نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی دوشنبه، 16 تیر 1399
ساعت 11:45

بررسی بازی F1 2020

فرمول موفق همیشگی

5 از 5

مطابق انتظارات و با گذشت یک سال میلادی دیگر از نسخه قبل، امسال هم با وجود بهم ریخته شدن تقویم بازی‌های اکثر ورزش‌های دنیا بدلیل شیوع بیماری کرونا (استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی را فراموش نکنیم!) از جمله مسابقات فرمول یک، نسخه جدیدی از سری بازی F1 ساخته استدیو با تجربه و محبوب Codemasters منتشر شده است تا با از سرگیری دوباره مسابقات بصورت همزمان برای اولین بار بازی را آغاز کنیم و از آن‌جا که این فصل هفتادمین سالگرد شروع مسابقات F1 است جذابیت دیگری هم برای خود ورزش و هم بازی دارد.

بدون هیچگونه فوت وقت به سراغ بررسی این نسخه می‌رویم تا ببینیم سطح تغییرات نسبت به نسخه قبل چگونه بوده است و آیا F1 2020 بالاخره توانسته است همان بازی کاملی باشد که مدت‌ها منتظر عرضه آن بوده‌ایم یا اینکه هنوز هم باید صبر دهیم.

 

F1 2020 20200705152045

 

 
نکته خوبی که در بخش Career امسال مشاهده می‌شود حذف اضافات بیهوده و نه چندان جالب نسخه قبل است.

 

یکی از بزرگترین انتقادات درباره نسخه قبل مربوط به تلف شدن پتانسیل و جذابیت‌های مسابقات F2 بود که در نسخه قبل برای اولین بار وارد بازی شدند ولی نقش چندان مهمی نه در Career و نه دیگر بخش‌ها داشتند اما در این نسخه بالاخره مسابقات F2 بصورت همان چیزی که باید از همان ابتدا می‌بودند ارائه شده است. شما قبل از شروع این بخش قابلیت انتخاب بین تنها 3 مسابقه برای ورود به F1 ( تنها آپشن نسخه قبل!) یا 6 مسابقه یا یک فصل کامل F2 و تجربه‌ای کامل و یکدست را دارید و نتیجه این مسابقات بصورت مستقیم بر ورودتان به لیگ بالاتر یعنی F1 تاثیرگذار و مهم است. نکته خوبی که در Career امسال مشاهده می‌شود حذف اضافات بیهوده و نه چندان جالب نسخه قبل است. دیگر خبری از داستان‌های کلیشه‌ای رقابت بین دو راننده نیست و سیستم Rivalry حال جنبه مهم‌تر و کلی‌تر و واقعی‌تری به خود گرفته است و شما می‌توانید با توجه مصاحبه‌هایتان قبل از هر مسابقه یک رقیب جدید داشته باشید و نتیجه رقابت‌هایتان امتیازهای کلی به تمامی دیگر بخش‌های توسعه خودرو و برند خود شخصیتتان است.

همچنین دیگر خبری از توقعات بیجا از سمت تیم‌های رده بالا و یا بی ارزش بودن تیم‌های ضعیف‌تر نیست و شما به راحتی می‌توانید به مانند یک تازه کار مسیر پیشرفت یا پسرفتتان را رقم بزنید، همچنین ارائه محتویات این بخش نسبت به نسخه قبل بسیار سر راست‌تر و قابل فهم‌تر برای مخاطبان نه چندان با سابقه و تازه کار شده است و سیستم ارتقا خودرو و شخصیتتان نیز با وجود اینکه همچنان پیچیدگی‌های خودش را دارد اما قابل دسترس شده‌اند. بصورت کلی بخش Career این نسخه به خوبی توانسته نقاط ضعف نسخه‌های قبل را شناسایی کند و بدور از اضافه کاری‌های بی مورد مسیر درست و کامل خود را پیدا کند و حال با اضافه شدن کامل مسابقات F2 شاهد یک بخش یکدست و کامل شده‌ایم که نه تنها برای شروع افراد تازه کار جذاب است بلکه انتظارات حرفه‌ای‌های این بازی و مسابقات F1 که دنبال یک تجربه تمام شبیه ساز نیز هستند را برآورده می‌کند.

 

F1 2020 20200705144628

 

 
شاید بهترین نکته درباره F1 2020 تنوع زیاد بخش‌های آن برای هر قشری از مخاطبانش است!

 

حال اگر از قسمت‌های آشنای بازی گذر کنیم وقتش رسیده است که با بخش جدید و جذاب MyTeam آشنا شویم که نمونه مشابه آن‌را چندین سال است که در دیگر بازی‌های ورزشی مانند FIFA، NBA 2K و غیره دیده‌ایم . در این بخش شما می‌توانید تیم شخصی خودتان را بعنوان یازدهمین تیم در این مسابقات بسازید و با استخدام راننده‌ها و بستن قرارداد با اسپانسرها و سازندگان موتورهای خودرو و همچنین ساخت کارگاه‌های تحقیقاتی و از این دست مسائل راهتان را به سمت تیم‌های رده بالایی به مانند فراری و مرسدس بنز و مکلرن و ردبول باز کنید. بدون شک بخش MyTeam جذاب‌ترین بخش چند سال اخیر بازی‌های F1 است که کنترلی کامل چه داخل و چه خارج از پیست به شما می‌دهد و اداره کردن تمامی بخش‌های یک تیم بسیار سرگرم کننده و جذاب است و تعادل ایجاد شده توسط استدیو Codemasters برای گذراندن اکثر وقتتان به مانند قبل در پیست و مسابقات جالب‌ترین نکته آن است. البته چندین مورد هستند که تجربه این بخش را حدودی پایین می‌آورند که بحث لایسنس و نکات خارج از دسترس تیم سازنده به مانند طراحی استایل‌های رنگی خودرو و این دست مسائل جزو آن است.

شاید بهترین نکته درباره F1 2020 تنوع زیاد بخش‌های آن برای هر قشری از مخاطبانش است، بازگشت بخش چنده نفره آفلاین یا همان Split Screen غافلگیری بسیار عالی بود که توقع آن در این روزهای صنعت بازی‌های ویدیویی نمی‌رفت و همچنین دیگر بخش‌هایی مانند ESports و بخش چند نفره آنلاین و همچنین Time Trial و Grand Prixها دیگر قابلیت‌هایی هستند در پکیج بی نظیر F1 2020 حضور دارند.

 

F1 2020 20200705130630

 

صحبت از در دسترس بودن بازی برای اکثر قشرهای علاقه مندان به بازی‌های مسابقه‌ای یا همان ریسینگ شد و لازم به اشاره است که F1 2020 قابل دسترس‌ترین نسخه این سری برای افراد علاقه مند به این مسابقات اما نه چندان علاقه مند به بازی‌های شبیه ساز است. قابلیت جدید Casual با Steer Assist جدیدی همراه شده است که می‌تواند گیم پلی بازی را کاملا دگرگون و آن را آسان‌ترکند و همچنان نیز شما قابلیت این را دارید که تک تک بخش‌های کمکی و درجه سختی و میزان قوی بودن هوش مصنوعی را مطابق با بازی و سبک خودتان شخصی سازی کنید. بازی F1 2020 در هسته و بطن خودش همچنان یک شبیه ساز بی چون و چرا است و شاید به مانند iRacing و یا Asetto Corsa کاملا دقیق و سختگیر نباشد اما با خاموش کردن تمامی کمک‌ها و بالا بردن هوش مصنوعی می‌تواند تجربه‌ای کاملا نزدیک و مشابه را ارائه دهد که تنها شاید با فرمان‌های بازی قابل تجربه کردن باشد!

 
بازی F1 2020 در هسته و بطن خودش همچنان یک شبیه ساز بی چون و چرا است.

 

از محتویات و گیم پلی بازی گذر کنیم به بخش مهم دیگر بازی بخصوص در بازی‌های شبیه ساز یعنی گرافیک می‌رسیم. از همین ابتدا بگویم که کیفیت کلی این بخش از بازی‌های انحصاری (Gran Turismo و Forza Series ) قطعا بهتر نیست و توقعی هم از تیم Codemasters برای به وقوع پیوستان آن نداشته‌ایم اما ظاهر کلی بازی و مدل سازی‌ها و طراحی 22 پیست بازی با وجود 60 فریم بودن آن هم بر روی کنسول‌ پایه PS4 بدون شک دستاورد بزرگ و قابل ستایشی برای سازندگانش است. اندک انتقاداتی که به این بخش می‌توان وارد کرد مربوط به مسائل نورپردازی و کیفیت بافت‌های محیطی پیست‌ها و لبه لبه بودن سایه‌ها و بعضا خودروها می‌شود که قابل چشم پوشی و اندک است.

 

F1 2020 20200705185931

 

صداگذاری و غرش موتورهای سهمگین و وحشی خودروهای F1 و F2 نیز بی نقص و عالی است و تفاوت‌های رسایی هر صدا در هر یک از دوربین‌های بازی قابل تحسین است. خبری از موسیقی‌ها نیز همچنان نیست و فقط تم اصلی مسابقات F است که شما را سرتاسر همراه می‌کند.

در نهایت اینکه F1 2020 دقیقا همان چیزی است که ما از بازی رسمی این مسابقات انتظار داشتیم. با حذف نکات آزاردهنده و بی مورد نسخه قبل و اضافه شدن بخش‌های جدیدی مانند MyTeam و Split Screen و دیگر بهبودها، این نسخه که به احتمال زیاد آخرین بازی F1 این نسل است توانسته آن را به جایگاهی که لایقش است برساند و کامل‌ترین و کم ایرادترین پکیج این بازی در نسل حال حاضر را ارائه دهد.

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی F1 2020 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Codemasters
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
F1 2020 دقیقا همان چیزی است که ما از بازی رسمی این مسابقات انتظار داشتیم. با حذف نکات آزاردهنده و بی مورد نسخه قبل و اضافه شدن بخش‌های جدیدی مانند MyTeam و Split Screen و دیگر بهبودها، این نسخه که به احتمال زیاد آخرین بازی F1 این نسل است توانسته آن را به جایگاهی که لایقش است برساند و کامل‌ترین و کم ایرادترین پکیج این بازی در نسل حال حاضر را ارائه دهد.
نقاط قوت
  • بخش جدید MyTeam
  • بخش‌های متنوع و کامل
  • در دسترس بودن گیم پلی بازی برای افراد متفاوت
نقاط ضعف
  • گرافیک فنی جای پیشرفت دارد
  • ارائه قابلیت‌های هر بخش هنوز می‌تواند بهتر شود
9.0/10

امتیاز شما

(16 رای )
8.8/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.