نویسنده: Bahram یکشنبه، 28 مهر 1398
ساعت 20:47

نقد و بررسی بازی Stranded Sails - Explorers of the Cursed Islands

5 از 5

عنوان Harvest Moon یا همان مزرعه‌داران یکی از عناوین مفرح کنسول Playstation 1 بود که علارغم ساده بودن، دارای مکانیزم های نسبتا پیچیده‌ای بود که ساعت‌ها علاقمندان به عناوین کشاورزی را سرگرم می‌کرد و در عین حال عنوان جذابی برای دیگر گروه بازیکنان بود. حال در سال ۲۰۱۹ عنوانی با نام Stranded Sails - Explorers of the Cursed Islands منتشر شده که علاوه بر شباهت فراوانش به سری مزرعه داران، نوید یک عنوان سرگرم کننده را می‌دهد، اما در نهایت باید دید آیا این عنوان موفق شده تا به این هدف دست یابد؟

ss1

Stranded Sails بازگو کننده داستان یک سفر دریایی مرموز است که با گرفتار شدن کشتی در طوفان و برخورد آن با یک سخره بزرگ آغاز می‌شود. در ادامه این ما هستیم که به عنوان پسر ناخدا کشتی وظیفه پیدا کردن خدمه کشتی و  زنده ماندن در جزیره نسبتا بزرگ بازی را داریم. Stranded Sails شروع جذابی دارد، اما به جز همان یک ساعت اولش دیگر داستان  نقش بخصوصی در ادامه نداشته و معمولا وظایفی که به بازیکن موکول شده، خلاصه می‌شوند در جست و جو برای پیدا کردن بازماندگان، غذا و ساخت خانه برای آن‌ها. شخصیت‌هایی هم که در طول اثر با آن‌ها آشنا می‌شوید در کنار طراحی ظاهر جالبی که دارند، در شکل‌دهی یک شخصیت به یاد ماندنی به مشکل برخورده‌اند. آن‌ها معمولا همیشه از شما کمک می‌خواهند و در ازای کمک جایزه‌ای راه به شما می‌دهند. هیچ وقت با گذشته ان‌ها و یا این که چرا در کشتی بودند به شماگفته نمی‌شود.

ss2

در کنار داستان ضعیف، گیم‌پلی ضعیف‌تر و بدون هویت آن قرار می‌گیرد. در حالی که در شروع اثر وعده یک عنوان کشاورزی همانند Harvest Moon به ما داده می‌شود، اما در نهایت بخش کشاورزی در بازی با مکانیک نسبتا ساده و کاملا تکراری همراه است که بعد از چند ساعت کاملا خسته کننده شده و حتی به دلیل تولید محصولات فراوان لزومی هم برای کشاورزی در بازی وجود ندارد. در کنار کشاورزی، وظیفه اصلی شما پیدا کردن بازماندگان در محیط نسبتا بزرگ بازی است. سازندگان برای آن که این بخش را تا حدودی جذاب کنند، یک نوار انرژی به بازی اضافه کرده‌اند که بازیکن را مجبور می‌کند مدام غذا درست کند و یا در کمپ استراحت کند. این مکانیزم نه تنها هیچ جذابیتی ندارد، بلکه از اواسط بازی کاملا عذاب آور و وجود آن بدون دلیل است. فرض کنید در حالی که دقایق زیادی را در حال جست و جو در یکی از جزایر نسبتا دور هستید، بازی شما را مجبور می‌کند تا به کمپ برگشته و مدتی را استراحت کنید یا کمی غذا بخورید و دوباره یک مسیر طولانی را با قایق طی کنید تا به همان نقطه قبلی بازگردید. در نهایت زمانی هم که تمام بازماندگان را پیدا کردید، حال بازی از شما می‌خواهد تا دوباره به همان مناطقی که قبلا به آن‌ها سفر کرده‌آید رفته و ابزار لازم برای ساخت خانه برای بازماندگان را پیدا کنید. Stranded Sails موفق نشده هویت خود را در بخش گیم‌پلی پیدا کند و در نهایت تبدیل به عنوانی سطحی در سبک بقا شده‌است. در کنار این بخش، عذا درست کردن، ماهی‌گیری و جست و جو در جزیره‌های مختلف هم در بازی وجود دارند که از مشکل ساده و تکراری بودن رنج می‌برند.

اما اگر از تمام موارد بالا هم بگذریم و مشکلات داستان و گیم‌پلی را نادیده بگیریم، Stranded Sails با باگ‌هایش به سراغ شما خواهد آمد. به عنوان نگارنده این مطلب سه بار مجبور شدم بازی را دوباره شروع کنم. دو بار اول حدود یک ساعت بازی را تجربه کرده بودم و بار آخر بعد از ۱۵ ساعت مجبور شدم دوباره از اول شروع کنم. مواردی که دست در دست هم داده‌اند تا یکی از بدترین عناوین سال ۲۰۱۹ را شکل دهند. Stranded Sails نه گیم‌پلی کاملی دارد که دلمان را با آن خوش کنیم تا این باگ‌ها به چشم‌مان نیاید و نه داستانی حماسی و جذاب را بازگو می‌کند، که تجربه چند باره اثر باعث تجربه دوباره یک قصه جذاب باشد.

ss3

شاید تنها موردی که عنوان Stranded Sails از آن نمره قابل قبولی را دریافت می‌کند، بخش بصری اش باشد. البته عنوان Stranded Sails نه مرز های گرافیک نسل هشتم را جا به جا کرده‌است و نه یک عنوان مستقل متفاوت همانند Cuphead و Inside است. بلکه بازی تنها یک عنوان به شدت ساده است که همین سادگی باعث شباهت فراوانش به Harvest Moon شده‌است. از انیمشین شخصیت‌ها گرفته تا دیالوگ و منو های بازی شباهت فراوانی به Harvest Moon دارند. حتی جزیره اثر هم بی‌شباهت به مزرعه داران نیست. در کنار گرافیک بخش هنری، در بخش تکنیکی هم با عنوانی روان و بدون مشکل برخلاف گیم‌پلی طرف هستیم. با شنیدن اولین آهنگ Stranded Sails تنها دلمان برای این قطعات آرام و خوبی می‌سوزد که در آتش گیم‌پلی و داستان بازی سوخته‌اند.

Stranded Sails یکی از ضعیف‌ترین عناوین عرضه شده در سال ۲۰۱۹ میلادی است. عنوانی که در جست و جو هویتش گم گشته و تلفیق سبک بقا و کشاورزی باعث خلق یک عنوان خسته کننده و تکراری شده‌است.  با وجود باگ‌های بازی مجبور هستید این گیم‌پلی ضعیف را چند باره تجربه کنید. تجربه این عنوان با وضعیت کنونی‌اش به هیچ‌کس توصیه نمی‌شود. حتی اگر از باگ‌ها هم صرف نظر کنیم، کلیت بازی هم واقعا ارزش وقت گذاشتن را ندارد.

Bahram | نقد و بررسی | 20/10/2019
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
4.0
گیم پلی
1.0
سرگرم کنندگی
3.0
موسیقی و صداگذاری
4.0
ارزش تجربه
3.0
Stranded Sails یکی از ضعیف‌ترین عناوین عرضه شده در سال ۲۰۱۹ میلادی است. عنوانی که در جست و جو هویتش گم گشته و تلفیق سبک بقا و کشاورزی باعث خلق یک عنوان خسته کننده و تکراری شده‌است.  با وجود باگ‌های بازی مجبور هستید این گیم‌پلی ضعیف را چند باره تجربه کنید. تجربه این عنوان با وضعیت کنونی‌اش به هیچ‌کس توصیه نمی‌شود. حتی اگر از باگ‌ها هم صرف نظر کنیم، کلیت بازی هم واقعا ارزش وقت گذاشتن را ندارد.
نقاط قوت
  • گرافیک ساده و یادآور عنوان Harvest Moon
نقاط ضعف
  • مشکلات و باگ های فراوان
  • گیم پلی ساده، کم عمق و خسته کننده
  • داستان ساده و فراموش شدنی
nan/10

امتیاز شما

(0 رای )
3.0/10
ضعیف
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.