نویسنده: سینا پنج شنبه، 28 فروردين 1399
ساعت 17:53

بررسی بازی Ancient Enemy

5 از 5

به نظر می‌رسد که اعضای استودیوی Grey Alien Games یک مأموریت برای خودشان در زندگی تعریف کرده‌اند و آن هم تبدیل کردن ایده‌های Solitaire و Uno به ابزاری روایی برای بازی‌های ویدئویی است. بعد از ساخت و عرضۀ بازی Shadowhand بر اساس همین هدف و موفقیت‌هایی که آن عنوان به دست آورد، این بار استودیو با بازی Ancient Enemy تلاش دارد تا نسخه‌ای همه‌پسندتر از عناصر ساختۀ قبلی را ارائه دهند. در ادامه این مطلب خواهیم دید که آیا این رویکرد، انتخابی صحیح و موفق بوده یا نه؟

ancient enemy 4

همانطور که در Shadowhand از تلفیق دو ژانر به شدت متفاوت برای روایت داستان استفاده شده بود، در Ancient Enemy هم از چنین ترفندی استفاده شده و فضای جادو و اساطیر با ایده‌های پساآخرالزمانی ترکیب شده تا با یک فضاسازی بکر طرف باشیم. جادوگر بی نام و نشانی که کنترلش به مخاطب واگذار می‌شود، در میان آوارهای محل زندگی خود و همرزمانش از خوابی ظاهراً طولانی بیدار می‌شود چرا که دنیایی که در اطرافش می‌بیند نابود شده‌تر از چیزیست که قبل از لحظه بیهوشی خود به یاد دارد. به نظر می‌رسد که دشمن کهنِ این جادوگر توانسته با شکست گروه آن‌ها، کنترل دنیا را به طور کامل به دست بگیرد و همه چیز را به نابودی بکشاند اما قهرمان داستان راهی سفری پر مخاطره می‌شود تا با بازیابی توانایی‌های گذشته، این دشمن اهریمنی را شکست دهد.

با وجود انتخاب سوژۀ تازه و ارائه مقدمه‌ای جذاب، داستان Ancient Enemy در ادامه مسیر و کلیت روایت از کیفیت لازم برخوردار نیست. برخلاف «شدوهند» که مخاطب در تعامل با دیگر شخصیت‌ها به مرور از توطئه‌های پشت پرده رمزگشایی می‌کرد، اینجا خبر چندانی از شخصیت‌های فرعی نیست و تقریباً همه دشمنان هیولاهایی ناتوان در تکلم و تحت کنترل دشمن اصلی هستند که این دشمن مخوف هم تا پایان بازی خودش را نشان نمی‌دهد. مونولوگ‌های قهرمان داستان هم نمی‌توانند به خوبی بار روایت داستان را به دوش بکشند و بیشتر به توصیف مناظر و مقایسۀ وضعیت آن‌ها با گذشتۀ با شکوهشان، خلاصه می‌شوند.

ancient enemy 4

گیم‌پلی Ancient Enemy هم از همان سیستم کلی شدوهند استفاده می‌کند اما اینجا آن سیستم‌ها ساده سازی شده‌اند. مراحل به دو دسته معمایی و مبارزه‌ای تقسیم می‌شوند که در مراحل معمایی باید با پیش بردن درست کارت‌های زمینه، به سطح انتهایی این مراحل رسید تا کارت‌های بهتری برای استفاده در مراحل مبارزه‌ای به دست آورد. در مراحل مبارزه‌ای، دو کارت به عنوان کارت‌های تهاجمی و یک کارت به عنوان کارت دفاعی در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که باید با چینش صحیح کارت‌های زمینه‌ای، این کارت‌ها را شارژ کرد و دشمن را از پیش رو برداشت. انتخاب کارت‌های مورد استفاده هم باید با توجه به نقاط قوت و ضعف دشمن رو به رو انجام گیرد تا موفقیت در مبارزات با پیچیدگی بی دلیلی رو به رو نشود. خبری از سیستم زره‌های شدوهند نیست و کلیت پرونده بخش مبارزات با تعدادی کارت معجون و آیتم پرتابی به همراه کارت‌های قدرت‌های ویژه که در دو دسته Active و Passive هستند، بسته می‌شود.

چالش اصلی بخش مبارزات، به پایان رساندن هر مرحله در تعداد دست‌های پایین‌تر است که باعث گرفتن درجات بهتری می‌شود. زمانی که برنامه‌ریزی بازیکن برای بدست آوردن بالاترین درجه، به نحوی عالی پیش می‌رود و دشمن با کمترین حرکات کیش و مات می‌شود، حس بسیار لذت‌بخشی با خود به همراه دارد. البته در پایین‌ترین درجه سختی، اهمیت چندانی ندارد که مبارزات چه کار می‌کنید و حتی در صورت شکست هم می‌توانید به مراحل بعدی رفته و بازی را به پایان برسانید! بعد از اتمام هر فصل، این شانس وجود دارد که تعدادی از توانایی‌های جادوگر را بهبود ببخشید که شامل مواردی مثل افزایش میزان آسیب برای حملات خاص یا شانس بیشتر برای پیدا کردن کارت‌های کمکی می‌شود.  

ancient enemy 4

استایل هنری Ancient Enemy، در عین زیبایی‌های خاص خود، حرف چندانی برای گفتن ندارد. تصاویر پس‌زمینه حالتی مات شده دارند تا حس حضور در دنیایی نابود شده و آخرالزمانی را منتقل می‌کنند. طراحی شخصیت اصلی و دشمنان اما حالتی مشابه انیمیشن‌های قدیمی دارد که این طراحی، آنطور که باید و شاید با تصاویر پس زمینه همخوانی ندارد اما طراحی رعب انگیز دشمنان بدون در نظر گرفتن این نکته، جالب از آب در آمده است. طراحی کارت‌ها هم همخوان با دنیای جادو و جادوگرها به عنوان تم اصلی کار صورت گرفته است که ایده هنری جالبی بوده است. خبری از صداپیشگی در بازی نیست و تعداد قطعات موسیقی محدودی که در طول بازی شنیده می‌شوند، دقیقاً همان چیزیست که از یک بازی فانتزی انتظار داریم.

ancient enemy 4

با ساده سازی سیستم‌های گیم‌پلی و روایت ضعیف داستان، به نظر می‌رسد که باید Ancient Enemy را قدمی رو به عقب برای Grey Alien Games در نظر بگیریم. بازی در عمل به اهدافی که در نظر داشته دست می‌یابد و گیم‌پلی به طور کلی سرگرم‌کننده است اما بعد از موفقیت شدوهند انتظار داشتیم تا چیزی فراتر از سطح آن عنوان ببینیم که متاسفانه این امر به واقعیت تبدیل نشده است.     

 

نسخه نقد و بررسی بازی Ancient Enemy توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

 

  • استودیوی سازنده: Grey Alien Games
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 5 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
7.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
9.0
با ساده سازی سیستم‌های گیم‌پلی و روایت ضعیف داستان، به نظر می‌رسد که باید Ancient Enemy را قدمی رو به عقب برای Grey Alien Games در نظر بگیریم. بازی در عمل به اهدافی که در نظر داشته دست می‌یابد و گیم‌پلی به طور کلی سرگرم‌کننده است اما بعد از موفقیت شدوهند انتظار داشتیم تا چیزی فراتر از سطح آن عنوان ببینیم که متاسفانه این امر به واقعیت تبدیل نشده است.    
نقاط قوت
  • سوژه و فضاسازی جذاب
  • گیم‌پلی سرگرم‌کننده
نقاط ضعف
  • ساده‌سازی بیش از اندازه سیستم‌های گیم‌پلی نسبت به ساخته‌های قبلی همین استودیو
  • عدم استفاده قابل قبول از سوژه در روایت
  • کوتاهی مدت زمان بازی
1.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
7.4/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.