نویسنده: سینا پنج شنبه، 04 ارديبهشت 1399
ساعت 11:08

بررسی بازی MotoGP 20

5 از 5

در شرایط ویژه‌ای که ساکنین کره زمین در حال حاضر مشغول تجربه آن هستند و تمامی رویدادهای ورزشی و فرهنگی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است، آخرین و امن‌ترین سنگر باقیمانده برای سرگرمی، بازی‌های ویدئویی هستند. در حالی که مسابقات MotoGP معمولاً در اوایل ماه مارس آغاز می‌شود، مسابقات فصل 2020 یکی پس از دیگری به تعویق می‌افتند و مسابقه افتتاحیه که در قطر برگزار می‌شد، به طور کامل لغو شده است. در این میان و در حالی که خانه‌نشینی مردم باعث افزایش درآمد بخش‌های مختلف صنعت بازی‌های ویدئویی شده، استودیوی Milestone S.r.l. که به اعتقاد من بزرگترین عاشقان مسابقات موتورسواری هستند، نسخه‌ای جدید از سری MotoGP را به بازار کرده‌اند تا از حفره ایجاد شده در قلب و روح علاقه‌مندان این مسابقات به طور کامل به نفع خود استفاده کنند. در نسخۀ گذشته شاهد پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف بازی بودیم اما محصول نهایی تا تبدیل شدن به یک عنوان قابل اعتنا در ژانر مسابقه‌ای، راه درازی در پیش داشت. خوشبختانه در MotoGP 20 شاهد پیشرفت‌های بیشتری هستیم اما در کنار تعدادی از مشکلات باقیمانده از نسخۀ قبلی، تعدادی کم و کاستی جدید هم به کار اضافه شده است!

MotoGP20 4

در MotoGP 20 تقریباً با همان بخش‌هایی طرف هستیم که در نسخۀ قبلی شاهد آن‌ها بودیم. بخش Quick Play که حکم قسمت دستگرمی را دارد و با انتخاب مسیرها و کلاس‌های، در مسابقات تکی یا تایم تریل یا جایزه بزرگ شرکت می‌کنید. در بخش Customize امکان شخصی سازی پوشش و طرح‌های روی موتور برای بازیکن فراهم شده که در کنار آیتم‌های پیشفرض، امکانات نسبتاً کاملی را برای طراحی این آیتم‌های تزئینی از صفر تا صد، در اختیار بازیکن قرار داده است. بخش Multiplayer تا لحظه نگارش این متن در دسترس قرار نگرفته است اما با توجه به نسخه قبلی که در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشت، این انتظار وجود دارد که اینجا هم شاهد مشکل خاصی نباشیم.

بخش Historic که یکی از نقاط درخشان نسخۀ قبلی بود، در MotoGP 20 به طور کامل به قتل رسیده است! سابقاً این بخش، مسابقات گذشته که نتایج اعجاب‌انگیزی را رقم زده بودند یا مسابقاتی که ستاره‌های سال‌های بعد در آن‌ها توانسته بودند خود را برای اولین بار در آن‌ها مطرح کنند و مواردی از این دست را پوشش می‌داد که بازیکنان باید با انجام چالش‌هایی که در نظر گرفته شده بود، نتایج گذشته را بازسازی می‌کردند. متأسفانه این بار با بخشی طرف هستیم که فقط 3 مسابقه با 3 درجه سختی مختلف را پیش روی بازیکن قرار می‌دهد و با موفقیت در آن‌ها مقداری الماس به دست می‌آید که با آن‌ها می‌توان تعدادی راننده مشهور و موتور خریداری کرد و در بخش‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد.

MotoGP20 4

بخش Career هم نسبت به نسخۀ قبلی تغییرات گسترده‌ای داشته که خوشبختانه برخلاف بخش تاریخی، تغییرات مربوط به این بخش همگی در جهت بهتر شدن بوده است. در کنار شرکت در یک فصل کامل مسابقات که در آن همه کلاس‌های اصلی مسابقات موتورسواری در دسترس هستند، این بار مدیریت کامل یک تیم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. دو مهندس اصلی و یک مدیر برنامه اولین نفراتی هستند که برای تیم خود استخدام می‌کنید که مدیر برنامه وظیفه مدیریت قراردادها با سایر اعضای تیم و بررسی پیشنهادها از جانب دیگر تیم‌ها را برعهده دارد. مهندس‌ها با توجه به ویژگی‌های خود، بر موفقیت شما در بخش تحقیقات و توسعه اثر می‌گذارند که موفقیت در این بخش تأثیر مستقیمی در داشتن ابزار و امکانات بهتر، دارد. همین بخش تحقیقات و توسعه خود به 4 بخش مجزا تقسیم می‌شود که مدیریت نیروهای هر بخش هم بر عهده خود بازیکن است که البته طراحی منوهای این بخش چندان با سلیقه انجام نگرفته و گهگاه ممکن است باعث سردرگمی شود، مگر اینکه تک تک نیروهای زیر دست خود را به نام یا حداقل از روی عکس پرسنلی بشناسید. در مجموع این بخش از MotoGP 20 با تعدادی تغییرات کوچک در سال‌های آینده، به طور کامل تبدیل به رقیبی قوی برای دیگر آثار مسابقه‌ای خواهد شد ولی در حال حاضر هم کیفیت این بخش در سطح بسیار بالایی قرار دارد.     

در کنار گسترده شدن بخش Career، فیزیک و سیستم مدیریت حین مسابقه هم دستخوش تغییراتی اساسی شده است. در کنار دستکاری در بخش‌های فنی موتورتان برای رسیدن به هندلینگ دلخواه، این بار باید دقت ویژه‌ای به میزان سوخت و ترمزهای آن هم داشته باشید. پر کردن باک موتور با بیشترین میزان سوخت هر چند که ممکن است خطر در نیمه راه ماندن را از سرتان دور ‌کند و راه حلی معقول برای حل مسئله مدیریت سوخت می‌آید اما سوخت بیشتر مساوی است با وزن بیشتر و در نتیجه سرعت کمتر که این مسئله در طول مسابقه تبدیل به یک مانع بزرگ می‌شود. ترمزهای عقب و جلو این بار کنترل مجزایی دارند و با توجه به دفعاتی که از آن‌های استفاده می‌کنیم، توانایی آن‌ها در طول مسابقه کاهش می‌یابد. البته هر دوی این ویژگی‌ها هم مانند تقریباً تمام بخش‌های دیگر گیم‌پلی قابل ساده‌سازی و حتی خاموش کردن به طور کامل هستند و سازندگان با وجود تلاش‌های فراوانی که در جهت گسترش سیستم‌های گیم‌پلی صورت داده‌اند، دست مخاطب را به طور کامل برای داشتن تجربه‌ای کاملاً شبیه‌سازی یا تجربه‌ای کاملاً آرکیدگونه باز گذاشته‌اند.

MotoGP20 4

هوش مصنوعی، دیگر بخش بهبود یافته نسبت به نسخۀ قبلی است که حتی در پایین‌ترین درجه سختی هم به سادگی از اشتباهات بازیکن عبور نمی‌کند. هر ترمز بی‌موقع و هر پیچیدن غیردقیق کاملاً به معنای عقب افتادن در جریان مسابقه است و در درجات سختی بالا با رقبایی رو به رو می‌شوید که تلاش اصلی آن‌ها شکستن رکوردهای جهانیست، نه فقط پیروزی در رقابتی که در آن لحظه مشغولِ آن هستند. درجه سختی بازی به طور کلی بالاتر رفته و حتی استفاده از تمام آپشن‌های کمکی و ساده‌سازی کارکردهای گیم‌پلی مثل فعال کردن ترمز اتوماتیک بر سر پیچ‌ها یا نشان دادن بهترین مسیر حرکت، باعث نمی‌شود تا تجربه ساده‌ای برای پیروزی داشته باشید. هندلینگ وسایل و امکانات بخش مهندسی قبل از مسابقات تغییر خاصی نسبت به نسخه قبلی نداشته اما به عنوان کسی تجربه موتورسواری در دنیای واقعی را ندارد، به طور کلی از این بخش رضایت دارم.      

طراحی بصری که از جنبه‌های ضعیفتر نسخۀ قبلی به شمار می‌آمد، در MotoGP 20 هم پیشرفت چندانی نداشته اما در شرایط بارانی شاهد پیشرفت در زمینه نورپردازی هستیم. آسیب‌پذیری موتورها تا حدی بهتر شده اما جای پیشرفت بسیار زیادی دارد و از طرفی نیاز به نشانگری برای آگاهی مخاطب از میزان آسیب به شدت احساس می‌شود. بخش صداگذاری و موسیقی هم در همان وضعیت نسخۀ قبل قرار دارد به طوری که در طول مسیر هیچ خبری از صدای گزارشگر نیست و کماکان برای رفع این معضل از موسیقی یا صداهای محیطی استفاده نشده و در تمام طول مدت مسابقه باید فقط و فقط به صدای موتورها گوش کرد که احتمالاً حتی برای عشاق سینه چاک موتور سواری هم بعد از مدتی خسته‌کننده و حتی آزاردهنده خواهد شد.

MotoGP20 4

استودیوی «مایلستون» که سال‌ها مشغول ساخت عناوین موتورسواری لایسنس شدۀ مختلف بوده، در یکی دو سال اخیر یواش یواش راه خودش را برای تبدیل شدن به نیرویی مهم در ژانر مسابقه‌ای پیدا کرده و MotoGP 20 هم پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به اسلاف خود نشان می‌دهد اما برخی کاستی‌ها، به خصوص در بخش سمعی و بصری، جلوی رسیدن محصول حاضر را به حداکثر پتانسیل آن گرفته است.

 

نسخه نقد و بررسی بازی MotoGP 20 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Milestone S.r.l.
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
7.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
9.0
استودیوی Milestone S.r.l. که سال‌ها مشغول ساخت عناوین موتورسواری لایسنس شدۀ مختلف بوده، در یکی دو سال اخیر یواش یواش راه خودش را برای تبدیل شدن به نیرویی مهم در ژانر مسابقه‌ای پیدا کرده و MotoGP 20 هم پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به اسلاف خود نشان می‌دهد اما برخی کاستی‌ها، به خصوص در بخش سمعی و بصری، جلوی رسیدن محصول حاضر را به حداکثر پتانسیل آن گرفته است.
نقاط قوت
  • گسترش قابل توجه بخش Career
  • وجود امکانات بسیار برای شخصی‌سازی سطح بازی
نقاط ضعف
  • ضعف در هر دو بخش سمعی و بصری
  • نابود کردن کامل بخش مسابقات تاریخی نسبت به نسخۀ قبل
  • رعشه گرفتن دوربین در سرعت‌های بالا
9.3/10

امتیاز شما

(12 رای )
7.8/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.