrones علاقه داشتند اما حجم توطئه، دسیسه‌چینی و از پشت خنجر زدن در قالب روایت آن سریال و تراژدی‌های پیاپی در انتها به نظرتان مضحک می‌آمد، Court of Ashes می‌تواند تجربه‌ای سبکتر برای شما باشد که می‌خواهید تلاش برای به دست گرفتن یک حکومت را تجربه کنید اما علاقه چندانی به نارو زدن به دیگران و کلاهبرداری ندارید.   

  • استودیوی سازنده: Cratel Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 2 ساعت برای هر دور
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.5
گیم پلی
7.5
سرگرم کنندگی
8.5
موسیقی و صداگذاری
5.0
ارزش تجربه
10
اگر از کسانی هستید که به سریال Game of Thrones علاقه داشتند اما حجم توطئه، دسیسه‌چینی و از پشت خنجر زدن در قالب روایت آن سریال و تراژدی‌های پیاپی در انتها به نظرتان مضحک می‌آمد، Court of Ashes می‌تواند تجربه‌ای سبکتر برای شما باشد که می‌خواهید تلاش برای به دست گرفتن یک حکومت را تجربه کنید اما علاقه چندانی به نارو زدن به دیگران و کلاهبرداری ندارید.   
نقاط قوت
  • شخصیت‌های قابل کنترل جذاب و متفاوت
  • وجود گیم‌پلی با جذابیت‌های حداقلی برای یک عنوان در این ژانر
  • طراحی بصری شخصیت‌ها و محیط‌های مختلف
نقاط ضعف
  • موسیقی متن ضعیف و فراموش شدنی
  • وجود برخی باگ‌ها که به علت تک فایل بودن ذخیره‌سازی باعث دردسر می‌شوند
10.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
7.9/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.