نویسنده: سید علی روح‌الامینی یکشنبه، 06 مهر 1399
ساعت 20:05

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3

تجلی پادشاهی حق یا شرارت؟

4.67 از 5

بازی Crusader Kings 3 به جرأت یکی از بهترین آثار نقش‌آفرینی منتشر شده در چند سال اخیر است. بازی‌ که استودیو Paradox Interactive با انتشار آن، همه طرفدان این سری و آثار استراتژی را رو سفید کرد.  با بازی‌مگ در نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3 همراه باشید.

بازی Crusader Kings 2 به‌قدری خوب بود که بسیاری از رسانه‌ها و منتقدان بزرگ، از آن به‌عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ ژانر استراتژی یاد می‌کردند. این موضوع می‌توانست کمی کار را برای استودیو خوش‌نام Paradox Interactive دشوار‌تر کند. اما حال که Crusader Kings 3، نسخه جدید این سری عرضه شده است توانسته اثر بزرگ‌تر و بهتری خلق کند؟ جواب این سوال قطعا بله است. اگر مانند من از افرادی هستید که برای اولین بار وارد دنیای و جو این بازی می‌شوید، باید بدانید این اثر تفاوت بسیاری با سری

 
UI بازی بسیار پیچیده طراحی شده است

Civilization یا Total War دارد. در سری بازی‌های Civilization شما تمام ساخت‌و‌ساز‌ها و وظیفه‌های کشور رو برعهده دارید. برای مثال روابط دیپلماسی، اقتصادی، دینی، توریستی و بسیاری موارد دیگر رسما به‌دست شما انجام می‌شوند. اما در Crusader King 3 درواقع شما لباس یک پادشاه را برتن کرده، و به نقش‌آفرینی در نقش یک‌نفر می‌پردازید. شما باید برای رسیدگی به امور کشور صدراعظم، فرمانده ارتش و بسیاری از افراد مهم‌دیگر را استخدام کنید. در ادامه هر کاری که دارید را توسط آن‌ها و در قالب دستور انجام می‌دهید. در همین‌راستا صمیمی بودن شما با این افراد که عضو کنسول هیئت دولت شما هستند، از واجات است. همچنین برقراری رابطه دوستانه با دوک‌های دیگر، Vassels‌های خود و همچنین همسرانی که برای خودتان می‌پسندید مهم هستند. زیرا اگر با Vassalsهای خود مهربان یا بسیار سخت‌گیر نباشید، هنگامی که به‌قدرت برسند امکان قیام‌کردنشان علیه شما وجود دارد. پس این اثر بیشتر در حول محور شخصیت و روابط شما حرکت می‌کند. لازم است اشاره‌کنم که هر کشور حاوی چند ایلات، و هر ایلات دارای چند دوک‌نشین و بارونی است. Vassalsها هم افرادی هستند که برای مدیریت این بخش‌های بزرگ برگزیده می‌شوند. شما قرار است در نقش پادشاه همه‌چیز را با مکانیزم‌های پیشرفته، پیچیده و غنی بازی مدیریت کنید؛ پس بدون شک به‌یک رابط‌کاربری و UI خوب نیازمند هستید. اما باوجود آنکه این اثر نسبت به نسخه پیشین خود UI بهتری ارائه می‌کند، اما بازهم به‌حدی پیچیده است که برای تازه‌واردان تا مدت‌ها گیج‌کننده باقی خواهد ماند. بدون‌شک گشت‌‌وگذار در منو‌های بازی برای پیداکردن مکانیزمی که دنبال آن هستید، نمی‌تواند جذاب باشد. همچنین بخش آموزش بازی که کاملا شما را با بازی آشنا می‌کند، به دلیل غنی بودن بازی از سیستم‌های گوناگون، پیچیده و خسته‌کننده است. همچنین بازی روند کندی دارد که ممکن است درابتدا برای تازه‌واردان سخت باشد. اما روند کند بازی در ادامه و زمانی که با اثر آشنا ‌شوید، به برگ‌برنده شما تبدیل می‌شود.

 

revirw crusader king 3 3

کاراکتر‌ها و پادشاهان در بازی هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. همین مورد باعث شده نه‌تنها دونفر تجربه یکسانی نداشته، بلکه حتی خود شما هم در طول بازی تجربه یکسانی نداشته باشید. خصوصیاتی که هر کدام می‌توانند مانند شجاع بودن خوب، یا مانند خجالتی و ترسو بودن بد باشند. همچنین ازدواج با همسری که ویژگی‌های خاص خود را دارد، و معلم‌هایی که برای بچه‌های خود استخدام می‌کنید و نحوه پادشاهی شما به شکل دیکتاتوری، ظالمانه یا مهربان بودن، همه و همه در شکل‌گیری ویژگی‌های فرزندان شما تاثیر به ‌سزایی دارند. همانطور که القابی که در طول بازی و پادشاهی خود کسب می‌کنید، برروی قدرت و خلق‌وخوی شخصیت شما تاثیر می‌گذارد. همچنین نقش شما در انتخاب عوامل مختلف هیئت دولت، با کارآمد بودن شما رابطه مستقیم برقرار می‌کند. به‌طوری که باید در انتخاب و مدیریت روابط خودتان با آن‌ها نهایت دقت را به عمل بیاورید. نکته جالبی که در بازی خود‌نمایی می‌کند، استرس کاراکتر شما است. به‌طوری که اگر کار‌هایی را که مخالف ویژگی‌های اخلاقی وی هست را انجام دهید، دچار استرس می‌شود. هر‌چقدر این استرس افزایش یابد سطح سلامتی پادشاه نیز افزایش میابد و باعث دیوانه شدن یا مرگ او می‌شود. پس باید حواس خود را خوب جمع کنید. البته بازی راه‌هایی را برای رفع استرس مانند جشن‌گرفتن در دربار، رفتن به شکار و بسیاری سرگرمی‌های دیگر  در اختیار شما قرار می‌دهد.

crusader king 3 review farsi

 
برخلاف بسیاری از بازی‌های استراتژی دیگر، در این بازی شما به نقش‌آفرینی در شمایل پادشاه می‌پردازید

بگذارید کمی از ویژگی‌های افرادی را که وارد دربار و هیئت دولت خود می‌کنید به شما معرفی کنم. اولین نفر همسر شما است. همسر شما که نقش مهمی در به‌دنیا آورند ورزند برای شما و تربیت آن را دارد، می‌تواند توانایی‌های مدیریتی شما مانند اقتصاد، دانش، قدرت استراتژی و بسیاری از موارد دیگر را ارتقا دهد. پیشوای دینی، دومین نفر در دربار است. درواقع می‌تواند در رشد و پیشرفت دینی و تقوا سربازان، و هچنین ادعای مالکیت بر زمین‌های همسایه ایجاد کند. این امر کمک می‌کند تا دلیل قانع کننده‌ای برای حمله به آن تمدن را داشته باشید. نفر سوم صدراعظم است. شخصی که به امور سیاسی و دیپلماسی خارجی و داخلی می‌پردازد. خارجی مانند صلح و اتحاد با دیگر کشور‌ها؛ و داخلی مانند افزایش میزان خوش‌حالی Vassals‌ها از شما. خان‌سالار که نفر چهارم دربار است می‌تواند مالیات‌‌ها را افزایش دهد، رونق ساخت‌وساز شهری را افزایش دهد و فرهنگ استان موردنظر شما را تغییر دهد. پنجمین نفر فرمانده ارتش است. شخصی که می‌تواند میزان سربازان شما را افزایش داده و آن‌ها را برای روز نبرد آموزش دهد. آخرین نفر سردسته جاسوسان است. این شخص که نقش‌مهمی در دربار ایفا می‌کند، جلوی توطئه‌های دیگران را گرفته، و درمواقع لازم به دستور شما برای استان یا کشور‌های دیگر توطئه‌چینی می‌کند. همچنین این شخص کمک می‌کند که راز‌های Vassalsها و دیگر پادشهان را بدست بیاورید، و از آن‌ها در برابر خودشان استفاده کنید. حال که دررابطه با راز‌ها توضیح دادیم، بگذارید درباره قلاب‌ها هم شرحی دهیم. درواقع شما برای درخواست مالیات و سرباز باید با Vassalsها صحبت کنید. هرچقدر که رابطه آن‌ها با شما بد باشد، آن‌ها هم به شما باج نمی‌دهند. درنتیجه شما با استفاده از سیستم قلاب آن‌ها را تهدید به فاش کردن راز‌هایشان می‌کنید. این امر کمک می‌کند که حتی افرادی که با شما رابطه خوبی ندارند، تا حدی به حرفتان گوش کنند. البته که بهتر است اینگونه افراد دردسرساز را به بهانه‌ای زندانی کنید.

 

crusader king 3 review farsi

اما نوبتی هم باشید نوبت جنگ‌ها و نحوه فتح کردن در بازی است. هرچند که مکانیزم‌های بسیاری برای این بخش طراحی شده، اما پیروزی در آن صرفا به تعداد سربازان مربوط می‌شود، و به‌هیچ‌وجه این بخش نمی‌تواند شما را هیجان‌زده کند. دقت‌کنید که این بخش پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اما همچنان درحد دیگر بخش‌ها به‌آن پرداخته نشده و این کمی ناراحت کننده است. برای مثال بازی می‌توانست دارای ویژگی‌های جالبی نظیر مدیریت نیرو‌ها و پیاده‌سازه استراتژی در زمان فرماندهی شخص پادشاه باشد. البته که به‌دست آوردن سرزمین‌های جدید فقط به جنگ محدود نشده، و این نکته خوبی برای بازی محسوب می‌شود. برای مثال از طریق ازدواج‌های مختلف در طولانی مدت می‌توان صاحب زمین‌های بیشتر شد. یا با با تضعیف کردن Vassals‌ها از طریق قانون وراثت، می‌توانید راحت‌تر آن بخش‌ها را زیر دست خود نگه داشته وْ مدیریت کنید.

درادامه اما موسیقی‌های بازی به‌قدری خوب هستند، که کشش بازی را تا حد بسیاری افزایش داده‌اند. موسیقی‌ها به‌درستی در کنار گرافیک زیبای بازی اتمسفر قرون‌وسطی‌ای اثر را تشکیل داده‌اند. گرافیک هنری بازی که شامل طراحی محیطی، سازه‌ها، ARTها و طراحی لباس‌ها می‌شوند، به‌زیبایی با حال ‌و هوای بازی خوانا بوده و دارای جزئیات بالایی در خود هستند.

crusader king 3 review farsi

در نهایت باید گفت اگر از طرفداران سری Crusader Kings هستید، این بازی برای شما از واجبات است. زیرا پیشرفت‌های خوبی در مقایسه با نسخه قبل به‌خود دیده است. اما اگر از تازه‌واردان به این اثر یا کلا ژانر استراتژی هستید، قبل از خرید بازی باید بدانید که مجبور به صرف زمان بسیاری برای یاد‌گیری آن هستید. حال اگر با این موضوع مشکلی ندارید، لباس پادشاهی را برتن کرده، و وارد دنیای بی‌پایان این بازی شوید.

  • استودیوی سازنده: Paradox Interactive
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: نامحدود
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
9.0
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.0
باید گفت اگر از طرفداران سری Crusader Kings هستید، این بازی برای شما از واجبات است. زیرا پیشرفت‌های خوبی در مقایسه با نسخه قبل به‌خود دیده است. اما اگر از تازه‌واردان به این اثر یا کلا ژانر استراتژی هستید، قبل از خرید بازی باید بدانید که مجبور به صرف زمان بسیاری برای یاد‌گیری آن هستید. حال اگر با این موضوع مشکلی ندارید، لباس پادشاهی را برتن کرده، و وارد دنیای بی‌پایان این بازی شوید.
نقاط قوت
  • گیم‌پلی غنی و پرجزئیات
  • القا حس واقعی پادشاهی
  • موسیقی و گرافیک هنری بازی
نقاط ضعف
  • بخش مبارزات بازی می‌توانست عمیق‌تر طراحی شود
  • بخش آموزش بازی کامل، اما خسته‌کننده و پیچیده است
  • UI بازی بسیار پیچیده‌ طراحی شده است
7.1/10

امتیاز شما

(7 رای )
9.0/10
عالی
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.