نویسنده: سینا شنبه، 30 فروردين 1399
ساعت 05:28

بررسی بازی A Fold Apart

5 از 5

در سال‌های اخیر و با بازتر شدن شرایط ساخت و عرضه بازی‌های ویدئویی،این امکان ایجاد شده تا در قالب بازی‌های مستقل دست روی سوژه‌ای‌هایی گذاشته شود که در گذشتۀ این صنعت و به دلیل عدم گرایش مخاطب عام به این سوژه‌ها، شرایط برای پرداختن به آن‌ها فراهم نبود. یکی از این سوژه‌های خاص، روابط بین زوجین و پیچیدگی‌های خاص آن‌ها بوده که اگر سازندگان در عناوین پرخرج به سراغ چنین سوژه‌ای می‌رفتند، نهایتاً با یک اثر کوآپِ پر ضد و خورد رو به رو می‌شدیم که برای عبور از چالش‌های آن باید به قدرت‌های ویژۀ شخصیت‌های رو صفحه متوصل می‌شدیم و خبری از ظرافت‌های پرداختن به روابط بین فردی در این قبیل آثار دیده نمی‌شد. عرضه Braid در کنار اینکه هدیه‌ای آسمانی برای جماعت Edgelord بود تا در دنیای ذهنی خودشان دیگر آثار پلتفرمر را به سخره بگیرند، مقدمه‌ای بود برای عرضه عناوینی که به روابط انسانی به طور بهتری می‌پرداختند. بازی A Fold Apart هم یکی از همین دست عناوین است که با طراحی خاص خود به دنبال روایت مصائب تلخ و شیرین یک رابطۀ از راه دور است.

a fold apart 3

شخصیت‌های A Fold Apart اسم و مشخصات دقیقی ندارند و تعدادی از خصوصیات شخصی و ظاهری آن‌ها هم در ابتدای کار از بین 4 گزینه موجود قابل انتخاب آزادانه است که عملی ساده از جانب بازیسازان بوده اما به علت در بر گرفتن ویژگی‌های متفاوت مخاطبان و البته بر هم نزدن داستانی که قصد روایت آن را داشتند به واسطۀ یک ایدۀ «تجدد فقط به خاطر تجدد»، امتیاز مثبتی برای بازی به حساب می‌آید. زوج اصلی داستان در شهری کوچک، که بیشتر شبیه یک محیط روستایی همراه با طبیعت بکر آن است، خوش و خرم مشغول زندگی رؤیایی خود هستند که برای یکی از آن‌ها موقعیت کاریِ فوق‌العاده‌ای در شهری ظاهراً دور پیش می‌آید و طبق توافق دو نفره‌ای که بین این دو انجام می‌گیرد، این موقعیت پذیرفته می‌شود اما به شرطی که فرد سفر کرده به محض به پایان رسیدن پروژه به محل زندگی بازگردد و تلاش نکند تا شرایط زندگی دو نفره را فدای موقعیت‌های شغلی بعدی بکند. در ادامه به مخاطب نشان داده می‌شود که یک رابطه چگونه توسط عاملی به ظاهر ساده مثل فاصله، به شدت به چالش کشیده می‌شود.

برای چندمین بار است که در همین یکی دو سال اخیر، مسئله فاصله در روابط بین فردی به عنوان هسته روایی یک بازی ویدئویی مطرح شده است. در Degrees of Separation، شخصیت‌های اصلی با وجود اینکه فقط یکی دو قدم با هم فاصله داشتند اما به دلیل شرایط خاصِ قدرت‌هایشان امکان نزدیک شدن به یکدیگر را نداشتند و در Bury Me, My Love ماجرای زوجی جنگ زده روایت می‌شد که در دو سوی یک نبرد خونبار، هم به دنبال فرار از مهلکه بودند و هم به دنبال رسیدن مجدد به یکدیگر. در مقایسه با دو عنوان نامبرده، داستان A Fold Apart به نظر بسیار ساده می‌آید اما همین سادگی باعث شده تا شرایط مطرح شده در اینجا برای درصد بیشتری از مخاطبان ملموس باشد. تمامی عواملی که باعث ناراحتی و دلخوری بین این دو نفر می‌شود، ممکن است برای خیلی از مخاطبان پیش آمده باشد: ایجاد سوء تفاهم به دلیل صحبت کردن در قالب متن و پیامک، افسردگی در اثر تنهایی، به تعویق افتادن مرخصی‌ای که طرفین برای آن لحظه شماری می‌کردند و .... . سازندگان در تصویر کردن شرایط به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند اما به دلیل کوتاهی بازی و عدم شخصیت‌پردازی مناسب، حس همذات‌پنداری محکمی با شخصیت‌های بازی ایجاد نمی‌شود و در نتیجه اگر خود بازیکن تجاربی نزدیک با این شرایط نداشته باشد، احتمالاً لذت کمتری از داستان خواهد برد.

a fold apart 3

از منظر گیم‌پلی با یک بازی معمایی نسبتاً ساده طرف هستیم که سختی چندانی ندارد. با توجه به اینکه مراحل روی صفحات کاغذی طراحی شده‌اند و همچنین نام این عنوان، A Fold Apart، حل کردن معماهای مختلف به تا کردن، پشت و رو کردن و چرخاندن صفحات کاغذی خلاصه می‌شود. کارهایی که با مراحل کاغذی بازی می‌توانیم انجام دهیم، همگی در همان ابتدا در دسترس نیستند و اضافه شدن هر ویژگی جدید در واقع نقش پیچیده و سخت‌تر کردن معماها را ایفا می‌کند ولی در مجموع این معماها آنقدر سخت نمی‌شوند که در اثر فشار فکری، خشمگین شوید. به اعتقاد من مشکل اصلی، کنترل بازیست که به شکلی غیرعادی کند به نظر می‌رسد و سدی سخت‌تر از معماها به حساب می‌آید، به طوری که یک بالا و پایین رفتن ساده از یک سکو ممکن است 20 ثانیه زمان ببرد! مدت زمان بازی هم با توجه به قیمت 20 دلاری آن، بسیار کم به نظر می‌رسد.

طراحی بصری، شبیه کاردستی‌هاییست که بچه‌های پیش دبستانی با استفاده از کاغذهای رنگی و چسب درست می‌کنند. این طراحی فقط از نظر ایدۀ اولیه خوب از آب در آمده و از نظر زیبایی چندان چشم‌نواز نیست. شخصیت‌ها صداپیشگی ندارند اما فونت مورد استفاده برای هر کدام از شخصیت‌ها، خاص آن شخصیت و ویژگی‌های مربوط به اوست. موسیقی متن هم چیز خاصی به بازی اضافه نمی‌کند و فقط عاملی است که در طول تجربۀ این اثر شنیده می‌شود.

a fold apart 3

A Fold Apart تا حد زیادی در پرداخت سوژه‌ای که انتخاب کرده موفق از آب در آمده اما جنبه‌های مختلف آن به خوبی در کنار هم قرار نمی‌گیرند تا نهایتاً یک محصول با کیفیت بالا را شاهد باشیم، صرفاً با یک عنوان مستقل معمولی طرف هستیم که با توجه به مدت زمان کوتاهی که دارد، قیمت آن نسبتاً بالاست.   

 

نسخه نقد و بررسی بازی A Fold Apart توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Lightning Rod Games
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 2 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
7.0
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
5.0
ارزش تجربه
7.0
A Fold Apart تا حد زیادی در پرداخت سوژه‌ای که انتخاب کرده موفق از آب در آمده اما جنبه‌های مختلف آن به خوبی در کنار هم قرار نمی‌گیرند تا نهایتاً یک محصول با کیفیت بالا را شاهد باشیم، صرفاً با یک عنوان مستقل معمولی طرف هستیم که با توجه به مدت زمان کوتاهی که دارد، قیمت آن نسبتاً بالاست.   
نقاط قوت
  • پرداخت خوب و ملموس سوژۀ اصلی
نقاط ضعف
  • موسیقی متن ضعیف
  • کنترل کند
  • کوتاهی مدت زمان بازی نسبت به قیمت آن
3.8/10

امتیاز شما

(4 رای )
6.4/10
متوسط
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.