نویسنده: فردین باقریان دوشنبه، 30 فروردين 1400
ساعت 00:51

نقد و بررسی بازی Outriders

5 از 5

در نسل هشتم کنسول‌ها به واسطه خدمات آنلاین خوبی که به مخاطبان ارائه می‌کردند، شاهد بازی‌های MMO بیشتری بودیم. از جمله می‌توان به عنوان Destiny اشاره کرد که با وجود تمامی مشکلاتی که داشت، توانست موفقیت‌های زیادی را کسب کند. بعد از آن بود که شاهد ساخته شدن عناوین مختلفی در این ژانر توسط شرکت‌های مختلفی شدیم. از Division گرفته تا Remnant، هر کدام با ستینگ مختص به خود پا به این عرصه گذاشتند. حالا نوبت به استودیوی People Can Fly، که پیشتر آن‌ها را با عناوینی نظیر Gears of War Judgment و Bulletstorm میشناختیم، رسید تا آن‌ها نیز سهمی از این بازار پردرآمد را داشته باشند.

این شرکت در سال 2019  بطور رسمی از این عنوان رونمایی کرد و اعلام شد که Square Enix وظیفه انتشار آن را برعهده خواهد داشت و قرار بود در سال 2020 منتشر شود؛ اما به علت مشکلاتی که تمامی استودیوها به واسطه پاندمی Covid با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، بعد از تاخیر‌های فراوان بالاخره در سال 2021 موفق شدیم این عنوان را تجربه کنیم. قبل از انتشار بازی این شرکت دمویی بسیار طولانی از این عنوان را منتشر کرد و با تجربه آن هیجانمان برای تجربه نسخه نهایی بیشتر شد، اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت!

Outriders Launch 4

همانطور که بالاتر گفته شد، این عنوان یک بازی تماما آنلاین Co-Op محور است و به همین علت نیاز به سرورهای بسیار خوب خواهد داشت. بعد از دانلود و ورود به بازی، در همان ابتدا مشکلات خود را نشان دادند! دقیقا در اولین صفحه ورود به منو، گیر کردیم! درست شنیدید، حتی موفق به ورود به Lobby بازی نیز نشدیم، و ظاهرا این مشکلات برروی کنسول PS5 بیشتر خود را نشان می‌دهند. بعد از چندین بار بستن و اجرای دوباره بازی و دیدن منو‌ها و دموهایی که به هیچ وجه نمی‌توانید آن را Skip کنید موفق شدیم تا وارد لابی شویم. اما مشکلات به همینجا ختم نمی‌شدند. از آنجایی که این عنوان برپایه همکاری Co-Op طراحی شده‌ (در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد)، سعی کردیم با دوستانمان به تجربه آن بپردازیم، اما این کار خواب و خیالی بیش نبود! تا همین لحظه که نقد این بازی در حال نگارش است، موفق نشدیم به هیچ یک از دوستانمان برروی دیگر پلتفرم‌ها متصل شویم! و اگر هم اقدام به یافتن افراد Random بکنیم، با اتصالی بسیار ضعیف که با آیکونی قرمز رنگ در گوشه تصویر نشان داده می‌شود، روبرو شده و شاهد لگ و اتفاقات عجیب غریب در بازی بودیم. متاسفانه بعد از دو بروزرسانی‌ای که برای این عنوان منتشر شده، این مشکلات هنوز هم بطور کامل حل نشده و با قدرت باپرجا هستند. بعد از اینکه امید خود را برای تجربه Co-Opاز دست دادیم، مجبور بودیم تا بازی را بصورت تک نفره ادامه دهیم اما با مشکلات دیگری مواجه شدیم که در ادامه توضیح خواهیم داد.

داستان ما در آینده‌ای بسیار دور اتفاق میافتد. کره زمین به علت مشکلاتی نظیر گرمایش، تقریبا رو به نابودی است و انسان‌ها برای ادامه حیات بشریت، به دنبال سیاره‌ای جدید می‌گردند. بدین صورت اولین گروه‌های کلونی ساخته شده و برای ایجاد تمدن برروی سیاره Enoch که شباهت بسیار زیادی به زمین دارد، راهی می‌شوند. اولین انسان‌هایی که پا به این سیاره می‌گذارند Outrider ها هستند. گروهی از سربازان کارکشته که وظیفه کنترل و حفظ امنیت دیگر انسان‌ها را بر عهده دارند. چیزی از رسیدن این گروه به سیاره نگذشته که با طوفانی از انرژی‌ای عجیب روبرو می‌شوند و تقریبا تمامی اعضا جان خود را از دست می‌دهند. بعد از زنجیره اتفاقاتی که در کات‌سین‌ها شاهد آن‌ها هستیم، این تیم برای فرستادن دستور ابطال فرود دیگر سفینه‌ها ناموفق مانده و کلونی انسان‌ها برروی این سیاره فرود می‌آیند. از تیم Outridersها تنها یک نفر به طرز معجزه آسایی زنده می‌ماند اما او را در یک محفظه خواب طولانی منجمد می‌کنند. بعد از گذشت تقریبا 31 سال از آن اتفاقات، شما از خواب بیدار شده و با دنیایی بهم ریخته و پراز آشوب روبرو می‌شوید. همچنین متوجه می‌شوید که به واسطه برخورد با طوفان انرژی دارای قدرت‌های عجیب و فوق انسانی شده‌اید. داستان تا نیمه‌های راه به خوبی پیش می‌رود و شما با هیجان زیادی به دنبال یافتن جواب‌هایی پیرامون طوفان و اتفاقات غیرطبیعی به راه خود ادامه خواهید داد. اما آیا تمامی این جواب‌ها را خواهید گرفت؟ مشخصا نه! پس شکم خود را صابون نزنید؛ چون با یک عنوان MMO طرف هستید که سازنده برای ادامه حیات آن و کسب در آمد نقشه‌های بسیاری را در سر چیده است!

Outriders Launch 5

کاراکترهایی که در طول داستان با آن‌ها آشنا می‌شوید به هیچ وجه حس نزدیک بودن به مخاطب را منتقل نمی‌کند و سرنوشت آن‌ها برایتان اهمیت نخواهد داشت. این مشکلات را می‌توان ناشی از طراحی نه چندان خوب، دیالوگ‌های بسیار بد، بی‌هدفی و سرگردان بودن آن‌ها دانست. حتی کاراکتر اصلی و کسی که کنترل او را در دست داریم نیز از این قضیه مجزا نیست! به جرئت تا پایان بازی هیچ حس خاصی را حتی نسبت به کاراکتر خود نداشتم و بیشتر حس اینکه یک عروسک خیم‌شبازی عصبانی و یک ماشین کشتار بی‌رحم و سرد و خشک را در کنترل دارم، به من منتقل می‌شد. کاراکترمان به طرز مسخره و عجیبی عاری از احساس است و تصمیماتی که در طول روند داستان می‌گیرد، او را به یک قاتل بی رحم شبیه می‌کند که خب طبیعتا این کار حس خوبی را به بازیکن منتقل نخواهد کرد. تقریبا او کار هر شخصی را که در طول داستان می‌‌بیند، با خالی کردن یک گلوله در وسط جمجمه‌اش به پایان می‌رساند. از سوی دیگر دیالوگ‌ها و صحبت‌هایی که بین کارکترها ردو بدل می‌شود به طرز بسیار ناشیانه‌ای انجام می‌گیرد و بعد از هربار گوش دادن به ان‌ها احتمال اینکه از خنده روده بر شوید وجود دارد!

به بخش گیم‌پلی که برسیم، با یک عنوان درهم طرف هستیم! کمی Destiny، کمی Gears of War، کمی هم Division می‌تواند یک نگاهی کلی از این عنوان به شما بدهد. البته این کار به خودی خود بد نیست و می‌توان گفت با گیم‌پلی‌ای نسبتا جذاب طرف هستیم. بازی دارای 4 کلاس متفاوت است که هرکدام قابلیت‌های غیرطبیعی و به اصطلاح Supernatural خود را دارند. تقریبا تمامی این چهارکلاس از یکدیگر متفاوت هستند و از این سو، دلیلی محکم برای ساخت کاراکتر جدید و تجربه آن‌ها خواهید داشت. گیم‌پلی بازی تشکیل شده از کاور گیری و شوتینگ به سبک Gears of War به همراه استفاده از قدرت‌های ماورائی برای رد شدن از موج‌های دشمن! که این قدرت‌ها رفته‌رفته بیشتر شده و تکنیک‌های جدیدی نیز به آن‌ها اضافه خواهند شد که هرکدام کارایی مختص به خود را دارد. شاید چیز خاصی به کلیت این سیستم اضافه نشود و بعد از مدتی خود را در ورطه تکرار ببینید، اما به واسطه تنوع محیط‌ها، سلاح‌ها و دشمنان، این حس تکراری بودن آنگونه که باید به شما منتقل نمی‌شود. از طرف دیگر از آنجایی که با یک عنوان Looter طرف هستیم، باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم. اگر خلاصه بخواهم بگویم، سیستم لوت بازی از معدود نکات مثبت بازی است که شما را برای انجام ماموریت‌ها و مبارزه با دشمنان سرسخت ترغیب می‌کند. لباس‌ها دارای طراحی کاملا متفاوت هستند که این مهم منجر به تغییر چهره کلی کاراکترتان می‌شود. تنوع در طراحی و کارکرد سلاح‌ها نیز از این قائده پیروی می‌کند و شاهد خیل عظیمی از سلاح‌های متفاوت هستیم. این تنوع و شخصی‌سازی تاجایی پیش‌ می‌رود که می‌توانید هر سلاح یا لباس را به دلخواه خود Mod کرده و قابلیت‌ها، نوع تیر‌ها، میزان سطح و تقریبا همه چیز آن را تغییر دهید.

Outriders Launch 6

حالا که نکته مثبت بازی را گفتیم، برسیم به مشکلات اصلی که این عنوان را در زمره "فعلا نخرید" ها قرار خواهد داد! همانطور که گفته شد این عنوان برپایه گیم‌پلی Co-Op طراحی شده است. اما متاسفانه ما مجبور به تجربه آن بصورت تک نفره شدیم و اینجا بود که با مشکلاتی نظیر سختی بیش از اندازه و غیرطبیعی مواجه شدیم. میزان سختی بازی بر اساس World Tier ها مشخص می‌شوند که هرچه بیشتر و بدون مردن بتوانید بازی را ادامه دهید، این میزان بالاتر خواهد رفت. اما مشکل اصلی اینجاست که بعد از Tier 6 سختی بازی بشدت افزایش یافته و تعداد دشمن‌هایی که در هر صحنه به بطور احمقانه به سوی شما حمله ور می‌شوند تمامی ندارند. اغراق نکرده‌ام اگر بگویم در هر محیطی که وارد می‌شوید نزدیک به 50 عدد دشمن بدون توقف به سمتتان تیراندازی خواهند کرد. از این تعداد چندین نفر کاپیتان هستند که با میزان سلامتی بسیار زیاد، بی‌پروا و بدون هیچ هوش‌مصنوعی خاصی به سمت شما دویده و در یک متری شما شروع به تیراندازی با شاتگان خواهند کرد. حالا اگر فشار وارده از این وضعیت اعصابتان را خورد نکرده، منتظر باشید تا مینی‌باس منطقه نیز با قدرت‌های ماورائی و به همان شکل کاپیتان‌ها به سوی شما هجوم بیاورد! دیگردشمنانی هم که از دور سنگر گرفته‌اند، بدون توقف و بی‌پروا به سویتان شلیک کرده و درست به بغل گوشتان نارنجک پرتاپ خواهند کرد. امیدوارم توانسته باشم توصیفی از وضعیت نابسمان و اعصاب خورد کنی که با آن مواجه هستیم را برایتان مشخص کرده باشم.

در مناطق دیگری که دشمنان انسانی وجود ندارند، با موجودات عجیب و غریب سیاره طرف هستیم که این دسته از موجودات نیز پیرو هوش‌مصنوعی کاپیتان‌ها هستن و تنها هدفشان رسیدن به شماست و حتی به خود زحمت تغییر مسیر را نیز نمی‌دهند. این موجودات نیز به قدری پرتعداد عمل می‌کنند که گاهی از خود می‌پرسید که آیا در حال انجام عنوان Seroius Sam هستید؟! حتی هستند موارد بسیاری که به علت همین واکنش بیهوده، در گوشه‌ دیوار گیر کرده و راهی برای فرار از ازدحام پیدا نخواهید کرد.

بعد از مردن‌های بی‌وقفه و تمام شدن میزان سلامتی اعصابمان، تصمیم گرفتیم تا World Tier (درجه سختی) را کمی پایینتر بیاوردیم تا حداقل از بعضی از مناطق بازی رد شده و داستان را ادامه دهیم. اما با مشکل دیگری در این روش مواجه خواهید شد. کافی است Tier بازی را یک درجه پایینتر بیاورید تا سطح Lootهایی که پیدا خواهید کرد افت کرده و عملا برایتان بی استفاده شوند! با این تفاصیر فکر کنم متوجه شده‌اید که این عنوان به هیچ‌وجه برای بازی تک نفره طراحی نشده و فقط با اعصاب عزیزتان بازی خواهد کرد. میزان سلامتی در بازی نیز بسته به Modهایی است که هر لباس یا سلاح بر روی خود دارند و البته می‌توانید به دلخواه نیز این Modها را مشخص کنید. برای مثال می‌توانید برروی سلاح خود Modـی را استفاده کنید با هر شلیک میزان سلامتیتان افزایش یابد! حالا اگر از کلاس Tank استفاده می‌کنید، تقریبا جانتان تمام نخواهد شد زیرا با ماشین‌گانی که در دست دارید می‌توانید ثانیه‌های بیشمار به تیراندازی بپردازید!

Outriders Launch 1

ایراد بزرگ دیگر طراحی نقشه بازی و مشخص نبودن مکان شما برروی آن است. بدین صورت که یک مپ کلی در اختیارتان قرار دارد و فقط حضور شما در یک منطقه خاص را بر روی آن شاهد هستید و هیچ تصوری از اینکه در کجای آن منطقه هستید به شما داده نمی‌شود. لودینگ‌های بی دلیل و Mini Cutsceneهایی که در گذر از هر منطقه که همراه با سیاه شدن تصویر، دیدن انیمیشن باز شدن در توسط کاراکتر و دوباره سیاه شدن تصویر و شروع دوباره بازی همراه هستند نیز از دیگر مواردی است که با اعصابتان بازی خواهد کرد. خوشبختانه این لودینگ‌ها برای روی کنسول‌های نسل جدید بسیار سریع انجام می‌گیرد و از میزان حوصله سربر بودن کم می‌کند.

از طراحی مراحل بخواهیم بگویم، باید گفت که با ابتدایی‌ترین Level Designهایی که تا بحال دیده‌ایم مواجه بودیم. هرمنطقه تشکیل شده از مقدار بسیار زیادی سنگر، یک مسیر خطی و سر راست و دیگر هیچ. بماند که اطراف و جای‌جای این مناطق نیز پراست از دیوارهای نامرئی و مکان‌هایی که احتمالا هراز چند گاهی باعث شود تا کاراکترتان به آن‌ها گیر کند و منجر به مردنتان شود. البته از نظر طراحی هنری و گرافیکی، تیم طراحی کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و به همین واسطه این مشکلات را تا حدودی می‌توانید تحمل کنید.

صداگذاری از دیگر موارد بسیار بد در این عنوان است. از صداپیشگی سرد و خشک صداپیشگان گرفته تا صدای تیراندازی همگی در وضعیت بدی قرار دارند. دیالوگ‌ها همگی پوچ و بی‌مفهوم هستند و کاراکترها به واسطه دیالوگ‌هایی که مملو از کلمه F*#K است سعی در انتقال حس خشم دارند! سلاح‌ها نیز از نظر صداگذای تقریبا تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و حتی صدای تیراندازی بعضی از دشمنان بسیار بد و غیرطبیعی است. موسیقی نیز دست کمی از دیگر بخش‌های صدا ندارد با موزیک‌های بسیار جنریکی طرف هستیم که هیچ حس خاصی را منتقل نکرده و بعد از تکرار و مکررات ریتم‌های مشابه، شاید ترجیح بدهید آن‌ را به کلی قطع کنید.

Outriders Launch 7

کلام آخر

عنوان Outriders می‌توانست به راحتی تبدیل به یکی از بهترین عناوین Looter-Shooter و MMo شود اما مشکلات سرور و اشتباهاتی که سازندگان در طراحی کلیت بازی کرده‌اند، این عنوان را در سطح بسیار پایینی نسبت به رقیبان خود قرار می‌دهد. مشکلات روایت داستان، دیالوگ‌ها، صداگذاری و سیستم هوش‌مصنوعی بسیار، از مشکلاتی است که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. با اینکه این عنوان از سیستم لوت و شخصی سازی برخوردار است (تنها بخشی که به خوبی انجام گرفته!) اما تکراری شدن گیم‌پلی به همراه نامتعادل بودن درجه‌سختی، مخصوصا وقتی که به علت مشکلات سرور و آنلاین قادر به بازی با دوستانتان نیستید، چیزی جز ناامیدی برایتان به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است، فعلا از خرید این عنوان صرف نظر کنید!

  • استودیوی سازنده: People Can Fly
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
5.0
سرگرم کنندگی
5.0
موسیقی و صداگذاری
4.0
ارزش تجربه
5.0
عنوان Outriders می‌توانست به راحتی تبدیل به یکی از بهترین عناوین Looter-Shooter و MMo شود اما مشکلات سرور و اشتباهاتی که سازندگان در طراحی کلیت بازی کرده‌اند، این عنوان را در سطح بسیار پایینی نسبت به رقیبان خود قرار می‌دهد. مشکلات روایت داستان، دیالوگ‌ها، صداگذاری و سیستم هوش‌مصنوعی بسیار، از مشکلاتی است که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. با اینکه این عنوان از سیستم لوت و شخصی سازی برخوردار است (تنها بخشی که به خوبی انجام گرفته!) اما تکراری شدن گیم‌پلی به همراه نامتعادل بودن درجه‌سختی، مخصوصا وقتی که به علت مشکلات سرور و آنلاین قادر به بازی با دوستانتان نیستید، چیزی جز ناامیدی برایتان به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است، فعلا از خرید این عنوان صرف نظر کنید!
نقاط قوت
  • سیستم Loot
  • سیستم شخصی سازی
  • قابلیت‌های ماورائی کلاس‌ها
نقاط ضعف
  • مشکلات آنلاین و سرورها
  • نامتعادل بودن درجه سختی در بخش تک نفره
  • موسیقی و صداگذاری بد
  • هوش مصنوعی پوچ
  • طراحی مراحل بسیار ابتدایی
7.7/10

امتیاز شما

(7 رای )
5.4/10
ضعیف
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.