نویسنده: سینا سه شنبه، 31 تیر 1399
ساعت 15:28

بررسی بازی Rock of Ages 3

3 از 5

مخاطبانی که با نسخه‌های قبلی این فرنچایز یا حتی دیگر آثار استودیوی ACE Team آشنایی دارند، از وجود بازی Rock of Ages 3: Make & Break با این ساختار عجیب و غریب، تعجب نخواهند کرد. این مجموعه که قرائت ویژه‌ای از ژانر Tower Defense به حساب می‌آید، در ده سال اخیر و با عرضۀ سه نسخۀ مختلف، طرفداران پر و پا قرصی برای خود دست و پا کرده که با هیجانِ بسیار، پیگیر گیم‌پلی ساده و حس طنز خاص  متأثر از سری Monty Python آن هستند. Rock of Ages 3 که با فاصلۀ سه ساله‌ای از قسمت دوم منتشر شده، تغییر چندانی در فرمول این سری نداشته اما یک بخش کاملاً جدید به آن اضافه کرده که احتمالاً برای طرفداران قدیمی این سری بسیار جذاب باشد.

rock of ages 3 04

همانند دو نسخۀ قبلی که مخاطبان همسفرِ شخصیتی از دل اساطیر یونان در طول تاریخ می‌شدند، این بار قرار است با اودیسیوس در زمانی که گیر «سایکلاپس» افتاده همراه شویم و در نبردهایی از ابتدای پیدایش زمان در میلیون‌ها سال پیش تا دوران معاصر، مشارکت کنیم. تکه سنگ داستان، این بار نه آن سنگی است که اطلس به جای کره زمین به زئوس قالب کرده بود و نه سنگی که حکم مجازات سیزیف را داشت، این دفعه این سنگ همان سدی است که سایکلاپس در دهانۀ غار قرار داد تا اودیسیوس و همراهانش را زندان کرده و هر از چند گاهی یکی از آن‌ها را به عنوان وعدۀ غذایی، مورد استفاده قرار دهد.

بین عرضۀ دو نسخۀ اول، حدود 6 سال فاصله وجود داشت و همین فاصله باعث شده بود تا برای لحظات طنزآمیز، فکرهایی اساسی‌ صورت گیرد که این عامل، نسخۀ دوم را تبدیل به یکی از بهترین عناوین طنز تمام دوران کرده است. نصف شدن فاصلۀ عرضۀ Rock of Ages 3 با نسخۀ قبلی، احتمالاً یکی از عواملی است که باعث شده یکی از مهمترین فاکتورهای ارزش این فرنچایز، کمرنگ‌تر از نسخه‌های قبلی باشد. در هر بخش داستانی جدید، مثل نسخه‌های قبلی یک میانپرده وجود دارد که کم و بیش در راستای حس طنز همیشگی این سری است اما موقعیت‌ها، آن میزان از بامزگی که انتظارش را داشتیم را انتقال نمی‌دهند.

rock of ages 3 04

گیم‌پلی دو بخش کلی دارد که در عنوان فرعی نام بازی به آن‌ها اشاره شده است. در بخش Break با همان چیزهایی رو به رو هستیم که در دو قسمت قبلی، هستۀ اصلی گیم‌پلی را تشکیل می‌دادند اما این بار نوع چینش مراحل عوض شده است. Rock of Ages 3 از تقریباً 20 بخش داستانی اصلی تشکیل شده که هر کدام از این 20 بخش شامل چند مرحلۀ فرعی و یک مرحلۀ اصلی می‌شوند که لزومی به انجام تک تک این مراحل وجود ندارد اما برای به دست آوردن امکانات بیشتر و دسترسی سریعتر به مراحل بالاتر، موفقیت کامل در تمامی این مراحل توصیه می‌شود.

مراحل فرعی به 4 فرمت مختلف هستند که سه تای آن‌ها حکم مسابقۀ سرعت یا جمع‌آوری امتیاز بیشتر نسبت به رقیب را دارند و در حالت چهارم، رقابت بر سر سریعتر رسیدن به قصر رقیب است. مرحلۀ اصلی هر بخش، همان سیستم دفاع از برج این سری است، به این شکل که شما و رقیبتان باید در اسرع وقت و با کمترین تلاش به قصر طرف مقابل برسید و با تخریب دروازه، فرماندۀ رقیب را زیر تکه سنگ خود له کنید! در این راه دو مسئله اهمیت دارد، یکی تبحر شما در هدایت تکه سنگتان و دیگری استفادۀ مناسب از تله‌ها برای جلوگیری از موفقیت رقیب. تله‌ها از چیزهای ساده‌ای مثل دیوار و تلۀ فنری شروع شده و به چیزهایی مثل نهنگ با قدرت مکش و شیر آویزان از بالن ختم می‌شود!

rock of ages 3 04

مراحل بر اساس دورۀ زمانی خاصی که در آن اتفاق می‌افتند و ویژگی‌هایی که از سردار اصلی دشمن (افرادی مانند چنگیز خان و راسپوتین) در ذهن داریم، طراحی شده‌اند که این ویژگی باعث شده با توجه به فرمول کلی تکراری مراحل برای هر 20 بخش، حس تکراری شدن به طور نسبی از بازی دور باشد. اما می‌رسیم به بخش کاملاً جدیدی که در Rock of Ages 3 معرفی شده یعنی بخش Make که در آن با آموزش ابتدایی توسط ناپلئون بناپارت، مخاطبان امکان ساخت مراحل دلخواه خود و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دیگران و به چالش کشیدن آن‌ها را دارند. امکانات این بخش بسیار قابل توجه هستند و حتی به عنوان کسی که علاقۀ چندانی به ساخت و ساز ندارد، چند ساعتی درگیر این بخش بودم. بخش ساخت و ساز ارزش کلی بازی به شکل قابل توجهی بالاتر برده و باعث می‌شود تا آیندۀ روشنی برای این عنوان با توجه به طرفداران پر و پا قرصی که دارد، متصور باشیم.

نوع طراحی بصری تفاوت قابل توجهی نسبت نسخه‌های قبلی ندارد و این البته چیز بدی نیست. همانطور که در قسمت دوم با تأثیر از نقاشی‌های رنسانس، سورئال و ... شخصیت‌ها و محیط‌ها تصویر شده بودند، این بار مجسمه‌های یونان و روم باستان و نقاشی‌های روی چوب آسیای شرقی و ... ویژگی‌های ظاهری Rock of Ages 3 را دیکته کرده‌اند. تعدادی محیط غیرتاریخی هم در بازی گنجانده شده‌اند که آن‌ها هم طراحی ویژۀ خودشان را دارند که باعث گستردگی بیشتر طراحی هنری کار شده و از دیگر نقاط قوت بخش بصری به حساب می‌آید. موسیقی متن هم تلفیقی از قطعات شاد امروزی با ریتم تند و قطعات کلاسیک است که در قسمت‌های قبلی هم موسیقی به همین شکل و فرم مورد استفاده قرار گرفته بود و این رویه، بخشی از هویت این فرنچایز به شمار می‌آید.

rock of ages 3 04

برای طرفداران، به جز ضعف نسبی در طنز، Rock of Ages 3 بهترین پکیج ممکن به حساب می‌آید که اضافه شدن بخش سخت و ساز می‌تواند تا سال‌ها عامل سرگرمی و سر و کله زدن آن‌ها با بازی باشد و برای افرادی که نسبت به این فرنچایز کنجکاو هستند هم نقطۀ شروع خوبی به حساب می‌آید، چرا که در کنار همۀ قواعد اصلی این فرنچایز، بخش خلاقانۀ جدید و ارزشمندی هم در آن گنجانده شده است.    

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Rock of Ages 3: Make & Break توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: ACE Team, Giant Monkey Robot
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 5 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
برای طرفداران، به جز ضعف نسبی در طنز، Rock of Ages 3 بهترین پکیج ممکن به حساب می‌آید که اضافه شدن بخش سخت و ساز می‌تواند تا سال‌ها عامل سرگرمی و سر و کله زدن آن‌ها با بازی باشد و برای افرادی که نسبت به این فرنچایز کنجکاو هستند هم نقطۀ شروع خوبی به حساب می‌آید، چرا که در کنار همۀ قواعد اصلی این فرنچایز، بخش خلاقانۀ جدید و ارزشمندی هم در آن گنجانده شده است.    
نقاط قوت
  • بخش ساخت و ساز با امکانات بسیار
  • وجود امکان بازی به صورت چندنفره آنلاین و آفلاین
  • طراحی بصری جذاب همیشگی
نقاط ضعف
  • ضعف در طنزپردازی نسبت به نسخۀ قبل
  • عدم پاسخگویی دقیق به فرمان‌ها از طریق موس و کیبورد
nan/10

امتیاز شما

(0 رای )
7.8/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
محتوای بیشتر در این بخش: « بررسی بازی F1 2020 بررسی بازی Creaks »
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.